Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jan-Peter
Vandaag om 11:14:03
VAM containerwagens spoor-0 door FritsT
Vandaag om 11:11:52
Stalen D 4 deurs spoor 0 door j.ossebaar
Vandaag om 11:04:50
Yet Another Servo Decoder door spock
Vandaag om 10:59:55
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
Vandaag om 10:53:54
Zaterdag, 1 november 2025 | 7e Ruilbeurs MSV Post B door Modelbouwerke
Vandaag om 10:30:32
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door Ad Cleijsen
Vandaag om 10:12:05
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 10:03:07
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:56:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 09:56:09
Overstap naar HTM door gdh
Vandaag om 09:46:50
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 09:21:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:57:27
W.V. Kalender 2026 door MOVisser
Vandaag om 08:36:16
Mijn geweatherde modellen door DJV
Vandaag om 01:30:22
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
24 October 2025, 23:41:26
Rocky Rail 6400 door ceuleer
24 October 2025, 23:22:35
Raadplaatje door Dpc Fo
24 October 2025, 23:14:01
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Taigagaai
24 October 2025, 22:57:51
Bf Kibronn door Benelux795
24 October 2025, 22:56:05
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
24 October 2025, 22:49:49
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
24 October 2025, 22:43:01
Aanstaande zaterdag en zondag Modelbeurs in De Goorn NH door wmrail
24 October 2025, 22:19:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VulcanRaven
24 October 2025, 21:08:50
Artitec 6300 door ModelWessel
24 October 2025, 20:57:33
Pendel module Viessmann 5214 door Te 2/2
24 October 2025, 20:55:12
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Rick
24 October 2025, 20:35:22
sein decoder Z21 10837 programeren door n-driver
24 October 2025, 20:18:02
Z21 Pro Link en Wifi door n-driver
24 October 2025, 20:13:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door HOHans
24 October 2025, 19:44:52
  

Auteur Topic: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??  (gelezen 6866 keer)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22624
Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
« Reactie #60 Gepost op: 18 November 2024, 18:08:24 »
Nee, Maarten bedoelt dat je dat relais op een wisseldecoder moet aansluiten.
Welke wisseldecoders heb je in gebruik?
« Laatst bewerkt op: 18 November 2024, 18:10:42 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18269
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
« Reactie #61 Gepost op: 18 November 2024, 19:14:39 »
Tja, ik had vroeger Marklin

Kunt u niks aan doen, meneer  ;D ;) Alle gekheid, volgens mij hebben diverse mensen al vele oplossingen gegeven in vroegere en huidige draadjes... het is nu aan jou  :)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 955
Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
« Reactie #62 Gepost op: 18 November 2024, 22:40:47 »
Nee, Maarten bedoelt dat je dat relais op een wisseldecoder moet aansluiten.
Welke wisseldecoders heb je in gebruik?

Ik hed nog een rosoft wissel decoder liggen, zonder puntstuk toestand. Simpel ding, en een Roco relais. Dus daarmee zal hhet wel lukken.
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22624
Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
« Reactie #63 Gepost op: 19 November 2024, 07:19:04 »
Misschien kan het stap voor stap en zo nodig ons meenemen?

1. Haal de kruising uit de baan en leg het terug met acht isolatieverbinders. Daar heb je ons niet voor nodig.

2. Soldeer de bedrading aan de kruising. Vier draden van voldoende lengte. Aan ieder spoor twee, zodat beide sporen kunnen worden gevoed. In het schema aangegeven met geel en lichtblauw, maar de kleuren bepaal je natuurlijk zelf. Kan je ook doen als je de kruising toch uit de baan hebt als je dat gemakkelijker vindt.

3. Plaats het relais in de buurt van de kruising. Het relais van Roco kent vijf groepjes van drie aansluitpunten. Het middelste groepje stuurt de relaisspoelen aan en moet je op de decoder gaan aansluiten. De andere groepjes zijn de schakelcontacten. In het schema duidelijk weergegeven.

