Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Edelweisz in model door odaoda
Vandaag om 23:07:44
booster vraag door Martin Domburg
Vandaag om 22:55:57
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door 1200blauw
Vandaag om 22:50:45
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door 1200blauw
Vandaag om 22:47:17
Sfeer op je modelbaan door meino
Vandaag om 22:42:28
Zelf gebogen brug maken door schipcas
Vandaag om 22:28:23
Interieur ideeën voor gebouwen door Ronald69
Vandaag om 22:08:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 21:56:39
Raadplaatje door GerardvV
Vandaag om 21:37:11
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 21:29:00
Trix BR94 ontspoort door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:26:08
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
Vandaag om 20:45:26
Wat was jullie allereerste loc? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 20:45:22
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:14:32
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Huup
Vandaag om 19:53:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 18:29:04
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Ben
Vandaag om 18:06:27
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door AlbertG
Vandaag om 17:51:42
NS 8800 in spoor 0 door BartvD
Vandaag om 17:44:39
Programmeren cv door Martin Domburg
Vandaag om 17:39:44
De Projecten van RetroJack door Wim Vink
Vandaag om 17:30:36
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 16:27:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:59:22
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 15:55:30
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Biesje
Vandaag om 15:44:26
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door martijnhaman
Vandaag om 14:19:41
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 14:11:18
Site Uhlenbrock door VAM65
Vandaag om 13:58:47
Tams app door reinderlf
Vandaag om 12:55:06
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:28:06
  

Auteur Topic: Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE  (gelezen 1010 keer)

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 1132
    • Mijn YouTube filmpjes
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE
« Gepost op: 08 August 2025, 21:15:29 »
Ik ben afgelopen weken druk bezig geweest om een bouwproject af te krijgen maar door vele tegenslagen en missende onderdelen heb ik dat maar aan de kant gezet in afwachting van betere tijden.
Om toch maar iets leuks te doen ben ik begonnen met de Pec ex Dec waar ik de geëtste onderdelen van Erwin (FRIE)had ontvangen. Lekker simpel een rijtuigje in elkaar bakken

De Dec uitvoering had ik al eerder gemaakt. De bouwbeschrijving van de Dec vind je hier

Na een niet er succesvol jaar gereden te hebben als rijwielwagen werden ze teruggestuurd naar Allan. Na een verbouwing waar een post sorteer afdeling werd gecreëerd in een bagagecompartiment kwamen ze in 1949 weer in dienst.
De afbeeldingen zijn afkomstig uit de beeldbank van de NVBS



Beschrijving:   Het in 1949 door Allan verbouwde postrijtuig NS Pec 8551 (voorheen rijwielwagen Dec 8501) met rolluiken bij de Werkplaats te Utrecht.
Fotograaf:Bonthuis, J.A.
Datum:   12-03-1950
Locatie:   Nederland; Utrecht Werkplaats - HTMU
Bestandsnummer:   NEG509-411



Beschrijving:   Op het emplacement van Rotterdam DP staat postrijtuig Pec 8551, de voormalige Dec 8501. De wagonfabriek Allan leverde in april 1948 de gestroomlijn­de bagagewagens D 8501 en 8502 af, die vooral waren bedoeld voor het vervoer van fietsen. Al vrij snel bleek dat het gebruik van deze wagens niet zinvol was, waarna de wagens werden verbouwd tot postrijtuig. Hierbij werd een sorteerruimte ingebouwd en verdween een van de rolluiken.
Fotograaf:Overwater, J.J.
Datum:   21-08-1948
Locatie:   Nederland; Rotterdam DP
Bestandsnummer:   NEG1598-0742



Beschrijving:   Op het emplacement van Rotterdam DP staat postrijtuig Pex 8551, het voormalige bagagerijtuig Dec 8501.
Fotograaf:Overwater, J.J.
Datum:   21-08-1948
Locatie:   Nederland; Rotterdam DP
Bestandsnummer:   NEG1598-0743

Nadat er meldingen waren gekomen over weg waaiende brieven door de tochtige roldeuren zijn de roldeuren in 1953 vervangen door schuifdeuren.



Beschrijving:   Stroomlijnpostrijtuig NS Pec 952 (ex Dec 8502) met schuifdeuren in de sneeuw te Utrecht.
Fotograaf:Bonthuis, J.A.
Datum:   18-02-1956
Locatie:   Nederland; Utrecht CS
Bestandsnummer:   NEG509-413



Beschrijving:   Trein 12 in de boog bij Harderwijk.
Fotograaf:Bonthuis, J.A.
Datum:   18-04-1951
Opmerkingen:   De trein bestaat uit dieseltreinstellen NS DE3 12 en 22, postrijtuig Pec 951 en dieseltreinstel NS DE3 24. De elektrificatie is hier in volle gang. Vanaf 7 januari 1952 werd hier elektrisch gereden. De Pec 951 heeft hier nog de roldeuren
Locatie:   Harderwijk
Bestandsnummer:   NEG509-469



Beschrijving:   Stroomlijnpostrijtuig NS Pe 952 (met schuifdeuren) op het emplacement van Arnhem. De stroomlijnpostrijtuigen Pe 951 en 952 waren oorspronkelijk gebouwd als bagagewagen met rolluiken, speciaal voor het fietsenvervoer. Later werden de rijtuigen ingericht als postrijtuig met schuifdeuren.
Fotograaf:Jongh, J.C. de
Datum:   20-08-1965
Opmerkingen:    Mooi voorbeeld hoe je de Pec op de modelbaan kan inzetten, men neme een sik een koppelwagen en een Pec en je kan er rondjes mee rijden.
Locatie:   Arnhem
Bestandsnummer:   NEG0690-0226a



Beschrijving:   Postrijtuig NS Pe 951 bij de werkplaats in Zwolle.
Fotograaf:Bonthuis, J.A.
Datum:   24-06-1971
Locatie:   Zwolle Werkplaats
Bestandsnummer:   DIA-A08439

Zo genoeg geschiedenis, de volgende keer gaan we bouwen.

