BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: Aspelix op 27 augustus 2008, 19:05:04

Titel: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
Bericht door: Aspelix op 27 augustus 2008, 19:05:04
Beste mensen,

Een van de leuke kanten van onze hobby is het naar eigen inzicht nabouwen van bestaande situaties in het grootbedrijf.
Op emplacementen wordt vaak een kruiswissel toegepast. Deze zijn in H0 weliswaar verkrijgbaar of na te bootsen, maar zonder figuurzaag en soldeerbout niet met gelijkblijvende h.o.h.-afstand van de hoofdbaan.

Lima heeft dit in het verleden geleverd. Die van Roco vegroot de h.o.h.afstand van 62 mm naar 92 mm en van andere merken ken ik ze niet.
Als railmateriaal gebruik ik Piko-A, wat overigens goed te solderen is.

Zijn ze er niet en moet ik dan maar zelf gaan bouwen?

Groeten, Ruurd.
Titel: Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
Bericht door: bas den boer op 27 augustus 2008, 20:15:48
Ruurd Benthem,

ik geloof dat er geen krijswissels zijn in HO. ik heb er wel een van peco voor spoor N hier een plaatje: (https://images.beneluxspoor.net/bnls/SLE383F.jpg) onder naam peco SL-E383F

groetjes, bas
Titel: Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
Bericht door: Sander op 27 augustus 2008, 20:37:47
Ikzelf gebruik naar volle tevredenheid 2 van die kruiswissels van Roco.

De H.O.H afstand wordt inderdaad iets vergroot, maar daar kan ik wel mee leven.

Zou zo niet weten welke andere merken ze zouden hebben.
Denk dus dat als je wat wil het zelfbouw gaat worden, of iemand die het voor je wil doen... ;D

mvg,
 Sander
Titel: Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
Bericht door: Ernst-Jan op 27 augustus 2008, 20:44:41
Pilz had ze, maar die zijn nu dus niet meer nieuw te krijgen, ook zijn de wissels vrij kort (grote wisselhoek). Ik heb er een maar die is verbouwd met een engels wissel erin wat nog een leuke kortsluiting opleverde  :P. Mijn advies is dus; zelf maken met de wissels die je erin wilt hebben (engelse wissels of gewone wissels). Dan kun je hem helemaal op maat maken.

Ernst-Jan
Titel: Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
Bericht door: JAB van Ree op 27 augustus 2008, 22:00:36
De oude Lima's waren heel fraai... duur maar fraai. Helaas nergens te vinden (ebay niet, marktplaats niet, Houten ook niet gezien laatste keer)
Titel: Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
Bericht door: Ronaldk op 27 augustus 2008, 22:26:45
toevallig kwam ik via de website van de nieuwe modellbahnwelt Oberhausen op de website van Mehbu... daar zijn ze nog wel te krijgen, fertig modell: €140,=

http://www.rhb-modul.de/


groeten ronald.
Titel: Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
Bericht door: Aspelix op 28 augustus 2008, 06:48:35
Dank voor jullie reacties.

@Bas, een N-spoor kruiswissel in een H0-baan komt niet helemaal tot zijn recht. Ik had dit staaltje van modelbouw ook al gevonden in een ander draadje en ben verder gaan zoeken en toen tot mijn vraagstelling gekomen.

De Mehbu-kruiswissel ziet er mooi uit. Met een aardig, nou ja, prijskaartje.
Van de Lima uitvoering heb ik op een beurs van Spijkspoor 2 kruisingen opgeduikeld, maar helaas: geen wissels.

Van wat oud 2,5 mm Roco spul heb ik wat in elkaar geknutseld. Het functioneert, het ligt, maar daar is het ook mee gezegd. Voor een eerste poging niet onaardig. Ik zal er eens wat foto's van maken.

Ernst-Jan heeft het ook wat geSnabbelt ;D, ik wil idd een kruiswissel met daarin opgenomen een heel Engels wissel, dat aan het vrije spoor verbonden is met een 2e perronspoor en een kort opstelspoor.
Hiervan zal ik t.z.t. ook een fotoplaatsen, omdat het de situatie is, die zou willen nabouwen.

Zo ontstaat de situatie van een perronspoor met kruiswissel naar spoor 2, dat doorloopt met een wissel naar spoor 3 langs de noordkant van het 2e perron, met een uitloper om locs en/of een rijtuig te parkeren.
Aan de zuidelijke zijde van het 2e perron zou spoor 4 moeten komen.
Spoor 3 en 4 zijn in grootbedrijf te bereiken vanaf zowel spoor 1 als het verlengde van spoor 2/3. En om het interessant te maken takt van deze sporenbundel naar links een kopspoor naar het noorden af, spoor 6. Dit spoor is dus bereikbaar van af de hoofdbaan van zowel het noordelijk als het zuidelijk spoor.

Nu zal de vraag rijzen, wat de bedoeling is van spoor 2 tussen de sporen 1 en 3 langs de perrons. Wel, dat is een omloopspoor om locomotieven te wisselen.
Aan het oostelijk deel van het emplacement ligt een nog uitgebreidere wisselstraat met meerdere hele Engelsmannen, van waaruit eveneens de locs kunnen wisselen en naar de tuin kunnen rijden voor klein onderhoud.

In één van de duitsche modelspoorbladen stond in het augustusnummer een artikel over de renovatie van Roco-wissels. Dat heb ik met interesse gelezen.

Zodra ik klaar ben met m'n verhuizing zal ik daar wat meer tijd aan proberen te steken.

Zoals ik al aangaf is het leuke van modelspoorbouw je te laten inspireren door het grootbedrijf. Dat betekent voor mij inderdaad inspireren en niet alleen maar klakkeloos nabouwen.

En als het technisch allemaal zou mogen lukken rijst de grote vraag: Is mijn woning groot genoeg?
Want over de aansluiting aan alle sporen heb ik het nog niet eens gehad en over het goederenemplacement heb ik nog niet eens durven denken.....

Dank voor jullie inbreng, jullie horen gauw meer van me.

Groeten, Ruurd.
Titel: Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
Bericht door: Han Zijlstra op 28 augustus 2008, 08:39:12
Voor de verwende zelfbouwer . www.handlaidtrack.com

Even zoeken naar Crossover kits.
Titel: Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
Bericht door: modelspotter op 28 augustus 2008, 09:49:55
Ruud,

Shinohara had een kruiswissel in het programma: #6 double crossover
Je kon op eenvoudige wijze (zagen) de wissels vervangen door een halve of hele Engelsman of een asymm. driewegwissel. Heb ik ooit gedaan voor de fotobaan van RH. In 1983 is dat foto-emplacementje tbv de RH weleens gebruikt. Oa op de cover jan. 1983, maar is daarop slechts ten dele te zien.

Ooit werd dit systeem (code 70 zowel H0 als H0n3, code 100 H0) geïmporteerd door Philotrain. Nu hebben ze code 83, wordt oa. door Walthers in de USA aangeboden.

En inderdaad Roco (messing) in het verleden met wisselhoeken van 15 graden.

Modelspotter

Nb. zie: www.spoorinfo.nl/images/rh-fotoempl.jpg


Titel: Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
Bericht door: Menno 1846 op 28 augustus 2008, 10:02:06
Dat zijn ideale wissels!!
Zou voor mij ook wel wat zijn in HO.
Greetz:Menno
Titel: Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
Bericht door: Hans Reints op 28 augustus 2008, 10:39:17
Het bedoelde Shinohara assortiment, gefotografeerd voor Railhobby en Philotrain door Albert Rozenboom +
SK

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wissels_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wissels_1.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wissels_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wissels_2.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/rails_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/rails_1.jpg)
Titel: Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
Bericht door: Aspelix op 29 augustus 2008, 00:54:18
Wederom bedankt, dit is weer stof tot nadenken.

Groet, Ruurd
Titel: Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
Bericht door: JAB van Ree op 29 augustus 2008, 02:23:38
Net even in Anyrail aan het spelen, voor Walthers Code 83 zou het er ook moeten wezen.
Titel: Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
Bericht door: Matthijs van Heijningen op 29 augustus 2008, 11:10:28
Voor walters code 83 is het er ook, artikelnummer 8812 kruiswissel 486.6mm

mvg,

Matthijs
Titel: Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
Bericht door: Niels B op 29 augustus 2008, 11:22:12
Met het risico een flater te slaan: hart op hart is toch midden biels tot midden biels? In dat geval hebben mij roco kruiswissels een h-o-h afstand van 5,8 cm.... Ik kan het doosje niet zo gauw vinden voor het nummer, maar snor het ff op vanavond.
Titel: Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
Bericht door: Hans Reints op 29 augustus 2008, 11:30:20
In de HObbytrak normen is 50 mm de hart op hart afstand en dat is inderdaad midden dwarsligger, midden dwarsligger.
SK
Titel: Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
Bericht door: maartenvanderburgt op 29 augustus 2008, 12:57:20
Met de slanke wissels van Roco-Line 10 graden (zonder bedding) kun je een prachtige dubbele oversteek maken. Dat kan, omdat de uitgangshoek weliswaar 10 graden is (dus de kruising 20 graden zou moeten zijn), maar het puntstuk ongeveer 8 graden is, dus de kruising 16 graden zou moeten zijn.
Laten ze nou wel de kruising van 15 graden hebben !  Die halve graad verschil zie en merk je niks van.
Dus: eerst op papier (schablonenboek) knippen en daarna echt zagen en plakken.

Helaas kan daar geen Engelsman aan, want die is 10 graden.
Of toch  ???

Bij mij wel. Ik heb in de laten we het noemen bovenste rail zowel een halve als een hele Engelsman liggen, die met een klein boogje met elkaar verbonden zijn. Aan de uiteinden weer een klein tegenboogje. Betekent wel een iets grotere afstand tussen de doorgaande sporen, maar dat had ik nou net nodig.

Zeg niet dat dat niet kan: alles wat volgens ons "Rode boekje" niet kan en niet mag, komt in werkelijkheid wel ergens op aarde voor, dus....

Maarten van der Burgt
Titel: Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
Bericht door: Matthijs van Heijningen op 29 augustus 2008, 16:11:43
In dat geval hebben mij roco kruiswissels een h-o-h afstand van 5,8 cm.... Ik kan het doosje niet zo gauw vinden voor het nummer, maar snor het ff op vanavond.

