Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:16:55
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 08:53:16
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door tothebeach
Vandaag om 08:21:31
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
27 maart 2024, 21:57:02
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
Aachenau West door 741230
27 maart 2024, 18:55:45
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
27 maart 2024, 18:22:53
  

Auteur Topic: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma  (gelezen 229114 keer)

Lokpaint

  • Gast
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #105 Gepost op: 08 juli 2009, 17:23:44 »
Hoi

Gave foto. (y) (y)

Bart

Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1596
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #106 Gepost op: 08 juli 2009, 18:15:54 »
inderdaad, nog noooit gezien  ::)

p.s. zie blz 6 van dit draadje
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1628
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #107 Gepost op: 08 juli 2009, 18:37:14 »

Toen ik in Roosendaal woonde werd daar net de DE41 opgeknapt. Voor mij de kans om aan het originele diesel blauw te komen en dat op mijn diesel V en DEI te smeren. Bij het tonen aan mijn collega modelbouwers van o.a. het Bollenspoor, werdt de kleur anblock afgekeurd als zijnde niet de originele kleur.
Bepaal hieronder zelf maar. Het is een oud Combispoormodel wat nu binnen en buiten is gefotografeerd.
SK


Sobat ,

nou wil ik even het monitor verhaal buiten beschouwing laten , maar als ik naar jouw model kijk , dan zie ik toch een sterke overeenkomst met een potje "diesel blauw " van THS wat ik hier toevallig heb staan.  (oeps , wat zeg ik nou weer.)

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1488
    • Mijn fotosite
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #108 Gepost op: 08 juli 2009, 18:48:07 »
beste medespoorders,

hoewel het trieste overlijden van Erwin natuurlijk weer laat zien dat er toch echt belangrijkere zaken op de wereld zijn, wil ik toch nog een antwoord geven op een vraag die hiervoor gesteld werd over de origine van de turquoise kleur. Ik ben de gelukkige eigenaar van het boek Treindesign, waarin ons NS-materieel van de kant van de vormgever bekeken wordt. In dit boek wordt beschreven hoe Paul Arzens, de Franse ontwerper die een grote invloed heeft gehad op de vormgeving van de Franse locomotieven en hun buitenlandse nazaten, na de oorlog bezig was met nieuwe vormen en kleuren. Inderdaad was hij daarbij ook al met pasteltinten als turquoise bezig. NS plaatste in 1949 bij Alsthom een order voor de 1100en en vroeg daarbij Paul Arzens om de locs te decoreren. Arzens stelde in 1e instantie een lichtgrijze tint voor, maar dat was vanuit veiligheidsoogpunt geen optie. Toen FQ den Hollander met zijn vrouw in 1949 de fabriek in Belfort bezocht, hebben ze daar contact gehad met Paul Arzens. Hij stelde hen voor de locs in turquoise uit te voeren en dat werd vooral door mw. den Hollander goed ontvangen, omdat ze vond dat treinen wel wat vrolijker kleuren mochten krijgen, zoals auto's dat toen al hadden. De legende is dus grotendeels waar, mw den Hollander heeft in de "winkel" de kleuren bepaald, maar het was al wel "op voorraad".

Verder staat in het boek dat de banden inderdaad donkerblauw zijn. Ook staat er in het boek een gouache van Paul Arzens uit 1948 voor het ontwerp van de NS 1300. Hoewel zwart-wit afgedrukt had de loc in dit ontwerp een "metalliek grijsachtig groene kleur".

tenslotte de vraag wat er eerder was, de turquoise 1100 of de dito Plan D-rijtuigen; de 1101 werd in juni 1950 afgeleverd. De AB 7701-AB 7710 in 1950, en de rest (het overgrote deel) van Plan D in 1951. We kunnen aannemen dat de AB 7701-7710 in de tweede helft van 1950 zijn geleverd, dus de 1101 was eerder. Natuurlijk had een en ander wel met elkaar te maken.

Carlo

BTW de foto uit 1954 in mijn avatar komt ook uit dat boek en toont de vier schoonheden Simone (geel pakje), Béryl (roze), Marie-Thérèse (lichtblauw) en CC-7121 (turquoise...), toen met 243 km/u wereldrecordhoudster.
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #109 Gepost op: 08 juli 2009, 19:30:19 »
Ze hebben zoals je al hebt gezien in dit topic turquoise verf op de lok gevonden. Hiermee zijn ze naar een lab gegaan waar ze het zijn gaan uitzoeken welke RAL kleur het is. Daar kwam een RAL nummer uit.
Je verhaal zou echt overtuigend zijn al je er bij vertelt welk nummer dat dan was.

