Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
Vandaag om 18:34:04
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 18:32:56
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door Ferdinand Bogman
Vandaag om 18:11:57
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door janw
Vandaag om 18:11:31
Welke winkel voert deze merken? door Eric v C
Vandaag om 17:59:15
Module vliegveld Jan van Mourik door Gerard van de Weijer
Vandaag om 17:50:24
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door puntenglijder
Vandaag om 17:35:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 17:32:30
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Wim Vink
Vandaag om 17:31:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:28:02
Digitale kraan Roco 46801 door Freddy
Vandaag om 17:19:01
PB Models, ICR-rijtuigen door Ben
Vandaag om 17:10:11
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 16:54:01
Minder wissels door Huup
Vandaag om 16:22:30
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 16:11:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 16:02:59
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 15:58:04
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 14:38:09
Albert's fantasie in schaal 0e door spoorijzer
Vandaag om 14:11:16
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 13:13:50
LIMA IRM Cardanassen door henk
Vandaag om 12:49:33
Waar is dit? door Eric v C
Vandaag om 12:18:17
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door spoorijzer
Vandaag om 11:51:21
Een Rotterdams gebouw door Gerco van Beelen
Vandaag om 11:43:23
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 10:57:52
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:57:23
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:36:44
Overstap naar HTM door bernhard67
Vandaag om 09:09:34
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door spoorijzer
Vandaag om 09:00:38
20/21 september 2025: Stadskanaal onder Stoom! door timtrein
04 September 2025, 23:30:33
  

Auteur Topic: Nieuwe MTB wisselaandrijvingen DP4 en DP10  (gelezen 10481 keer)

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18028
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Nieuwe MTB wisselaandrijvingen DP4 en DP10
« Reactie #45 Gepost op: 15 April 2025, 04:28:30 »
Ok, duidelijk! Dank (y)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Skippy

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 1
Re: Nieuwe MTB wisselaandrijvingen DP4 en DP10
« Reactie #46 Gepost op: 27 May 2025, 20:44:55 »
Beinvloeden deze aandrijvingen niet het rijgedrag van locomotieven en veroorzaken ze geen flikkeringen in rijtuigen als ze schakelen?
Er is ook een DP1 met 1 contact of heb je er 2 nodig voor een wissel aan te sturen?
Alvast bedankt Toon.

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6273
Re: Nieuwe MTB wisselaandrijvingen DP4 en DP10
« Reactie #47 Gepost op: 27 May 2025, 21:13:12 »
Niets kunnen merken van enige beïnvloeding van de functies van de treinen als gevolg van deze aandrijvingen Toon.

Verder zou 1 relais contact ook voldoende zijn om polarisatie hartstuk van wissel te regelen maar volgens mijn info is er (nog) geen DP versie met 1 relais (zoals de simpelste uitvoering van MTB MP serie wel heeft.
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18028
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Nieuwe MTB wisselaandrijvingen DP4 en DP10
« Reactie #48 Gepost op: 27 May 2025, 21:19:04 »
Beinvloeden deze aandrijvingen niet het rijgedrag van locomotieven en veroorzaken ze geen flikkeringen in rijtuigen als ze schakelen?


Nee.
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26770
    • Pagina van klaas
Re: Nieuwe MTB wisselaandrijvingen DP4 en DP10
« Reactie #49 Gepost op: 27 May 2025, 22:57:40 »
Er is ook geen enkele reden om te denken dat ze het gedrag van locs of verlichting beïnvloeden.
Het motortje in zo'n MTB aandrijving trekt 150 mA, dat is minder dan de meeste locmotoren.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

spyro

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 3
Re: Nieuwe MTB wisselaandrijvingen DP4 en DP10
« Reactie #50 Gepost op: 28 May 2025, 12:28:10 »
Niets kunnen merken van enige beïnvloeding van de functies van de treinen als gevolg van deze aandrijvingen Toon.

Verder zou 1 relais contact ook voldoende zijn om polarisatie hartstuk van wissel te regelen maar volgens mijn info is er (nog) geen DP versie met 1 relais (zoals de simpelste uitvoering van MTB MP serie wel heeft.

inmiddels zijn deze wel te verkrijgen

thijs

  • Offline Offline
  • Berichten: 150
Re: Nieuwe MTB wisselaandrijvingen DP4 en DP10
« Reactie #51 Gepost op: 28 May 2025, 15:37:18 »
Beinvloeden deze aandrijvingen niet het rijgedrag van locomotieven en veroorzaken ze geen flikkeringen in rijtuigen als ze schakelen?
Er is ook een DP1 met 1 contact of heb je er 2 nodig voor een wissel aan te sturen?
Alvast bedankt Toon.