4. Verbind de bedrading van de kruising (geel en lichtblauw) en van de baan (blauw en rood) met de schakelcontacten van het relais. Zoals aangegeven in het schema. Denk eerst het ene spoor tot het goed werkt, daarna het andere spoor. Dan is hulp tussendoor misschien handig. Het relais is met de hand om te zetten. Dus je kan voortdurend proberen of het goed werkt.
In de ene stand van het relais moet een loc over spoor A de kruising kunnen passeren. De schakelcontacten 3 en 4 van het relais zorgen er dan voor dat spoor A elektrisch is verbonden met de aansluitende rails. Daarmee ook met hetzelfde detectiepunt. Schakelcontacten 1 en 2 zorgen ervoor dat spoor B stroomloos staat, zodat er op de kruisstukken geen sluiting kan ontstaan.
In de andere stand moet een loc over spoor B kunnen rijden. Het relais zorgt er dan voor dat spoor B met de daarop aansluitende rails is verbonden. Spoor A staat dan stroomloos.

5. Plaats de wisseldecoder en sluit die aan op de ringleiding zoals je gewend bent. Sluit het relais aan op de uitgangen voor een wissel.

6. Zorg ervoor dat Itrain het relais kan schakelen en neem het op in de rijwegen die in Itrain zijn gedefinieerd. Van Itrain heb ik geen verstand. Anderen vast wel.

Via het forum is er altijd hulp staande bij van welwillende mensen. Dat zal nog weleens tot gekrakeel leiden. Maar niks van aantrekken.  ;)


« Laatst bewerkt op: 19 November 2024, 09:05:31 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 955
Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
« Reactie #64 Gepost op: 19 November 2024, 08:39:21 »
Henk,

Klare taal, heel erg bedankt. Nu ff wachten tot die griep zijn ding gedaan heeft en dan doen we ons ding. Nogmaals bedankt voor Jip en Janneke.

Dirk
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

Mark D.

  • Online Online
  • Berichten: 1210
Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
« Reactie #65 Gepost op: 19 November 2024, 09:16:15 »
Je kunt ook de kruising volledig isoleren zoals aangegeven en dan via de lenz lk 200 voeden.

maartenvdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 462
Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
« Reactie #66 Gepost op: 19 November 2024, 10:14:38 »
Je kunt ook de kruising volledig isoleren zoals aangegeven en dan via de lenz lk 200 voeden.

Ooit er van gehoord, dat in het geïsoleerde deel de gehele trein moet passen
Wordt wel heel ingewikkeld hier. De slechtste oplossing naar mijn mening.

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2065
Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
« Reactie #67 Gepost op: 19 November 2024, 10:48:54 »
Dan heb je helaas nooit begrepen wat de echte noodzaak/weking voor een keerlusmodule is.
In dit geval hoeft de trein niet geheel in het deel te passen, omdat zowel inrijden als uitrijden zelfde gepoold zijn.
Alleen afhankelijk van welke kant je er door rijdt bepaald welke polarisatie nodig is.
In dit geval hoeft het deel dus niet om te schakelen tijdens het passeren zoals bij een normale keerlus wel moet.
En dat is de reden dat de gehele trein er in moet passen omdat hij anders bij het uitrijden om wil polen, maar er gelijktijding nog delen van de trein in rijden die de andere kant op willen schakelen, en zo een probleem veroorzaken als de trein er niet helemaal in past.

Dus ja, trein moet er helemaal in passen als de polarisatie bij inrijden en uitrijden verschillend is.
Trein hoeft er niet helemaal in te passen als bij inrijden en uitreiden de polarisatie gelijk is. In de meeste gevallen zou je dan helemaal geen keerlusmodule nodig hebben. Maar in dit geval zou dat kunnen helpen als je daarmee de kruising zo kunt aansluiten dat je op de kruising geen kortsluiting meer hebt, maar afhankelijk van de rijrichting de polarisatie verschillend moet zijn.

Maar aangezien Dirk de onderdelen voor de andere oplossing heeft liggen zou ik niet investeren in een keerlusmodule.

