Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:09:05
3D print wagons: de benodigde onderdelen door Dennis1984
Vandaag om 10:04:59
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 09:55:45
Modellbau Lingen 2026 door Wies
Vandaag om 09:51:52
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 09:45:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:40:29
Resin kits best met of zonder grondlaag door cor_b
Vandaag om 09:39:51
Koemo ballastlijm; welk alternatief? door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:28:51
Staion Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Locojack
Vandaag om 09:28:41
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 09:26:37
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 09:20:23
EifelBurgenBahn door Jelmer
Vandaag om 09:02:12
Goede wensen voor 2026 door Jelmer
Vandaag om 08:56:17
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Jelmer
Vandaag om 08:55:09
Railion 1606 Harderwijk. door spoorijzer
Vandaag om 08:45:34
Terschellinger Spoor door spoorijzer
Vandaag om 08:25:50
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 08:21:05
Beginnersvraag Märklin Delta "Circus Mondolino" door Jan-Peter
Vandaag om 08:19:21
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
Vandaag om 08:02:52
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
16 December 2025, 23:34:55
Hoe voorkom je strooilicht van smd led? door Edwin2121992
16 December 2025, 23:30:18
Pappe und Nass-Halten, een TT modulebaantje door Kees-Jan
16 December 2025, 23:29:46
ESU V5 Decoder setting door NS2408
16 December 2025, 22:46:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MathynK
16 December 2025, 22:41:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
16 December 2025, 21:39:02
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
16 December 2025, 21:26:59
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
16 December 2025, 20:53:14
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Rick
16 December 2025, 20:51:14
Show je realistische treinsamenstelling door Rick
16 December 2025, 20:45:16
Modelspoordagen 10 & 11 januari 2026 door Ad Cleijsen
16 December 2025, 20:44:18
  

Auteur Topic: Nieuwe MTB wisselaandrijvingen DP4 en DP10  (gelezen 15576 keer)

MartinRT

  • Offline Offline
  • Berichten: 542
Re: Nieuwe MTB wisselaandrijvingen DP4 en DP10
« Reactie #15 Gepost op: 10 October 2024, 08:52:44 »
Ja, maar nu de DP4 nog !  ;)

jvanrutten

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
Re: Nieuwe MTB wisselaandrijvingen DP4 en DP10
« Reactie #16 Gepost op: 10 October 2024, 09:06:50 »
Oeps, iets met " verkeerde bril ofzo "

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6556
Re: Nieuwe MTB wisselaandrijvingen DP4 en DP10
« Reactie #17 Gepost op: 10 October 2024, 18:40:54 »
Zie nu net op facebook eerste melding van nederlandse website dat ze hem hebben. Net geen € 23,00 per stuk. Dus scheelt wel met uk en is dus € 8,00 meer dan de mp4.

Is dan vergelijkbaar met mp4 met losse decoder (passen er 8 op een decoder dus 64,00 voor de decoder.)
Voordeel is dus afhankelijk van aantal op je baan en of je lose decoder eventueel nog voor andere schakelingen kan gebruiken.
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

bellejt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2436
Re: Nieuwe MTB wisselaandrijvingen DP4 en DP10
« Reactie #18 Gepost op: 10 October 2024, 18:45:34 »
een gewone DCC decoder voor wissels kost toch geen 64 euro
Greetings,salutations,groetjes,


Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6556
Re: Nieuwe MTB wisselaandrijvingen DP4 en DP10
« Reactie #20 Gepost op: 10 October 2024, 19:11:55 »
Een yamorc yd8116 zit wel degelijk in de prijsrange.

Zal best wat goedkopers op het www te vinden zijn maar ik hou niet van chinese zooi en haal geen plezier uit zelf dit soort componenten te maken.

@ben daar zag ik ze inderdaad ook …
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6988
Re: Nieuwe MTB wisselaandrijvingen DP4 en DP10
« Reactie #21 Gepost op: 10 October 2024, 19:18:41 »
Ah oké.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10489
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Nieuwe MTB wisselaandrijvingen DP4 en DP10
« Reactie #22 Gepost op: 10 October 2024, 23:18:04 »
Citaat van: Frank
...maar ik hou niet van chinese zooi en haal geen plezier uit zelf dit soort componenten te maken....

Dank Frank ! ;)

Grtzz,
Karst

HJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 697
Re: Nieuwe MTB wisselaandrijvingen DP4 en DP10
« Reactie #23 Gepost op: 18 October 2024, 23:00:51 »
Ik heb inmiddels een DP4 en een DP10 binnen.
Gaan we de komende dagen eens testen.
Ik heb nog nooit eerder een wisselmotor van MTB gehad dus het hele concept is nieuw voor mij.

grt

HJ
modelbouw: lekker prutsen word je blij van!

Biessendorf

  • Offline Offline
  • Berichten: 1545
  • Carpe diem
Re: Nieuwe MTB wisselaandrijvingen DP4 en DP10
« Reactie #24 Gepost op: 18 October 2024, 23:57:28 »
Een DP4 en een DP10 zijn feitelijk precies hetzelfde.

De DP10 heeft slechts dezelfde inbouwmaat als de tortoise en is ook de enige reden dat het ding misschien bestaansrecht zou kunnen hebben als vervanger van de tortoise.

Waar ik vooral benieuwd naar ben of het DCC verhaal, waarmee het zich onderscheidt van de MP serie, volstaat binnen het DCC concept, zonder hier commerciële belangen in mee te laten wegen.

