Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Station Steenwijk poging 2 door Jeroen95
Vandaag om 20:45:31
NAM ex USATC MK modelbouw studio kit door orientexpress
Vandaag om 20:41:57
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Vislijn
Vandaag om 19:41:54
Bauarbeiten im gange door Frank 123
Vandaag om 19:38:36
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 19:38:07
Revier Rheinbrenner (H0) door Marco1044
Vandaag om 19:14:52
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 19:13:05
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door Ronald Halma
Vandaag om 18:53:51
Rondom Charlois door R1954
Vandaag om 18:32:39
Piko EUROCITY 2969 traxx door the_gold
Vandaag om 18:24:08
Onshape gebruikersgroep door Frank 123
Vandaag om 18:23:22
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
Vandaag om 18:07:14
VERPLAATST: Probleem met inloggen door Duikeend
Vandaag om 18:02:20
Wie weet hoe je 2 fleischmann sprinters kan koppelen door linquenda2
Vandaag om 17:58:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 17:54:25
Modellbau Lingen 2026 door Scratchbuilt
Vandaag om 17:39:57
Resin kits best met of zonder grondlaag door Duikeend
Vandaag om 17:37:14
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 17:36:02
Station Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Locojack
Vandaag om 17:14:30
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 17:00:58
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 16:30:51
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 15:52:23
Rivarossi br 56 HR2891S door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 15:28:59
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 13:47:48
Wat hebben treintjes met Kerst te maken? door Besselspoor
Vandaag om 13:33:42
Site Uhlenbrock door Michaël dB
Vandaag om 12:53:27
Contact gegevens Roco NL door Herb73
Vandaag om 12:10:22
Tijdschrift DIGIFOTOpro: schitterende reportage over museumlijnen door BrightonBelle
Vandaag om 12:07:36
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Eric B
Vandaag om 11:14:37
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:13:14
  

Auteur Topic: Station Steenwijk poging 2  (gelezen 428 keer)

FredD

  • Offline Offline
  • Berichten: 25
Station Steenwijk poging 2
« Gepost op: Vandaag om 13:39:20 »
Hallo,

Mijn naam is Fred en ik ben onlangs opnieuw begonnen met een poging om een vrije interpretatie van station Steenwijk te maken. Ik heb er goede herinneringen aan en met name het raccordement spreekt me aan. Ik heb dit liggen tot nu toe. Dit keer is de baan modulair zodat ik makkelijk kan verplaatsen en aan de elektronica kan werken.


Ik heb detectie en een aantal wissels al gereed en wilde nu gaan bepalen waar de seinen moeten. Simpel kopieren van de echte wereld kan niet. Ik heb de wissels iets anders liggen en een hoofdsein past eigenlijk niet tussen de sporen in qua breedte. Daarom graag jullie advies. Ik dacht om de uitgaande sporen van de module te voorzien van twee hoofdseinen. Zie de blauwe streepjes op de foto's. Is dat logisch? Moeten er dan nog lage seinen bij de sporen in het station? Zo ja, waar? Ik heb nu wat groene stippen gezet, maar ik twijfel.





Hebben jullie suggesties?

Alvast bedankt,

Fred

(H0, Peco code 75, tijdperk V)
2-rail, Multimaus, Expressnetli, Itrain, NL tijdperk V

Eric B

  • Online Online
  • Berichten: 8036
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Station Steenwijk poging 2
« Reactie #1 Gepost op: Vandaag om 17:02:05 »
Het begin is er (weer) Fred  ;D

Als ik naar jouw sporenplan en deze tekening


Bron: SporenplanOnline, klik hier voor de gebruikte symbolen.

