Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Klaas Zondervan
Vandaag om 17:05:52
Zelfgemaakt BiDiB modules door AlbertG
Vandaag om 16:57:24
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 16:46:45
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Streamliner
Vandaag om 16:10:09
Bf Kibronn door Luit
Vandaag om 16:08:39
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:01:59
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:54:19
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door grossraumwagen
Vandaag om 15:33:47
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Sicco Dierdorp
Vandaag om 15:21:02
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Mispoes
Vandaag om 15:17:11
Roco 290 digtaliseren door Ronald Halma
Vandaag om 15:06:34
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 14:59:39
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 14:33:44
Spoor Groep Zuid 22-23 november Helmond door Gerard van de Weijer
Vandaag om 14:29:02
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:22:47
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
Vandaag om 14:07:26
Anders dan Rietze, moderne 1:87 Amsterdamse GVB trams of bussen? door R1954
Vandaag om 13:54:23
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door spoorijzer
Vandaag om 13:50:08
De spoorhaven van Zuidbarge. door Alewijn
Vandaag om 13:45:51
Stottering Piko 98551BD door bellejt
Vandaag om 13:39:10
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 13:23:41
Le Bassin uit logeren bij Bentink door defender
Vandaag om 12:57:48
fotowedstrijd 2025 door Dave.......
Vandaag om 12:09:36
Acme nieuwe ICNG door virmfan
Vandaag om 12:00:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:38:15
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III door Peter.D
Vandaag om 11:35:18
extra terugmeld module viessmann 5217 door bask185
Vandaag om 11:34:19
Station Roodeschool door cor_b
Vandaag om 11:28:41
VERPLAATST: extra terugmeld module viessmann 5217 door Duikeend
Vandaag om 11:02:46
Invoering SGNS containerwagens bij NS door ES44C4
Vandaag om 10:55:16
  

Auteur Topic: NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen  (gelezen 8702 keer)

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4084
Re: NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen
« Reactie #90 Gepost op: 24 November 2025, 15:45:30 »
Dat heeft NS met de bestelling van mDDM (kan samen rijden met 1700) en DM'90 (kan samen rijden met DH) al eerder gedaan.

En rijden er tussen Luxembourg en Trier (of ergens in die omgeving) niet verschillende treinsteltypen samen?
Omdat mDDM daar ook op ontworpen was natuurlijk.

Daar zat voor de tractie besturing gewoon een elektronika cassette wat een zusje was van de elektronika cassettes van de 1700'en, en voor een redelijk deel was de installatie gewoon overgenomen van een 1700.

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4589
Re: NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen
« Reactie #91 Gepost op: 24 November 2025, 15:58:01 »
Uiteindelijk heeft de EU ook de USB-C standaard verplicht gesteld  ;).

En dus? De EU stelt niet verplicht dat elke telefoon op Android moet draaien.

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1409
  • Klaar voor vertrek
Re: NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen
« Reactie #92 Gepost op: 24 November 2025, 16:12:32 »
Het ging hier over de wens dat treinstellen van verschillende fabrikanten met elkaar gekoppeld kunnen koppelen, niet dan alle fabrikanten precies dezelfde treinen bouwen.

Dan lijkt me een standaard die zorgt dat apparaten van verschillende merken dezelfde aansluiting hebben niet zo’n gekke vergelijking.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Jeroen Vreeken

  • Offline Offline
  • Berichten: 342
Re: NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen
« Reactie #93 Gepost op: 24 November 2025, 20:39:10 »
Inderdaad en dat hoeft helemaal geen probleem voor een aanbesteding te zijn.

Als je in een aanbesteding het op de juiste manier beschrijft, en eist dat een nieuw treinstel samen moet kunnen met andere typen volgens een goed en open systeem is dat juist een voordeel.
Een open systeem maakt het immers makkelijker om bij een volgende aanbesteding een andere fabrikant te kiezen.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8611
  • Spoor N
Re: NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen
« Reactie #94 Gepost op: 24 November 2025, 20:53:07 »
Ook denk ik niet dat fabrikanten vrolijk aan tafel gaan zitten om "hun" treinen aan te passen aan treinen van andere fabrikanten...
De Traxx en 189/Vectron kunnen samen rijden, dan zou je denken dat het met treinstellen ook kan.

Compatibiliteit met eerdere typen kan de betreffende leverancier natuurlijk een meerwaarde opleveren :)
In dit geval gaat het dan om Stadler met Flirts maar CAF had deze aanbesteding net zo goed kunnen winnen, dan had het gegaan om combineren met SNG (en/of met DDNG). Idem met Siemens en ICNG.

Het ging hier over de wens dat treinstellen van verschillende fabrikanten met elkaar gekoppeld kunnen koppelen, niet dan alle fabrikanten precies dezelfde treinen bouwen.

