Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Depot + vervolg Vlieringen-2 door Hans Reints
Vandaag om 15:03:40
onderzoeksrapport ontsporing Ertstrein door VictorPM
Vandaag om 14:45:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door hervé
Vandaag om 14:41:26
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III door bask185
Vandaag om 14:35:23
Nahmertaler Kleinbahn door hervé
Vandaag om 14:33:39
Roco bd218 162-6 doet 't niet meer door 008200
Vandaag om 14:10:24
Rails roestig verven door EddyK
Vandaag om 14:00:32
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 13:20:53
US diorama in H0 door MOVisser
Vandaag om 13:19:12
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 13:15:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:03:02
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Hans GJ
Vandaag om 12:55:10
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 12:35:04
City Scape Studio: Inspirerend door RobVille
Vandaag om 12:18:23
Piko NS1100, materieelbespreking door spoorijzer
Vandaag om 11:26:49
Plan E - 2023 oplage door spoorijzer
Vandaag om 11:21:42
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 11:12:05
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
Vandaag om 11:03:11
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 10:57:59
Polderbaan(tje) 0,3m2 door spoorijzer
Vandaag om 10:52:27
Lichtprintjes NS2400 door DV modelspoor
Vandaag om 10:27:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 09:28:56
Gecombineerd spoor H0 / H0m door Krommert
Vandaag om 09:15:45
Modules van Kees Gorter (vervolg) door MOVisser
Vandaag om 09:00:14
Heljan containerkraan werkt niet naar behoren door MOVisser
Vandaag om 08:58:22
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
Vandaag om 08:10:27
IJken van locomotieven door Frank 123
Vandaag om 06:51:27
20 jaar BNLS door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:17:40
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 00:00:55
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
22 June 2025, 23:17:18
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren  (gelezen 151545 keer)

Automatic-rock

  • Offline Offline
  • Berichten: 1062
  • Impressionistisch Modelbouwer
    • Modelspoor op Automatic-rock.nl
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
« Reactie #315 Gepost op: 22 April 2012, 20:35:57 »
Oh, die foto ben ik vergeten te maken. (en mijn hobbyruimte is niet aan huis). Zal ik van de week doen!
Ik maakte mij eigenlijk vooral zorgen dat de asafstand niet overeenkomt. Of is de asafstand van Lima niet juist?

Vriendelijke groet,
Benno
Vriendelijke groet, Benno

Mijn Brabantse H0 baan in opbouw:Westerweel 1985-1995
Ouderwets leuke & handige modelspoorideeën op: automatic-rock.nl

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8230
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
« Reactie #316 Gepost op: 22 April 2012, 20:40:02 »
Tja die as afstand is bij een 1200 altijd een lastig verhaal, je kan de draaistel zijkanten beter verbouwen tot ze op die van een 1200 lijken, en de tekortkoming accepteren.
Märklin heeft ook gesmokkeld met de as-afstanden door dezelfde draaistellen te gebruiken van een Amerikaanse loc.
Vr. groeten,
Bob

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2208
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
« Reactie #317 Gepost op: 22 April 2012, 21:59:03 »
@Automatic Rock
De asafstanden van de Lima (en het hele draaistel dus) zijn te kort; zo te zien komt het draaistel dat je daar hebt in elk geval beter in de buurt dan die van de Lima. Dus als het je lukt het uiterlijk goed te pimpen, heb je daar denk ik een goede basis.
Ik heb zelf een Athearn Alco PB liggen om dit mee te doen. Dit is een beest van een loc: groot zwaar metalen frame, sterke motor, cardanaandrijving, twee vliegwielen, alle assen aangedreven en loopt echt prachtig mooi, stil, soepel. Een uitloop die we bij Europese locs gewoon niet kennen. Verder simpele en (als je wilt) wat verouderde techniek maar zo te zien oerdegelijk. Was ook niet duur (in een uitverkoop).
Tot zover het goede nieuws. Dat frame is echter zowel te lang als te breed voor een 1200, zoals hierboven door Besselspoor al vastgesteld, en net als die van Besselspoor is mijn conclusie dat aanpassen van dit frame zo niet ondoenlijk, dan toch in elk geval veel meer werk is dan het maken van een nieuw. Dit mede doordat de ophanging van de draaistellen nogal simpel is en dus makkelijk na te maken zou zijn. In/onder dit nieuwe frame zouden dan de draaistellen en de motor van Athearn komen, met ingekorte cardans. Hopelijk lukt het om beide draaistellen weer aangedreven te maken, maar zelfs als dit maar een kant lukt zal de loc ongetwijfeld nog sterker zijn dan een Lima-loc.
Voor het frame wil ik iets proberen van twee parallele, verticale messing strips met verbingsstukken ertussen, waaraan de motor en de draaistellen worden vastgemaakt. Ter versterking worden tegen de messing strips lange stukken oude messing spoorstaaf gesoldeerd (ideetje overgenomen van Bessel, zie zijn bijdrages in dit draadje). En dan moet er nog een hoop gewicht in het frame gemaakt worden en tenslotte (en dit zal nog niet eens zo simpel zijn) een degelijke bevestiging aan de Lima-kap, zodanig dat je de loc gewoon aan de kap kan oppakken zonder dat het zware onderstel de kap vervormt, eruit dreigt te vallen of ander ongerief gaat beramen.
Dit is echter allemaal nog theorie, ik ben nog niet concreet begonnen; dus welke problemen ik echt ga tegenkomen kan ik ook nog niet zeggen.

