Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko A track met bedding past niet door Juroen
Vandaag om 09:35:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 09:19:14
Gewoon wat busfoto's door Teun
Vandaag om 08:52:21
Laag-Baarlo door spoorijzer
Vandaag om 08:29:37
19 Toen door spoorijzer
Vandaag om 08:24:01
Bauarbeiten im gange door Frank 123
Vandaag om 08:07:24
Rheinburg, TP V/VI door Frank 123
Vandaag om 07:50:33
Trafo 1963 TEMSI 202 gemaakt voor 220V. Is er iets om van 230V > 220V te gaan? door HuubvG
Vandaag om 07:40:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 06:12:05
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Biessendorf
Vandaag om 01:06:45
NS 6000 (in schaal 0) door roadster36
Vandaag om 00:45:36
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
US diorama in H0 door Wim Vink
26 april 2024, 22:54:44
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
26 april 2024, 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
Les Billards du Vivarais door Hans1963
26 april 2024, 17:51:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
26 april 2024, 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
26 april 2024, 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
26 april 2024, 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
26 april 2024, 16:31:17
  

Auteur Topic: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma  (gelezen 229927 keer)

Lokpaint

  • Gast
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #135 Gepost op: 09 juli 2009, 21:44:36 »
Houd ook in je achterhoofd de kleur van de primer die je evt. gebruikt...  (y)

Je kunt ook gewoon dekkend spuiten hoor (y) (y)

Bart

Spoors

  • Smalspoor Fröbelaar
  • Offline Offline
  • Berichten: 1075
    • Koala Creek - Australian Sugar Cane in HOn30
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #136 Gepost op: 09 juli 2009, 21:45:58 »
Voor wat het waard is: mijn vrouw vindt het THS turquoise het meeste bij een trein horen

Aangezien het rond 1949 ook een vrouw was die het voor het zeggen had, zal het inderdaad wel kloppen ...

Ivo,
Erg mooi en bruikbaar vergelijk. Dank je! Mocht je het nog eens naast NCS kleuren willen leggen, deze staan op kleurenstaal 38 van Histor vermeld.

Groet,

Jeroen

marco

  • Offline Offline
  • Berichten: 583
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #137 Gepost op: 09 juli 2009, 22:33:36 »
Hahaha,

leuk om te zien de probeersels, ik zal verklappen welke kleur de 1201 heeft:

S 5010-G10Y - NCS Edition 2 - en het merk is Sigma.

 (y) (y) (y)

Groeten,
Marco
« Laatst bewerkt op: 09 juli 2009, 22:37:58 door Marco Reparon »
Oldskool Fleischmann H0 Tandradbaan & NS TP 3/4.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21678
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #138 Gepost op: 09 juli 2009, 22:38:15 »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

marco

  • Offline Offline
  • Berichten: 583
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #139 Gepost op: 09 juli 2009, 22:54:21 »
Ja en die kleur toont op mijn heldere TFT toch heel anders dan in het echt.
Overigens reageren onze hersenen op omgevingskleuren en kunnen we kleuren
zien die er niet zijn, leuk voorbeeldje:

http://blogs.discovermagazine.com/badastronomy/2009/06/24/the-blue-and-the-green/

Groeten,
Marco-
Oldskool Fleischmann H0 Tandradbaan & NS TP 3/4.

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1632
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #140 Gepost op: 09 juli 2009, 23:02:15 »
Hahaha,
ik zal verklappen welke kleur de 1201 heeft:

S 5010-G10Y - NCS Edition 2 - en het merk is Sigma.


Alleen is dit nummer op de eerste blz. van dit draadje al te vinden , of was dat alleen maar gegokt ?

Maar nu weten we het dus zeker  (y)

Spoors

  • Smalspoor Fröbelaar
  • Offline Offline
  • Berichten: 1075
    • Koala Creek - Australian Sugar Cane in HOn30
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #141 Gepost op: 09 juli 2009, 23:25:51 »
Nee, die was niet geraden ...

... Zo is er ook nog wel een mooie anekdote over de turquoise kleur van THS (die niet meer in archieven van Sikkens terug te vinden was), die ik je niet wil onthouden.

Deze kleur gemengd door Sikkens naar aanleiding van een bewaarde kleurenstaal van de kleur, die begin jaren ’50 ter plaatse van een NS 1100 loc werd gemengd (yep ... gewoon op het station). In verband met een NS 1100 bouwwedstrijd van het blad "Handig Bekeken" in 1950, heeft de chef van een autolakkerij deze kleur gemengd voor een modelbouwer. Het mooie is dat deze kleur bijna 40 jaar later bevestigd werd door een aantal verfresten die op de NS 1201 terug gevonden zijn. De Stichting Klassieke Locomotieven heeft namelijk contact gehad met de bouwer van het genoemde NS 1100 model en de verfresten met de kleurstaal vergeleken. Wat blijkt ... ze waren identiek. Op het moment dat de NS 1201 weer in zijn afleveringstoestand gaat rijden, kunnen het mintgroen dat bijvoorbeeld op de modellen van Roco zit naar het land der fabelen verwijzen.

De kleur bleek S 5010-G10Y te zijn  (y) ... de S staat trouwens voor Second Edition... en ik heb dit nummer van de eerder genoemde modelbouwer gekregen.

