Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 03:08:03
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
Vandaag om 01:26:30
Altenburg im Schwarzwald.(H0, TP III/IV) door Ronald69
Vandaag om 00:58:55
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald69
Vandaag om 00:12:53
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door RetroJack
Vandaag om 00:03:33
De Projecten van RetroJack door RetroJack
18 July 2025, 23:59:29
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
18 July 2025, 23:43:09
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
Raadplaatje door Klaas Zondervan
18 July 2025, 22:26:35
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
18 July 2025, 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 July 2025, 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
18 July 2025, 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
18 July 2025, 21:21:53
Sikje 225 door Huup
18 July 2025, 21:21:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
18 July 2025, 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
18 July 2025, 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
18 July 2025, 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
18 July 2025, 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
18 July 2025, 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
18 July 2025, 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
18 July 2025, 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
18 July 2025, 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
18 July 2025, 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
18 July 2025, 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
18 July 2025, 16:04:09
Fleischmania Nostalgia door hervé
18 July 2025, 15:16:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
18 July 2025, 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
18 July 2025, 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
18 July 2025, 12:51:41
Railpro 607 door henk
18 July 2025, 12:47:11
  

Auteur Topic: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?  (gelezen 44890 keer)

Aspelix

  • Gast
Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
« Reactie #60 Gepost op: 04 September 2008, 03:42:27 »
Wat heet werkt?
Ik hoor in m'n slaapwagen te liggen.
Tussen 8.30 en 10.30 staat de koelkastenbezorger voor de deur.
Dan kan ik m'n hoofd weer koel gaan houden......

Groet. Ruurd

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26636
    • Pagina van klaas
Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
« Reactie #61 Gepost op: 04 September 2008, 10:13:15 »
...Ik begrijp niet waarom niet gewoon de zaag wordt gepakt. Piko heeft A wissels 55220 en 55221, 15 graden links resp. rechts. Leg nu de 2 linkse eens boven op de twee rechtse, dan zie je wat er weggezaagd kan worden en pasgemaakt.
Die optie is volgens mij al langs gekomen. Maar het probleem is dat de wisselhoek verandert als je er een stuk afzaagt. En dat komt omdat de boog voorbij het puntstuk doorloopt. Of is dat bij Piko niet zo?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Aspelix

  • Gast
Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
« Reactie #62 Gepost op: 04 September 2008, 10:42:03 »
Dat is inderdaad bij Piko ook zo, de Duitse bouwwijze.

Groet, Ruurd

t.koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 141
Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
« Reactie #63 Gepost op: 04 September 2008, 10:46:09 »
Die optie is volgens mij al langs gekomen. Maar het probleem is dat de wisselhoek verandert als je er een stuk afzaagt. En dat komt omdat de boog voorbij het puntstuk doorloopt. Of is dat bij Piko niet zo?
Tja, het interessante is dat het daar niet om gaat. Met identieke wissels zijn overloopconstructies te maken die bij deze wissels "gewoon" in elkaar moeten worden gevlochten. Dwz dat weggezaagde raildelen, ingekort aan beide zijden,
teruggelijmd kunnen worden en zo weer liggen op de plaats waar ze oorspronkelijk al zaten. Als Piko geen recht stukje had komt  de oorspronkelijke boog naar links op precies dezelfde plaats tegen de boog naar rechts van de andere wissel en andersom. Strijkrailtjes erbij en klaar.
Wat je alleen niet moet doen is de wissels verschillend zagen, alle vier exact dezelfde vorm van de grondplaat geven,dwz dat er een rechte zaagsnede zit op zowel de horizontale als de vertikale symmetrie as. Daarna moet het
ontstane "wybertje" weer van railstukjes worden voorzien.
Hoeveel moet je er hebben? 100?
Mvrgr
Koopmans