Dan lijkt me een standaard die zorgt dat apparaten van verschillende merken dezelfde aansluiting hebben niet zo’n gekke vergelijking.
Naar mijn idee is de aansluiting in dit geval de Scharfenberg-koppeling, die is gelijk. De gegevens die overgedragen moeten worden zijn in dit geval het niet verplichte Android.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1409
  • Klaar voor vertrek
Re: NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen
« Reactie #95 Gepost op: 24 November 2025, 21:36:53 »
De vergelijking gaat natuurlijk niet 100% op, maar wel verder dan alleen koppelen, of stroom afnemen. Via een USB-C poort kunnen apparaten immers ook met elkaar communiceren.
« Laatst bewerkt op: 24 November 2025, 21:38:28 door Ferdinand Bogman. Reden: Geen citaat nodig. »
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6497
Re: NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen
« Reactie #96 Gepost op: 24 November 2025, 22:18:31 »
Communiceren zal nog wel gaan maar of ze elkaar dan ook begrijpen is wat anders. Heb hier ook nog één windows pc staan omdat niet alles wat ik gebruik op Mac OS draait.

Kan me zo voorstellen dat de heren treinfabrikanten elk hun eigen software architectuur gebruiken waardoor je ze niet even aan elkaar kunt knopen.

Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8611
  • Spoor N
Re: NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen
« Reactie #97 Gepost op: Vandaag om 08:23:17 »
De vergelijking gaat natuurlijk niet 100% op, maar wel verder dan alleen koppelen, of stroom afnemen. Via een USB-C poort kunnen apparaten immers ook met elkaar communiceren.
Net als met een Scharfenbergkoppeling ook gebeurt via de koppeldozen. Of het werkt hangt net als bij USB af van de software.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Montanbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 942
  • Steel is king!
Re: NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen
« Reactie #98 Gepost op: Vandaag om 12:37:54 »
Communiceren zal nog wel gaan maar of ze elkaar dan ook begrijpen is wat anders. Heb hier ook nog één windows pc staan omdat niet alles wat ik gebruik op Mac OS draait.


Juist daarom heb ik naast mijn Windows PC ook een MacBook. Niet alles draait op Windows.
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4084
Re: NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen
« Reactie #99 Gepost op: Vandaag om 12:38:33 »
Inderdaad en dat hoeft helemaal geen probleem voor een aanbesteding te zijn.

Als je in een aanbesteding het op de juiste manier beschrijft, en eist dat een nieuw treinstel samen moet kunnen met andere typen volgens een goed en open systeem is dat juist een voordeel.
Een open systeem maakt het immers makkelijker om bij een volgende aanbesteding een andere fabrikant te kiezen.
Ja en de fabrikant van de huidige treinen zit er echt op te wachten om alle informatie en hoe zijn treinen werken te gaan delen met één van zijn concurrenten waar ie een aanbesteding van verloren heeft.


Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 9049
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen
« Reactie #100 Gepost op: Vandaag om 12:47:18 »
Leve de marktwerking.

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1322
Re: NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen
« Reactie #101 Gepost op: Vandaag om 13:05:25 »
Wat een onzin. Je spreekt een standaard interface af waar mee je koppelt wat een fabrikant daar achter doen ziet de ander toch niet.

In de aanbesteding eisen standaard  interface.

Mvg Johan

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4589
Re: NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen
« Reactie #102 Gepost op: Vandaag om 13:41:40 »
Het is niet alleen gas geven en remmen wat met elkaar moet werken, zoals bij locomotieven meer het geval is.
Bij reizigerstreinen spelen meer factoren mee die aangestuurd moeten worden. Ik denk dat het veel te complex wordt voor de baten die het oplevert.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 9049
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen
« Reactie #103 Gepost op: Vandaag om 14:33:22 »
Zoals? Heb geen idee wat onoverbrugbaar zou kunnen zijn of welke standaardisering duurder kan zijn dan niks dien

Jeroen Vreeken

  • Offline Offline
  • Berichten: 342
Re: NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen
« Reactie #104 Gepost op: Vandaag om 14:40:06 »
Nou moeten we ook niet gaan doen alsof die 'extras' van die fabrikanten nou zo revolutionair zijn.
Sommige fabrikanten zullen zichzelf inderdaad wel geweldig vinden, maar denk je echt dat bijvoorbeeld het open/sluiten van deuren, of een omroep systeem zo revolutionair is dat een fabrikant daar daadwerkelijk een voorsprong mee heeft op anderen? En dat die bij het lezen van een specificatie voor een koppeldoos een eureka moment gaan hebben?

En ik heb het dan over hoe je het tussen twee treinstellen door zou geven, niet hoe je het intern aan elkaar knoopt.

Want ik geloof best dat fabrikanten in staat zijn dat intern veel complexer dan noodzakelijk te maken.