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2147
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #110 Gepost op: 08 juli 2009, 21:49:35 »
Manuels verhaal bevat in feite dezelfde informatie als wat al eerder in dit draadje is meegedeeld, Het betreffende kleurnummer is NCS 5010-G10Y. Een lichtere variant van dezelfde kleur is 3010-G10Y, die waarschijnlijk geschikter is voor modelbouwtoepassingen. Daarmee (en met mogelijke alternatieven) zijn sommigen in dit draadje nu aan het experimenteren.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #111 Gepost op: 08 juli 2009, 21:56:54 »
Het betreffende kleurnummer is NCS 5010-G10Y.
Maar is dat dan een RAL nummer?

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #112 Gepost op: 08 juli 2009, 22:02:51 »
Dat is een NCS-code. NCS is een systeem van kleurcodering, net als RAL of Pantone.
Manuel gebruikte het begrip RAL eventjes als soortnaam.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Marijn

  • Grote treintjes monteur
  • Offline Offline
  • Berichten: 2146
    • Jacquelinger Lokalbahn - Nebenbahn in H0
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #113 Gepost op: 08 juli 2009, 22:06:04 »
A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1488
    • Mijn fotosite
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #114 Gepost op: 08 juli 2009, 22:07:48 »
Marijn, wat is je vraag dan?
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #115 Gepost op: 08 juli 2009, 22:12:19 »
Manuel gebruikte het begrip RAL eventjes als soortnaam.
En dat is nou net waar ik bezwaar tegen maak. De lijst van RAL kleuren bevat ongeveer 200 nummers en voor zover ik weet komt er geen enkele NS kleur in die lijst voor.
De benaming RAL wordt al te makkelijk gebruikt voor dingen die weinig of niets met RAL  te maken hebben.

Marijn

  • Grote treintjes monteur
  • Offline Offline
  • Berichten: 2146
    • Jacquelinger Lokalbahn - Nebenbahn in H0
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #116 Gepost op: 08 juli 2009, 22:15:34 »
Ik heb een aantal kleuraanpassingen op mijn PC gedaan, maar ik krijg echt geen turkoois zoals op de schilfer..

Aantal factoren meetellende:

- Foutief op verfsite
- Toch niet de juiste kleurinstelling op PC tegengekomen

Of ben ik nou de enige ?
A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1488
    • Mijn fotosite
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #117 Gepost op: 08 juli 2009, 22:19:06 »
Marijn, kijk even onderaan op die webpagina die je citeert én lees als je zin hebt ook mijn betoog in het draadje van werps 2400 door (https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,20280.msg309559.html#msg309559). Dan zul je begrijpen dat wat je op je scherm ziet, niet is wat je in werkelijkheid ziet als je de echte kleurstaal in handen hebt. Daar zijn we het na 8 pagina's wel over eens, dat je niet op beeldmateriaal kunt afgaan, omdat dat door teveel factoren beinvloed wordt.

groet, Carlo
« Laatst bewerkt op: 08 juli 2009, 22:23:04 door Dpc Fo »
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1628
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #118 Gepost op: 08 juli 2009, 22:39:08 »
Een echte kleuren waaier is ook behoorlijk duur , omdat de kleuren niet gedrukt worden , maar erop worden gespoten (tenzij het om drukinkt kleuren gaat)

Auto lakken enz. zouden met drukinkt al kleurverschillen geven.

Dit even om aan te geven hoe nou het allemaal luistert

marco

  • Offline Offline
  • Berichten: 581
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #119 Gepost op: 08 juli 2009, 23:03:17 »
Hallo allemaal,

Uiteraard lezen wij van de Werkgroep Loc 1501 aandachtig mee met dit draadje. We
moeten  bekennen dat er veel waarheden in dit draadje geschreven worden maar er
staan ook onwaarheden in.

Aangezien het turquoise/turkoois een belangrijk punt van herkenning is van onze 1201
stond sowieso al in de planning om daar op onze website aandacht aan te besteden. In
ieder geval kunnen we alvast verklappen dat het zoeken naar een RAL nummer gestaakt
kan worden. Ook het 'feit' dat we in een laboratorium zijn geweest kan naar de prullenbak.

De in dit draadje genoemde link naar het klusverslag over het schilderen van de loc is
aardig, maar gezegd moet worden dat de daar getoonde laklaag verdunde verf betreft
EN nog zo nat is als wat.

Maar zoals gezegd, binnenkort komen we met ONS hele verhaal. Overigens stond hier
ergens iets over het bekijken van de 1201, ergens begin oktober zou de loc wel eens
tevoorschijn kunnen komen  (y)

Groeten,
Namens de Werkgroep Loc 1501,
Aad de Meij en Marco Reparon

Nou nog een plaatje van de neus met drie wijsneuzen erop:



van links naar rechts: Bert W. - Marco R. - Bruno B.
« Laatst bewerkt op: 09 juli 2009, 00:12:32 door Marco Reparon »
Oldskool Fleischmann H0 Tandradbaan & NS TP 3/4.