Plaatjes:

De PB zoals de PB bedoeld is


het onderstel


vergelijking Lima en Athearn draaistel: best groot verschil


Draaistel even provisorisch in een Lima-kap gelegd: het past dus, en is een duidelijke verbetering t.o.v. Lima- Wel moet de middelste remcylinder worden bijgeplaatst, maar verdere aanpassingen lijken niet nodig...
« Laatst bewerkt op: 23 April 2012, 12:40:16 door janw »

Automatic-rock

  • Offline Offline
  • Berichten: 1062
  • Impressionistisch Modelbouwer
    • Modelspoor op Automatic-rock.nl
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
« Reactie #318 Gepost op: 23 April 2012, 08:18:29 »
Bedankt Jan voor de uitgebreide beschrijving.
Dus de lengte van mijn draaistel klopt dus wel aardig dan. En ik heb al 3 remcilinders, dat is weer mooi meegenomen.
Er zit ook een cardanaandrijving in en alle assen zijn aangedreven. Hij kan analoog al enorm langzaam kruipen heb ik getest. Alleen het slechte nieuws is, is dat ik het niet stil kan noemen. Hij bromt behoorlijk!
Ik zal zorgen dat ik zsm een foto heb van de loc zonder kap.

Vriendelijke groet,
Benno
Vriendelijke groet, Benno

Mijn Brabantse H0 baan in opbouw:Westerweel 1985-1995
Ouderwets leuke & handige modelspoorideeën op: automatic-rock.nl

Automatic-rock

  • Offline Offline
  • Berichten: 1062
  • Impressionistisch Modelbouwer
    • Modelspoor op Automatic-rock.nl
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
« Reactie #319 Gepost op: 25 April 2012, 20:22:06 »
Bij deze de foto's:





Wat denken jullie, is hier iets van te maken?

Vriendelijke groet,
Benno
Vriendelijke groet, Benno

Mijn Brabantse H0 baan in opbouw:Westerweel 1985-1995
Ouderwets leuke & handige modelspoorideeën op: automatic-rock.nl

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
« Reactie #320 Gepost op: 25 April 2012, 20:28:58 »
Benno ,
ik zie bij jou gatjes in de draaistellen
bij Jan niet

Automatic-rock

  • Offline Offline
  • Berichten: 1062
  • Impressionistisch Modelbouwer
    • Modelspoor op Automatic-rock.nl
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
« Reactie #321 Gepost op: 25 April 2012, 20:38:48 »
Ja, dat het uiterlijk van de draaistellen niet klopt was ik na thuiskomst ook achter. Maar zoals eerder te lezen valt dat wel aan te passen. Maar Bob vroeg om foto's van de loc zonder kap om te kijken of het verder wel geschikt is voor ombouw. :)
Vriendelijke groet, Benno

Mijn Brabantse H0 baan in opbouw:Westerweel 1985-1995
Ouderwets leuke & handige modelspoorideeën op: automatic-rock.nl

Spoortief

  • Offline Offline
  • Berichten: 123
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
« Reactie #322 Gepost op: 26 April 2012, 14:34:25 »
Zijn al wat mensen die een dergelijk frame hebben aangepakt.
Vaak een mix van:
- frame smal gevijld/gefreesd
- frame doorgezaagd en ingekort
- cardanassen ingekort
- aandrijving op een enkel draaistel
- draaistel-ophanging eruit gezaagd en in LIMA frame ingelijmd

Even dit draadje doorlopen, kom je een hoop tegen.
 