Aspelix

  • Gast
Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
« Reactie #64 Gepost op: 04 September 2008, 10:47:14 »
Dit topic zie ik regelmatig langs komen. Ik begrijp niet waarom niet gewoon de zaag wordt gepakt. Piko heeft A wissels 55220 en 55221, 15 graden links resp. rechts. Leg nu de 2 linkse eens boven op de twee rechtse, dan zie je wat er weggezaagd kan worden en pasgemaakt. Laat Piko nu ook nog een 30 graden kruising 55241 hebben, daar zitten dan alle stukjes in die voor zo'n ombouw nodig zijn. Tijdens deze hele discussie had dat ding allang kunnen werken!
Mvrgr
Koopmans
Als je het topic niet alleen langs laat komen maar ook leest, dan snap je het waarschijnlijk wel. Je leest/kijkt over hele belangrijke details heen.
« Laatst bewerkt op: 05 September 2008, 00:03:39 door Ruurd Benthem »

Aspelix

  • Gast
Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
« Reactie #65 Gepost op: 04 September 2008, 10:57:02 »
Citaat: <<Dwz dat weggezaagde raildelen, ingekort aan beide zijden,
teruggelijmd kunnen worden en zo weer liggen op de plaats waar ze oorspronkelijk al zaten.>>

Het kenmerk van gebogen railstukjes is, dat ze krom zijn. Zal je waarschijnlijk wel eens opgevallen zijn en probeer het anders op een vervelende zondagmiddag eens uit.

Die ronde railstukjes die afgezaagd zijn, maken deel uit van de 15 graden van de boog van de wissel. Als je die stukjes weghaalt, is de boog dus geen 15 graden meer, maar minder.

Er ontstaat nu een nieuw wybertje tussen de hartstukken van de 4 wissels met een totaal andere hoek, dus niet 15 graden, maar de hoek die het wissel heeft t/m het hartstuk.

Daar zullen dus rechte railstukjes gelegd moeten worden en niet de ronde die je net heb zitten afzagen. Daar zit em de clou.

TJa, als jij daar per se ronde railstukjes wilt leggen, van mij mag je, maar ik wil er niet één van hebben, laat staan 100. ;D
« Laatst bewerkt op: 05 September 2008, 00:09:13 door Ruurd Benthem »

t.koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 141
Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
« Reactie #66 Gepost op: 04 September 2008, 11:29:06 »
Ik denk dat je me niet begrijpt. Die ronde stukjes die ik terug wil plaatsen bestaan uit boog+tegenboog, niks recht en niks een kant op gebogen.
Leg nou die wissels eens op elkaar , dan is het toch duidelijk dat het gaat om het terugplaatsen van de weggezaagde rails minus de doorgangen voor de wielflenzen plus de dan noodzakelijke strijkrailtjes?.
Mvrgr
Koopmans

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
« Reactie #67 Gepost op: 04 September 2008, 11:38:06 »
Zou het niet handiger zijn als er eerst eens een gedetailleerde tekening gemaakt wordt ? Leg desnoods bestaande wissels onder de kopieermachine en ga dan knippen en plakken.

Sander

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26636
    • Pagina van klaas
Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
« Reactie #68 Gepost op: 04 September 2008, 11:59:10 »
Koopmans, hoe je die wissels ook afzaagt, de oorspronkelijke hoek van 15 graden wordt kleiner. Dus die kruising van 30 graden past er dan niet meer tussen. Of je moet accepteren dat de zaak daar gaat wringen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

t.koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 141
Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
« Reactie #69 Gepost op: 04 September 2008, 12:23:00 »
Koopmans, hoe je die wissels ook afzaagt, de oorspronkelijke hoek van 15 graden wordt kleiner. Dus die kruising van 30 graden past er dan niet meer tussen. Of je moet accepteren dat de zaak daar gaat wringen.
Dat was alleen bedoeld voor het geval er onderdelen van die kruising verwerkt zouden kunnen worden, uiteraard moesten die worden aangepast. Intussen lijkt het me wel zo handig om eea maar zonder te doen, met lijm is voldoende puntstuk reconstrueerbaar. Ik zal wel een voorbeeld maken, er worden nu alleen maar problemen geschapen.
Mvrgr
Koopmans

