Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Smeren, vet, olie, enz door Herb73
Vandaag om 13:17:41
Doornvliet door HenkN
Vandaag om 13:14:43
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Corné81
Vandaag om 13:01:29
Lodewickshaven door Klaas Zondervan
Vandaag om 12:52:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 12:45:15
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:45:10
Nieuwe ruimte, nieuw baanplan door Gerrit H
Vandaag om 12:40:45
Bf Kibronn door Falkenberg
Vandaag om 12:32:57
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door spoorijzer
Vandaag om 12:32:52
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 12:25:52
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 11:53:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:31:50
The Summer of 69 door Duikeend
Vandaag om 11:17:52
Sluitseinen REEtitec 1300 door Ronald Halma
Vandaag om 11:07:14
Zelfgemaakt BiDiB modules door bask185
Vandaag om 10:34:12
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 10:23:43
Spoor Groep Zuid 22-23 november Helmond door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:15:36
LS Models 2025 door Martijn193
Vandaag om 09:17:45
Nieuw huis, nieuwe baan door Benelux795
Vandaag om 08:56:04
Raadplaatje door Arjan6511
Vandaag om 08:53:28
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
Vandaag om 08:00:03
Stottering Piko 98551BD door VAM65
Vandaag om 07:46:56
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Sven
Vandaag om 00:12:56
Reparaties aan je materieel: tips & tricks door Huup
Vandaag om 00:10:48
LS models 92008, NMBS 1801, komt er printplaat voor meer functies? door arnaud-ns/htm
23 November 2025, 23:22:05
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
23 November 2025, 22:29:35
Mijn geweatherde modellen door Frank 123
23 November 2025, 21:43:04
Da's Daz 2 door Huup
23 November 2025, 21:26:11
S88N bezetmelder door bask185
23 November 2025, 21:12:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
23 November 2025, 21:09:50
  

Auteur Topic: NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen  (gelezen 7521 keer)

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10772
Re: NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen
« Reactie #75 Gepost op: 23 November 2025, 17:31:11 »
Hoogte van de koppeling was toch ook gewoon een Europese norm?
No dress rehearsel, this is our life.

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7177
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen
« Reactie #76 Gepost op: 23 November 2025, 17:55:16 »
Nem 362 ;D
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1772
  • Niks kan tippen aan een E1700
Re: NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen
« Reactie #77 Gepost op: 23 November 2025, 19:25:51 »
VIRM loopt op Windows’95  ;D

Niet meer  :)
Zelf in het project gezeten om dit te vervangen.

Overigens "liep" de VIRM niet op Windows 95, alleen het cabinedisplay was een standalone computer die op Windows 955 draaide. De treinbesturing is met relaistechniek geregeld.
Vriendelijke groet, Servé.

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2096
Re: NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen
« Reactie #78 Gepost op: 23 November 2025, 22:13:23 »
Ik zie trouwens niet in waarom al dat moderne spul (SNG, SLT, Flirt, Flirt3, ICNG) niet relatief eenvoudig met elkaar geschakeld zou kunnen rijden, het is allemaal computergestuurd dus daar moet je toch een stukje software voor kunnen schrijven dat zorgt dat je de ingaande signalen kunt vertalen naar de taal van het betreffende treintype? Herkennen wat er aan elkaar hangt en gelijkmatig optrekken en gezamenlijk remmen, moeilijker is het niet  :P

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4586
Re: NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen
« Reactie #79 Gepost op: 23 November 2025, 22:44:37 »
En wie gaat dat stuk software leveren in wiens opdracht?
En welke partijen heb je nodig om die software te kunnen schrijven?
En welk belang hebben die partijen?

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2096
Re: NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen
« Reactie #80 Gepost op: 23 November 2025, 23:03:53 »
Compatibiliteit met eerdere typen kan de betreffende leverancier natuurlijk een meerwaarde opleveren :)

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 4474
Re: NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen
« Reactie #81 Gepost op: 23 November 2025, 23:06:09 »
Als je ziet hoevaak er iets niets werkt door een softwareprobleem, zou ik het niet aanraden  :-X
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

FreekH

  • Offline Offline
  • Berichten: 530
Re: NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen
« Reactie #82 Gepost op: Vandaag om 00:45:03 »
Voor modeltreinen hebben we DCC en Railcom; waarom niet iets dergelijks voor schaal 1:1?

StefanNL_Plays

  • Offline Offline
  • Berichten: 130
  • :D
Re: NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen
« Reactie #83 Gepost op: Vandaag om 05:14:43 »
Ik zie trouwens niet in waarom al dat moderne spul (SNG, SLT, Flirt, Flirt3, ICNG) niet relatief eenvoudig met elkaar geschakeld zou kunnen rijden..."

Pneumatisch en mechanisch combineren ze hetzelfde, maar ze hebben allemaal een andere elektrische koppeldoos. Ook denk ik niet dat fabrikanten vrolijk aan tafel gaan zitten om "hun" treinen aan te passen aan treinen van andere fabrikanten...
Uiteindelijk komt alles goed :)

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1321
Re: NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen
« Reactie #84 Gepost op: Vandaag om 12:25:52 »
In de praktijk is dat wel een heel goed voorbeeld van dat het kan en ook wordt toegepast.

De BLS Re 465 serie is van af bestelling in jaren 90 voorzien van een interface waarmee in dubbeltractie kon rijden met oudere generatie locomotieven zoals de BLS Re 425 en SBB Re 420 en Re 620.

Na recente renovatie is de interface aangepast en kan de Re 465 rijdt in dubbeltractie rijden met Traxx locomotieven van Bombardier en met de Vectron van Siemens. En dat wordt in de praktijk ook veelvuldig gedaan waarmee de lokserie breed inzetbaar is met name in Cargo.

De SBB Re 460 kan en kon alleen met eigen soortgenoot in dubbeltractie rijden en heeft die extra toepassing nooit gehad.

Het was dus een wens van BLS om die interface in te bouwen.

Mvg, Johan