Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ceuleer
Vandaag om 17:50:25
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door saskia
Vandaag om 17:48:47
Veevervoer ss/ ns door Rob Ellerman
Vandaag om 17:19:13
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Rob Ellerman
Vandaag om 17:17:46
De modeltreinen van Spoorijzer door Mispoes
Vandaag om 17:15:34
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:49:00
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Huup
Vandaag om 16:42:14
Vraag Lima DDM 149868 handleiding door henk
Vandaag om 16:26:56
Welke winkel voert deze merken? door Wim1969
Vandaag om 15:51:58
Mijn-bouw Indonesie door NS264
Vandaag om 14:45:14
44 Roco vs 44 Brawa door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 13:47:07
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Eric B
Vandaag om 13:23:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
Vandaag om 12:21:52
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 11:37:38
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 11:33:42
13 en 14 september Pairi Daiza Steam Railway 10 jaar door grossraumwagen
Vandaag om 11:21:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
Vandaag om 10:17:55
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Simplex
Vandaag om 10:01:07
Minder wissels door Eric B
Vandaag om 09:41:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:41:57
Plaatdikte van een rangeerbaan door ruudns
Vandaag om 08:23:41
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 06:18:08
6 en 7 september terug naar toen door Wim Vink
06 September 2025, 23:34:38
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
06 September 2025, 23:05:54
Raadplaatje door Modellbahnwagen
06 September 2025, 21:50:45
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door Huup
06 September 2025, 20:12:59
Deining in Dönsdorf door Basilicum
06 September 2025, 19:19:21
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door Martijnstein
06 September 2025, 17:56:43
PB Models, ICR-rijtuigen door Wilma1970
06 September 2025, 17:38:35
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
06 September 2025, 17:26:39
  

Auteur Topic: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma  (gelezen 245284 keer)

manuelspot

  • Gast
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #90 Gepost op: 08 July 2009, 10:48:09 »
Ik heb via via ooit een blik verf gekregen die gemaakt is voor de 1201 die ze nu turquoise maken. Het is precies dezelfde kleur dan dat nu op de lok zelf zit. Het is een grauwe kleur.


Dit is dus de echte kleur geweest.
De persoon die mij deze verf heeft gegeven heeft mij ook kunnen vertellen hoe ze aan deze kleur zijn gekomen.
Ze hebben zoals je al hebt gezien in dit topic turquoise verf op de lok gevonden. Hiermee zijn ze naar een lab gegaan waar ze het zijn gaan uitzoeken welke RAL kleur het is. Daar kwam een RAL nummer uit. Toen zijn ze gaan kijken wat er in de tijd dat de 1200 gebouwd werd welke RAL nummers er waren voor turquoise. Dat waren er drie.
Toen zijn ze gaan kijken welke kleur mevrouw den Hollander destijds heeft uitgekozen. ( zij was de vrouw van de directeur van NS des tijds en heeft de kleuren toen voor het materieel uitgekozen.)
En zij had precies die kleur gekozen die dus ook op de lok is aangtroffen.
Deze kleur zijn een aantal blikken verf van gemaakt voor de 1201. En 1 blik is hier terecht gekomen.


Hier dan nog een opname met van links naar rechts: 1300 in de electrotren fabrieks turquoise, 1200 in de echte turquoise en de 1100 in philotrain turquoise.

Manuel

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1515
    • Mijn fotosite
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #91 Gepost op: 08 July 2009, 11:06:14 »
Mooi hoor Manuel  (y), duidelijk verhaal. We kunnen in ieder geval bij deze rechtstreekse vergelijking onder gelijke omstandigheden stellen dat het originele 1201-turquoise wat minder uitgesproken is dan het turquoise van Roco c.s., iets wat ik ook wel verwachtte bij een kleur uit het modebeeld van de jaren 50. Verder moeten we Ivo's raad  om een kleurstaaltje bij de bouwmarkt te halen maar ter harte nemen.

grt, Carlo (die zijn 1100 en 6 Plan D's nog maar even mintgroen laat bij gebrek aan ervaring in het overspuiten  :-\)
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22558
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #92 Gepost op: 08 July 2009, 11:10:12 »
Het is een grauwe kleur.

Dat is spijker op kop. Dat grauwe vind je terug bij de oer-1100 van Märklin, bij de THS-kleur, de Fleischmann 1200 en de eerste lichting turkooise Roco plan D (en op die foto vind ik  ;D).
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5359
  • Team Mitropa - OHMB
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #93 Gepost op: 08 July 2009, 11:19:28 »
Amen.

Wanneer gaan we de 1201 van dichtbij bekijken? ;D
RETROBAHN A.G.

Michiel

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
  • Mitropist
    • Mitropa
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #94 Gepost op: 08 July 2009, 11:41:42 »
Wacht even, ik dacht dat de NS helemaal niet met RAL-nummers werkte, maar een eigen kleurensysteem (of van een verffabrikant?) had?