Ik zou me wel afvragen, met dergelijk afwijkende draaistellen, of het de moeite is.
Uiteindelijk is de aandrijving wel beter natuurlijk.
HO - DB Epoche III & NS Tijdperk III: ombouwen, pimpen, weatheren, digitaliseren. Binnenkort in plaats van baan die er nooit kwam de eerste modulebak !

Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1654
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
« Reactie #323 Gepost op: 26 April 2012, 15:45:47 »
voor de draaistelkanten kun je bijv. die van de Fleischmann 1200 nemen.
(bestelnummer 310372)

Erich
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5325
  • Team Mitropa - OHMB
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
« Reactie #324 Gepost op: 26 April 2012, 16:08:23 »
Nee, veel te groot voor onder je Lima kap. Dat had ik vroegâh al eens geprobeerd. De Athearn draaistellen completeren met extra remcylinder is een betere optie.
RETROBAHN A.G.

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8230
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
« Reactie #325 Gepost op: 26 April 2012, 16:14:53 »
Wat denken jullie, is hier iets van te maken?
Het bestaande frame wordt lastig met die enorme "brandstoftank".
Je zou een nieuw frame moet maken.

Hoeveel is ze te lang?
Vr. groeten,
Bob

Automatic-rock

  • Offline Offline
  • Berichten: 1062
  • Impressionistisch Modelbouwer
    • Modelspoor op Automatic-rock.nl
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
« Reactie #326 Gepost op: 26 April 2012, 19:39:16 »
Zou ik die draaistelzijkanten niet 3d kunnen printen? Ik heb geen ervaring met het printen, maar wel wat met 3d tekenen.

@Bob
Precies heb ik het nog niet nagemeten, maar ik denk een cm of 2.

Maar ik ga wel eens wat knutselen. Voor die €25,- die ik ervoor betaald heb kan ik niet veel verkl**** ;)
Ik wil wel proberen om de aandrijving op alle assen te behouden. Zal eens gaan kijken of ik die vliegwielen eraf krijg en dan de assen uit de motor kan inkorten.
Vriendelijke groet, Benno

Mijn Brabantse H0 baan in opbouw:Westerweel 1985-1995
Ouderwets leuke & handige modelspoorideeën op: automatic-rock.nl

Automatic-rock

  • Offline Offline
  • Berichten: 1062
  • Impressionistisch Modelbouwer
    • Modelspoor op Automatic-rock.nl
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
« Reactie #327 Gepost op: 27 April 2012, 20:47:42 »
Die cm of 2 die ik hierboven noemde was bijzonder slecht ingeschat. Sterker nog, het chassis is net zo lang als de 1200 kap.
Alleen iets breder. Even tien minuutjes bij de slijpsteen gehouden en de kap past erop:



Ik moet er wel bijzeggen dat in het midden het chassis nog iets te breed is waardoor de kap iets bol staat. Maar nog even verder slijpen en dan is dat ook opgelost.  8)

Alleen staan de draaistellen staan te veel op de hoeken. Dus in het midden van het chassis moet ik er een stukje tussenuit halen. Ik moet nog gaan narekenen hoeveel ik er uit moet halen.
De vliegwielen zijn zo met de hand van de as af te trekken. Als ik dan dat stukje plastic van het vliegwiel eraf snij dan kan ik het wat verder op de as schuiven zodat ik hopelijk de aandrijving op alle assen kan behouden:
Vriendelijke groet, Benno

Mijn Brabantse H0 baan in opbouw:Westerweel 1985-1995
Ouderwets leuke & handige modelspoorideeën op: automatic-rock.nl

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7454
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
« Reactie #328 Gepost op: 27 April 2012, 21:42:19 »
Even pas op de plaats maken: het schijnt dat de draaistellen van de 1200 verder uit elkaar horen te staan dan zoals het bij Lima is vormgegeven. Dat betekent dat je minder, en wellicht wel niets uit het midden zou hoeven te slijpen. Anderen weten precies van de hoed en de rand, maar het is de moeite waard om het even uit te zoeken.  :)
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6700
  • Spaar ze allemaal.
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
« Reactie #329 Gepost op: 27 April 2012, 21:58:05 »
Ik heb toen met name de draaistellen iets verder uit elkaar gezet om te compenseren dat ze te kort zijn.

Het beste kun je een goede foto van een 1:1 zijaanzicht gebruiken om de plaats zo goed mogelijk te bepalen, gebruik bij jouw draaistel dan niet de middenas voor de positiebepaling want die zit bij een echte 1200 niet in het midden van het draaistel en zo te zien bij jou wel.

Stephan.