Als je met detectie rijdt en puntstuk wilt schakelen is deze niet geschikt.


Thijs

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7199
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Nieuwe MTB wisselaandrijvingen DP4 en DP10
« Reactie #52 Gepost op: 28 May 2025, 15:55:01 »
Interessant verhaal.
Ik wil binnenkort ook eens wat proberen met deze dingen.

Groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3486
    • modulebaan.nl
Re: Nieuwe MTB wisselaandrijvingen DP4 en DP10
« Reactie #53 Gepost op: 28 May 2025, 15:57:59 »

Als je met detectie rijdt en puntstuk wilt schakelen is deze niet geschikt.


Thijs

Hoezo?
modulebaan.nl

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5027
Re: Nieuwe MTB wisselaandrijvingen DP4 en DP10
« Reactie #54 Gepost op: 28 May 2025, 16:11:27 »
soms willen mensen een wissel terugmelden om ze sneller vrij te kunnen geven voor het computerprogramma. Daartoe is nodig dat je het puntstuk ook meeneemt in de detectie. En daarvoor is het weer nodig dat de puntstukcontacten potentiaal vrij zijn.

Maar volgens mij hebben ze dat wel degelijk als ik naar de afbeeldingen kijk.
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26770
    • Pagina van klaas
Re: Nieuwe MTB wisselaandrijvingen DP4 en DP10
« Reactie #55 Gepost op: 28 May 2025, 16:49:38 »
Bij de DP1 is het contact niet potentiaalvrij. Het is verbonden met de DCC voeding. Als je de DCC spanning direct van de spoorstaven van het wissel haalt, dan vormt de aandrijving een belasting waardoor het wissel continu bezet wordt gemeld. Haal je de DCC spanning direct van de ringleiding, dus buiten de detectie om, dan wordt het puntstuk niet gedetecteerd. (als je het contact gebruikt om het puntstuk te schakelen)
De DP4 en DP 10 hebben wel vrije contacten. De DP16 is een mengvorm, 1 vrij contact en 1 contact verbonden met DCC.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3486
    • modulebaan.nl
Re: Nieuwe MTB wisselaandrijvingen DP4 en DP10
« Reactie #56 Gepost op: 28 May 2025, 23:07:09 »
Klaas
Dank je wel voor deze heldere uitleg.
Groet
Tjalling
modulebaan.nl

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6273
Re: Nieuwe MTB wisselaandrijvingen DP4 en DP10
« Reactie #57 Gepost op: 29 May 2025, 09:11:54 »
Ik had nog niet meegekregen dat er inmiddels ook een DP1 is, is wat betreft aansluiten en kosten wel een heel mooi alternatief op de bestaande systemen (servo aandrijvingen en de MP1 in combinatie met losse decoder).

Enige minpuntje is dat de voeding van de wisselaandrijving dan ook van je DCC voeding moet komen (omdat de DP 1 maar 1 aansluiting heeft) maar dat is met verbruik dat Klaas eerder al melde geen probleem. Er gaan in de praktijk toch hoog zelden meerdere wissels tegelijk om.

Was voor volgende laag vaan mijn baan al aan het puzzelen waar alle besturingscomponenten het beste geplaatst kunnen worden maar de wisseldecoders kan ik nu dus schrappen.  (y)
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26770
    • Pagina van klaas
Re: Nieuwe MTB wisselaandrijvingen DP4 en DP10
« Reactie #58 Gepost op: 29 May 2025, 09:58:05 »
Enige minpuntje is dat de voeding van de wisselaandrijving dan ook van je DCC voeding moet komen(y)
Dat is bij de andere DP versies ook zo. Ik zie nergens dat je de voeding los van de DCC kunt aansluiten.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Jan.vast

  • Offline Offline
  • Berichten: 18
Mtb wissel aandrijving dcc, welke te kiezen?
« Reactie #59 Gepost op: 29 May 2025, 10:18:19 »
De Mtb wissel aandrijving met dcc lijkt mij een goed kosten besparende oplossing, maar welke te kiezen, er zijn 3 modellen, wie heeft ervaringen?