Rob

Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

YouTube
Mat 46
Mat 40

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1628
    • Dwangrail.nl
Re: Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE
« Reactie #1 Gepost op: 08 August 2025, 22:11:40 »
Ik ga deze weer volgen!

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7136
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE
« Reactie #2 Gepost op: Vandaag om 08:40:30 »
Mooi model.
Inderdaad niet zelfrijdend / zelfreizend ......

Ronald VIsser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 1132
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE
« Reactie #3 Gepost op: Vandaag om 09:09:15 »
Ronald,

Kan wel hoor  ;D

<a href="https://www.youtube.com/v/igtRScUWWnE" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/igtRScUWWnE</a>


<a href="https://www.youtube.com/v/U4xvhJwzQ3A" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/U4xvhJwzQ3A</a>

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

YouTube
Mat 46
Mat 40

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7136
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE
« Reactie #4 Gepost op: Vandaag om 17:14:37 »
 (y) (y) (y)
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 1132
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE
« Reactie #5 Gepost op: Vandaag om 20:08:37 »
En nu de bouw zelf van de Pec. Tijdje geleden zag ik dat Erwin bezig was met het etswerk voor een Pec en ook al had ik een Dec gemaakt vond de Pec uitvoering voldoende anders om daar een exemplaar van te hebben in de collectie. Dus Erwin lief aangekeken en na een tijdje had ik het messing binnen.
Hier een overzicht van wat er allemaal bij zit.



Wat je ziet is ook de mogelijkheid om er een Pec van te maken met rolluiken, de uitvoering tussen 1949 en 1953. Je moet daarvoor de deuren uit de versterkingsstrip verwijderen en vervangen door de losse roldeuren.
Zelf heb ik gekozen voor de uitvoering met de schuifdeuren, de uitvoering die het langst dienst heeft gedaan. Kan ik hem mooi combineren met de DE-5 en de DE-3.

Dan de bouw zelf.
Volgende week klaar Rob.  ;D ;D

Kees.
Kees, het scheelt niet veel maar dit is echt een leuk simpel model om te bouwen.

Het eerst de versterkingsstrips met de deuren beverstigen.



Dit kan je prima met soldeer verf en een brandertje doen. Let wel op dat de verstevigings strip sneller uitzet en dus gaat bollen. Daarom begin ik in het midden en werk naar buiten toe. Met een pinnetje druk ik de strip aan tot het soldeertin stolt en ga daarna verder naar het volgende stuk. Vergeet niet de deuren aan de bovenkant aan te drukken anders gaan ze kieren.
Ook moet je de versterking strip iets inkorten aan beide zijden om zo ruimte te creëren voor de bevestigings lip van de neuzen.
Dan nog aan de onderzijde de naad tussen de zijwand en de versterking strip vol laten lopen met tin.
Dan schoonmaken en oppoetsen zodat hij gereed is voor de volgende fase.
De neusjes heb ik al eens laten zien in de bouw van de Dec, ik laat het zien als citaat.
Voor de neuzen van de Dec maak ik gebruik van de Pec neusjes die ik heb gevonden in de rommelbak van Artitec op de beurs in Houten. Dit zijn welliswaar de neuzen voor een deukneus  Pec, maar met een beetje handigheid is dit wel te verhelpen.



De deuk in de neus heb ik opgevuld met kunststof plaatjes dat ik er op gelijmd heb.



Na een vijl- en schuurbeurt heb je dit als resultaat een Pec zonder deukneus.



Nu nog een stukje bouwen tussen de twee neusjes

En hier het resultaat.



Het onderstel is ook rechttoe rechtaan, twee schortplaten, een midden bodenplaat en een boven bodemplaat. Het is de standaard FRIE constructie.
Dus je begint met de midden bodemplaat op de soldeertegel  te leggen met daar tegen aan de schortplaat. Met een rijtje soldeerpennetjes fixeer te het geheel. Hier begin ik aan één kant en werk naar de andere kant, telkens een stukje. Ook hier gebruik ik de soldeerverf maar ik leg er wel regelmatig een klein stukje soldeertin er bij. Lekker met vlam de boel verhitten totdat je het tin ziet vloeien en in de naad begint te lopen. Ondertussen met een pinnetje de boel op zijn plaats houden en lekker je vingers verbranden. Dan is dit het resultaat.







Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

YouTube
Mat 46
Mat 40

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2890
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE
« Reactie #6 Gepost op: Vandaag om 22:47:17 »
Zoals jij het laat zien lijkt het allemaal beresimpel, maar ik heb er diep respect voor (y)