Intussen heb ik 4 stuks zwaar verroestte Jouef bogen No 920 met R=445 uit m'n overtollige rails gevist. Omdat het hier om een kruising van bogen gaat gebruik ik die ipv 15 x duurdere wissel om het principe te demonstreren. Ik zal eea op hartafstand 62 uitvoeren. Wacht maar even af.
« Laatst bewerkt op: 04 September 2008, 12:52:40 door t.koopmans »

OLDO

  • Offline Offline
  • Berichten: 62
Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
« Reactie #70 Gepost op: 04 September 2008, 12:54:33 »
Hallo Klaas,

... hoe je die wissels ook afzaagt, de oorspronkelijke hoek van 15 graden wordt kleiner. ...

Als goed gekeken heb naar mijn Tillig Elite H0 wissels dacht ik toch echt dat het gedeelte van het afbuigende spoor NA het puntstuk RECHT is en niet gebogen (en bij een aantal andere merken schijnt dat ook zo te zijn).

Dus als ik DAT gedeelte inkort blijft toch de wisselhoek gelijk of heb ik het mis?
Maar bij Engelse wissels is dat kennelijk anders?


Verder :
Het Lima NEM120 was inderdaad wat dit soort zaken betreft het vooruitstrevendst imho. Ik heb nog van dat spul liggen, ook Engelse wissels. Ik meen overigens dat het nu door Rivarossi gevoerd wordt of is dat ook al voorbij?

maartenvanderburgt

  • Gast
Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
« Reactie #71 Gepost op: 04 September 2008, 13:05:48 »
Als je de korte wissels 85321 of 85322 bedoelt dan heb je gelijk, daar is het puntstuk 15 graden.
Die kun je dus makkelijk verwerken, dus inkorten

Als je de middellange 15 graden wissels 85341 of 85342 bedoelt, dan gaat het niet, want deze hebben een hoek van 11 graden, doorlopend na het puntstuk  in een boog tot 15 graden.

Maarten.

t.koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 141
Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
« Reactie #72 Gepost op: 04 September 2008, 13:09:05 »
Hallo Klaas,

Als goed gekeken heb naar mijn Tillig Elite H0 wissels dacht ik toch echt dat het gedeelte van het afbuigende spoor NA het puntstuk RECHT is en niet gebogen (en bij een aantal andere merken schijnt dat ook zo te zijn).

Dus als ik DAT gedeelte inkort blijft toch de wisselhoek gelijk of heb ik het mis?
Maar bij Engelse wissels is dat kennelijk anders?

Ook de Fleischmann, de Roco en de Lima die ik heb liggen hebben rechte delen na de wisselboog zodat het beschreven probleem zich daar niet voordoet.
Mvrgr
Koopmans

Aspelix

  • Gast
Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
« Reactie #73 Gepost op: 04 September 2008, 13:51:52 »
De Piko wissels hebben dat niet; die hebben een gebogen rail na het hartstuk en dat creëert het probleem.

Overigens iederen bedankt voor het meedenken, ook al zijn we het zo nou en dan oneens.

Groet, Ruurd

Aspelix

  • Gast
Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
« Reactie #74 Gepost op: 04 September 2008, 13:54:28 »
Als je de korte wissels 85321 of 85322 bedoelt dan heb je gelijk, daar is het puntstuk 15 graden.
Die kun je dus makkelijk verwerken, dus inkorten

Als je de middellange 15 graden wissels 85341 of 85342 bedoelt, dan gaat het niet, want deze hebben een hoek van 11 graden, doorlopend na het puntstuk  in een boog tot 15 graden.

Maarten.

Maarten,
Van welk merk bedoel jij?

Groet, Ruurd.