...Ik begrijp niet waarom niet gewoon de zaag wordt gepakt. Piko heeft A wissels 55220 en 55221, 15 graden links resp. rechts. Leg nu de 2 linkse eens boven op de twee rechtse, dan zie je wat er weggezaagd kan worden en pasgemaakt.
Die optie is volgens mij al langs gekomen. Maar het probleem is dat de wisselhoek verandert als je er een stuk afzaagt. En dat komt omdat de boog voorbij het puntstuk doorloopt. Of is dat bij Piko niet zo?
Dit topic zie ik regelmatig langs komen. Ik begrijp niet waarom niet gewoon de zaag wordt gepakt. Piko heeft A wissels 55220 en 55221, 15 graden links resp. rechts. Leg nu de 2 linkse eens boven op de twee rechtse, dan zie je wat er weggezaagd kan worden en pasgemaakt. Laat Piko nu ook nog een 30 graden kruising 55241 hebben, daar zitten dan alle stukjes in die voor zo'n ombouw nodig zijn. Tijdens deze hele discussie had dat ding allang kunnen werken!MvrgrKoopmans
Koopmans, hoe je die wissels ook afzaagt, de oorspronkelijke hoek van 15 graden wordt kleiner. Dus die kruising van 30 graden past er dan niet meer tussen. Of je moet accepteren dat de zaak daar gaat wringen.
... hoe je die wissels ook afzaagt, de oorspronkelijke hoek van 15 graden wordt kleiner. ...
Hallo Klaas,Als goed gekeken heb naar mijn Tillig Elite H0 wissels dacht ik toch echt dat het gedeelte van het afbuigende spoor NA het puntstuk RECHT is en niet gebogen (en bij een aantal andere merken schijnt dat ook zo te zijn).Dus als ik DAT gedeelte inkort blijft toch de wisselhoek gelijk of heb ik het mis?Maar bij Engelse wissels is dat kennelijk anders?
Als je de korte wissels 85321 of 85322 bedoelt dan heb je gelijk, daar is het puntstuk 15 graden.Die kun je dus makkelijk verwerken, dus inkortenAls je de middellange 15 graden wissels 85341 of 85342 bedoelt, dan gaat het niet, want deze hebben een hoek van 11 graden, doorlopend na het puntstuk in een boog tot 15 graden.Maarten.