Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Gerrit H
Vandaag om 06:17:07
Randstadrail halte Voorburg ‘t Loo door Miniature Holland
Vandaag om 05:11:33
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door ArjanB
Vandaag om 04:23:51
Rivarossi MDDm, losse onderdelen verkrijgbaar? door Jos B.
Vandaag om 00:19:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:00:09
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
01 November 2025, 23:47:35
Raadplaatje door chrvdv37402
01 November 2025, 23:43:08
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
01 November 2025, 23:25:08
Wat zijn de basis kleuren in pigment voor modelspoor? door Sikko
01 November 2025, 23:23:03
Rondom Charlois door Alewijn
01 November 2025, 23:16:08
Minibaan Visserskaai H0 door Alewijn
01 November 2025, 23:10:28
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Huup
01 November 2025, 22:27:23
Layne, Somewhere South. door Ronald Halma
01 November 2025, 22:23:00
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Ronald Halma
01 November 2025, 22:19:04
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Dave.......
01 November 2025, 21:56:58
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door Ferry As
01 November 2025, 21:54:39
De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5 door Pauldg
01 November 2025, 21:40:14
Roco NS 1631 wisselstroom naar gelijkstroom door Jan Breman
01 November 2025, 21:32:17
Update: baan in de tropen door phdirk
01 November 2025, 21:22:41
reed contact onder de baan door R1954
01 November 2025, 20:33:55
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
01 November 2025, 20:21:48
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Ed K.
01 November 2025, 19:58:13
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
01 November 2025, 19:17:43
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
01 November 2025, 19:17:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
01 November 2025, 19:16:52
Lenz Standard+ V2 doet gek door Nijboer
01 November 2025, 19:12:29
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
01 November 2025, 18:08:18
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
01 November 2025, 17:47:32
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
01 November 2025, 17:39:31
100 jaar MBS lok 4 door borotof
01 November 2025, 17:26:23
  

Auteur Topic: Nieuwe MTB wisselaandrijvingen DP4 en DP10  (gelezen 14402 keer)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5121
Re: Nieuwe MTB wisselaandrijvingen DP4 en DP10
« Reactie #30 Gepost op: 10 November 2024, 20:32:54 »
Johan, heb je problemen met servo's dan? Wat voor decoder gebruik je dan? Ik vind servo's altijd wel fijn. Lekker goedkoop en stilletjes enzo
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

HJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 697
Re: Nieuwe MTB wisselaandrijvingen DP4 en DP10
« Reactie #31 Gepost op: 16 November 2024, 11:13:25 »
@ Bas

Het veertje zorgt toch juist voor een degelijk contact tussen wisseltongen en railstaaf?
Als het niet echt nodig is, laat ik het liever zitten. Je weet nooit wat je nog eens met dat wissel gaat doen.

Voor mij is dat aanliggen echter niet zo belangrijk want ik soldeer altijd een verbinding tussen tongen en rail.
Het puntstuk laat ik sowieso spanningsloos. Kan deze ook geen kortsluiting veroorzaken en al mijn loks hebben voldoende stroomafnamepunten om een stroomloos stukje te overbruggen.

Bedankt voor je feedback!

grt

HJ

modelbouw: lekker prutsen word je blij van!

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5121
Re: Nieuwe MTB wisselaandrijvingen DP4 en DP10
« Reactie #32 Gepost op: 16 November 2024, 11:23:35 »
Citaat
Het veertje zorgt toch juist voor een degelijk contact tussen wisseltongen en railstaaf?
Yep en het zorgt ook voor een klik geluid en snel bewegende tongen. Als je je tongen langzaam wilt laten bewegen moet dat veertje weg.

Citaat
Het puntstuk laat ik sowieso spanningsloos
Dan voegt het veertje voor jou helemaal niks meer toe   ;)

Bas

Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26887
    • Pagina van klaas
Re: Nieuwe MTB wisselaandrijvingen DP4 en DP10
« Reactie #33 Gepost op: 16 November 2024, 12:43:24 »
Dat veertje zorgt er voor dat de aandrijving harder moet werken om over het kantelpunt te komen. En dan klapt het wissel alsnog met een klap om. Terwijl je zonder dat veertje juist een rustig omleggen krijgt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

HJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 697
Re: Nieuwe MTB wisselaandrijvingen DP4 en DP10
« Reactie #34 Gepost op: 16 November 2024, 16:29:18 »
Pcies, dus dan is het een cosmetisch gebeuren.
Dat lijkt me een redelijk argument.
Ik ga in de praktijk kijken wat ik het mooiste vind.
In principe heb ik niks tegen het snel omklappen van een wissel.
De motor moet die tijdelijke extra belasting van het veertje wel aankunnen natuurlijk.
Maar dat vermoed ik van wel.

grt

HJ


modelbouw: lekker prutsen word je blij van!