Dat is volgens mij de 42922 en de 42923 (verschil tussen deze is dat de 42922 elektrisch is en de 42923 niet).

mvg,

Matthijs
Titel: Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
Bericht door: Marc Riswick op 29 augustus 2008, 16:29:54
Met zelf zagen en plakken zijn ook wel aardige dingen te bereiken, zoals deze combinatie die in mijn vorige baan lag:

(http://i351.photobucket.com/albums/q457/mrtrawos/Wisselcombinatie.jpg)

met profirails kan het ook, maar hier is het een combinatie over drie sporen (middenspoor) en zo kan ik korte treinen aan de A- of B-kant van een spoor plaatsen

(http://i351.photobucket.com/albums/q457/mrtrawos/100_4022.jpg)

hier een deel van iets dichterbij

(http://i351.photobucket.com/albums/q457/mrtrawos/PICT0003.jpg)

groet Marc
Titel: Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
Bericht door: Sander op 29 augustus 2008, 16:40:05
Marc,

mooie opnames, maar het geeft nu precies het probleem aan waar het hier om gaat. De hart op hart afstand van de sporen ligt een flink eind uit elkaar, en das is erg jammer.
Ik heb dezelfde consessie moeten maken in mijn baan, de 2 sporen liggen iets verder uit elkaar dan gebruikelijk.

mvg,
 Sander
Titel: Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
Bericht door: Marc Riswick op 29 augustus 2008, 16:42:17
De sporen liggen precies even ver uit elkaar als bij een verbinding van 2 wissels. De zaag is er wel uitgebreid aan te pas gekomen.

Marc
Titel: Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
Bericht door: Sander op 29 augustus 2008, 16:47:17
Hmm..maar dat is niet getrouw de werkelijkheid...geeft ook zeker problemen met bovenleiding maken.

Maar jij hebt dus als consessie genomen dat het binnen de geometrie van Profi rails moet vallen begrijp ik.

mvg,
 Sander
Titel: Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
Bericht door: Marc Riswick op 29 augustus 2008, 16:55:24
Hallo Sander,

ja ik wilde dit niet teveel veranderen, dus alleen wissels en kruising ingekort. Het voornaamste was dat ik niet teveel lengte innam, want dan worden de perronsporen te kort. Het spoor is lang genoeg om een loc met 11 a 12 1:100 rijtuigen te plaatsen, maar de combinatie neemt een deel weg, dus de A-kant en de B-kant zijn nog lang genoeg voor loc met 4 rijtuigen. Het middenspoor geeft ook een mooie mogelijkheid om met een goederentrein door het station te rijden zonder langs het perron te hoeven rijden.

Marc
Titel: Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
Bericht door: Sander op 29 augustus 2008, 16:58:03
11 rijtuigen is nog een mooie sleep, ik doe het hier met loc + 5 rijtuigen voor passagiers treinen. Dan heb ik nog perronlengte over.
Aan beide kanten van mijn kruiswissels kunnen dan max 3 bakken staan (koploper, vlaflip enz..)

mvg,
 Sander
Titel: Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
Bericht door: GerritM op 29 augustus 2008, 19:31:35
Met zelf zagen en plakken zijn ook wel aardige dingen te bereiken, zoals deze combinatie die in mijn vorige baan lag:
.......

Even iets anders dan modelspoor, ik zie op je foto dat je een balk van de dakconstructie voor zeker de helft hebt verwijdert, door de tunneldoorgang.
Ben je je wel bewust dat je hiermee je dakconstructie danig hebt verzwakt?

Groet Gerrit
Titel: Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
Bericht door: IC 2000 op 29 augustus 2008, 19:52:03
 :o laat Gustav maar niet hierlangskomen. dan is het zeker dag dak. :o
Titel: Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
Bericht door: David Hoogvorst op 30 augustus 2008, 00:05:02
Ter aanvulling: Walthers Code 83 wordt gefabriceerd door de Japanse firma Shinohara, en wordt veel verkocht in de VS.
In de VS zijn Shinohara en Walthers dan ook min of meer synoniem.
Dit is het railsysteem dat we in AnyRail hebben opgenomen. Ze zijn eenvoudig te bestellen, bijvoorbeeld bij www.modeltrainstuff.com (http://www.modeltrainstuff.com). Het is op zich mooi materiaal, misschien wat fragiel, en met een wat goedkope scharnieroplossing voor de wisseltongen. Zeker niet geschikt voor banen die steeds uit elkaar worden gehaald.

Daarnaast maakt Shinohara Code 70 en Code 100 rails voor H0, maar deze zijn lastig verkrijgbaar voor zover ik weet (althans in Europa en de VS).

Een kruiswissel vind je inderdaad ook bij Lima NEM120, maar deze is niet meer in de winkel te koop.
Verder is er van Bachmann E Z track een 'crossover', ofwel een overloopwissel, maar dus geen kruising. Deze is trouwens wel uitzonderlijk lelijk.

David.
Titel: Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
Bericht door: Aspelix op 31 augustus 2008, 12:51:08
Omdat voor mij de h.o.h.-afstand (inderdaad: midden=hart dwarsligger!!) essentieel is en ook het behoudt ervan, wordt het knutselen geblazen.

Uitgaande van de Piko-A wissels betekent dat in de praktijk het zelf construeren van een kruising.
Systeem Hijermans: Op hoop van zegen.

Maar wie niet waagt, wint ook niet.
Titel: Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
Bericht door: Marc Riswick op 31 augustus 2008, 12:59:35
@Gerrit,

uiteraard heb ik eerst door een bouwkundige laten beoordelen of dit op die plaats kon en dat was zo, dus ik maak me er geen zorgen over. Handig dat ik toen bij een bouwbedrijf werkte. Wel fijn dat je het even opmerkte, het had idd van belang kunnen zijn.

Marc
Titel: Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
Bericht door: GerritM op 31 augustus 2008, 16:00:15
Inderdaad handig dat je de deskundigen bij de hand hebt.

Groet Gerrit
Titel: Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
Bericht door: Aspelix op 02 september 2008, 00:19:14
Hmm..maar dat is niet getrouw de werkelijkheid...geeft ook zeker problemen met bovenleiding maken.

Maar jij hebt dus als consessie genomen dat het binnen de geometrie van Profi rails moet vallen begrijp ik.


mvg,
 Sander
Die opmerking begrijp ik niet:
"Niet getrouw de werkelijkheid". De werkelijkheid is vreemder dan de vreemdste fantasie. Dat is punt één.
Punt 2 is, dat modelspoorbouw niet alleen bestaat uit het naäpen van de werkelijkheid, maar die werkelijkheid ook een inspiratiebron is tot iets nieuws.
Ik begon dit topic, omdat ik geïnspireerd ben door een situatie in het grootbedrijf, maar waarvan ik weet, dat die situatie niet in een gewoon huis na te bouwen is. Ik zal dus concessies moeten doen.Ik ga niet rijden met een 1700 met 11 ICKs, nog afgezien van het feit dat de BD niet eens geleverd wordt, omwille van het feit dat dat een trein oplevert in 1:100 van 3 meter. In 1:87 komt daar nog wat bij.  (ca.56 cm!) En in de praktijk zijn de perronsporen langer.....

Moet ik dan "getrouw de werkelijkheid" gaan bouwen?
Of mag/moet ik het zo bouwen, dat ik met een aantal beperkingen een voorbeeldsitiatie kan nabootsen, toch nog RIJ-mogelijkheden heb EN de voorbeeldsituatie kan nabootsen aangaande rangeermogelijkheden, maar met kortere treinen?
Wat denk je, levert het meeste plezier op?
Titel: Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
Bericht door: Robin op 02 september 2008, 09:30:40
Optie 2  ;D
Titel: Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
Bericht door: Aspelix op 02 september 2008, 11:58:16
100 punten....!

.................................................................................................... :)
Titel: Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
Bericht door: Robin op 02 september 2008, 15:32:19
Wat is de hoofdprijs? een Fleischmann 1472?

ik heb overigens laatst een kruiswissel ontworpen. dat klopte precies. even nazoeken
Titel: Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
Bericht door: Sander op 02 september 2008, 16:59:03
Het niet getrouw de werkelijkheid slaat meer op het feit dat de geometrie van Fleischmann profi wissels totaal niet kloppend is.
Bij andere merken is dat ook zo maar vele malen minder.
Sterker nog, bij F* profi rails liggen de sporen vrij ver van elkaar af.

Dit geeft sowieso problemen met de bovenleiding wil je de bovenleiding zo natuur getrouw mogelijk maken. Je kan dan dubbelsporige masten niet op schaal nabouwen omdat deze simpelweg niet over de sporen heen vallen omdat de sporen te ver uit elkaar liggen.

Marc heeft echter gekozen om met profi rails een toch zo leuk/mooi mogelijk resultaat te leveren.

Ik gebruik zelf de kruiswissels van Roco en ben mij terdege bewust dat ook ik niet volledig natuurgetrouw een stations situatie kan nabootsen.
Tevens ben ik er bewust van dat een ieder consessie moet en zal doen voor het maken van zijn baan.

Er staat overigens nergens dat je niet van de werkelijkheid mag afwijken.
Het is jou baan en bouw hem zoals jij dat leuk vindt.
Hopelijk niet te gefrustreerd geworden van mijn reactie? ;)

mvg,
 Sander
Titel: Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
Bericht door: Robin op 02 september 2008, 17:47:09
Wel grappig om nu in twee verschillende draadjes ongeveer dezelfde discussie te zien; over natuurgetrouwheid van de modelspoorbaan. Ik zag net zo'n discussie ontstaan in het draadje "Wat is er mis met Lengteschaal 1:100 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=12981.msg199248#msg199248)" (bijv. reactie FLMtreintjes)
Titel: Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
Bericht door: Aspelix op 03 september 2008, 01:19:10
@Sander: Wees maar gerust hoor, je bent duidelijk.
Gefrustreerd wordt ik hier echt niet van. Je relativeert je eerdere opmerking behoorlijk, wel, dat is prima.

Ik heb lang getwijfeld over de "juiste" h..o.h.-afstand: Roco 57, later 62 mm; Piko 61,8; Märklin 57; Fleischmann ??.

Sommerfeldt houdt voor de NS-portalen 57 mm aan. Nou, dat kan dan knutselen worden.

Groeten, Ruurd
Titel: Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
Bericht door: Sander op 03 september 2008, 16:26:12
de 57 mm komt overeen met die van roco volgens jou redenatie hierboven.
Geen idee wat Fleischmann aan houd. Heb je ook nog weer het verschil tussen profi en Modell gleis.