Ik kijk uit naar je bevindingen HJ  (y)
Carpe Diem

HJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 697
Re: Nieuwe MTB wisselaandrijvingen DP4 en DP10
« Reactie #25 Gepost op: 25 October 2024, 23:06:13 »
Hallo mensen,

Hierbij een korte update over mijn nieuwe MTB wisselmotoren DP4 en de DP10.
Zoals ik al zei, ik heb geen ervaring met eerdere producten van MTB en kan dus niet zeggen waar de verschillen zitten.
Ik kan wel de DP4 en DP10 onderling vergelijken.

De motoren zijn behoorlijk compact uitgevoerd. Het idee van de eenvoudig verstelbare ruiter (zowel de uitslag als de posities links/rechts) vind ik slim gedaan.
Doordat er verder weinig speling in het aandrijfsysteem zit, heb ik volgens mij genoeg aan een uitslag van 3mm voor mijn peco H0 wissels. Dat betekent dat ze behoorlijk traag en gedecideerd de tongen omzetten. Ik vermoed dat ik het veertje in de peco wissels gewoon kan blijven zitten.

Als je de doosjes openmaakt ziet het er zo uit:



Rechts de DP4 en links de DP10.
Verbazend eenvoudig gebouwd. Een soort nokkenas wordt door het motortje aangedreven en deze bedient alle schakelaars en via een wiel het ruitertje met de verticale naald.

de DP4 en 10 verschillen onderling alleen in de overbrenging en de robuustheid van de draaiende onderdelen. Het lijkt erop dat de DP10 mechanisch wat zwaarder is uitgevoerd. De motortjes zijn volgens mij identiek.

Ik heb zelf de kunststof pin waarmee het wiel de ruiter aandrijft vervangen door een messing exemplaar. Gewoon een stukje messingdraad van 1,8mm op lengte gebracht, het gaatje in het wiel iets geruimd en daar ingeprikt.

Het programmeren gaat zeer eenvoudig via een enkeltoets bediening. Zet hem in de programmeerstand en stuur een wisselcommando via de centrale en bam, hij heeft zijn eigen adres. Ook de werking van het commando omkeren gaat op soortgelijke manier. Ik heb zelf beetje zitten emmeren met het invoeren van het adres omdat ik ook een nieuwe centrale heb.

De DP4 lijkt me lekker compact en goed te monteren op een H0-baan. De DP10 zou ik kunnen gebruiken ter vervanging van mijn Cobalts (spoornulbaan), hij heeft dezelfde footprint en is een stuk kleiner en lichter dan de Cobalts. Maar oftie ook hetzelfde vermogen kan leveren weet ik niet en zou ik nog moeten testen. Niet dat mijn spoornulwissels zo zwaar omlopen maar je hebt best een grote slag nodig en aardig wat aandrukkracht om de tongen goed in het railprofiel te krijgen. Die stalen veren van de Cobalts heb ik het niet zo op. Voordeel is wel dat de Cobalts een middenpositie kennen die de montage onder de baan iets vereenvoudigt.

Met deze DCC motoren zie ik geen noodzaak meer om aparte decoders voor wissels aan te schaffen en te monteren. Scheelt ook een hoop bedrading!

Zo pff, hierbij mijn eerste ervaringen.
Iemand vragen of aanvullingen?

grt

HJ





modelbouw: lekker prutsen word je blij van!

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27043
    • Pagina van klaas
Re: Nieuwe MTB wisselaandrijvingen DP4 en DP10
« Reactie #26 Gepost op: 26 October 2024, 11:19:55 »
Een aanvulling: kenmerk van de MTB aandrijvingen is dat de nokkenas altijd dezelfde kant op draait. Na een halve slag drukt de nok een microswitch in waardoor de motor stopt en klaar is voor positie 2. Laat je hem naar positie 2 draaien, dan laat de nok de microswitch weer los, de motor stopt en hij is klaar voor positie 1.

Dit betekent dat je hem altijd de tijd moet geven om naar het omschakelpunt te draaien. Je kunt je niet halverwege bedenken en hem terug laten draaien, want dat lukt niet.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Biessendorf

  • Offline Offline
  • Berichten: 1545
  • Carpe diem
Re: Nieuwe MTB wisselaandrijvingen DP4 en DP10
« Reactie #27 Gepost op: 26 October 2024, 11:36:55 »
Bedankt voor je review HJ.
Het argument voor minder bedrading vind ik wel heel erg positief bijdragen om losse wisseldecoders te vermijden.
Ook de simpele manier van adresseren klinkt als muziek in de oren.
Carpe Diem

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1339
Re: Nieuwe MTB wisselaandrijvingen DP4 en DP10
« Reactie #28 Gepost op: 10 November 2024, 16:15:45 »
Ik liep er toevallig gisteren op de beurs te Houten tegen aan en heb er 1 meegenomen om te kijken of het wat voor mij is.
Ik heb even los getest en ziet er goed uit. Programmeren is een fluitje van een cent.
Wat ik prettig vindt is dat je de richting eenvoudig door een druk op de knop kunt omdraaien. Scheelt een hoop gehannis bij inbouwen.
Vindt de prijs ook zeer schappelijk.

Ik ga deze een keer plaatsen voor proef. Mogelijk worden servo's op cruciale wissels op mijn modelbaan vervangen door deze aandrijving.

Mvg, Johan.

P.s. zonder dit forum had ik niet geweten van dit product!

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 3049
  • Aachenau West
Re: Nieuwe MTB wisselaandrijvingen DP4 en DP10
« Reactie #29 Gepost op: 10 November 2024, 20:27:42 »
@ HJ

Ik zou dat veertje van de Peco-wissels er maar uit halen. Doe ik zelf ook.
En dan het puntstuk elektrisch aansluiten op de wisselmotor van MTB. Dan ben je niet afhankelijk van stroomvoering via de wisseltongen (wat namelijk onbetrouwbaar is)

Groet, Bas