Doel:€250.00
Donaties:€30.00

Per saldo:€-220.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 13-11-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw door Ivo tB
Vandaag om 23:09:43
Piko 2019 door Martijn de Kuiper
Vandaag om 23:04:25
Diorama Nederland tp III H0 door RikJ
Vandaag om 22:51:34
Rondom Charlois door Eric B
Vandaag om 22:49:35
Digitaal pendelen met een Arduino mogelijk? door Remco_Nzo
Vandaag om 22:46:33
Timmer på Dalsland. door grove den
Vandaag om 22:45:37
NS modelbaan Hoekdam H0 door RikJ
Vandaag om 22:45:28
Celeb's en modelspoor door 44
Vandaag om 22:42:08
Oude Fleischmann meuk en curiosa door Besselspoor
Vandaag om 22:40:56
Projekt 083-338 door Noordernet
Vandaag om 22:38:37
Lelijk eendje ontwaakt.......'FYRA' op Italiaanse sporen.. door ex-DR V100
Vandaag om 22:24:48
Bröckenbahn door Wim Vink
Vandaag om 22:18:08
Ostmühle, rangeerbaan in spoor 0 door Pauldg
Vandaag om 22:15:41
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:12:00
EifelBurgenBahn door Wim Hesselink
Vandaag om 22:10:09
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
Vandaag om 22:09:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door metpetergaathetbeter
Vandaag om 21:18:22
Diorama in een Billykast door Reinier Z.
Vandaag om 21:03:06
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door FritsT
Vandaag om 20:45:25
Opendag 23 november door richard7877
Vandaag om 20:42:30
Archer surface details, waar te koop in Nederland door Pauldg
Vandaag om 20:40:42
NL baan: Frotterdam in h0 door DavidNS400 Grote sik
Vandaag om 20:09:24
Foto/Filmtopic Laurent door laurent
Vandaag om 19:46:52
Heen, En en Weer door DE-II
Vandaag om 19:37:42
Vrije vertaling van station Arnhem jaren 80 door Tulpendaal
Vandaag om 19:31:33
Joops Fantasie Wereld in schaal 0e door joop100
Vandaag om 19:25:56
Mat 54 in Schaal 0 door Sven
Vandaag om 18:57:34
Boek: Jaren 80 in woord en beeld door René 4312
Vandaag om 18:30:44
InterRegio Schiphol - Amsterdam - Berlin door Peter Crossrail
Vandaag om 18:09:23
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ruud K
Vandaag om 17:42:11
  

Auteur Topic: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?  (gelezen 30274 keer)

Aspelix

  • Gast
Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
« Gepost op: 27 augustus 2008, 19:05:04 »
Beste mensen,

Een van de leuke kanten van onze hobby is het naar eigen inzicht nabouwen van bestaande situaties in het grootbedrijf.
Op emplacementen wordt vaak een kruiswissel toegepast. Deze zijn in H0 weliswaar verkrijgbaar of na te bootsen, maar zonder figuurzaag en soldeerbout niet met gelijkblijvende h.o.h.-afstand van de hoofdbaan.

Lima heeft dit in het verleden geleverd. Die van Roco vegroot de h.o.h.afstand van 62 mm naar 92 mm en van andere merken ken ik ze niet.
Als railmateriaal gebruik ik Piko-A, wat overigens goed te solderen is.

Zijn ze er niet en moet ik dan maar zelf gaan bouwen?

Groeten, Ruurd.

bas den boer

  • Offline Offline
  • Berichten: 401
    • Schwarzach
Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
« Reactie #1 Gepost op: 27 augustus 2008, 20:15:48 »
Ruurd Benthem,

ik geloof dat er geen krijswissels zijn in HO. ik heb er wel een van peco voor spoor N hier een plaatje: onder naam peco SL-E383F

groetjes, bas
軌道ñ!!

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4681
Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
« Reactie #2 Gepost op: 27 augustus 2008, 20:37:47 »
Ikzelf gebruik naar volle tevredenheid 2 van die kruiswissels van Roco.