Lastig vraagstuk... ;D

mvg,
 Sander
Titel: Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
Bericht door: Aspelix op 03 september 2008, 16:36:14
Maar niet om van wakker te liggen.....

Ruurd
Titel: Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
Bericht door: Klaas Zondervan op 03 september 2008, 16:51:33
Geen idee wat Fleischmann aan houd. Heb je ook nog weer het verschil tussen profi en Modell gleis.

Het antwoord vind je bij Fleischmann zelf.

Profi: R1 = 356,5 mm, R2 = 420 mm, R3 = 483,5 mm, R4 = 547 mm.
Steeds een verschil van 63,5 mm, en dat is dan ook de standaard hoh-afstand.

Modellgleis: R0 = 250 mm, R1 = 357 mm, R2 = 415 mm, R3 = 738 mm.
Het verschil tussen R1 en R2 is 58 mm, dat is dus de standaard hoh-afstand.
R0 en R3 vallen buiten dat patroon, het verschil met de naastliggende waarde is veel groter.
Titel: Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
Bericht door: santerdam op 03 september 2008, 17:13:05
Hier het geometrie overzicht (http://catalog.lokshop.de/FLE/2004_2005/H0/E/image_167.html) van Fleischmann Profi.
Titel: Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
Bericht door: GerritM op 03 september 2008, 18:11:38
Ik heb lang getwijfeld over de "juiste" h..o.h.-afstand: Roco 57, later 62 mm; Piko 61,8; Märklin 57; Fleischmann ??.

Die 57mm voor Roco geldt alleen voor de 2,5mm rails, RocoLine heeft een h.o.h. afstand van 61,6mm

Groet Gerrit
Titel: Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
Bericht door: Aspelix op 03 september 2008, 18:30:20
Klopt.
Die materialen gebruik ik danook om te experimenteren.

Groet, Ruurd
Titel: Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
Bericht door: Dash 8 op 03 september 2008, 18:42:11
Of zo iets?

link (http://images.google.nl/imgres?imgurl=http://www.thkas-moba.de/mucis/assets/images/c-gleis_hose_11.jpg&imgrefurl=http://www.thkas-moba.de/mucis/baubericht.html&h=398&w=531&sz=32&hl=nl&start=5&um=1&usg=__st5v8guRZPbk61zSHkeqNyy5dns=&tbnid=ozguIdJMnc7DmM:&tbnh=99&tbnw=132&prev=/images%3Fq%3DC%2Bgleis%2Bgeometrie%26um%3D1%26hl%3Dnl)
Titel: Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
Bericht door: Klaas Zondervan op 03 september 2008, 19:18:08
Hier het geometrie overzicht (http://catalog.lokshop.de/FLE/2004_2005/H0/E/image_167.html) van Fleischmann Profi.

Waaruit blijkt dat door het toepassen van een kruiswissel de hoh afstand ineens ruim 3 cm groter wordt.
Titel: Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
Bericht door: Remunj op 03 september 2008, 19:18:41
Dash 8

Zou je dit draadje eens willen lezen.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=12915.0 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=12915.0)
Titel: Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
Bericht door: santerdam op 03 september 2008, 19:41:30
Dat klopt, Klaas. Ze hebben ook een speciaal recht railsje (6102) om die h.o.h. maat te maken. Het verhaal is dat je hiermee precies de tussenafstand hebt voor het plaatsen van een perron.

Sander
Titel: Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
Bericht door: Aspelix op 03 september 2008, 20:33:49
Prachtig, dan heb ik ruimte voor een perron.

Maar ik wil tussen die sporen helemaal geen perrons.
Nog niet eens een loopplank.

Ik wil de standaard h.o.h.-afstand in spoor H0, niet in spoor N of 1.

Aangepast, kwam wel wat erg boos over......
Titel: Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
Bericht door: Lars Smelter op 03 september 2008, 21:17:12
Rustig Ruurd denk aan je hart. Sander legt alleen uit wat de gedachte achter de geometrie van Fleischmann is. Dat je er een perron tussen kunt leggen klopt. Dit heb ik op de baan van m'n pa ook kunnen doen.

Ik zie hier wel mooie dingen voorbij komen om zelf een kruiswissel in elkaar te knutselen. Wel jammer dat fabrikanten niet komen met zo'n waarbij de hoh-afstand gelijk blijft. T blijven mooie dingen
Titel: Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
Bericht door: Aspelix op 03 september 2008, 21:48:50
Dank je Lars, wat ben jij een hartelijk mens.

OK, ik begrijp e.e.a. wel, maar ik heb echt een off-day vandaag.

Ik heb bij de Piko-importeur de vraag neergelegd voor een kruiswissel met gelijkblijvende h.o.h.-afstand en hij zou het doorspelen naar Piko in Sonneberg.

Ik ben zelf wat aan het uitdenken geweest, n.a.v. de sitauatie die ik wil nabouwen. Daar komt het er op neer, dat de hartstukken van de wissels nog nét niet grenzen aan de hartstukken van de kruising.

Dat geeft te denken...
Ik moet nu even teruggrijpen op een stukje wisselbouw. Dit is in Duitsland anders dan in Nederland.
In de edel Germaanse zone is het aftakkende spoor van een wissel (meestal) gebogen, terwijl dat in Nederland recht is.

Dat betekent, dat als ik van de wissels de de afbuigende rail vanaf het hartstuk verwijder, ik geen wissel meer heb van 15 graden, maar minder.
Daar vloeit uit voort, dat ik met de bestaande modelwissels niet de hartstukken tegen elkaar kan leggen, omdat de hoeken van de kruising dan niet (meer) overeenkomen: die zijn nog steeds 15 graden.
Dat houdt in de praktijk in, dat, stel dat de afbuigende rail vanaf het hartstuk wordt verwijderd, er een kruispunt moet worden geconstrueerd.

Ik loop er al een dag of wat over na te prakkedenken, hoe ik dit kan oplossen, omdat de afstand tussen de wissels in één en het zelfde spoor anders wordt, terwijl de afstand tussen de parallelle sporen gelijk blijft.

Klijnighijdje, meneer Sonneberg....

Het betekent voor de praktijk, dat je twee parallelle sporen moet leggen mét afgezaagde wissels, met een vaste h.o.h.-afstand, EN een spiegelend deel (waarvan één wissel vervangen wordt door een engelsman!) daartegenover, maar waarvan de te overbruggen raillengte nog niet bekend is.

Snappie?

Tot zover even mijn gedachtenspinsels.

Groet en hartelijk dank,

Ruurd

Edit:

Mijn gedachtengang vervolgt zich inmiddels: Als ik vanaf het hartstuk van de wissel beide railstaven afzaag, kan ik van hieruit 2 rechte railstaven monteren, die doorgaan en de hoek volgen van de wisseltong + hartstuk.
Door aan het supplementaire wissel hetzelfde te doen, is de afstand van de wissels die in één van de beide parallelle sporen liggen, bekend.

Gelukkig heb ik eeh filnke partij flexrails van Piko-A liggen, zodat ik effe vooruit kan.

Welterusten,
Ruurd
Titel: Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
Bericht door: Bert Roefs op 03 september 2008, 22:54:10
Waaruit blijkt dat door het toepassen van een kruiswissel de hoh afstand ineens ruim 3 cm groter wordt.

Maar Klaas, het is toch geen kruiswissel maar een gewone kruising of zie ik dat verkeerd?
Titel: Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
Bericht door: Aspelix op 03 september 2008, 23:40:40
Dat zie je inderdaad verkeerd.
Het is een kruising tussen vier wissels gelegen in 2 sporen, waardoor je van het ene op het andere spoor kunt komen. Daar gaat zo ongeveer dit hele topic over. In het topic zijn ook meerdere afbeeldingen er van  opgenomen. Bekijk die eens goed, dan weet je waar het over gaat.
Wat jij waarschijnlijk bedoelt is geen kruiswissel maar een Engels wissel

Bij haast alle fabrikanten is de hart-op-hart-afstand van de hoofdsporen ter hoogte van een kruiswissel veel groter dan de afstand tussen de sporen op de open baan.

Dat is het punt waar het hele topic om draait.
Titel: Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
Bericht door: Klaas Zondervan op 03 september 2008, 23:53:40
Bij haast alle fabrikanten is de hart-op-hart-afstand van de hoofdsporen ter hoogte van een kruiswissel veel groter dan de afstand tussen de sporen op de open baan.
En daar zit nou de hele clou. Dat is in de modelwereld nl. onvermijdelijk. Een spoorelement in model moet nl. haaks eindigen om op alle manieren aan elkaar te passen.
In het grootbedrijf zijn de vier wissels en de kruising die samen een kruiswissel vormen in elkaar geschoven, omdat dat gewoon noodzakelijk is om de normale hoh afstand te handhaven. Wil je dat in model nabootsen, dan zul je dus moeten gaan "hakken en plakken". En je snijdt meteen het probleem aan wat daarbij speelt: de afbuigende sporen zijn cirkelsegmenten. Zodra je daar wat afhaalt verandert de afbuighoek en past de kruising er niet meer tussen.
Volgens mij zou je de wissels moeten inkorten, en dan zelf er een kruising tussen knutselen. Ik denk dat dat de eenvoudigste oplossing is.
Als je moet gaan wachten op een fabrikant die (weer)  een kruiswissel op de markt brengt, dan kun je wachten tot je een ons weegt. Er is volgens mij te weinig vraag naar complete kruiswissels om die commerciëel verantwoord te gaan maken.
Titel: Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
Bericht door: santerdam op 03 september 2008, 23:59:12
Uit de informatie van Fleischmann heb ik nergens opgemaakt, dat het de bedoeling is om de kruising tussen 4 wissels te leggen. Ze laten je helemaal vrij - jij mag bepalen of je dat wel of niet wilt doen.
Voor het geval dat je het wel doet, laten ze duidelijk in de geometrie zien wat de h.o.h. afstand zal zijn.

Verder kun je nergens in de voorbeelden zien dat ze een kruiswissel verkopen met de h.o.h. afstand, die jij zoekt. Dat railsstuk zullen ze dus wel niet verkopen. En dat geldt voor bijna alle fabrikanten. Kennelijk zien ze geen brood in de door jou gezochte wissel. Gewoon te weinig belangstelling.

