Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door henk
Vandaag om 16:15:27
Smeren, vet, olie, enz door Ferdinand Bogman
Vandaag om 16:14:42
Nieuwe ruimte, nieuw baanplan door DJV
Vandaag om 16:14:20
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 16:12:32
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door MOVisser
Vandaag om 16:06:41
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Peter Kleton
Vandaag om 16:03:56
NS Mat 35 Maple Leaf door prutser
Vandaag om 16:02:33
Hulp gezocht bij omwisselen cilinders Franse stoomloc 141R door Eelco Storm
Vandaag om 16:01:07
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
Vandaag om 15:20:19
Stottering Piko 98551BD door Modeltreinmulder
Vandaag om 15:11:25
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 15:09:26
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hendrik Jan
Vandaag om 15:07:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dion
Vandaag om 14:59:04
Spelregels 'Raadplaatje' door R1954
Vandaag om 14:27:17
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Sicco Dierdorp
Vandaag om 14:26:17
Roco 290 digtaliseren door Herb73
Vandaag om 14:09:55
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 14:03:23
Bf Kibronn door Benelux795
Vandaag om 14:01:38
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 13:56:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:23:56
Doornvliet door HenkN
Vandaag om 13:14:43
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:45:10
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door spoorijzer
Vandaag om 12:32:52
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:31:50
The Summer of 69 door Duikeend
Vandaag om 11:17:52
Sluitseinen REEtitec 1300 door Ronald Halma
Vandaag om 11:07:14
Zelfgemaakt BiDiB modules door bask185
Vandaag om 10:34:12
Spoor Groep Zuid 22-23 november Helmond door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:15:36
LS Models 2025 door Martijn193
Vandaag om 09:17:45
Nieuw huis, nieuwe baan door Benelux795
Vandaag om 08:56:04
  

Auteur Topic: NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen  (gelezen 7714 keer)

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10773
Re: NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen
« Reactie #75 Gepost op: 23 November 2025, 17:31:11 »
Hoogte van de koppeling was toch ook gewoon een Europese norm?
No dress rehearsel, this is our life.

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7178
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen
« Reactie #76 Gepost op: 23 November 2025, 17:55:16 »
Nem 362 ;D
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1772
  • Niks kan tippen aan een E1700
Re: NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen
« Reactie #77 Gepost op: 23 November 2025, 19:25:51 »
VIRM loopt op Windows’95  ;D

Niet meer  :)
Zelf in het project gezeten om dit te vervangen.

Overigens "liep" de VIRM niet op Windows 95, alleen het cabinedisplay was een standalone computer die op Windows 955 draaide. De treinbesturing is met relaistechniek geregeld.
Vriendelijke groet, Servé.

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2096
Re: NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen
« Reactie #78 Gepost op: 23 November 2025, 22:13:23 »
Ik zie trouwens niet in waarom al dat moderne spul (SNG, SLT, Flirt, Flirt3, ICNG) niet relatief eenvoudig met elkaar geschakeld zou kunnen rijden, het is allemaal computergestuurd dus daar moet je toch een stukje software voor kunnen schrijven dat zorgt dat je de ingaande signalen kunt vertalen naar de taal van het betreffende treintype? Herkennen wat er aan elkaar hangt en gelijkmatig optrekken en gezamenlijk remmen, moeilijker is het niet  :P

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4587
Re: NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen
« Reactie #79 Gepost op: 23 November 2025, 22:44:37 »
En wie gaat dat stuk software leveren in wiens opdracht?
En welke partijen heb je nodig om die software te kunnen schrijven?
En welk belang hebben die partijen?

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2096
Re: NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen
« Reactie #80 Gepost op: 23 November 2025, 23:03:53 »
Compatibiliteit met eerdere typen kan de betreffende leverancier natuurlijk een meerwaarde opleveren :)

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 4474
Re: NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen
« Reactie #81 Gepost op: 23 November 2025, 23:06:09 »
Als je ziet hoevaak er iets niets werkt door een softwareprobleem, zou ik het niet aanraden  :-X
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

FreekH

  • Offline Offline
  • Berichten: 530
Re: NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen
« Reactie #82 Gepost op: Vandaag om 00:45:03 »
Voor modeltreinen hebben we DCC en Railcom; waarom niet iets dergelijks voor schaal 1:1?

