Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bf Kibronn door Benelux795
Vandaag om 19:03:11
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 18:56:25
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door sncf231e
Vandaag om 18:18:08
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Hendrik Jan
Vandaag om 17:55:16
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Hammondman
Vandaag om 17:20:13
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 17:16:01
Reparaties aan je materieel: tips & tricks door Bahn-AG
Vandaag om 17:12:00
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door MOVisser
Vandaag om 17:05:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Silvolde
Vandaag om 16:59:56
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Silvolde
Vandaag om 16:53:16
Nieuw huis, nieuwe baan door Fred_G
Vandaag om 16:37:35
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door D_Loc
Vandaag om 16:30:47
Spoor 1 loc omschakelen van analoog naar digitaal. door hmmglaser
Vandaag om 16:23:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
Vandaag om 16:19:53
Doornvliet door william_2
Vandaag om 16:12:42
Hoe programmeer ik de snelheid van mijn lok met de multimuis? door henk
Vandaag om 16:07:44
Aachenau West door Bertje B
Vandaag om 15:35:36
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 15:17:36
Fleischmann 4178 NS4903 pimpen naar NS4905 door Bahn-AG
Vandaag om 15:09:54
Rangeerbaantje cementfabriek Rhätische Bahn (H0m) door Benelux795
Vandaag om 15:06:10
Van 2D afbeelding naar 3D model door 3Dbuildr
Vandaag om 14:01:30
Zelfgemaakt BiDiB modules door Dennis1984
Vandaag om 13:48:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 13:45:41
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 13:27:41
S88N bezetmelder door Albert de Heer
Vandaag om 13:06:52
Museumdepot Beekbergen in H0 door Joz
Vandaag om 12:29:29
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:46:25
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door RobbertJan
Vandaag om 10:40:43
VERPLAATST: Liliput schaal N door Reinout van Rees
22 November 2025, 22:18:37
VERPLAATST: Gezocht: Digikeijs DR4088LN LocoNet GND door Reinout van Rees
22 November 2025, 22:09:04
  

Auteur Topic: NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen  (gelezen 6829 keer)

Montanbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 941
  • Steel is king!
Re: NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen
« Reactie #60 Gepost op: 21 November 2025, 15:17:57 »
Juist, gewoon een mooi en modern design.

En wat betreft Overaanbod in de kanttekening. Dat is gewoon fatsoenlijk Nederlands en inderdaad, geeft het aan dat er meer reizigers zijn dan dat er capaciteit is zonder daar de schult (als die er al is) neer te leggen.

Definitie: overaanbod van reizigers in een trein
Overaanbod van reizigers in een trein betekent dat er méér reizigers willen instappen of meereizen dan er capaciteit (zit- en staanplaatsen) in de trein beschikbaar is. Dit leidt tot situaties waarin:

Reizigers moeten staan, soms zelfs in de gangen of bij de deuren.
Niet alle reizigers mee kunnen met de geplande trein en moeten wachten op een volgende.
De trein als “overvol” wordt ervaren, wat kan leiden tot klachten over comfort, veiligheid en punctualiteit.

Dit verschijnsel ontstaat meestal tijdens de spitsuren, bij evenementen, of als er minder treinen rijden door bijvoorbeeld personeelstekort of storingen. Het is het tegenovergestelde van een “overaanbod aan zitplaatsen”, waarbij er juist veel lege plekken zijn.
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 9022
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen
« Reactie #61 Gepost op: 21 November 2025, 20:01:37 »
Dat is nou juist het punt. Er is geen sprake van overaanbod, maar van een hoeveelheid aan reizigers die  (de hoeveelheid dus) wordt genegeerd.

eemstede

  • Offline Offline
  • Berichten: 1787
Re: NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen
« Reactie #62 Gepost op: 22 November 2025, 12:56:59 »
Wat mij als eerste opviel, is het geringe aantal deuren. Mij lijkt , dat  bij stoptreinmaterieel er  snel veel mensen in en uit moeten kunnen stappen. Kijk naar het huidige stoptreinmaterieel
Met maar één stel deuren per treinstel wordt dat volgens mij een bottleneck. Kijk nu al bij IC stellen. En die hebben nog 2 stel deuren per bak.
Gr. Frank

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1319
Re: NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen
« Reactie #63 Gepost op: 22 November 2025, 16:00:59 »
Deuren kost ook zitplaatsen, al er geen koffie mag dan ook deuren minder voor het veevervoer  (y)

Mvg Johan

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4584
Re: NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen
« Reactie #64 Gepost op: 22 November 2025, 21:12:09 »
Wat mij als eerste opviel, is het geringe aantal deuren. Mij lijkt , dat  bij stoptreinmaterieel er  snel veel mensen in en uit moeten kunnen stappen. Kijk naar het huidige stoptreinmaterieel
Met maar één stel deuren per treinstel wordt dat volgens mij een bottleneck. Kijk nu al bij IC stellen. En die hebben nog 2 stel deuren per bak.
Gr. Frank

Welke IC stellen met korte bakken hebben twee deuren per bak?

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4082
Re: NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen
« Reactie #65 Gepost op: 22 November 2025, 21:38:41 »
Wat mij als eerste opviel, is het geringe aantal deuren. Mij lijkt , dat  bij stoptreinmaterieel er  snel veel mensen in en uit moeten kunnen stappen. Kijk naar het huidige stoptreinmaterieel
Met maar één stel deuren per treinstel wordt dat volgens mij een bottleneck. Kijk nu al bij IC stellen. En die hebben nog 2 stel deuren per bak.
Gr. Frank
Ik gok dat je een stel deuren per rijtuigbak bedoeld, en niet per treinstel :p

En aan de afbeeldingen te zien heeft alleen de kopbak 1 set deuren, de bak erachter heeft er duidelijk al 2.

