Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Oost Europa-draadje door ns.1200
Vandaag om 21:23:51
Nieuw huis, nieuwe baan door Benelux795
Vandaag om 21:23:38
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door NS264
Vandaag om 21:18:35
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 21:09:27
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door RobbertJan
Vandaag om 21:08:27
Nieuwe ruimte, nieuw baanplan door Debvd
Vandaag om 21:04:11
Raadplaatje door Charles_
Vandaag om 21:04:00
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Rick
Vandaag om 20:53:07
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Sicco Dierdorp
Vandaag om 20:24:56
Spoor Groep Zuid 22-23 november Helmond door dennie
Vandaag om 20:19:55
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:57:50
buffers voor Roco 45760/62 door Ronald69
Vandaag om 19:36:59
Station Roodeschool door Huup
Vandaag om 19:36:53
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 19:35:56
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
Vandaag om 19:32:13
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:26:50
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:30:31
S88N bezetmelder door V421
Vandaag om 18:14:43
Hulp gezocht bij omwisselen cilinders Franse stoomloc 141R door Hennie
Vandaag om 18:14:32
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 18:06:22
Stottering Piko 98551BD door Ronald Halma
Vandaag om 17:57:54
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
Vandaag om 17:45:45
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Arjan6511
Vandaag om 17:14:13
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 17:10:29
Nieuwe baan, nu nog zonder naam... door Paulus1201
Vandaag om 17:05:13
Hobbytrain Taurus en Vectron problemen N-scale door Keessap
Vandaag om 16:26:03
Smeren, vet, olie, enz door Ferdinand Bogman
Vandaag om 16:14:42
NS Mat 35 Maple Leaf door prutser
Vandaag om 16:02:33
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
Vandaag om 15:20:19
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 15:09:26
  

Auteur Topic: NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen  (gelezen 7990 keer)

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4083
Re: NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen
« Reactie #90 Gepost op: Vandaag om 15:45:30 »
Dat heeft NS met de bestelling van mDDM (kan samen rijden met 1700) en DM'90 (kan samen rijden met DH) al eerder gedaan.

En rijden er tussen Luxembourg en Trier (of ergens in die omgeving) niet verschillende treinsteltypen samen?
Omdat mDDM daar ook op ontworpen was natuurlijk.

Daar zat voor de tractie besturing gewoon een elektronika cassette wat een zusje was van de elektronika cassettes van de 1700'en, en voor een redelijk deel was de installatie gewoon overgenomen van een 1700.

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4587
Re: NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen
« Reactie #91 Gepost op: Vandaag om 15:58:01 »
Uiteindelijk heeft de EU ook de USB-C standaard verplicht gesteld  ;).

En dus? De EU stelt niet verplicht dat elke telefoon op Android moet draaien.

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Online Online
  • Berichten: 1407
  • Klaar voor vertrek
Re: NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen
« Reactie #92 Gepost op: Vandaag om 16:12:32 »
Het ging hier over de wens dat treinstellen van verschillende fabrikanten met elkaar gekoppeld kunnen koppelen, niet dan alle fabrikanten precies dezelfde treinen bouwen.

Dan lijkt me een standaard die zorgt dat apparaten van verschillende merken dezelfde aansluiting hebben niet zo’n gekke vergelijking.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Jeroen Vreeken

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
Re: NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen
« Reactie #93 Gepost op: Vandaag om 20:39:10 »
Inderdaad en dat hoeft helemaal geen probleem voor een aanbesteding te zijn.

Als je in een aanbesteding het op de juiste manier beschrijft, en eist dat een nieuw treinstel samen moet kunnen met andere typen volgens een goed en open systeem is dat juist een voordeel.
Een open systeem maakt het immers makkelijker om bij een volgende aanbesteding een andere fabrikant te kiezen.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8609
  • Spoor N
Re: NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen
« Reactie #94 Gepost op: Vandaag om 20:53:07 »
Ook denk ik niet dat fabrikanten vrolijk aan tafel gaan zitten om "hun" treinen aan te passen aan treinen van andere fabrikanten...
De Traxx en 189/Vectron kunnen samen rijden, dan zou je denken dat het met treinstellen ook kan.

Compatibiliteit met eerdere typen kan de betreffende leverancier natuurlijk een meerwaarde opleveren :)
In dit geval gaat het dan om Stadler met Flirts maar CAF had deze aanbesteding net zo goed kunnen winnen, dan had het gegaan om combineren met SNG (en/of met DDNG). Idem met Siemens en ICNG.

Het ging hier over de wens dat treinstellen van verschillende fabrikanten met elkaar gekoppeld kunnen koppelen, niet dan alle fabrikanten precies dezelfde treinen bouwen.

Dan lijkt me een standaard die zorgt dat apparaten van verschillende merken dezelfde aansluiting hebben niet zo’n gekke vergelijking.
Naar mijn idee is de aansluiting in dit geval de Scharfenberg-koppeling, die is gelijk. De gegevens die overgedragen moeten worden zijn in dit geval het niet verplichte Android.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.