Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

onderzoeksrapport ontsporing Ertstrein door VictorPM
Vandaag om 14:45:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door hervé
Vandaag om 14:41:26
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III door bask185
Vandaag om 14:35:23
Nahmertaler Kleinbahn door hervé
Vandaag om 14:33:39
Roco bd218 162-6 doet 't niet meer door 008200
Vandaag om 14:10:24
Rails roestig verven door EddyK
Vandaag om 14:00:32
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 13:20:53
US diorama in H0 door MOVisser
Vandaag om 13:19:12
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 13:15:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:03:02
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Hans GJ
Vandaag om 12:55:10
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 12:35:04
City Scape Studio: Inspirerend door RobVille
Vandaag om 12:18:23
Piko NS1100, materieelbespreking door spoorijzer
Vandaag om 11:26:49
Plan E - 2023 oplage door spoorijzer
Vandaag om 11:21:42
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 11:12:05
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
Vandaag om 11:03:11
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 10:57:59
Polderbaan(tje) 0,3m2 door spoorijzer
Vandaag om 10:52:27
Lichtprintjes NS2400 door DV modelspoor
Vandaag om 10:27:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 09:28:56
Gecombineerd spoor H0 / H0m door Krommert
Vandaag om 09:15:45
Modules van Kees Gorter (vervolg) door MOVisser
Vandaag om 09:00:14
Heljan containerkraan werkt niet naar behoren door MOVisser
Vandaag om 08:58:22
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
Vandaag om 08:10:27
IJken van locomotieven door Frank 123
Vandaag om 06:51:27
20 jaar BNLS door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:17:40
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 00:00:55
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
22 June 2025, 23:17:18
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
22 June 2025, 21:57:18

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren  (gelezen 151542 keer)

GerardvV

• Offline Offline
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
« Reactie #330 Gepost op: 27 April 2012, 22:37:05 »
Bij de verbouw van mijn Lima en andere 1200 en heb ik de tekening uit het Enter boekje gebruikt, geheel 1:87.
Fleischmann draaistelzijkanten zijn verbazend goed op schaal volgens mij.
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
177*hier
144* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

janw

• Offline Offline
  • Bruggen-IG:
« Reactie #331 Gepost op: 28 April 2012, 00:00:23 »
Een aantal van de vragen die hier worden opgeworpen is in het draadje tot nu toe aan de orde geweest, dus ik zou zeggen lees de bijdragen even door!

Paul Habraken

• Offline Offline
« Reactie #332 Gepost op: 28 April 2012, 01:04:06 »
Ik heb een poos geleden mijn Lima 1200 voorzien van een totaal andere techniek. Het chassis van de Alco PB is inderdaad niet geschikt, vandaar dat mijn hobbymaat en ik gekozen hebben voor een U-profiel, waar de PB-draaistellen in zijn verwerkt. Faulhaber motor er in en inmiddels ook van een Zimo voorzien. Het is een fantastische lok geworden met geweldige rij-eigenschappen. Voorzien van Kadee-koppeling.  Ik heb een foto van het eindresultaat beschikbaar en zal dezer dagen de lok ook eens openmaken om een beeld te geven van de techniek.

Grtzz
Paul

Automatic-rock

• Offline Offline
  • Impressionistisch Modelbouwer
    • Modelspoor op Automatic-rock.nl
« Reactie #333 Gepost op: 28 April 2012, 09:26:36 »
Bij de verbouw van mijn Lima en andere 1200 en heb ik de tekening uit het Enter boekje gebruikt, geheel 1:87.
Fleischmann draaistelzijkanten zijn verbazend goed op schaal volgens mij.

Diezelfde tekening heb ik hier vele pagina's geleden ook eens gepost. En daar ben ik mee aan het meten en rekenen gegaan:

-Ten eerste, ookal is mijn draaistel langer dan de Lima's, hij is nog steeds 4mm te kort.
-Als ik de buitenste assen op de juiste plek wil hebben moet ik 10,6mm uit het chassis halen.
-Als ik de middelste assen op de juiste plek wil hebben moet ik 16,4mm uit het chassis halen.
-Als ik de binnenste assen op de juiste plek wil hebben moet ik 18,7mm uit het chassis halen.