JoopSpoort

  • Offline Offline
  • Berichten: 566
  • Twentse methode: KWW Kiek’n wat ‘t wordt
    • Youtubekanaal over grote en kleine treinen
Re: NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen
« Reactie #66 Gepost op: 22 November 2025, 22:10:59 »
Ik ben geen techneut, maar met mijn op dat gebied simpele inzicht vraag ik me toch af waarom ze de verschillende varianten van sprinters niet zodanig hebben geconstrueerd dat ze met elkaar in schakeling kunnen rijden. Dat maakt het allemaal wat flexibeler mbt de inzet. Dat kon toch ook met Mat36, 46, 54 en 56?
Hartelijke groet,
Joop ter Laak

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 1001
Re: NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen
« Reactie #67 Gepost op: 22 November 2025, 23:04:10 »
Ja maar vanaf mat’64 is dat al niet meer zo tot en met nu. Alles daarvoor was op hetzelfde principe gebaseerd, niet veel innovatie op de neus van mat’54 na. Sowieso werd vroeger door NS zelf ontworpen samen met de Nederlandse industrie. Nu hebben ze diverse standaard producten van Siemens, Stadler en CAF. Die gaan echt niet samen om tafel zitten om alles compatibel te maken.

Groeten Edwin.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4082
Re: NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen
« Reactie #68 Gepost op: Vandaag om 02:07:36 »
Feitelijk vanaf mat'24 tot en met mat'64, was het in de basis hetzelfde ontwerp tractie installatie.

Soms met wat kleine aanpassingen en innovaties (die soms ook weer verdwenen én later toch weer terug kwamen), maar in de basis was de aansturing gelijk

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4584
Re: NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen
« Reactie #69 Gepost op: Vandaag om 09:44:50 »
Ik ben geen techneut, maar met mijn op dat gebied simpele inzicht vraag ik me toch af waarom ze de verschillende varianten van sprinters niet zodanig hebben geconstrueerd dat ze met elkaar in schakeling kunnen rijden. Dat maakt het allemaal wat flexibeler mbt de inzet. Dat kon toch ook met Mat36, 46, 54 en 56?

Sowieso is dat al lastig in een aanbesteding. Want dan moet NS schrijven: "Ik wil dat de trein samen kan rijden met Flirt3 die we al hebben". Daarmee zou NS zich op juridisch glad ijs begeven. Het richt de aanbesteding namelijk te veel op één bedrijf.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10772
Re: NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen
« Reactie #70 Gepost op: Vandaag om 09:58:46 »
En moderne treinen zijn ook een soort rijdende Ipads dus dan moet dat ook allemaal met elkaar kunnen praten. Lijkt mij een uitdaging waar bovendien een fabrikant zich niet aan gaat wagen. Dan ben je voor het functioneren van je geleverde treinstel afhankelijk van de software in een ander  fabrikaat treinstel, als die niet goed met elkaar praten.
No dress rehearsel, this is our life.

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 4473
Re: NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen
« Reactie #71 Gepost op: Vandaag om 11:11:49 »
VIRM loopt op Windows’95  ;D
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26984
    • Pagina van klaas
Re: NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen
« Reactie #72 Gepost op: Vandaag om 13:23:33 »
De oudere treinstellen waren allemaal Nederlands fabricaat, en mede ontworpen door NS zelf. Daarbij hebben ze er voor gezorgd dat alles koppelbaar bleef.
Mat'64 (plan T en V) konden al niet meer gekoppeld worden met het oudere materieel. Maar dat had niet te maken met een verschil in tractie-installatie, maar met de hogere aanzetversnelling van mat'64. De koppelingen zijn daarom hoger geplaatst, om te voorkomen dat iemand het toch zou proberen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7935
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen
« Reactie #73 Gepost op: Vandaag om 14:32:25 »
Waarbij het prototype, de 501 (Treinstel Toekomst) tijdens de testfase de koppeling nog op dezelfde hoogte had als het oudere materieel, bij de serie productie werd de koppeling hoger geplaatst en ook die van de 501 aangepast.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Freek Jonkers

  • Offline Offline
  • Berichten: 212
Re: NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen
« Reactie #74 Gepost op: Vandaag om 15:06:03 »
De oudere treinstellen waren allemaal Nederlands fabricaat, en mede ontworpen door NS zelf. Daarbij hebben ze er voor gezorgd dat alles koppelbaar bleef.
Mat'64 (plan T en V) konden al niet meer gekoppeld worden met het oudere materieel. Maar dat had niet te maken met een verschil in tractie-installatie, maar met de hogere aanzetversnelling van mat'64. De koppelingen zijn daarom hoger geplaatst, om te voorkomen dat iemand het toch zou proberen.

Het verschil in remsysteem is de oorzaak geweest om ze niet koppelbaar te maken. Tot en met Mat '54 / Plan U werd er gebruik gemaakt van een 2 leiding systeem met treinleiding en remleiding. Vanaf Mat '64 gingen we over op het 1 leiding systeem, de treinleiding. Tevens was het remsysteem schakelbaar van Pneumatisch na Electrisch Pneumatisch, waarbij de EP rem normaliter gebruikt werd.