-Anton-

  • Offline Offline
  • Berichten: 295
Re: Nieuwe MTB wisselaandrijvingen DP4 en DP10
« Reactie #35 Gepost op: 05 January 2025, 18:34:46 »
Vandaag mijn eerste ervaring met de MTB DP4 DCC wissel motoren.
Ik gebruik deze in plaats van de huidige servo aandrijvingen die ik heb. voor mijn Peco wissels
Deze waren niet altijd even betrouwbaar, waarschijnlijk door de elektronica en niet zo zeer de servo zelf.
Wat ik zelf een hele fijne optie vind is dat deze aandrijving niet alleen contacten heeft voor het puntstuk van de wissel, dus geen relais meer nodig.
Maar ook nog een extra wisselcontact heeft, deze ga ik gebruiken voor terugmelding naar Train Controller, zodat de bedrijf zekerheid helemaal te goede komt.
IB, Traincontroller, ESU loc programmer, Arduino, Daisy II

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5121
Re: Nieuwe MTB wisselaandrijvingen DP4 en DP10
« Reactie #36 Gepost op: 05 January 2025, 19:02:58 »
Zijn die dingen een beetje stil?
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

RhB-Mikey

  • Lokifahrer Mikey
  • Offline Offline
  • Berichten: 717
  • Rhätische Bahn fan
    • Flickr
Re: Nieuwe MTB wisselaandrijvingen DP4 en DP10
« Reactie #37 Gepost op: 05 January 2025, 19:37:47 »
Veeeeel stiller dan de Cobalt’s enigste nadeel vind ik dat de aansluitingen aan de zijkant zit en ik niet altijd genoeg ruimte had om draadjes er gemakkelijk er in te schroeven.
Lid van Vereniging Spoorgroep Zwitserland, Regio Zuidwest

klik hier voor mijn filmpjes

Bouwt aan Bahnhof Langwies

Biessendorf

  • Offline Offline
  • Berichten: 1545
  • Carpe diem
Re: Nieuwe MTB wisselaandrijvingen DP4 en DP10
« Reactie #38 Gepost op: 05 January 2025, 20:28:51 »
Ik heb ze ook onder mijn BMB module Bas.
Carpe Diem

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5121
Re: Nieuwe MTB wisselaandrijvingen DP4 en DP10
« Reactie #39 Gepost op: 05 January 2025, 22:11:14 »
Ik kan me niet herinneren dat die bijzonder stil waren. Ik zal op Rijswijk nog eens luisteren  :)
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6400
Re: Nieuwe MTB wisselaandrijvingen DP4 en DP10
« Reactie #40 Gepost op: 05 January 2025, 22:52:53 »
Stil zijn ze niet maar ze werken wel goed en geluid vindt ik acceptabel.
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

-Anton-

  • Offline Offline
  • Berichten: 295
Re: Nieuwe MTB wisselaandrijvingen DP4 en DP10
« Reactie #41 Gepost op: 06 January 2025, 16:02:11 »
Er zit inderdaad wel geluid in, meer dan de servo,s die ik heb.
Maar in dit geval vind in betrouwbaarheid dan toch belangrijker.
onderstaand een filmpje, weliswaar van een MP1, maar geluid is redelijk het zelfde.
Alleen gaat de DP4 volgens mij wel langzamer als in dit filmpje  ;)
(overigens niet van mij afkomstig)

https://youtu.be/L_wXj-hmDXE?si=J9ou0DXgs6B-dNSr
IB, Traincontroller, ESU loc programmer, Arduino, Daisy II

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5121
Re: Nieuwe MTB wisselaandrijvingen DP4 en DP10
« Reactie #42 Gepost op: 06 January 2025, 16:14:53 »
Servo's krijg je stil door ze langzaam te laten draaien. Als zo'n ding er 3s over doet om 15 graden af te leggen, hoor je ze bijna niet meer. Sws alles met tandwielen is eigenlijk herrie  ;D
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18312
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Nieuwe MTB wisselaandrijvingen DP4 en DP10
« Reactie #43 Gepost op: 15 April 2025, 01:15:48 »
Even een boost; zijn er mensen die de DP4 al langer in gebruik hebben? Ben ik persoonlijk wel benieuwd naar de ervaringen.
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6400
Re: Nieuwe MTB wisselaandrijvingen DP4 en DP10
« Reactie #44 Gepost op: 15 April 2025, 04:23:50 »
Heb ze op mijn module baan zitten. Tijdens ontraxs 3 dagen probleemloos gewerkt.
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)