Maar is dat dan reden je zo kwaad te maken ?

Sander
Titel: Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
Bericht door: Aspelix op 04 september 2008, 00:00:29
En daar zit nou de hele clou. Dat is in de modelwereld nl. onvermijdelijk. Een spoorelement in model moet nl. haaks eindigen om op alle manieren aan elkaar te passen.

Als je moet gaan wachten op een fabrikant die (weer)  een kruiswissel op de markt brengt, dan kun je wachten tot je een ons weegt. Er is volgens mij te weinig vraag naar complete kruiswissels om die commerciëel verantwoord te gaan maken.
Ik mag wel wat kilootjes afvallen, maar tot een ons gaat me wat te ver.

Ik heb het Wim Wolters voorgelegd, zoals gezegd en ik zie wel wat er uit komt. Hoge verwachtingen heb ik er niet van.
Titel: Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
Bericht door: Aspelix op 04 september 2008, 00:14:59
Beste Sander,

Ik geef vanaf het begin vas het topic aan, dat ik een kruiswissel zoek, die dezelfde h.o.h.-afstand heeft/houdt, als de h.o.h.-afstand op de vrije baan. Daar heb ik een aantal erg goede reacties op gehad, de een wat zinvoller dan de ander, maar dat maakt niet uit.

Van een aantal mensen krijg ik bericht, dat zij iets weten. Fijn, zeer gewaardeerd, maar, en nu komt het: DAN GAAT DE H.O.H.-AFSTAND GROTER WORDEN. Minimaal hoor. slechts 50%. Wat zeg ik nou: Die moet gelijk blijven. Toename 0% dus.
Ja, maar dan kan er een perron tussen. Dat wil ik helemaal niet. ik wil gewoon  tussen 2 en meer sporen een kruiswissel met de van fabriekswege standaard h.o.h.-afstand. Iets meer, ietsje minder mag. (0,1 mm of zo). En een beetje is met flexrails nog wel aan te passen. OK.

Mijn vraag in het begin van het topic is: Ik zie ze bij (haast) niemand, behalve in spoor N, Peco. Helaas niet in H0. Mijn vraag is: =>  Zijn ze helemaal niet te koop of zie ik ze over het hoofd. <=
Hierop heb ik enkele prima tips gekregen, die helaas mijn budget iets, nou ja: ruim, te boven gaan. Maar goed: Hele concrete tips. Grandioos. Die kan iedereen op het forum lezen. Lees ik dan alleen zo goed? Dat geloof ik niet.

En eh, sorry mensen, ik gaf het al aan: ik had mijn dag niet en dan schiet ik wel eens uit mijn slof.
Titel: Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
Bericht door: t.koopmans op 04 september 2008, 01:52:51
Dit topic zie ik regelmatig langs komen. Ik begrijp niet waarom niet gewoon de zaag wordt gepakt. Piko heeft A wissels 55220 en 55221, 15 graden links resp. rechts. Leg nu de 2 linkse eens boven op de twee rechtse, dan zie je wat er weggezaagd kan worden en pasgemaakt. Laat Piko nu ook nog een 30 graden kruising 55241 hebben, daar zitten dan alle stukjes in die voor zo'n ombouw nodig zijn. Tijdens deze hele discussie had dat ding allang kunnen werken!
Mvrgr
Koopmans
Titel: Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
Bericht door: Esperopt op 04 september 2008, 01:59:36
Enkele weken geleden heb ik 4 roco-line wissels met kruisinkje gekocht om een kruiswissel te maken. De 2 rechte tussenstukjes vergeten te bestellen, dat werd dus niet wat.

Maar ik zag direct dat de hoh afstand niet meer klopte. Dat wordt dus, voor het eerst, zelf zagen.

In het grootbedrijf zie ik vaak (ruimtebesparende) verschillende wisseltypen die min of meer in elkaar geschoven worden. Ik denk dat Lima destijds het dichtste bij een oplossing zat. Jammer dat ze geen Engels wissel in die serie uitgebracht hebben.

Maar ik volg hier met belangstelling de verschillende oplossingen die gekozen zijn. Mocht de mijne klaar zijn (Sint-Juttemes) dan plaats ik ook een foto.

Gerard.
Titel: Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
Bericht door: Aspelix op 04 september 2008, 02:05:06
Wel, dat is mooi.
Als jouw wissel op het forum wordt getoond, is het dus St.Juttemis
Kunnen we dat eindelijk op de kalender zetten......

Succes,
Ruurd
Titel: Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
Bericht door: Esperopt op 04 september 2008, 03:05:01
Wel, dat is mooi.
Als jouw wissel op het forum wordt getoond, is het dus St.Juttemis
Kunnen we dat eindelijk op de kalender zetten......

Succes,
Ruurd

Yep, is dat ook een keer duidelijk  ;D.

Maar ik merk op dat jij net zulke rare werktijden hebt als ik? Moet morgen (vandaag) al om 10:30 opstaan, wat een ellende, niet eens uitslapen  ;D.

Gerard.
Titel: Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
Bericht door: Aspelix op 04 september 2008, 03:42:27
Wat heet werkt?
Ik hoor in m'n slaapwagen te liggen.
Tussen 8.30 en 10.30 staat de koelkastenbezorger voor de deur.
Dan kan ik m'n hoofd weer koel gaan houden......

Groet. Ruurd
Titel: Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
Bericht door: Klaas Zondervan op 04 september 2008, 10:13:15
...Ik begrijp niet waarom niet gewoon de zaag wordt gepakt. Piko heeft A wissels 55220 en 55221, 15 graden links resp. rechts. Leg nu de 2 linkse eens boven op de twee rechtse, dan zie je wat er weggezaagd kan worden en pasgemaakt.
Die optie is volgens mij al langs gekomen. Maar het probleem is dat de wisselhoek verandert als je er een stuk afzaagt. En dat komt omdat de boog voorbij het puntstuk doorloopt. Of is dat bij Piko niet zo?
Titel: Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
Bericht door: Aspelix op 04 september 2008, 10:42:03
Dat is inderdaad bij Piko ook zo, de Duitse bouwwijze.

Groet, Ruurd
Titel: Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
Bericht door: t.koopmans op 04 september 2008, 10:46:09
Die optie is volgens mij al langs gekomen. Maar het probleem is dat de wisselhoek verandert als je er een stuk afzaagt. En dat komt omdat de boog voorbij het puntstuk doorloopt. Of is dat bij Piko niet zo?
Tja, het interessante is dat het daar niet om gaat. Met identieke wissels zijn overloopconstructies te maken die bij deze wissels "gewoon" in elkaar moeten worden gevlochten. Dwz dat weggezaagde raildelen, ingekort aan beide zijden,
teruggelijmd kunnen worden en zo weer liggen op de plaats waar ze oorspronkelijk al zaten. Als Piko geen recht stukje had komt  de oorspronkelijke boog naar links op precies dezelfde plaats tegen de boog naar rechts van de andere wissel en andersom. Strijkrailtjes erbij en klaar.
Wat je alleen niet moet doen is de wissels verschillend zagen, alle vier exact dezelfde vorm van de grondplaat geven,dwz dat er een rechte zaagsnede zit op zowel de horizontale als de vertikale symmetrie as. Daarna moet het
ontstane "wybertje" weer van railstukjes worden voorzien.
Hoeveel moet je er hebben? 100?
Mvrgr
Koopmans
Titel: Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
Bericht door: Aspelix op 04 september 2008, 10:47:14
Dit topic zie ik regelmatig langs komen. Ik begrijp niet waarom niet gewoon de zaag wordt gepakt. Piko heeft A wissels 55220 en 55221, 15 graden links resp. rechts. Leg nu de 2 linkse eens boven op de twee rechtse, dan zie je wat er weggezaagd kan worden en pasgemaakt. Laat Piko nu ook nog een 30 graden kruising 55241 hebben, daar zitten dan alle stukjes in die voor zo'n ombouw nodig zijn. Tijdens deze hele discussie had dat ding allang kunnen werken!
Mvrgr
Koopmans
Als je het topic niet alleen langs laat komen maar ook leest, dan snap je het waarschijnlijk wel. Je leest/kijkt over hele belangrijke details heen.
Titel: Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
Bericht door: Aspelix op 04 september 2008, 10:57:02
Citaat: <<Dwz dat weggezaagde raildelen, ingekort aan beide zijden,
teruggelijmd kunnen worden en zo weer liggen op de plaats waar ze oorspronkelijk al zaten.>>

Het kenmerk van gebogen railstukjes is, dat ze krom zijn. Zal je waarschijnlijk wel eens opgevallen zijn en probeer het anders op een vervelende zondagmiddag eens uit.

Die ronde railstukjes die afgezaagd zijn, maken deel uit van de 15 graden van de boog van de wissel. Als je die stukjes weghaalt, is de boog dus geen 15 graden meer, maar minder.

Er ontstaat nu een nieuw wybertje tussen de hartstukken van de 4 wissels met een totaal andere hoek, dus niet 15 graden, maar de hoek die het wissel heeft t/m het hartstuk.

Daar zullen dus rechte railstukjes gelegd moeten worden en niet de ronde die je net heb zitten afzagen. Daar zit em de clou.

TJa, als jij daar per se ronde railstukjes wilt leggen, van mij mag je, maar ik wil er niet één van hebben, laat staan 100. ;D
Titel: Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
Bericht door: t.koopmans op 04 september 2008, 11:29:06
Ik denk dat je me niet begrijpt. Die ronde stukjes die ik terug wil plaatsen bestaan uit boog+tegenboog, niks recht en niks een kant op gebogen.
Leg nou die wissels eens op elkaar , dan is het toch duidelijk dat het gaat om het terugplaatsen van de weggezaagde rails minus de doorgangen voor de wielflenzen plus de dan noodzakelijke strijkrailtjes?.
Mvrgr
Koopmans
Titel: Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
Bericht door: santerdam op 04 september 2008, 11:38:06
Zou het niet handiger zijn als er eerst eens een gedetailleerde tekening gemaakt wordt ? Leg desnoods bestaande wissels onder de kopieermachine en ga dan knippen en plakken.