StefanNL_Plays

  • Offline Offline
  • Berichten: 130
  • :D
Re: NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen
« Reactie #83 Gepost op: Vandaag om 05:14:43 »
Ik zie trouwens niet in waarom al dat moderne spul (SNG, SLT, Flirt, Flirt3, ICNG) niet relatief eenvoudig met elkaar geschakeld zou kunnen rijden..."

Pneumatisch en mechanisch combineren ze hetzelfde, maar ze hebben allemaal een andere elektrische koppeldoos. Ook denk ik niet dat fabrikanten vrolijk aan tafel gaan zitten om "hun" treinen aan te passen aan treinen van andere fabrikanten...
Uiteindelijk komt alles goed :)

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1321
Re: NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen
« Reactie #84 Gepost op: Vandaag om 12:25:52 »
In de praktijk is dat wel een heel goed voorbeeld van dat het kan en ook wordt toegepast.

De BLS Re 465 serie is van af bestelling in jaren 90 voorzien van een interface waarmee in dubbeltractie kon rijden met oudere generatie locomotieven zoals de BLS Re 425 en SBB Re 420 en Re 620.

Na recente renovatie is de interface aangepast en kan de Re 465 rijdt in dubbeltractie rijden met Traxx locomotieven van Bombardier en met de Vectron van Siemens. En dat wordt in de praktijk ook veelvuldig gedaan waarmee de lokserie breed inzetbaar is met name in Cargo.

De SBB Re 460 kan en kon alleen met eigen soortgenoot in dubbeltractie rijden en heeft die extra toepassing nooit gehad.

Het was dus een wens van BLS om die interface in te bouwen.

Mvg, Johan


JoopSpoort

  • Offline Offline
  • Berichten: 567
  • Twentse methode: KWW Kiek’n wat ‘t wordt
    • Youtubekanaal over grote en kleine treinen
Re: NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen
« Reactie #85 Gepost op: Vandaag om 14:49:47 »
En een stammetje met mDDM reed keurig in tractie met een DDAR+1700. Maar de EU en ons parlement als het braafste groepje van de EU eisen lage aanschafkosten, overigens de meesten van die parlementsleden zijn alfa's. We vergeten dat flexibiliteit ook kostenbesparend kan zijn. En als een fabrikant zijn treinen niet compatibel wil maken, dan niet. Volgende aanbieder.
Hartelijke groet,
Joop ter Laak

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 9041
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen
« Reactie #86 Gepost op: Vandaag om 15:07:32 »
Dat was toen ook al zo, hoor Joop. Niks nws onder de zon wat dat betreft.

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2517
Re: NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen
« Reactie #87 Gepost op: Vandaag om 15:10:28 »
Sowieso is dat al lastig in een aanbesteding. Want dan moet NS schrijven: "Ik wil dat de trein samen kan rijden met Flirt3 die we al hebben". Daarmee zou NS zich op juridisch glad ijs begeven. Het richt de aanbesteding namelijk te veel op één bedrijf.
Dat heeft NS met de bestelling van mDDM (kan samen rijden met 1700) en DM'90 (kan samen rijden met DH) al eerder gedaan.

En rijden er tussen Luxembourg en Trier (of ergens in die omgeving) niet verschillende treinsteltypen samen?
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22709
Re: NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen
« Reactie #88 Gepost op: Vandaag om 15:16:10 »
Toen bestond die strikte regelgeving nog niet. Zelf VIRM kon begin deze eeuw nog zonder problemen worden nabesteld, omdat ze in Aken de mallen toch nog hadden liggen.  ;D
Tegenwoordig gelden dus die aanbestedingsregels. Hoewel ook dan veel meer kan dan vaak gedacht. Samen met andere treinen kunnen rijden lijkt me een hele redelijke eis.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Online Online
  • Berichten: 1407
  • Klaar voor vertrek
Re: NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen
« Reactie #89 Gepost op: Vandaag om 15:21:51 »
Uiteindelijk heeft de EU ook de USB-C standaard verplicht gesteld  ;).
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf