Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 00:57:39
Duits transport, waar in NL? door Spelfaut
Vandaag om 00:54:45
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:35:04
Rondom Charlois door ArjanB
Vandaag om 00:32:52
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
25 October 2025, 23:31:58
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
25 October 2025, 23:19:18
Sluitseinlamp DB, kan iemand werking uitleggen? door Nijboer
25 October 2025, 23:14:28
Raadplaatje door eemstede
25 October 2025, 23:04:07
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Klaas Zondervan
25 October 2025, 22:47:44
De Projecten van RetroJack door Wim Vink
25 October 2025, 22:32:48
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
25 October 2025, 21:57:25
Bahnstrecke 5867 door einte
25 October 2025, 21:28:31
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Ronald69
25 October 2025, 20:51:02
Camp 3 door Lucien
25 October 2025, 20:35:09
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door rbroerse
25 October 2025, 20:33:37
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
25 October 2025, 20:25:50
Cranicher Altbahn door Arjen52
25 October 2025, 20:24:26
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door basjuh1981
25 October 2025, 20:00:37
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Huup
25 October 2025, 19:51:02
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
25 October 2025, 19:46:28
VAM containerwagens spoor-0 door FritsT
25 October 2025, 19:23:06
ACME 2024 met NS ICNG! door Teoalessandro
25 October 2025, 19:15:01
BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Overet
25 October 2025, 19:12:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Syb030
25 October 2025, 19:00:28
TurnControl: aansluiting verwijderen door Eenerspoor
25 October 2025, 18:29:58
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Huup
25 October 2025, 18:29:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
25 October 2025, 18:28:00
Märklin 2025 door borotof
25 October 2025, 17:19:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
25 October 2025, 17:19:12
MTB DP1 DCC aansluiten op C railwissel door bellejt
25 October 2025, 16:53:03
  

Auteur Topic: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??  (gelezen 6941 keer)

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18273
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
« Reactie #45 Gepost op: 18 November 2024, 11:42:46 »
 ;D ;D ;)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 955
Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
« Reactie #46 Gepost op: 18 November 2024, 12:42:43 »
Ja dat zal wel gebeuren als mijn maat de griep overleeft. Die zal het wel begrijpen, ik helaas niet, Moet die kruising dan door de 2 wissels gestuurd worden?
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22626
Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
« Reactie #47 Gepost op: 18 November 2024, 12:54:27 »
En zo komt de verwarring in de wereld.  ::)

Als je de gewoonte bij het grootbedrijf volgt is dat wel nodig. Als je de over kruising rechtdoor rijdt moet het wissel ook rechtdoor staan, om flankaanrijding te voorkomen.

En waar staat dat Klaas?  :)
Beetje flauwe vraag. Volgens mij heb je dat wel meer beweerd en kwam er dan een reactie van iemand uit de praktijk die vertelde dat het lang niet altijd zo gaat in Nederland, laat staan in het verleden, laat staan in elders in de wereld.

Het gaat hier sowieso over een praktische oplossing voor Dirk. In het oude draadje kunnen we lezen dat er vier omschakelcontacten worden gebruikt. Ik meen om de detectie juist te laten functioneren. De gebruikte servodecoder van Wim heeft twee schakelcontacten die zijn bedoeld om het puntstuk te polariseren. Ik denk niet dat het voor Dirk allemaal duidelijker wordt als er een aanvullend relais per se met een wissel moet mee schakelen, terwijl dat helemaal niet nodig is.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Montanbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 898
  • Steel is king!
Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
« Reactie #48 Gepost op: 18 November 2024, 13:38:27 »
Dan moet je altijd een wissel schakelen, ook als dat voor de gewenste rijweg helemaal niet nodig is. Als bijvoorbeeld het hier zichtbare wissel op krom staat, dan zal het diagonale spoor van de kruising stroom voeren. Wil je de kruising via het rechte spoor passeren, dan moet het wissel naar recht schakelen, hoewel dat voor de rijweg niet nodig is. Juist bij handmatig rijden wordt dat vroeg of laat vergeten.