Sander
Titel: Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
Bericht door: Klaas Zondervan op 04 september 2008, 11:59:10
Koopmans, hoe je die wissels ook afzaagt, de oorspronkelijke hoek van 15 graden wordt kleiner. Dus die kruising van 30 graden past er dan niet meer tussen. Of je moet accepteren dat de zaak daar gaat wringen.
Titel: Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
Bericht door: t.koopmans op 04 september 2008, 12:23:00
Koopmans, hoe je die wissels ook afzaagt, de oorspronkelijke hoek van 15 graden wordt kleiner. Dus die kruising van 30 graden past er dan niet meer tussen. Of je moet accepteren dat de zaak daar gaat wringen.
Dat was alleen bedoeld voor het geval er onderdelen van die kruising verwerkt zouden kunnen worden, uiteraard moesten die worden aangepast. Intussen lijkt het me wel zo handig om eea maar zonder te doen, met lijm is voldoende puntstuk reconstrueerbaar. Ik zal wel een voorbeeld maken, er worden nu alleen maar problemen geschapen.
Mvrgr
Koopmans

Intussen heb ik 4 stuks zwaar verroestte Jouef bogen No 920 met R=445 uit m'n overtollige rails gevist. Omdat het hier om een kruising van bogen gaat gebruik ik die ipv 15 x duurdere wissel om het principe te demonstreren. Ik zal eea op hartafstand 62 uitvoeren. Wacht maar even af.
Titel: Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
Bericht door: OLDO op 04 september 2008, 12:54:33
Hallo Klaas,

... hoe je die wissels ook afzaagt, de oorspronkelijke hoek van 15 graden wordt kleiner. ...

Als goed gekeken heb naar mijn Tillig Elite H0 wissels dacht ik toch echt dat het gedeelte van het afbuigende spoor NA het puntstuk RECHT is en niet gebogen (en bij een aantal andere merken schijnt dat ook zo te zijn).

Dus als ik DAT gedeelte inkort blijft toch de wisselhoek gelijk of heb ik het mis?
Maar bij Engelse wissels is dat kennelijk anders?


Verder :
Het Lima NEM120 was inderdaad wat dit soort zaken betreft het vooruitstrevendst imho. Ik heb nog van dat spul liggen, ook Engelse wissels. Ik meen overigens dat het nu door Rivarossi gevoerd wordt of is dat ook al voorbij?
Titel: Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
Bericht door: maartenvanderburgt op 04 september 2008, 13:05:48
Als je de korte wissels 85321 of 85322 bedoelt dan heb je gelijk, daar is het puntstuk 15 graden.
Die kun je dus makkelijk verwerken, dus inkorten

Als je de middellange 15 graden wissels 85341 of 85342 bedoelt, dan gaat het niet, want deze hebben een hoek van 11 graden, doorlopend na het puntstuk  in een boog tot 15 graden.

Maarten.
Titel: Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
Bericht door: t.koopmans op 04 september 2008, 13:09:05
Hallo Klaas,

Als goed gekeken heb naar mijn Tillig Elite H0 wissels dacht ik toch echt dat het gedeelte van het afbuigende spoor NA het puntstuk RECHT is en niet gebogen (en bij een aantal andere merken schijnt dat ook zo te zijn).

Dus als ik DAT gedeelte inkort blijft toch de wisselhoek gelijk of heb ik het mis?
Maar bij Engelse wissels is dat kennelijk anders?

Ook de Fleischmann, de Roco en de Lima die ik heb liggen hebben rechte delen na de wisselboog zodat het beschreven probleem zich daar niet voordoet.
Mvrgr
Koopmans
Titel: Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
Bericht door: Aspelix op 04 september 2008, 13:51:52
De Piko wissels hebben dat niet; die hebben een gebogen rail na het hartstuk en dat creëert het probleem.

Overigens iederen bedankt voor het meedenken, ook al zijn we het zo nou en dan oneens.

Groet, Ruurd
Titel: Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
Bericht door: Aspelix op 04 september 2008, 13:54:28
Als je de korte wissels 85321 of 85322 bedoelt dan heb je gelijk, daar is het puntstuk 15 graden.
Die kun je dus makkelijk verwerken, dus inkorten

Als je de middellange 15 graden wissels 85341 of 85342 bedoelt, dan gaat het niet, want deze hebben een hoek van 11 graden, doorlopend na het puntstuk  in een boog tot 15 graden.

Maarten.

Maarten,
Van welk merk bedoel jij?

Groet, Ruurd.
Titel: Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
Bericht door: maartenvanderburgt op 04 september 2008, 17:20:10
Ik bedoelde mijn reactie op de opmerking van OLDO, dus het gaat dan over Tillig Elite.
Maarten
Titel: Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
Bericht door: t.koopmans op 04 september 2008, 17:53:03
Allereerst heb ik een vel papier voorzien van x- en Y-assen en daarbij de 62 mm hartafstand van beide sporen getekend. Daarna heb die Jouef zooi maar eens aan flarden gezaagd zodat er een boog + tegenboog van 445 mm op hartafstand van 62 mm ontstond. Passend op de tekening bleek er een railstukje van 4 bielsen van elke klein gebogen rail (445-16,5/2) en een stukje van 1 biels van de buitenrail af te moeten. Omdat zo'n wissel bestaat uit rails met een straal van 445-16,5/2 die aansluit op een tegenboog met een straal van 445+16,5/2 bestaan de railstukjes in het midden van de kruising zelf de facto uit stukjes van ca 20 mm met de kleinere straal. Reken zelf maar uit wat voor afwijking er tov een recht stukje inzit.
Ik heb er verder vanaf gezien om strijkrails aan te brengen, maar heb wel een werkende links-rechts overgang bestemd voor de vuilnisbak.
Wat mij betreft komt het er op neer dat de hele discussie een non-issue is.
Geeft me die maten van die Piko wissels maar even op dan controleer ik de hele uitvoering met cad: lengte rechte deel, boogstraal en lengte bocht.
Overigens bleek dat de 3 Lima wissels en de kruising die ik daarvan had een
perfecte combinatie te  geven voor zo'n wissel. Bij bepaalde merken zijn de onderdelen dus wat makkelijker.
Mvrgr
Koopmans
Titel: Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
Bericht door: Aspelix op 04 september 2008, 18:14:25
@Koopmans

Nou, daar komt ie dan:

Straal: 908.8 mm
Hoek van afbuigende spoor: 15 gr.
Lengte rechtdoorgaande spoor: 231 mm

Ik ben heel benieuwd.

Groet, Ruurd
Titel: Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
Bericht door: Lars Smelter op 04 september 2008, 19:17:25
Op zich lijkt mij het afzagen van een deel van de boog het probleem niet. Oké, het aantal graden wordt minder, waardoor de kruising van de fabrikant niet meer past. Maar als je dan zelf een kruising construeert tussen de vier wissels, dan moet het mijn inziens 'gemakkelijk' voor elkaar te krijgen zijn.
Titel: Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
Bericht door: Sander op 04 september 2008, 21:37:19
Citaat
mijn inziens 'gemakkelijk' voor elkaar te krijgen zijn

Gevoelsmatig denk ik dat je je daar op verkijkt.

mvg,
 Sander
Titel: Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
Bericht door: t.koopmans op 04 september 2008, 22:52:07
Nou net gedaan vandaag, valt wel mee.
Mvrgr
Koopmans
Titel: Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
Bericht door: t.koopmans op 04 september 2008, 23:04:29
@Koopmans

Nou, daar komt ie dan:

Straal: 908.8 mm
Hoek van afbuigende spoor: 15 gr.
Lengte rechtdoorgaande spoor: 231 mm

Ik ben heel benieuwd.

Groet, Ruurd

Ik heb eea in cad zitten, afhankelijk van waar je kijkt is de hoek een graad of 2 minder. Met een puntstuk van 30 graden zit je net de railbreedte mis bij de
aansluitingen. Ik heb even zitten kijken naar kruisingen van 27 graden, dat zou ongeveer goed zijn, het meest dichtbij is Marklin K met 22 en nog wat.
(Die zou je overigens kunnen gebruiken als je de wissels in lengterichting verder uit elkaar legt.)
Ik kan me niet voorstellen dat zoiets niet ergens bestaat want de leveranciers hebben alle wisselhoeken van 10 tot 18 graden.
Er zijn dus nog 2 opties, helemaal zelf maken uit de restjes van de afgezaagde delen van de wissels, of, wellicht mooier, die kruising van 30 graden helemaal ontdoen van de railstukjes, de gebogen stukjes van de wissels terugplaatsen, de strijkrails wat aanpassen en de puntstukjes met een zaagsnede een hoekverkleining geven.
Mvrgr
Koopmans
Titel: Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
Bericht door: Aspelix op 05 september 2008, 00:00:45
IK ben er al vanuit gegaan, dat de wissels wat verder uit elkaar moeten liggen, omwille van het feit dat de wisselhoek kleiner wordt.
Simpel met de stelling van Pythagoras is al na te gaan, dat de schuine zijde van de nieuwe driehoek langer wordt. Hoe lang precies heb ik nog niet berekend. Ik kom er wel uit.

Bedankt voor je moeite.

Groet,
Ruurd.
Titel: Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
Bericht door: t.koopmans op 05 september 2008, 06:38:08
Ook dat blijkt geen oplossing want een hoek van 11,25 graad blijkt ongeveer te beginnen in het hart van het puntstuk, een kwart van de cirkelboog minder.
De enige resterende oplossing is dan de straal van de boog zodanig wijzigen dat er eerder een hoek van 15 graden, of later een van 11,25, ontstaat. Vanaf het puntstuk de mat zodanig inzagen dat een overgangsboog met een kleinere of grotere straal is te maken.
Mvrgr
Koopmans
Titel: Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
Bericht door: Aspelix op 05 september 2008, 14:32:35
Stel nu:

Ik zaag van 4 wissels vanaf het het puntstuk de afbuigende rails af en vervang deze door rechte rails....wat dan?

Wat heeft dat voor consequenties?

