Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Verwisselen koppelingen Hamo 1205
door
hmmglaser
Vandaag
om 00:33:52
Modeltreinenbeurzen
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 00:10:03
Project seaside Germany
door
Ronald Halma
20 October 2025, 23:26:48
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit
door
Huup
20 October 2025, 23:22:53
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Robert vh Prutsert
20 October 2025, 23:13:34
Märklin 2025
door
Edwin2121992
20 October 2025, 23:11:41
Schroefkoppeling voor H0.
door
Edwin2121992
20 October 2025, 23:09:16
Modelspoor Vereniging Nijkerk MVN Nijkerk
door
Train Charter Services
20 October 2025, 23:03:33
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B)
door
Ronald Halma
20 October 2025, 22:52:31
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's
door
Pauldg
20 October 2025, 22:24:31
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
T.Spat
20 October 2025, 22:19:35
West-Brabantse modelspoordagen
door
HenkN
20 October 2025, 21:25:38
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder
door
De eerste Ivo
20 October 2025, 21:21:20
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Frank 123
20 October 2025, 21:16:39
NL cameo layout (0,26m2)
door
Joran
20 October 2025, 20:38:07
Cherteau, fictieve Waals industriedorp
door
NS264
20 October 2025, 20:36:29
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
20 October 2025, 20:23:16
Diorama Oelde Mittelweg Hp
door
neudalhausenstadbahn
20 October 2025, 20:23:03
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm
door
wob
20 October 2025, 19:43:39
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Hans van de Burgt
20 October 2025, 19:22:16
Aachenau West
door
wob
20 October 2025, 19:17:34
Rheinburg, TP V/VI
door
gdh
20 October 2025, 19:07:07
Zaterdag, 1 november 2025 | 7e Ruilbeurs MSV Post B
door
Kees-Jan
20 October 2025, 18:46:48
Pendel module Viessmann 5214
door
Te 2/2
20 October 2025, 17:57:31
PB Models, ICR-rijtuigen
door
Huup
20 October 2025, 17:55:12
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci
door
AP3737
20 October 2025, 17:51:57
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
door
gtw6016
20 October 2025, 17:25:44
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel
door
Forever Rocofan
20 October 2025, 17:22:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
20 October 2025, 16:41:37
MSC HetSpoor-ClubTentoonstelling~Niklaas-Niklaas~6+7dec.'25
door
hervé
20 October 2025, 15:55:00
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
Bouw van materieel 40 treinstellen
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
Vorige
-
Volgende
-
1
...
10
11
[
12
]
13
14
...
34
Omlaag
Auteur
Topic: Bouw van materieel 40 treinstellen (gelezen 76101 keer)
AB 7216
Offline
Berichten: 1640
Re: Bouw van materieel 40 treinstellen
«
Reactie #165 Gepost op:
10 September 2023, 11:29:20 »
Hij is wel heel erg mooi geworden, klasse werk!
Groeten Arjen
Gelogd
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)
Rob Bennis
Stroomlijners, mijn favorieten
Offline
Berichten: 1162
Re: Bouw van materieel 40 treinstellen
«
Reactie #166 Gepost op:
13 September 2023, 20:35:38 »
Ik heb een paar van die voorzet lensjes voor mijn iphone en vond dit wel een mooi onderwerp om de wide angle uit te proberen.
De kop komt beter tot zijn recht vind ik
Hier maar eens een mat' 40 neus naast een mat' 46 gezet.
Gelogd
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis
YouTube
Mat 46
Mat 40
Oosterspoor
Offline
Berichten: 185
Re: Bouw van materieel 40 treinstellen
«
Reactie #167 Gepost op:
13 September 2023, 21:05:54 »
Heel mooi Rob, chapeau!
Gelogd
Groeten, Martien
Weerd
Offline
Berichten: 1281
Re: Bouw van materieel 40 treinstellen
«
Reactie #168 Gepost op:
13 September 2023, 21:24:39 »
Ziet er heel goed uit, Rob!
Gelogd
GerardvV
Offline
Berichten: 3856
Enge buur bij de buren
Re: Bouw van materieel 40 treinstellen
«
Reactie #169 Gepost op:
13 September 2023, 21:39:51 »
Fraaie bakken
Gelogd
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/
.
Trein1:1;
http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;
http://www.flickr.com/photos/tramvliet
178*hier
149* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde
A.J.
Offline
Berichten: 41
Re: Bouw van materieel 40 treinstellen
«
Reactie #170 Gepost op:
13 September 2023, 21:43:08 »
Diepe buiging..!! Prachtig, zeg...