Groet,
Roelco

Mark D.

  • Online Online
  • Berichten: 1210
Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
« Reactie #68 Gepost op: 19 November 2024, 11:29:23 »

Ooit er van gehoord, dat in het geïsoleerde deel de gehele trein moet passen
Wordt wel heel ingewikkeld hier. De slechtste oplossing naar mijn mening.
  ik waardeer je latere post in dit lijntje



alleen in de situatie van dit lijntje, zijn de kleurtjes wat links / rechts betreft niet helemaal okay

plaatje gestolen uit een ander vrijwel hetzelfde topic.
« Laatst bewerkt op: 19 November 2024, 14:53:57 door Mark D. »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26858
    • Pagina van klaas
Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
« Reactie #69 Gepost op: 19 November 2024, 11:31:52 »
Teruglezend zag ik dat ik het idee van Mark al in het draadje van 2021 heb geopperd.
Is voor Dirk misschien niet de goedkoopste oplossing, maar we de makkelijkste.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

maartenvdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 462
Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
« Reactie #70 Gepost op: 19 November 2024, 13:29:03 »
 ;D :D
Je kunt ook de kruising volledig isoleren zoals aangegeven en dan via de lenz lk 200 voeden.
Dan heb je helaas nooit begrepen wat de echte noodzaak/werking voor een keerlusmodule is.

 ;D Zit ik er volkomen naast  ;D
Uit het oog verloren, dat het inderdaad niet gaat om een werkelijke keerlus, maar alleen om het juist polariseren van de kruising.
 (y) voor de correctie

Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 955
Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
« Reactie #71 Gepost op: 20 November 2024, 14:47:49 »
Allen,
Ik dacht dat ik nog een wisseldecoder had, echter is het een oude rosoft decoder en ik vrees dat het er eentje is voor 3-rail. ik vind er ook geen manual van terug. Nu is mijn vraag of er een enkelvoudige wisseldecoder bestaat? Wat ik tegenkom op WWW zijn allemaal 4 voudige, en ik heb er maar 1 nodig. De goedkoopste is volgens mij de Tams WD-34 a 30€. Dat is ook voor 4 wissels. Weet er iemand een alternatief voor 1 wissel?
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

Mark D.

  • Online Online
  • Berichten: 1210
Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
« Reactie #72 Gepost op: 20 November 2024, 15:36:33 »
met die drie andere uitgangen kun je ook verlichting, spoorbomen of seinen schakelen.
Een keer pijn bij de aanschaf, maar jaren plezier.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5099
Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
« Reactie #73 Gepost op: 20 November 2024, 16:02:06 »
Is die €30 versie niet die inelkaar-zelf-solderen-DIY versie? Bij conrad wel in ieder geval
https://www.conrad.nl/nl/p/tams-elektronik-wd-34-wd-34-magneetartikeldecoder-bouwpakket-zonder-kabel-zonder-stekker-246934.html

Een single decoder heb ik nog niet voor je helaas. Die is nog in ontwikkeling, uiteindelijk wil ik wel een Single hybride servo/spoel decoder met CDU en frogjuicer. Dat hebben wij mensen immers nodig. Maar tot die tijd heb ik alleen een 8 voudige die niet veel duurder is als boven genoemd apparatus die kant en klaar en dus geen soldeer-het-zelf project is.

Je zou natuurlijk die marklin decoder voor C-rails kunnen nemen. Volgens de beschrijving doet die ook DCC alleen die is nog duurder dan die tams bouwpakket..en dat voor 1 wissel
https://www.conrad.nl/nl/p/marklin-74462-wisseldecoder-1910927.html

Maar de hobby mag wat kosten toch?  :P

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

maartenvdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 462
Re: Is de lenz LK200 altijd bruikbaar??
« Reactie #74 Gepost op: 20 November 2024, 16:12:00 »
Je hebt zoveel wissels op je baan, dus ook erg veel wisseldecoders.  Is er nergens een plekje vrij gebleven, zijn ze werkelijk tot op de laatste plek in bedrijf ?