Welke maat kan ik nu het beste aanhouden?
Zoals Prutser al zei is mijn draaistel inderdaad symmetrisch. Dus misschien een gemiddelde nemen van de binnenste en buitenste as? Of maar met de 10,6mm beginnen en zien hoe dat staat en of de draaistellen goed kunnen draaien?
Vriendelijke groet, Benno

Mijn Brabantse H0 baan in opbouw:Westerweel 1985-1995
Ouderwets leuke & handige modelspoorideeën op: automatic-rock.nl

Bob R.

• Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
« Reactie #334 Gepost op: 28 April 2012, 12:16:41 »
Nu was ik pas op de beurs in Nijmegen, en ik zag daar zo'n Amerikaanse loc.
Om welk merk gaat het hier eigenlijk?
Vr. groeten,
Bob

Automatic-rock

• Offline Offline
« Reactie #335 Gepost op: 28 April 2012, 14:10:54 »
Atlas, made in Austria
Dat is wat ik me zo herinner wat op de onderkant staat.

henk

• Offline Offline
« Reactie #336 Gepost op: 28 April 2012, 15:11:02 »
Made in Austria betekent dat het model door Roco is gefabriceerd. Roco produceerde tot begin jaren tachtig voor Amerikaanse merken, waaronder Atlas. Tegenwoordig komen de Atlas producten gewoon uit de volksrepubliek.  ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Automatic-rock

• Offline Offline
« Reactie #337 Gepost op: 28 April 2012, 15:55:11 »
Ah, dus ik ben m'n eigen Roco 1200 aan het creëren :D

Spoortief

• Offline Offline
« Reactie #338 Gepost op: 30 April 2012, 00:48:11 »
Ik heb een poos geleden mijn Lima 1200 voorzien van een totaal andere techniek. Het chassis van de Alco PB is inderdaad niet geschikt, vandaar dat mijn hobbymaat en ik gekozen hebben voor een U-profiel, waar de PB-draaistellen in zijn verwerkt. Faulhaber motor er in en inmiddels ook van een Zimo voorzien. Het is een fantastische lok geworden met geweldige rij-eigenschappen. Voorzien van Kadee-koppeling.  Ik heb een foto van het eindresultaat beschikbaar en zal dezer dagen de lok ook eens openmaken om een beeld te geven van de techniek.

Grtzz
Paul

Daar ben ik wel benieuwd naar....
HO - DB Epoche III & NS Tijdperk III: ombouwen, pimpen, weatheren, digitaliseren. Binnenkort in plaats van baan die er nooit kwam de eerste modulebak !

Paul Habraken

• Offline Offline
« Reactie #339 Gepost op: 01 May 2012, 00:06:06 »
Hierbij dan een verslagje van de ombouw van onze Lima's 1220:

Hoe maak je van een Lima 1220 een (veel) betere lok?
Ruim 7 jaar geleden besloten mijn hobbymaat Norbert en ondergetekende een scherp afgeprijsde Proto Alco PA/PB aan te schaffen om de techniek van deze combinatie te gaan gebruiken voor het superen van onze  Lima’s  1220.  De cardan aangedreven 3-assige draaistellen van de Alco PA/PB zijn nagenoeg identiek aan die van de NS 1200. Eenmaal aangeschaft stelden we vast dat het zware chassis van deze amerikanen  toch wel erg veel aanpassing vergde, dus gooiden we het over een andere boeg. Een metalen U-profiel ter breedte van de Lima leek ons de juiste oplossing. Dat vergde wel behoorlijk wat vijl- boor-en slijpwerk  (in de oldtimer restauratiewerkplaats van Norbert) maar uiteindelijk resulteerde dat in een goed passend loodzwaar chassis, waarin de draaistellen werden gemonteerd. De plastic nokjes aan de binnen zijkanten van de Lima kap moeten wel worden weggevijld om het chassis er soepel in te laten passen. Aan de onderkant van het chassis zorgen gestapelde styreenplaatjes er voor dat de kap voldoende diep valt. Het onderste styreenplaatje is zodanig gevijld dat er 2 nokjes precies in de gaten aan weerszijden van de kap vallen, waarmee de kap vastgeklikt zit aan het chassis.
Qua motorisering hebben we uiteindelijk niet gekozen voor de Alco-motor maar voor een Faulhaber met aan weerszijden een vliegwiel. Het resultaat: een fluisterstille dubbel cardan aangedreven  loodzware lok, die moeiteloos zonder anti-slip bandjes iedere helling trekt.  De door mij later aangeschafte digitale Trix 1200 (met dat lullige toetertje) valt qua rij-eigenschappen jammerlijk in het niet,  vergeleken met deze gemodificeerde Lima 1220.   (Met dank aan Norbert voor het “heavy metal” werk)
Aanvankelijk heeft deze lok bij mij analoog gereden, doch onlangs heb ik hem gedigitaliseerd met een Zimo MX630.   De printplaat die over de motor ligt, heb ik een aantal velden onderverdeeld en daarop de draden gesoldeerd.   Met F0 worden de voorseinen en met F1 en F2 worden de lichten aan de achterkant geschakeld.  Als ik tijd en zin heb ga ik t.z.t. werk maken van een omgekeerd L-seinbeeld, want dat ontbreekt er nog aan.
De achterkant is voorzien van een Kadee koppeling, bevestigd aan het chassis.
Al met al een leuk projekt, dat volgde op het superen van de Lima 1314, waarbij ook gebruik is gemaakt van een bewerkt metalen U-profiel en Faulhaber motor met dubbel vliegwiel.  Een aantal cardan aangedreven draaistellen van die 1300 kocht ik destijds uit de failliete boedel van Rivarossi.  Een aardig briefje aan de secretaresse van de curator deed wonderen !!  Ook deze 1314 is een enorme krachtpatser geworden.

Onderstaand wat foto’s van de ombouw van de Lima 1220;

Grtzz
Paul

Zij-aanzicht van het metalen chassis:

Chassis voorkant:

Bovenaanzicht chassis. Onder de tape zit de Zimo MX630 verscholen:

Detail bevestiging draaistel:

Detail achterkant met decoder

Detail Ledverlichting:

Detail styreenplaatjes voor bevestiging kap aan chassis:

Frontseinen met details als luchtslangen e.d.

Sluitseinen:

Frontaanzicht

Detail Front: aansluiting kap op draaistel:

Automatic-rock

• Offline Offline
« Reactie #340 Gepost op: 01 May 2012, 11:31:22 »
Ziet er goed uit Paul  (y)

Ik ben afgelopen zondag ook verder gegaan met het chassis. Ik heb er de zaag in gezet.
Dit is het chassis zoals het was:

Het stuk tussen de bevestigingsgaten van de motor heb ik eruit gehaald (+/-16mm)
Daarna heb ik er een stuk U profiel op geschroefd. Het is een stuk aluminium profiel van 25x25mm dat ik nog had liggen. Dit zal nog vervangen worden door een ijzeren profiel vanwege het gewicht.
De binnenruimte van dit profiel is helaas net te smal om de motor liggend te monteren. Dus ik denk dat ik zelf een stukje ijzer moet buigen.

Van de motor heb ik aan 1 kant het vliegwiel afgehaald en het plastic eruit gehaald. Dit heb ik ingekort en nu zonder vliegwiel terug op de motor gezet.

Zo paste alles weer mooi in elkaar

Tuurlijk even getest. Alles loopt prima zo. Omdat de motor nog staand is gemonteerd is het net te hoog waardoor de kap net 1mm te hoog staat tov het chassis. Maar dat komt nog wel goed als hij liggen gemonteerd wordt.

Nu verder alles werkte heb ik in het bonk ijzer wat in het midden nog onder de kap uitkomt 2 gaten geboord en getapt. Daar 2 schroeven in gedraaid (M4). Zodoende zitten de 2 chassisdelen weer stevig aan elkaar, ook als ik het profiel dadelijk weer los schroef om een nieuwe te maken.