Goed, je hebt berekend dat als ik de ronde rails weghaal, ik ongeveer in het hart van het puntstuk een nieuwe boog zou moeten beginnen, mag dat ook 5 mm verder zijn? Akkoord, dan krijg ik een afwijking, 'n knikje dus. Maar zou die fataal kunnen zijn? Dus kunnen leiden tot ontsporingen?
Titel: Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
Bericht door: t.koopmans op 05 september 2008, 15:42:56
We hadden al geconstateerd dat de afbuigende rails met rechte stukken vaak
al een kant en klare oplossing boden. Als je dus kans ziet om de bogen te verwijderen en te vervangen door een rechte stukjes kun je die met een standaard kruising combineren. Je huidige boog beslaat een 15 graden cirkelsegment en om een 22,5 graden kruising (marklin(?),hornby, peco) te gebruiken moet die op 11,25 graden worden afgekort. Dat is overigens precies 1/4 van de boog eraf. Hoe dat uitkomt met puntstuk/strijkrail kan ik niet beoordelen want ik heb alleen de theoretische geometrie, maar ik schat dat je hoogstens fracties van graden fout komt te zitten ipv meerdere graden. Door het gebruik van zo'n volledige kruising met extra stukjes wordt eea bijzonder robuust.
Overigens weet ik niet of Marklin K wel te combineren is met een twee rail uitvoering, de puntstukken in de kruising moeten wel correct gepolariseerd zijn/worden.
In ieder geval lijkt zo de oplossing bereikt.
Mvrgr
Koopmans
Titel: Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
Bericht door: Sander. op 05 september 2008, 16:50:02
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Lima_kruis_001.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Lima_kruis_002.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Lima_kruis_003.jpg)

Dit is het dubbelkruiswissel van LimaRossi. Code 83. Heb dit op Ebay (Duitsland) gevonden samen met een paar enkele overlopen en een viertal normale wissels. Niet zo'n lange tijd na het faillissement.
Hoogst aardig spul. De lengte lijkt me wat kort met 470mm (ik schat dat een variant in 1:1 een meter of 60/70 doet?
Hart op hart afstand is 52mm en dat oogt toch wel zeer fraai!
Misschien eens een vriendelijk berichtje aan de heren Hornby wagen..?

mvg

Sander.
Titel: Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
Bericht door: Klaas Zondervan op 05 september 2008, 17:17:39
Als je dus kans ziet om de bogen te verwijderen en te vervangen door een rechte stukjes

Dat vervangen door rechte stukje kan ik nog steeds niet volgen. Er is helemaal geen ruimte voor rechte stukjes. Zie de foto's die Sander heeft geplaatst.
Titel: Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
Bericht door: t.koopmans op 05 september 2008, 17:45:55
Die foto's zijn van een ander merk, de discussie gaat over lange 15 graden Piko wissels waarvan de afgaande bogen uiteraard apart van bielsmat zijn voorzien. Die bogen kunnen uiteraard gedeeltelijk worden weggehaald.
Mvrgr
Koopmans
Titel: Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
Bericht door: Aspelix op 05 september 2008, 17:54:42
Ho ho, Klaas....

In de Piko-rails....
De set van Sander is 9,8 mm te smal....... :( :(
De limaset meet h.o.h. slechts 52 mm en Piko 61,8.


@ Koopmans:

Het zou dus betekenen, dat bijv. met een K-kruising en evt. licht vijlen een kruiswissel geconstrueerd zou kunnen worden.
De Mä kruising is slechts 0,2 mm te laag, de Hornby o,4. Piko-A is nl. code 100 en dus 2,5 mm,  Mä railhoogte is 2,3 mm, Hornby is code 83, Het is met verlooplasjes van 2,1->2,5 mm wellicht te ondervangen.

Alle drie wederom mijn dank voor het meedenken...

Groet, Ruurd
Titel: Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
Bericht door: Aspelix op 05 september 2008, 17:58:42
Sander, van deze set heb ik de kruisstukken, maar niet de wissels.... :(

Maar van deze set is de h.o.h.-afstand smaller dan van Piko-A. Dat hoeft niet onoverkomelijk te zijn, als ik de wisselstraten maar van één van beide systemen kan leggen. Wat er tussen, voor en na de straten ligt is van ondergeschikt belang, dat is makkelijk genoeg aan te passen.
Titel: Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
Bericht door: t.koopmans op 05 september 2008, 18:17:11
@ Koopmans:

Het zou dus betekenen, dat bijv. met een K-kruising en evt. licht vijlen een kruiswissel geconstrueerd zou kunnen worden.
De Mä kruising is slechts 0,2 mm te laag, de Hornby o,4. Piko-A is nl. code 100 en dus 2,5 mm,  Mä railhoogte is 2,3 mm, Hornby is code 83, Het is met verlooplasjes van 2,1->2,5 mm wellicht te ondervangen.

Alle drie wederom mijn dank voor het meedenken...

Groet, Ruurd

Die conclusie is juist. Overigens heeft Peco een "short crossing" met code 100 en 24 graden, nr SL-93. Verlicht het probleem iets.
Mvrgr
Koopmans
Titel: Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
Bericht door: Sander. op 05 september 2008, 18:43:40
Ruurd klik eens hier (http://cgi.ebay.it/BINARI-RIVAROSSI-RN3354-SCAMBIO-SX-LUNGH-312-mm-2pezzi_W0QQitemZ280255057058QQcmdZViewItem?hash=item280255057058&_trkparms=72%3A1035%7C39%3A1%7C66%3A2%7C65%3A12%7C240%3A1318&_trksid=p3286.c0.m14)
Om aan te geven dat het spul met goed zoeken nog wel te vinden is.
Je geeft aan dat je het kruisstuk al hebt, dus het is ook nog een mogelijkheid de "volledige" wissels aan te schaffen zoals in de link. Met het kruisstuk dat je al hebt heb je een perfecte mal om de wissels exact op maat te maken.
Blijf zoeken op inetrnet en beurzen en het moet te doen zijn.

mvg

Sander.
Titel: Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
Bericht door: Lars Smelter op 05 september 2008, 19:06:53
Gevoelsmatig denk ik dat je je daar op verkijkt.

mvg,
 Sander

Het staat ook niet voor niets tussen aanhalingstekens  ;) Het lijkt mij in ieder geval de meest 'makkelijke' manier
Titel: Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
Bericht door: Jeroen1975 op 05 september 2008, 19:14:10
Ruurd klik eens hier (http://cgi.ebay.it/BINARI-RIVAROSSI-RN3354-SCAMBIO-SX-LUNGH-312-mm-2pezzi_W0QQitemZ280255057058QQcmdZViewItem?hash=item280255057058&_trkparms=72%3A1035%7C39%3A1%7C66%3A2%7C65%3A12%7C240%3A1318&_trksid=p3286.c0.m14)


Ik heb ook van die Rivarossi rommel gehad. De wisseltongen zijn zo dun dat mijn loks er gewoon doorheen zakten.

Succes
Titel: Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
Bericht door: Aspelix op 05 september 2008, 20:35:16
Sander,

Aan de ene kant geef ik je gelijk. De beide kruisingen heb ik bij Spijkspoor op de ruilbeurs opgeduikeld en ik ben geregeld in Houten.

Aan de andere kant:
Van de 4 wissels moet er in de praktijk één vervangen gaan worden door een Engels wissel en dan voldoet de set van Lima niet, simpelweg omdat een deel van de rails die bij de wissels horen, zijn aangebracht op de bielsmat van de kruising.

Groet,
Ruurd
Titel: Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
Bericht door: Aspelix op 05 september 2008, 23:33:49
Ik heb zojuist n.a.v. een ander draadje Anyrail gedownload.
Hierin kunnen meerdere bibliotheken worden geopend, wat op zichzelf erg handig is.
Zo opende ik voor de gein:
 Piko-A
 Mä-K
 Lima-Nem...
 Peco code 100
 Hornby Standaard.
juist om te kijken wat ik met jullie tips kan aanvangen

Wat ik jammer vind, is dat er geen gegevens van de betreffende railstukken vermeld worden. Je zou dan de catalogi in huis moeten hebben.

Of zie ik ook hier iets over het hoofd?

Groeten, Ruurd
Titel: Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
Bericht door: Matthijs van Heijningen op 05 september 2008, 23:41:57
Als je met de muis op een railstuk staat zie je linksonder in (grijze balk) het scherm van AnyRail informatie over dat betreffende railstuk.

mvg,

Matthijs
Titel: Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
Bericht door: santerdam op 05 september 2008, 23:44:00
Ruurd, de bibliotheken van AnyRail worden erg zorgvuldig samengesteld. Daarover is op het AnyRail forum al een paar keer geschreven. Ik denk dat je David best een mailtje kunt sturen met specieke vragen over maten. (Of David reageert hier - hij komt regelmatig op BNLS)

Vragen kun je ook stellen op http://www.anyrail.com/forum_en/index.php

Sander
Titel: Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
Bericht door: Aspelix op 05 september 2008, 23:55:25
Mathijs en Sander, beiden bedankt!

Trouwens een leuk programma, dat Anyrail..... 8)

'k heb gelijk maar effe geregistreerd op het forum

Groet, Ruurd
Titel: Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
Bericht door: t.koopmans op 06 september 2008, 14:36:06
Bij mij staat Trackplanner op de pc. Doet het ook goed met de Piko-A.
Ik ben echter even in cad doorgegaan. Als de buitenbocht precies op een
kwart wordt ingekort is dat de maat en kan de binnenbocht net buiten het puntstuk eindigen. Volgens mijn tekening moet er dan een recht stuk in van theoretisch 134 mm. Omdat de M* K-rail kruising 169 mm is kan die keurig worden ingekort met theoretisch 17,5 mm aan beide zijden.Praktisch wordt het nog een keer zagen om het puntstuk aangesloten te krijgen. In de rechte rails moeten dan stukjes van ca. 19,5 mm tussen de wissels worden worden bijgezet. (N.B. let wel op de noodzakelijke tolerantie in deze maten!)
Omdat eea 20 mm uit elkaar wordt geschoven is het prima te passen door
de kruising er bovenop te leggen.
Zo,er is nauwelijks nog wat aan toe te voegen.
Mvrgr
Koopmans
Titel: Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
Bericht door: Aspelix op 06 september 2008, 14:42:02
Nogmaals mijn dank.

Hier kan ik mee verder. Ik hou jullie op  de hoogte.

Groeten, Ruurd
Titel: Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
Bericht door: t.koopmans op 06 september 2008, 15:00:17
Ik verbaas me dagelijks over de technische mogelijkheden, kijk eens:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Piko_Akruising225.jpg)

Mvrgr
Koopmans
Titel: Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
Bericht door: Aspelix op 06 september 2008, 17:18:07
Netjes.....

Nu de volgende stap........
In mijn baanplan komt i.p.v. de wissel rechtsboven een Engelsman te liggen.....met daaraan nog twee wissels, zodanig, dat evenwijdig aan de 2 bestaande sporen naar links een derde komt te liggen met dezelfde h.o.h.-afstand als tussen de beide andere sporen......