Alle ins en outs zijn overigens tot in den treure besproken in dat andere draadje.  :)

Of je nu wel of niet het wissel volgens het grootbedrijf moet schakelen maakt voor nu even niet uit.
Als je de (ik noem het maar) methode Henk volgt moet je altijd 1x schakelen (relais), soms 2x (wissel en relais want gaan dus niet tegelijk samen). Volg je de suggestie van Klaas, dan volstaat altijd 1x (wissel en relais samen).
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22626
Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
« Reactie #49 Gepost op: 18 November 2024, 13:59:36 »
Soms hoef je met methode Henk helemaal niet te schakelen en met methode Klaas wel.  :)

Doet er toch ook niet toe. Er wordt vooral automatisch gereden en Itrain maakt het niet uit hoeveel wissels, seinen en misschien een relais er moeten worden geschakeld voor een rijweg. Het verband met de stand van het wissel en op welk spoor van een kruising er stroom moet staan is niet 1 op 1. Dan vind ik het niet logisch het wissel te gebruiken en al helemaal niet als er toch nog een apart relais nodig is wegens geen beschikbare schakelaars.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26863
    • Pagina van klaas
Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
« Reactie #50 Gepost op: 18 November 2024, 14:32:11 »
En waar staat dat Klaas?  :)
Beetje flauwe vraag.
Inderdaad een flauwe vraag. Weet jij van alle verkeersregels in welke wet ze staan een welk artikelnummer het is?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18273
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
« Reactie #51 Gepost op: 18 November 2024, 14:58:11 »
We dwalen af.... ;)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Albert de Heer

  • Offline Offline
  • Berichten: 273
Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
« Reactie #52 Gepost op: 18 November 2024, 15:33:20 »
Ik kijk even iets langer dan vlug naar het baanplan en er zitten inderdaad geen keerlussen in.  ;)

Op zich is dat jammer....................... ;D

Het is nl een ideale baan om overal in 2 richtingen te kunnen rijden. Maar dan moet de rest van de baan er wel op ingericht zijn qua bezetmeldingen etc.

Lang geleden heb ik eens een locdecoder opgeblazen omdat die de kortsluiting en het omschakelen van het keerlus niet zo leuk vond. De keerlus module heb ik toen vervangen voor een detectie-keerlus module en nooit meer problemen gehad.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26863
    • Pagina van klaas
Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
« Reactie #53 Gepost op: 18 November 2024, 16:30:52 »
Via e-mail heeft een kennis van mij zich in de discussie gemengd. Toen ik dat bericht las ging er bij mij een lichtje op.
Misschien heeft iemand Dirk ooit geadviseerd om parallelle sporen gelijk gepoold aan te sluiten. Als je dat doet, dan los je het probleem met de kruising op, maar je creëert wel 3 keerlussen.

Dat gelijk polen van parallelle sporen is in dit geval nergens voor nodig want er zitten geen overloopwissels in.
Dus hier gewoon polen volgens een vaste rijrichting (dus op de analoge manier). Dan verdwijnen je keerlussen en houd je alleen het probleem op de kruising over.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

maartenvdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 462
Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
« Reactie #54 Gepost op: 18 November 2024, 16:34:06 »
Relais aansluiten op wisseluitgang van een wisseldecoder.
In iTrain 2 virtuele wissels aanmaken.
De ene virtuele wissel in de ene stand de ene kant van het relais laten bedienen.
De andere virtuele wissel de andere kant van het relais laten bedienen.

Et voila. Oftewel Vlaams : zie daar !

Als iTrain de ene rijweg reserveert  wordt het reais bediend en schakelt de juiste polariteit.
Als iTrain de andere rijweg reserveert schakelt het relais de omgekeerde polariteit.