Dan nog over de motor. Zoals ik na mijn aankoop al zei is/was deze loc verre van stil. Ik heb nu de motor nu los laten draaien en het lawaai komt echt uit de motor zelf, niet uit te tandwielenkast. Er zit ergens een onbelans in de motor.
Ik heb de motor verticaal gezet, laten draaien en er WD40 ingespoten dat er onderdaan zwart weer uitliep. Naar mijn idee werd het lawaai iets minder, maar hij blijft trillen/stampen.

Wat denken jullie hiervan?
Motor in een wasbenzinebadje laten overnachten? Of een nieuw motortje kopen? Ik heb bij Conrad dit motortje gezien: http://www.conrad.nl/ce/nl/product/238827/ Lijkt mij goed overeen te komen met wat er nu inzit. Maar liever heb ik de oude weer goedlopend natuurlijk, dat scheelt me weer €13 :)

Bob R.

• Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
« Reactie #341 Gepost op: 01 May 2012, 12:08:19 »
Ik zou een nieuwe motor gebruiken, zoveel werk en dan nog een lawaaiige 1200...
Vr. groeten,
Bob

Spoortief

• Offline Offline
« Reactie #342 Gepost op: 02 May 2012, 23:39:41 »
............ over een andere boeg. Een metalen U-profiel ter breedte van de Lima leek ons de juiste oplossing. Dat vergde wel behoorlijk wat vijl- boor-en slijpwerk  (in de oldtimer restauratiewerkplaats van Norbert) maar uiteindelijk resulteerde dat in een goed passend loodzwaar chassis, waarin de draaistellen werden gemonteerd.
Ziet er goed uit !
Kun je iets meer zeggen over het gebruikte U-profiel, de maatvoering en de hoeveelheid materiaal die je moest verwijderen ?

HO - DB Epoche III & NS Tijdperk III: ombouwen, pimpen, weatheren, digitaliseren. Binnenkort in plaats van baan die er nooit kwam de eerste modulebak !

Automatic-rock

• Offline Offline
« Reactie #343 Gepost op: 06 May 2012, 19:47:52 »
Afgelopen dagen weer wat verder geknutseld.
Het wasbenzinebadje heeft de motor ook niet geholpen. Maar wat blijkt, er zit precies dezelfde motor in als in de Roco 2200. En daar had ik er nog 1 van gedemonteerd in een doosje liggen voor een ander project wat al ff stil ligt. Dus die motor even in m'n 1200 gezet en een hele verbetering:

Voor de stampende motor, in het chassis de oude 2200 motor

Dit rijd een stuk beter. Stil is het niet, maar wel acceptabel :)

De kap kan nu ook verder zakken met dit ijzeren hoekprofieltjes:

Alleen hij blijft nu met de plastic nokje op de middelste remcilinder rusten. Omdat ik dit nokje nergens kan vinden op de grootspoorfoto's en ik dan maar aanneem dat dit alleen was om de Lima draaistellen op z'n plek te houden heb ik deze maar weggeknipt.

Op voorgaande foto is ook te zien dat ik de draaistellen even een grijs laagje heb gegeven. Dat ziet er toch beter uit dan dat blauw ;)
Ook valt op dat links geen remschoenen zitten. Ik denk dat deze weggelaten zijn om toch genoeg te kunnen draaien?

Zonder nokje zakt het chassis mooi op z'n plek.

Wat de draaistel zijkanten betreft. Ik heb zitten denken aan 3d printen (was zelfs al aan het tekenen begonnen), maar ik ga denk ik eerst eens kijken wat ik met wat stukjes styreen kan bereiken. Voor de eerste en laatste as moet ik dan nog even remschoenen eraanmaken. Maar de remcilinders en goede aspotten heb ik al. Het grote gemis zijn die mooie gebogen stukken die een 1200 heeft. En de bovenste balk bij een 1200 is recht, en mijn draaistellen zijn wat gebogen. Maar ik ga eens kijken wat ik met wat knip en plakwerk kan bereiken :)

janw

• Offline Offline
  • Bruggen-IG:
« Reactie #344 Gepost op: 16 September 2013, 22:11:35 »