De H.O.H afstand wordt inderdaad iets vergroot, maar daar kan ik wel mee leven.

Zou zo niet weten welke andere merken ze zouden hebben.
Denk dus dat als je wat wil het zelfbouw gaat worden, of iemand die het voor je wil doen... ;D

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Ernst-Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1351
  • PTR
    • Draaistel
Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
« Reactie #3 Gepost op: 27 augustus 2008, 20:44:41 »
Pilz had ze, maar die zijn nu dus niet meer nieuw te krijgen, ook zijn de wissels vrij kort (grote wisselhoek). Ik heb er een maar die is verbouwd met een engels wissel erin wat nog een leuke kortsluiting opleverde  :P. Mijn advies is dus; zelf maken met de wissels die je erin wilt hebben (engelse wissels of gewone wissels). Dan kun je hem helemaal op maat maken.

Ernst-Jan

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3807
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
« Reactie #4 Gepost op: 27 augustus 2008, 22:00:36 »
De oude Lima's waren heel fraai... duur maar fraai. Helaas nergens te vinden (ebay niet, marktplaats niet, Houten ook niet gezien laatste keer)
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Ronald Koerts

  • Offline Offline
  • Berichten: 7596
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
« Reactie #5 Gepost op: 27 augustus 2008, 22:26:45 »
toevallig kwam ik via de website van de nieuwe modellbahnwelt Oberhausen op de website van Mehbu... daar zijn ze nog wel te krijgen, fertig modell: €140,=

http://www.rhb-modul.de/


groeten ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Aspelix

  • Gast
Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
« Reactie #6 Gepost op: 28 augustus 2008, 06:48:35 »
Dank voor jullie reacties.

@Bas, een N-spoor kruiswissel in een H0-baan komt niet helemaal tot zijn recht. Ik had dit staaltje van modelbouw ook al gevonden in een ander draadje en ben verder gaan zoeken en toen tot mijn vraagstelling gekomen.

De Mehbu-kruiswissel ziet er mooi uit. Met een aardig, nou ja, prijskaartje.
Van de Lima uitvoering heb ik op een beurs van Spijkspoor 2 kruisingen opgeduikeld, maar helaas: geen wissels.

Van wat oud 2,5 mm Roco spul heb ik wat in elkaar geknutseld. Het functioneert, het ligt, maar daar is het ook mee gezegd. Voor een eerste poging niet onaardig. Ik zal er eens wat foto's van maken.

Ernst-Jan heeft het ook wat geSnabbelt ;D, ik wil idd een kruiswissel met daarin opgenomen een heel Engels wissel, dat aan het vrije spoor verbonden is met een 2e perronspoor en een kort opstelspoor.
Hiervan zal ik t.z.t. ook een fotoplaatsen, omdat het de situatie is, die zou willen nabouwen.

Zo ontstaat de situatie van een perronspoor met kruiswissel naar spoor 2, dat doorloopt met een wissel naar spoor 3 langs de noordkant van het 2e perron, met een uitloper om locs en/of een rijtuig te parkeren.
Aan de zuidelijke zijde van het 2e perron zou spoor 4 moeten komen.
Spoor 3 en 4 zijn in grootbedrijf te bereiken vanaf zowel spoor 1 als het verlengde van spoor 2/3. En om het interessant te maken takt van deze sporenbundel naar links een kopspoor naar het noorden af, spoor 6. Dit spoor is dus bereikbaar van af de hoofdbaan van zowel het noordelijk als het zuidelijk spoor.

Nu zal de vraag rijzen, wat de bedoeling is van spoor 2 tussen de sporen 1 en 3 langs de perrons. Wel, dat is een omloopspoor om locomotieven te wisselen.
Aan het oostelijk deel van het emplacement ligt een nog uitgebreidere wisselstraat met meerdere hele Engelsmannen, van waaruit eveneens de locs kunnen wisselen en naar de tuin kunnen rijden voor klein onderhoud.