 En Dirk, zeg nu niet dat ge dit niet snapt, want dan snap ik niet hoe ge ooit deze baan hebt kunnen bouwen en ook nog door iTrain laat aansturen. 😛




« Laatst bewerkt op: 18 November 2024, 16:42:17 door maartenvdb »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22626
Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
« Reactie #55 Gepost op: 18 November 2024, 16:38:47 »
Ja, dat is wat eerder is voorgesteld.

Overigens heeft Dirk het probleem met de kruising niet alleen in 2022, maar ook in 2021 al eens aan de orde gesteld.  :)
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=100103.0
Met in de antwoorden dezelfde oplossingen.
« Laatst bewerkt op: 18 November 2024, 16:40:29 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5100
Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
« Reactie #56 Gepost op: 18 November 2024, 16:39:53 »
Ja Klaas dat was ik een tweetal keer.  ;D
Citaat
Volgens mij is het conventie om bij tweerail keerlussen altijd een keerlusmodule aan te brengen zodat je elders overloop wissels kan maken in je stations enzo... En ik denk nu dus ook om precies dit soort vonken werk te voorkomen.

Citaat
Dat gelijk polen van parallelle sporen is in dit geval nergens voor nodig want er zitten geen overloopwissels in
Dat is een oorzaak-gevolg dingetje. Je kan deze zin namelijk ook zo verwoorden:
Citaat
Je kan nu geen geen overloopwissels toepassen omdat de parallele sporen niet gelijk gepoold zijn

Daarom droeg ik aan om sporen parallel aan te sluiten. Ja je zou idd 3 keerlusmodules nodig hebben, dat is waar. Maar je kan dan wel overal overloopwissels plaatsen waar je maar wilt en als bijzaak zou het kruising vonken probleem verdwijnen  ::)

Citaat
omdat die de kortsluiting en het omschakelen van het keerlus niet zo leuk vond
Al die elektronica is er op ingericht om kortsluitingen te overleven. Technisch gezien moet dat allemaal geen kwaad kunnen en er zijn ongetwijfeld hordes aan mensen die nog nooit een decoder gesloopt hebben met een LK200  ::) desalnietemin geloof ik heilig in deze wijsheid.

Als iets niet niet mogelijk goed kan zijn, dan moet het wel slecht zijn

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

maartenvdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 462
Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
« Reactie #57 Gepost op: 18 November 2024, 16:54:42 »
21 , 22 , 24 .
Nog even geduld, en dan ...
op naar 25 😄

maartenvdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 462
Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
« Reactie #58 Gepost op: 18 November 2024, 16:59:25 »
Lang geleden heb ik eens een locdecoder opgeblazen omdat die de kortsluiting en het omschakelen van het keerlus niet zo leuk vond. De keerlus module heb ik toen vervangen voor een detectie-keerlus module en nooit meer problemen gehad.
Vertel er dan even bij welke keerlusmodule dat was.
Vast geen LK200.
En om welke decoder ging het dan ?

Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 955
Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
« Reactie #59 Gepost op: 18 November 2024, 17:37:27 »
Relais aansluiten op wisseluitgang van een wisseldecoder.
In iTrain 2 virtuele wissels aanmaken.
De ene virtuele wissel in de ene stand de ene kant van het relais laten bedienen.
De andere virtuele wissel de andere kant van het relais laten bedienen.

Et voila. Oftewel Vlaams : zie daar !

Als iTrain de ene rijweg reserveert  wordt het reais bediend en schakelt de juiste polariteit.
Als iTrain de andere rijweg reserveert schakelt het relais de omgekeerde polariteit.



Dus gewoon 2 wisseldeoders gebruiken en geen relais? Ik vroeg me al af waarom ik ooit in die periode een extra wisseldecoder had besteld, die ben ik ook tegen gekomen in mijn overschot bak. Het roco relais heb ik ook gevonden maar dat is dus niet nodig. OK, er komt schot in de zaak.
en hoe ik ooit de baan heb kunnen bouwen? Tja, ik had vroeger Marklin en ben toen na alles te verkopen over gestapt naar 2-rail.
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.