Volgens Jan is de THS verf net een fractie lichter en neigt hij iets meer naar S 4010-G10Y ... net ook nog even een THS NS 1100 naast de Flexa kleurenstaal 38 gehouden en dat klopt. Wellicht heeft THS met kleurverschaling rekening gehouden ...  ;D

Groet,

Jeroen

PS: Marco, bedankt voor de bevestiging ... top!  (y) ... blij dat er eindelijk duidelijkheid is en nu maar zien hoe snel het eerste model met de juiste kleur op de markt wordt gebracht.
« Laatst bewerkt op: 09 juli 2009, 23:40:02 door Spoors »

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #142 Gepost op: 09 juli 2009, 23:42:43 »
Je kunt ook gewoon dekkend spuiten hoor (y) (y)

Bart

Ik refereer alleen aan een verhaaltje wat ik eens gelezen heb:

http://home.hetnet.nl/~f2hhanshobbyhoek/hhh_pr_hsm726_a_nl.html

 ;D
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1869
  • Roco Fccpps vriend
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #143 Gepost op: 10 juli 2009, 00:51:14 »
Ik heb ooit eens gehoord van iemand die veel auto's en motorfietsen spoot dat vooral bij de kleur rood de ondergrond verschil maakt. Als je b.v. echt opvallend rood wilt hebben moet je er fel geel onder zetten. Had volgens hem te maken met het pigment in rode verf, en andere kleuren zouden er minder last van hebben. Zou er ook mee te maken hebben dat rode auto's er eerder vaal uitzien dan andere kleuren (kan ik bevestigen, had ooit een rode Opel). Kan een broodje aap verhaal zijn......
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25304
    • Pagina van klaas
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #144 Gepost op: 10 juli 2009, 08:22:58 »
Nee, dat is geen broodje aap. Sommige kleuren zijn van zichzelf slecht dekkend, en daar schijnt de ondergrond doorheen. Dus is het belangrijk om voor de ondergrond een geschikte kleur te kiezen. Rood is zo'n kleur, en geel ook. Onder geel moet je wit zetten. En onder turquoise lijkt grijs mij de aangewezen ondergrond.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21678
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #145 Gepost op: 10 juli 2009, 08:36:23 »
Ja en die kleur toont op mijn heldere TFT toch heel anders dan in het echt.

Gelukkig maar, want op mijn scherm komt het over als babypoepgroen van een baby met flinke krampjes.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1488
    • Mijn fotosite
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #146 Gepost op: 10 juli 2009, 09:00:47 »
zie ook de aantekening die de website zelf helemaal onderaan de bladzijde maakt. Blauw en groen zijn een ramp om weer te geven. Het wordt straks druk bij die 1201.... ;D

groet, Carlo
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Spoors

  • Smalspoor Fröbelaar
  • Offline Offline
  • Berichten: 1075
    • Koala Creek - Australian Sugar Cane in HOn30
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #147 Gepost op: 10 juli 2009, 10:00:48 »
Carlo,
Die CC 7121 van je (in jouw avatar) mag ook wel eens gecalibreerd worden  ;D



Op deze foto kan je zien dat de kleur aan de onderkant van de CC 7100 loks gelijk was aan die van de NS.

Groet,

Jeroen

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1488
    • Mijn fotosite
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #148 Gepost op: 10 juli 2009, 11:21:11 »
Touché  ;D !

Yep, maar zo staat de foto in het boek Treindesign waar ik het hiervoor al over had. Foutje van de drukker, die had dit draadje toen natuurlijk nog niet gelezen!  8) ;D

Maar als ik jouw weergave zie dan vind ik hem te groen-gelig. Effe in Photoshop de lucht als grijstint gerefereerd en de verzadiging wat opgeschroefd en je krijgt dit:



Het kan alle kanten op. Fantastisch plaatje trouwens he?

Carlo


PS; het zijn trouwens niet helemaal dezelfde foto's; de opnamehoek is anders. Waar heb je jouw foto vandaan?
« Laatst bewerkt op: 10 juli 2009, 12:02:38 door Dpc Fo »
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Maasdam

  • Britse treinen echte treinen
  • Offline Offline
  • Berichten: 675
  • Class 57xx Pannier tank 3711 BR
    • NASM 1873
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #149 Gepost op: 10 juli 2009, 12:14:54 »
Misschien een domme opmerking/gedachte gang. Maar al lezend kreeg ik de gedachten de logboeken van de 11/12/1300 uit de turquoise tijd zijn die er nog. Ik neem aan dat elke loc zijn eigen onderhoudsboek had zoals eerder geschreven is. Is dat al eens onderzocht of daar niet de juiste kleur code in staat. En wat is er nog bij Alsthom zelf in het archief te vinden. Daar zal toch nog ook het een en ander te kunnen achter halen zijn. Wele kleur code zij de 11 en 1300 hebben gespoten.

Dit zelfde dilemma speelt ook bij het tss Rotterdam welke kleur grijs is er gebruikt voor de romp. Inmiddels is de romp voor de derde keer overgeschilderd in een iets donkerde grijs...... En nog steeds is daar de discussie, of het wel de juiste grijs tint is.

Dit soort discussies blijf je behouden bij restauratie werkzaamheden treinen, gebouwen, schepen enz.

Leuke discussie groetjes Ben.