In één van de duitsche modelspoorbladen stond in het augustusnummer een artikel over de renovatie van Roco-wissels. Dat heb ik met interesse gelezen.

Zodra ik klaar ben met m'n verhuizing zal ik daar wat meer tijd aan proberen te steken.

Zoals ik al aangaf is het leuke van modelspoorbouw je te laten inspireren door het grootbedrijf. Dat betekent voor mij inderdaad inspireren en niet alleen maar klakkeloos nabouwen.

En als het technisch allemaal zou mogen lukken rijst de grote vraag: Is mijn woning groot genoeg?
Want over de aansluiting aan alle sporen heb ik het nog niet eens gehad en over het goederenemplacement heb ik nog niet eens durven denken.....

Dank voor jullie inbreng, jullie horen gauw meer van me.

Groeten, Ruurd.

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4296
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
« Reactie #7 Gepost op: 28 augustus 2008, 08:39:12 »
Voor de verwende zelfbouwer . www.handlaidtrack.com

Even zoeken naar Crossover kits.
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

modelspotter

  • Gast
Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
« Reactie #8 Gepost op: 28 augustus 2008, 09:49:55 »
Ruud,

Shinohara had een kruiswissel in het programma: #6 double crossover
Je kon op eenvoudige wijze (zagen) de wissels vervangen door een halve of hele Engelsman of een asymm. driewegwissel. Heb ik ooit gedaan voor de fotobaan van RH. In 1983 is dat foto-emplacementje tbv de RH weleens gebruikt. Oa op de cover jan. 1983, maar is daarop slechts ten dele te zien.

Ooit werd dit systeem (code 70 zowel H0 als H0n3, code 100 H0) geïmporteerd door Philotrain. Nu hebben ze code 83, wordt oa. door Walthers in de USA aangeboden.

En inderdaad Roco (messing) in het verleden met wisselhoeken van 15 graden.

Modelspotter

Nb. zie: www.spoorinfo.nl/images/rh-fotoempl.jpg


« Laatst bewerkt op: 28 augustus 2008, 10:37:40 door modelspotter »

Menno 1846

  • NS Tp4-heden
  • Offline Offline
  • Berichten: 1697
  • Frl
    • Frieslandrail
Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
« Reactie #9 Gepost op: 28 augustus 2008, 10:02:06 »
Dat zijn ideale wissels!!
Zou voor mij ook wel wat zijn in HO.
Greetz:Menno
Just me,myself & ikke!!

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 10508
    • sleutelspoor
Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
« Reactie #10 Gepost op: 28 augustus 2008, 10:39:17 »
Het bedoelde Shinohara assortiment, gefotografeerd voor Railhobby en Philotrain door Albert Rozenboom +
SK





« Laatst bewerkt op: 28 augustus 2008, 17:27:47 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Aspelix

  • Gast
Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
« Reactie #11 Gepost op: 29 augustus 2008, 00:54:18 »
Wederom bedankt, dit is weer stof tot nadenken.

Groet, Ruurd

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3807
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
« Reactie #12 Gepost op: 29 augustus 2008, 02:23:38 »
Net even in Anyrail aan het spelen, voor Walthers Code 83 zou het er ook moeten wezen.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Matthijs van Heijningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2187
Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
« Reactie #13 Gepost op: 29 augustus 2008, 11:10:28 »
Voor walters code 83 is het er ook, artikelnummer 8812 kruiswissel 486.6mm

mvg,

Matthijs

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1574
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Zie ik wat over het hoofd of is het er werkelijk niet in H0?
« Reactie #14 Gepost op: 29 augustus 2008, 11:22:12 »
Met het risico een flater te slaan: hart op hart is toch midden biels tot midden biels? In dat geval hebben mij roco kruiswissels een h-o-h afstand van 5,8 cm.... Ik kan het doosje niet zo gauw vinden voor het nummer, maar snor het ff op vanavond.