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12479
    • sleutelspoor
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #95 Gepost op: 08 July 2009, 12:28:14 »
Laat ik ook eens een duit in het zakje doen! Ik weet nog goed dat de SSN de A en RD  in het turkoois wilde gaan zetten. Een toenmalige vrijwilligers had in de verffabriek gewerkt waar het turkoois gemaakt werd en hij beschikte nog over het originele recept van het NS turkoois. Aan de hand hiervan werdt op de oude ambachtelijke manier de verf aangemaakt die op de A en RD werd gesmeerd. Je begrijp het al, de "kenners" lieten niets over van de kleur. Zelfs kreten van "zwembadbinnenkantengroen"werden gehoord. De grootste klagers hadden zelf nog nooit het spul bewust meegemaakt en hadden alles van horen zeggen en niet betrouwbare kleuren foto's.
Toen ik in Roosendaal woonde werd daar net de DE41 opgeknapt. Voor mij de kans om aan het originele diesel blauw te komen en dat op mijn diesel V en DEI te smeren. Bij het tonen aan mijn collega modelbouwers van o.a. het Bollenspoor, werdt de kleur anblock afgekeurd als zijnde niet de originele kleur.
Bepaal hieronder zelf maar. Het is een oud Combispoormodel wat nu binnen en buiten is gefotografeerd.
SK








Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1515
    • Mijn fotosite
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #96 Gepost op: 08 July 2009, 12:30:41 »
Michiel, of NS niet met RAL-nummers werkt(e) weet ik niet, maar wel dat ze in het verleden van verschillende fabrikanten verf afnamen. Het is zelfs een tijd gewoonte geweest om bij de revisiegegevens een code te vermelden welk fabrikaat verf bij een schilderbeurt was gebruikt. Het lijkt mij dat ze dit deden om bij schadeherstel de juiste kleur verf te kunnen gebruiken. Dit zou er op kunnen duiden dat de verschillende fabrikanten niet allemaal dezelfde kleur turquoise of bruin leverden..... (duik)  ;D

Carlo
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4227
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #97 Gepost op: 08 July 2009, 13:52:06 »
Ze hebben zoals je al hebt gezien in dit topic turquoise verf op de lok gevonden. Hiermee zijn ze naar een lab gegaan waar ze het zijn gaan uitzoeken welke RAL kleur het is. Daar kwam een RAL nummer uit. Toen zijn ze gaan kijken wat er in de tijd dat de 1200 gebouwd werd welke RAL nummers er waren voor turquoise. Dat waren er drie.
Ik heb een RAL waaier bij de hand en heb al eerder het kleurnr dat Jeroen gaf (NCS S 5010-G10Y) vergeleken met de RAL kleuren, maar geen overeenkomende gevonden. Ik ben benieuwd op welk RAL nummer jij uitkomt.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5538
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #98 Gepost op: 08 July 2009, 13:56:44 »
Sobat,

Kleuren op mijn monitor beoordelen daar begin ik niet meer aan :D, ik heb voor mijn Diesel 3 gewoon het dieselblauw van Philotrain in huis en dat moet het dan maar zijn. Heel benieuwd naar het verschil met de NS41 van Artitec (het schijnt dat die er binnenkort is). Niemand heeft het ooit over de kleur rood. Is dat dan zo standaard of is er bufferbalk rood, biesrood op treinstellen en PEC's, dieselrood en cargo rood. Maar ja, ik dwaal weer af van turquoise.

Carlo,

Mooie oplossing: hebben we het allemaal weer bij het rechte eind ;D ;D
Overigens ook een interessante vraag voor het schadeherstel in de autobranche.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Michiel

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
  • Mitropist
    • Mitropa
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #99 Gepost op: 08 July 2009, 14:02:10 »
Nou Ivo, is het feit dat mijn auto woensdag nog een keer gespoten wordt voldoende antwoord op je vraag?  ;)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12479
    • sleutelspoor
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #100 Gepost op: 08 July 2009, 14:10:43 »
Sobat,

Kleuren op mijn monitor beoordelen daar begin ik niet meer aan :D, ik heb voor mijn Diesel 3 gewoon het dieselblauw van Philotrain in huis en dat moet het dan maar zijn. Heel benieuwd naar het verschil met de NS41 van Artitec (het schijnt dat die er binnenkort is). Niemand heeft het ooit over de kleur rood. Is dat dan zo standaard of is er bufferbalk rood, biesrood op treinstellen en PEC's, dieselrood en cargo rood. Maar ja, ik dwaal weer af van turquoise.


Kijk Ivo dat bedoel ik nu. Deze hele discussie gaat over de kennis vanaf foto's. Op al mijn foto's heeft het blauw een andere warmte/kleur. Wat de juiste kleur is wordt bepaald door de geen met de meeste overtuigingskracht. Niet dat hij gelijk heeft, maar gewoon omdat de andere het opgeven.
SK :-\
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5538
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #101 Gepost op: 08 July 2009, 14:22:07 »
ik geef me over ;D ;D

mvg,
Ivo

P.S. Eigenlijk wil ik hier de wolk met lachende en dansende smileys
mvg,
Ivo

*

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1515
    • Mijn fotosite
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #102 Gepost op: 08 July 2009, 14:23:57 »
Welke kleur moeten die smiley's hebben Ivo?
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5538
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #103 Gepost op: 08 July 2009, 15:10:17 »
Die smileys zijn van mispoes en hebben alle kleuren, dus altijd één goed ;D


« Laatst bewerkt op: 08 July 2009, 15:45:27 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*

genincr

  • Gast
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #104 Gepost op: 08 July 2009, 17:10:47 »
Wijziging: foto verwijderd.
« Laatst bewerkt op: 08 July 2009, 19:03:09 door FLMtreintjes »