Maar nu komt het rechte spoor van het wissel aan de Engelsman en het afbuigende spoor loopt parallel aan he kruiswissel én de beide andere sporen. Je kunt zo van spoor 1 naar spoor 3 en kruist daarbij spoor 2, maar je kunt ook van spoor 3 naar spoor 2 en omgekeerd.

Dit is de kern van het ontwerp, op één na alle andere situaties zijn - gelukkig met standaard materialen uit te voeren, en die ene resterende uitzondering kan met het reeds getekende uitgevoerd worden.

Het is een praktijksituatie die ik wil nabouwen, omdat die mij ontzettend intrigeert. Hij biedt ongelooflijk veel rij- en rangeermogelijkheden, waar ik in het verleden veel naar heb staan kijken, omdat ik dagelijks met de trein reed.

Groeten, Ruurd
Titel: Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
Bericht door: Arreman op 06 september 2008, 19:16:52
Ruurd,

Heb je daar een tekening/schets van?

Bart
Titel: Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
Bericht door: Aspelix op 06 september 2008, 19:25:09
Wel een foto, maar niet gedigitaliseerd.
Kan voor gezorgd worden, maar gaat een paar dagen duren.

Ruurd
Titel: Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
Bericht door: Robin op 06 september 2008, 20:11:38
Gevonden! Ik heb de kruiswissel die ik in mijn ontwerpprogramma gefabriceerd had met Märklin K-rail teruggevonden. Ik zie echter wel dat de H-O-H afstand 10 cm is. Slanke wissels leiden tot niets.
Titel: Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
Bericht door: t.koopmans op 06 september 2008, 23:32:41
Netjes.....

Nu de volgende stap........
In mijn baanplan komt i.p.v. de wissel rechtsboven een Engelsman te liggen.....met daaraan nog twee wissels, zodanig, dat evenwijdig aan de 2 bestaande sporen naar links een derde komt te liggen met dezelfde h.o.h.-afstand als tussen de beide andere sporen......

Dat lijkt leuk! In mijn onnozelheid dacht ik te verwachten dat M* bij een kruising van 22,5 graad wel wissels van 11,25 en ook een Engels wissel zou hebben . Dat wordt dan echter uitgevoerd met 14 graden en 26 sec. Ik vraag me nu af of dat kruisinkje wel 22.5 graad is. Hoe is het binnen het railprogramma van de K-rails te gebruiken??
Goed, verder alternatief is zoeken naar engelsmannen van 11 graden. Niet gevonden helaas. Het dichtstbij komt Peco met de SL-90 van 12 graden. Met wat omtrekken van kruising en wissel is dat wel aan te sluiten, maar er komt dan ook weer een linksafslaande Peco bij om de zaak goed te houden.
Hornby heeft ook 11.25 graden afslaand, maar net weer geen engelsman.
Wie de oplossing weet mag het zeggen.
Mvrgr
Koopmans
Titel: Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
Bericht door: Robin op 07 september 2008, 00:58:40
Dat lijkt leuk! In mijn onnozelheid dacht ik te verwachten dat M* bij een kruising van 22,5 graad wel wissels van 11,25 en ook een Engels wissel zou hebben.
Helaas ;D De 22,5° zorgen er wel voor dat je bij 2 parallelle sporen op een spoor een wissel kunt leggen, die gelijk aansluit op een kruising op het andere spoor.

Hoe is het binnen het railprogramma van de K-rails te gebruiken??
Hieruit begrijp ik dat je wilt weten hoe je met K-rails een kruiswissel maakt?

2 wissels        2263 (linksboven, rechtsonder)
1 wissel          2262 (linksonder)
1 engelsman   2260 (rechtsboven, vervangbaar door 2262)
1 kruising 45°  2258 (middenin)
2x 2202+2204 om de ruimte tussen de wissels op te vullen
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/H0_Mrklin_K_Kruiswissel.jpg)
Hokjes zijn 10 cm ;)

MVG, Robin
Titel: Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
Bericht door: Aspelix op 07 september 2008, 01:40:49
Ho, Jongens....
Stop, Jongens...

Ho Ho, Stop stop, jongens....

Wij gaan nu ontsporen......@ Robin: De basis van mijn baanplan is Piko-A en niet Mä-K. Vertrektpunt is een h.o.h.-afstand van 61,8 mm (=62 voor het gemak), ook ter hoogte van het kruiswissel.

Vriend Koopmans heeft een Mä-kruising toegepast in het Piko-A-concept, omdat deze kruising de goede puntstukken heeft. Met Mä-wissels kan, wil en doe ik niets als het niet per se noodzakelijk is.

Uitgaande van wat Koopmans heeft gepresenteerd geef ik aan, dat het linkse wissel in spoor 2, de bovenste dus aan de rechterzijde van de tekening, wordt vervangen door een heel Engels wissel.
 Dit is door Robin correct weergegeven.
Aan het 4e railstuk van deze HEW komt de rechtdoorgaande rail van een rechts wissel, waarbij het afbuigende spoor (naar rechts dus) het doorgaande hoofdspoor vormt.

Als deze wijziging is ingevoerd, lopen er 3 parallelle sporen, waarbij de sporen 1 en 3 langs een perron komen te liggen en spoor 2 een omloopspoor vormt.

Dit leidt zonder aanpassingen automatische tot een h.o.h.-afstand van 61,8 mm tussen spoor 2 en 3, hetgeen de bedoeling is.

Ik zal komende dagen een schets maken op ruitjespapier en inscannen, uitgaande van de inbreng van Koopmans.

Voor wie voornemens is te gaan slapen: Wel te rusten en morgen gezond weer op.

Ruurd.
Titel: Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
Bericht door: Robin op 07 september 2008, 01:43:11
Goed om te weten ;D
Mij hoor je niet meer ;)
Titel: Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
Bericht door: Aspelix op 07 september 2008, 01:53:30
Wat zei je?
Of was dat al gesnurk? ;D

Je inbreng is welkom hoor....Maar inspraak zonder inzicht leidt tot een uitspraak zonder uitzicht. En daar moet je erg voorzichtig mee omgaan.....

Welterusten, Ruurd
Titel: Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
Bericht door: Robin op 07 september 2008, 01:55:05
Wie heeft het over slapen  ;D
Titel: Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
Bericht door: Aspelix op 07 september 2008, 01:55:30
Ik :-[
Titel: Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
Bericht door: Robin op 07 september 2008, 02:11:27
Vooruit, ik ga ook maar eens dan. Ouders komen ook net terug van een feestje, dus mooie gelegenheid om het verlengde van de zaterdag af te sluiten. Over de kruiswissels; we slapen er nog een nachtje over ;)
Titel: Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
Bericht door: t.koopmans op 07 september 2008, 14:26:33
Toevallig worden er op Ebay UK een aantal Peco "double slip" engelsmannen aangeboden, prijs momenteel 14,50 GBP. Even goed naar kijken!
Mvrgr
Koopmans
Titel: Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
Bericht door: t.koopmans op 07 september 2008, 17:21:47
Het onderwerp blijft me intrigeren. Nadat ik zag dat de Piko wissels maar 9,99
kosten (in Dld) lijkt het me best leuk op basis van Piko wissels door te knutselen.
Een engelsman heeft 8 tongen, 2 geisoleerde puntstukken en 2 stuks niet geisoleerde constructies waar de rechtdoorgaande tongen aan hangen.
Bij aanschaf van 2 linksafslaande Piko's heb je 4 tongen en de twee geisoleerde puntstukken. Bij het handig symmetrisch uitelkaar zagen van die wissels blijven er delen voor een linksafslaande engelsman over. Die moet dan alleen van de kruising worden voorzien. Je had al engelsmannen liggen, dus hoe het er hoort uit te zien weet je. Verder moet je alleen 4 tongen erbij maken. Je weet hoe dat gaat? Een rail op zijn zijkant om een grote straal buigen en daarna vlak vijlen. In het midden doorzagen en, ziedaar, 2 tongen.
Ik zie dat zo wel zitten,
Mvrgr
Koopmans
Titel: Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
Bericht door: Arreman op 07 september 2008, 18:18:11
Ik was zelf ook al bezig voor mijn baan. Ik had een kruiswissel met 2 engelse wissels nodig. Deze heb ik gemaakt van Piko A rails op een hoh van 63mm.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01219.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01219.jpg)

In het 'afbuigende' been van het engels wissel zit geen boogstraal, dus die is makkelijk. In de normale wissels zit zoals gezegd een boogstraal na het puntstuk. Ik heb dit zo mooi mogelijk geprobeerd aan te sluiten. Er zit nog wel een klein knikje in, maar daar zal niet door ontsporen. Als het wissel in de baan opgenomen en geballast is, zie je er weinig meer van.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01223.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01223.jpg)

Groet Bart

Titel: Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
Bericht door: Aspelix op 07 september 2008, 18:59:46
Bart,
welke kruising heb jij toegepast in dit geheel?

Groet, Ruurd.
Titel: Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
Bericht door: t.koopmans op 07 september 2008, 19:31:47
Moet 30 graden zijn. Het zit goed bij de 15 graden engelsmannen en wringt bij de verkleinde hoek van de gewone wissels.
Mvrgr
Koopmans
Titel: Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
Bericht door: Arreman op 07 september 2008, 19:35:38
Inderdaad, het is de 30 graden kruising van Piko. Je moet wel veel dwarsliggers bewerken. Daar wil ik nog wat verbeteringen aanbrengen.
Het past nu net met alle standaard wissels, ik denk dat als je nog smaller (hoh) gaat dat je dan inderdaad de puntstukken en kruisstukken zelf moet gaan plaatsen. Ik heb nu alleen spoorstaven en dwarsliggers aan te hoeven passen.
Titel: Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
Bericht door: Aspelix op 07 september 2008, 19:59:16
Dat vind ik erg voor de hand liggen, ja, daarom ook mijn vraag, wat Bart heeft toegepast.

Overigens wat de prijs van Piko wissels betreft: Die kosten in NL ook rond de €10.

Ruurd
Titel: Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
Bericht door: Aspelix op 07 september 2008, 20:02:00
Inderdaad, het is de 30 graden kruising van Piko. Je moet wel veel dwarsliggers bewerken. Daar wil ik nog wat verbeteringen aanbrengen.
Het past nu net met alle standaard wissels, ik denk dat als je nog smaller (hoh) gaat dat je dan inderdaad de puntstukken en kruisstukken zelf moet gaan plaatsen. Ik heb nu alleen spoorstaven en dwarsliggers aan te hoeven passen.
Dan vraag ik me af, of een zelfbouwset niet net zo gemakkelijk is.....