kijk dan zie ik toch best wel veel overeenkomsten.
Jij heb een extra spoor gecreëerd, laten we dat even 410 noemen, daarvoor kan je m.i. de seinopstelling van spoor 413 gewoon overnemen, dus aan beide zijden een laag geplaatst sein rechts van het spoor.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2615
Re: Station Steenwijk poging 2
« Reactie #2 Gepost op: Vandaag om 17:25:22 »
Vroeger (1980 tot 2000) kwam ik vaak op dit station en had ook al jaren het idee dat nog eens te bouwen.
Leuk om te zien dat jij dit nu gaat doen. heb je ook al een idee in welk tijdperk je dit station gaat bouwen?
Er is in de loop van de tijd veel veranderd.
zelf vind ik de bouwstijl met die witte blokjes, het kunstwerk wat er voor staat en het laad los gedeelte voor leger materieel uit Havelte een hele leuke combi.
ben dan ook erg benieuwd wat het gaat worden.  (y)
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 17:28:34 door Duikeend »
Groetjes, Ferenc

mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

Jeroen95

  • Online Online
  • Berichten: 433
  • NS tijdperk IV/V/VI
Re: Station Steenwijk poging 2
« Reactie #3 Gepost op: Vandaag om 19:27:45 »
Hey wat leuk! Iets noordelijks.
Ik ga je volgen  (y)

Wat is de lengte van je baan?

Al een idee wel stationsgebouw je gaat toepassen?? Het oude of huidige gebouw?
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 19:30:30 door Jeroen95 »

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2550
Re: Station Steenwijk poging 2
« Reactie #4 Gepost op: Vandaag om 20:20:14 »
Hoi Fred,

Leuk dat er weer een Nederlandse baan wordt gebouwd. Ik heb alleen mijn vraagtekens bij het spoor met stootjuk. Je moet nu van de hoofdbaan tegen de rijrichting in naar dit spoor en het stukje spoor tussen wissel en stootjuk is nu moeilijk bereikbaar en heeft niet echt een logische functie. Waarom zou je daar wagens
Neerzetten terwijl ze al op een spoor staan wat apart ligt van de hoofdsporen ? En zou je geduwd naar dit spoor gaan en de loc afkoppelen en op het kopspoortje zetten moet er een tweede loc komen om de trein weer weg te halen. Wel leuk om te kunnen rangeren, maar in werkelijkheid zou de trein vanaf de andere kant in rijrichting naar het spoor met het stootjuk rijden en in dezelfde richting vertrekken of tegen de richting in en zo snel mogelijk weer naar het rechter spoor.

Om het uit te proberen zou je bijvoorbeeld 3 dezelfde goederenwagens kunnen nemen en een extra wagen van een ander type die de loc voorsteld en dan met de hand heen en weer rijden en zo de mogelijkheden en beperkingen van de sporen uitproberen.

Vriendelijke groet Ruud B.
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

Hatsune Miku

  • Offline Offline
  • Berichten: 35
Re: Station Steenwijk poging 2
« Reactie #5 Gepost op: Vandaag om 20:41:39 »
Als we MVV laden daar wordt komt de lege trein aan op 413, krijgt een seintje (24) erbij de hoofdbaan op en steekt terug naar het laadperron. Wissel 21B is er dan ook een met een grendel. Maar waarom dat kopje daar ligt is me een raadsel, maar het is wel conform werkelijkheid, misschien iets van vroeger ofzo..

Jeroen95

  • Online Online
  • Berichten: 433
  • NS tijdperk IV/V/VI
Re: Station Steenwijk poging 2
« Reactie #6 Gepost op: Vandaag om 20:41:53 »
@Ruud B, het juk hoort daar zoals in het echt  ;)



Sporenplan.nl

Eric B

  • Online Online
  • Berichten: 8036
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Station Steenwijk poging 2
« Reactie #7 Gepost op: Vandaag om 20:44:07 »
Ruud dat dubbele kopspoor ligt er in werkelijk al meer dan 6 decennia zo, blijkbaar werkt het prima.

Jeroen was me al voor.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Jeroen95

  • Online Online
  • Berichten: 433
  • NS tijdperk IV/V/VI
Re: Station Steenwijk poging 2
« Reactie #8 Gepost op: Vandaag om 20:45:31 »
Juk zal er wel zitten voor de veiligheid om te voorkomen dat de wagens  de hoofdbaan op rollen.