Gelogd
Een vriendelijke groet,
Albert Jan
cor_b
at ,t moar exact 1:87 is
Offline
Berichten: 2857
Doornvliet CS 1975 t/m 1995
Re: Bouw van materieel 40 treinstellen
«
Reactie #171 Gepost op:
14 September 2023, 09:52:01 »
Cor
Gelogd
Rob Bennis
Stroomlijners, mijn favorieten
Offline
Berichten: 1162
Re: Bouw van materieel 40 treinstellen
«
Reactie #172 Gepost op:
18 September 2023, 20:54:25 »
Even een tussendoor projectje voordat ik met de ElD5 ga beginnen
Ik wil nu een Dec maken, lekker een klein rijtuigje, nou ja klein het is zo een beetje de langste als je het rijtuig vergelijkt met de Pec's (26,2 m versus 24,5 m).
De geschiedenis van de Dec is een interessante, door iedereen fietsenrijtuig genoemd, de bestelling in 1942 is echter veel simpeler. In het verlengde van het elektrificatieplan van 1940 ontstond er de behoefte aan grotere bagagecapaciteit dan wat de elektrische en diesel-elektrische treinstellen voor de lange afstanden. Eigenlijk een voortzetting op de DIV en DV bagagewagens voor de getrokken treinen maar dan voor de treinstellen. De bestelling is in 1942 bij Allan gedaan maar door het grondstoffen gebrek is er niets van gerealiseerd.
Pas na de oorlog was er capaciteit gekomen om ze te bouwen. De NS heeft willen inspelen op de situatie na de oorlog waar het prive autobezit nog niet aanwezig was en er grote behoefte was aan het vervoer van fietsen. In 1947 is de opdracht aan Allan aangepast om er voorzieningen aan te brengen voor het vervoeren van fietsen. Allan heeft de twee rijtuigen Dec 8501 en 8502 in 1948 opgeleverd. De navolgende foto's laten gloednieuwe Dec 8502 zien in Rotterdam DP.
Beschrijving: De wagonfabriek Allan leverde in april 1948 de gestroomlijnde bagagewagens NS D 8501 en 8502 af, die waren bedoeld voor het vervoer van fietsen, maar al spoedig werden omgebouwd tot postrijtuig. Op het emplacement van Rotterdan DP staat bagagewagen Dec 8502.
Fotograaf:Overwater, J.J.
Datum: 09-05-1948
Locatie: Nederland; Rotterdam DP
Bestandsnummer: NEG1598-0741
Beschrijving: De wagonfabriek Allan leverde in april 1948 de gestroomlijnde bagagewagens NS D 8501 en 8502 af, die waren bedoeld voor het vervoer van fietsen, maar al spoedig werden omgebouwd tot postrijtuig. Op het emplacement van Rotterdam DP staat bagagewagen Dec 8502.
Fotograaf:Overwater, J.J.
Datum: 09-05-1948
Locatie: Nederland; Rotterdam DP
Bestandsnummer: NEG1598-0740
Deze foto heb ik al eerder gebruikt maar voor het verhaal gebruik ik hem weer.
Beeldbank NVBS
Beschrijving: Stroomlijn-bagagewagen NS Dec 8501 in Rotterdam DP. NS schafte voor het fietsenvervoer twee dergelijke voertuigen aan, die echter al spoedig tot postrijtuig werden omgebouwd. Hier wordt de bagagewagen ingesloten door een mat'40 ElD-2 en een mat'40 ElD-5 voor een van de weinige inzetten.
Fotograaf:Voerman, J.
Datum: 15-05-1948
Locatie: Nederland; Rotterdam DP
Bestandsnummer: NEG547-073
Het fietsen vervoer was echter geen succes. Een fiets is voor de spoorwegen een erg onhandig en moeilijk te vervoeren object. Ook de gekozen methode om fietsen aan hun voorwielen op te hangen was ook niet echt handig. Je hebt minsten twee man nodig om de toenmalige zware stalen rossen aan hun voorwiel op te hangen. Bij groot fiets aanbod had je zo een flinke vertraging te pakken en dat dan op elk station. Amper na één jaar werden ze terug gestuurd naar Allan om ze om te bouwen naar iets nuttiger en wel een Pec!
Na een verbouwing waar een post sorteer afdeling werd gecreëerd in een bagagecompartiment kwamen ze in 1949 weer in dienst.
Beschrijving: Het in 1949 door Allan verbouwde postrijtuig NS Pec 8551 (voorheen rijwielwagen Dec 8501) met rolluiken bij de Werkplaats te Utrecht.
Fotograaf:Bonthuis, J.A.