Groet, Ruurd
Titel: Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
Bericht door: t.koopmans op 07 september 2008, 20:22:37
Het lastige is dat de geometrie van de gewone wissels en die van de engelsman verschillend zijn. De boogstraal van de gewone wissel is 908,x mm. De engelsman kan dat niet hebben omdat het in principe een kruising is met wisseldelen. De boogstralen zijn dus veel kleiner. Om bij 908 mm een graad te corrigeren moeten er 2 dwarsliggers ruimte beschikbaar zijn, er zitten 30 gaten in een boog van 908 mm/15 graden. Van 15 graden terug naar 11 zou dus 6 dwarsliggers behoeven en die zijn er niet tussen de puntstukken van kruising en engelsman. Als het lukt om een puntstuk in te zagen en de rails om te krijgen van de engelsman zou het ook een bruikbare oplossing worden. Maar geloof het of niet, als er 35 mm lengte omgezet zou moeten worden moet het eind 2,3 mm opschuiven voor de juiste hoekverdraaing. Suggestie: zaag het hele puntstuk van de engelsman weg en zet eea van een wissel terug. We waren er al achter dat de wissel daar goed was. De prijs wordt nu 22,60 +10 euro en en hoop minder werk.

Overigens begin ik me achteraf af te vragen wat er zou gebeuren als de kruising wordt aangepast. In het bovenstaande zou links 22,5 en rechts 30 graden tegen elkaar kunnen worden gezet, beide gewoon halveren.
Mvrgr
Koopmans
Titel: Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
Bericht door: Aspelix op 07 september 2008, 23:12:00
Toch klopt in deze jouw redenering niet: zie hier  voor de geometrie van wissels e.d. (http://www.piko.de/produkt_db/check.php?page=Geometriebeispiele&grand_id=4&parent_id=3&sss=3)
De boog van de Engelsman is gelijk aan die van de wissels: < 15 gr, R=908 mm, waarmee hij als tegenboog van een wissel kan worden gebruikt.
en klik hier voor een afbeelding van de Engelsman (http://www.piko.de/produkt_db/check.php?page=detail&grand_id=4&parent_id=4&child_id=0&id=55224).
Niet teveel uitvergroten, dan wwwoordddtt ie wwattt gebbblokkkt. ;D

Groet, Ruurd
Titel: Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
Bericht door: t.koopmans op 07 september 2008, 23:31:30
Sorry, de hoek van de Engelsman is hetzelfde. Bij een boogstraal van 908 zou 'ie krom zijn van begin to eind. Het is een kruising met afrondingsstralen erin die per definitie kleiner zijn dan 908. Als er een afrondingsstraal in zou zitten van 908 zou het mogelijk zijn om hem net zo in te korten als de gewone wissel. Niet dus.
Intussen denk ik dat de leukste oplossing het verwijderen van een kwart van de kruising is, even goed nadenken hoe precies en dan vervangen door hetzelfde kwart van de 30 graden kruising  van Piko. De engelsman ongemoeid laten.
Aanvulling : komt overigens gewoon neer op uitbuigen, zelfs die Piko kruising hoeft al niet aangeschaft.
Mvrgr
Koopmans
Titel: Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
Bericht door: modelspotter op 07 september 2008, 23:47:30
Ruud,
De boog van een standaard Engels wissel ligt tussen de beide puntstukken. De boog van een Engelsman volgens het Bäseler principe (Roco) niet. De boog van een wissel van Piko begint niet bij het begin van het wissel maar ongeveer 1 cm daarachter en loopt door tot na het puntstuk en is dus groter.

Net zoals Koopmans beweert komen uiteindelijk de hoeken overeen, logisch, anders zou het niet passen, het moet in het georaster kunnen.

Door die geringere boogstraal van de boog in een Engelsman, zijn, als in H0 lange rijtuigen worden gebruikt, lelijke rukken waarneembaar. In werkelijkheid geldt ook een snelheidsvermindering voor het berijden van zulke wissels, de Bäseler laat daarentegen een grotere snelheid toe.

Hier in Arnhem gaat het emplacement de komende jaren op de schop, vrijwel alle kruiswissels en Engelse wissels verdwijnen tbv wissels met een kleinere wisselhoek gepaard met een grotere boogstraal.

Modelspotter
Titel: Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
Bericht door: Aspelix op 08 september 2008, 00:10:12
Citaat
Door die geringere boogstraal van de boog in een Engelsman, zijn, als in H0 lange rijtuigen worden gebruikt, lelijke rukken waarneembaar. In werkelijkheid geldt ook een snelheidsvermindering voor het berijden van zulke wissels, de Bäseler laat daarentegen een grotere snelheid toe

OK, maar op een emplacement wordt doorgaans niet al te snel gereden, al gaan ze dat in Arnhem kennelijk wel doen.
Titel: Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
Bericht door: t.koopmans op 08 september 2008, 13:39:56
De laatste aanpassing wordt dan zo:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Piko_Akruising225E.jpg)

Die engelsman komt uiteraard praktisch weer op de oorspronkelijke plaats.
In de 22,5 graad kruising moeten dan de rechterbovenrails worden losgezaagd, zodanig dat de doorgaande rail van linksboven naar rechtsonder niet wordt beschadigd, gaat wel dwars door het rechter puntstuk. Naar 15 graden verdraaien. De rechterrail van linksonder naar rechtsboven (engelsman) in de kruising ligt nu niet goed meer, ik zou daar een taps stukje rails tegen lijmen (uiteraard nadat er een draadje voor de elektrische doorverbinding aan was gesoldeerd.) Daarna bij het rechtse puntstuk opvullen en een passende doorgang voor de wielflens vijlen/frezen. Uiteraard moet er nog het nodige worden ingekort, maar dat is allemaal rechte rails.
Het is een beetje priegelwerk, maar je krijgt zo wel wat je wilde.
Mvrgr
Koopmans

Titel: Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
Bericht door: Aspelix op 08 september 2008, 14:24:45
Great......
Zal inderdaad heel wat geknutsel op leveren, maar ik hoef er geen 10 van te maken.

Het andere uiteinde vna het echte emplacement zal ik voorlopig niet gaan uitproberen....
Daar ligt een heel bataljon Engelsen achterelkaar..... ;D

Groeten, Ruurd
Titel: Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
Bericht door: OLDO op 24 september 2008, 12:37:33
Hallo Ruurd,

OK, maar op een emplacement wordt doorgaans niet al te snel gereden, al gaan ze dat in Arnhem kennelijk wel doen.

Even terzijde :
Ik denk dat die vervanging wordt ingegeven door rationalisatie en kostenbesparing. Engelse wissels zijn zeer dure jongens in aanleg en onderhoud. In het grootbedrijf worden/werden ze alleen gebruikt als het niet anders kon.
Dat ze dan in Arnhem sneller kunne rjden zal wel niet want op emplacementen gelden sowieso snelheidsbeperkingen. Het zal voor de reiziger wel wat rustiger rijden zijn.

To the point:
Succes met je ombouw. Ik heb zelf een tweetal Tillig Elite H0 wissels in elkaar gestoken om over te steken van het ene naar het andere spoor. Die ligt bij mij in de vrije baan en ook daar was de hartafstand een probleem. Ik had daar ook de nodige problemen om alles netjes te krijgen. Ik moets toch het eea aan de sporen bijbuigen en de bielzen aanpassen, wat laatste nog het meeste werk was.

In het verleden hebben we op onze vereniging een soortgelijk probleem gehad maar dan met drie parallele sporen, met zes wissels, twee kruisingen en een engelsman in het midden. Dat dan op basis van twee Roco kruiswissels(set) en een Peco Engelsman. Het was wel fraai maar storingsgevoelig. Uiteindelijk hebben we dat, nadat het na zo'n 12 jaar wel een beetje sleets was geworden, vervangen door standaard wissels etc.

Hennie
Titel: Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
Bericht door: Aspelix op 24 september 2008, 12:50:59
Dank voor je informatie, Hen,

Inmiddels zit ik te denken aan de combinatie van standaard de Piko-A wissels, maar een kruising van Peco standaard te nemen. Deze zou  exact de goede kruis-hoek hebben na het inkorten van de Piko-wissels, en ik ga ervan uit, dat de railstaafhoogte ook 2,5 mm is. De Märklin railstaafhoogte is nl 2,3 mm.

Groet, Ruurd
Titel: Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
Bericht door: maartenvanderburgt op 24 september 2008, 12:56:51
Wees er dan wel op bedacht dat de Piko A rail een ander profiel heeft dan Peco. De hoogte is weliswaar 2,5 mm. maar de kop van de rail is wat dunner (fijner) dan normaal gebruikelijk.
Dat zal wel geen enkel probleem opleveren, maar het is maar dat je het weet.
Maarten.
Titel: Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
Bericht door: Aspelix op 24 september 2008, 13:18:51
Welke rail is dunner dan welke rail? Is Peco aan de brede kant? Piko heeft een erg smalle kop,. eigenlijk een code 83-kop.

Ruurd
Titel: Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
Bericht door: maartenvanderburgt op 24 september 2008, 15:52:16
Je slaat de rail op zijn kop: de Piko heeft een dunnere kop dan de normale code 100 rail.
Maarten
Titel: Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
Bericht door: Aspelix op 24 september 2008, 16:29:16
Auwië.... :D

Als die nou maar niet gedeukt is.....altans niet op de plaats die nog gebruikt moet worden.
Maar...... Daar gaat ie stuiken, en dan wordt ie breejer. Kan ik net zo goed tóch de Mä plaatsen: Is Piko wat lager geworden én breejer.....

Bedankt voor de tip ;)
Titel: Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
Bericht door: Aspelix op 08 december 2008, 23:11:11
Daar ben ik weer....
Met enig zoeken kwam ik voor de kruising terecht bij Peco i.p.v. Märklin.
Hiervoor heb ik gekozen, omdat de beide railstaven gelijke hoogte hebben, nl. 2,5 mm, tegen Mä 2,3 mm.

Inmiddels ben ik begonnen met het leggen van het emplacement.
Foto's volgen....

Groeten, Ruurd