Datum: 12-03-1950
Locatie: Nederland; Utrecht Werkplaats - HTMU
Bestandsnummer: NEG509-411
Beschrijving: Op het emplacement van Rotterdam DP staat postrijtuig Pec 8551, de voormalige Dec 8501. De wagonfabriek Allan leverde in april 1948 de gestroomlijnde bagagewagens D 8501 en 8502 af, die vooral waren bedoeld voor het vervoer van fietsen. Al vrij snel bleek dat het gebruik van deze wagens niet zinvol was, waarna de wagens werden verbouwd tot postrijtuig. Hierbij werd een sorteerruimte ingebouwd en verdween een van de rolluiken.
Fotograaf:Overwater, J.J.
Datum: 21-08-1948
Locatie: Nederland; Rotterdam DP
Bestandsnummer: NEG1598-0742
Beschrijving: Op het emplacement van Rotterdam DP staat postrijtuig Pex 8551, het voormalige bagagerijtuig Dec 8501.
Fotograaf:Overwater, J.J.
Datum: 21-08-1948
Locatie: Nederland; Rotterdam DP
Bestandsnummer: NEG1598-0743
Nadat er meldingen waren gekomen over weg waaiende brieven door de tochtige roldeuren zijn de roldeuren in 1953 vervangen door schuifdeuren.
Beschrijving: Stroomlijnpostrijtuig NS Pec 952 (ex Dec 8502) met schuifdeuren in de sneeuw te Utrecht.
Fotograaf:Bonthuis, J.A.
Datum: 18-02-1956
Locatie: Nederland; Utrecht CS
Bestandsnummer: NEG509-413
Er valt nog genoeg te vertellen over deze bijzondere rijtuigen maar ik wou verder gaan met de bouw.
Rob
Gelogd
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis
YouTube
Mat 46
Mat 40
Pauldg
Offline
Berichten: 7648
Re: Bouw van materieel 40 treinstellen
«
Reactie #173 Gepost op:
18 September 2023, 21:21:00 »
Wordt het inderdaad een mDec Rob? En wat ga je voor de neuzen gebruiken? Lima met volgestopte ramen? Of de ouderwetse spoorcuriosa neusjes?
Bouw ze! Paul
Gelogd
Don't be part of the problem. Be the entire problem!
hrp
Offline
Berichten: 4214
Re: Bouw van materieel 40 treinstellen
«
Reactie #174 Gepost op:
18 September 2023, 21:26:56 »
Interessant artikel en afbeeldingen.
Succes met bouw.
Gelogd
Groet,
Ronald
Rob Bennis
Stroomlijners, mijn favorieten
Offline
Berichten: 1162
Re: Bouw van materieel 40 treinstellen
«
Reactie #175 Gepost op:
18 September 2023, 21:49:24 »
Paul,
Ik ben er nog niet uit of het een mDec wordt. Omdat ik hem wil combineren met de 40-2 en straks de 40-5 kan ik hem dan uitrusten met een Piko hondenkop aandrijving. Ik ga eerst de kap maken. De neusjes zie je de volgende keer
Gelogd
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis
YouTube
Mat 46
Mat 40
Pauldg
Offline
Berichten: 7648
Re: Bouw van materieel 40 treinstellen
«
Reactie #176 Gepost op:
18 September 2023, 22:01:57 »
Het blijft nog even spannend dus
Gelogd
Don't be part of the problem. Be the entire problem!
klusser
Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag
Offline
Berichten: 1197
zwols......maar geen balletje!!
Re: Bouw van materieel 40 treinstellen
«
Reactie #177 Gepost op:
19 September 2023, 07:36:23 »
Maak nu maar gewoon een Dec
, die plak je zo achter je mat 40!
Gelogd
Mij krijgen ze niet gek. Ik ben het al...
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26859
Re: Bouw van materieel 40 treinstellen
«
Reactie #178 Gepost op:
19 September 2023, 09:43:00 »
Citaat van: Rob Bennis op 18 September 2023, 21:49:24
Ik ben er nog niet uit of het een mDec wordt.
Vanwaar die m? Die rijtuigen hadden toch geen eigen aandrijving?
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Jeroen Water
Offline
Berichten: 5397
NS tijdperk IV (1973/1974)
Re: Bouw van materieel 40 treinstellen
«
Reactie #179 Gepost op:
19 September 2023, 11:44:27 »
Nee, maar in model is het natuurlijk wel een ideale bak om er een flinke aandrijving in te zetten en waarmee je dan stroomlijntreinstellen kunt helpen met extra tractie.
Jeroen
Gelogd
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
Vorige
-
Volgende
-
1
...
10
11
[
12
]
13
14
...
34
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
Bouw van materieel 40 treinstellen