Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Eric B
Vandaag om 11:35:55
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Peter Kleton
Vandaag om 11:26:32
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:47:27
Rondom Charlois door Hans Reints
Vandaag om 10:45:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 10:28:20
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 09:51:11
13 december modelspoorbeurs Houten door maartenvdb
Vandaag om 09:50:27
Rail away door henk
Vandaag om 09:49:23
Onshape gebruikersgroep door Joz
Vandaag om 09:41:00
Surava in modules door Boertje
Vandaag om 09:28:39
RhB H0m, Albulisch door Boertje
Vandaag om 08:34:25
GoVolta treindiensten naar Berlijn & Hamburg door Quinzeedied
Vandaag om 07:51:53
Staion Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Martijnstein
Vandaag om 06:17:52
3 januari NVBS oliebollenrit door FreekH
Vandaag om 00:51:31
NS 8100 in 0 door roadster36
12 December 2025, 23:18:52
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Sven
12 December 2025, 22:51:15
HTM PCC tram en wat gefrutsel er bij door Sven
12 December 2025, 22:44:00
Pfarrerwinkel bahn door DJV
12 December 2025, 22:06:32
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door moonlicht
12 December 2025, 21:29:32
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor door GerardvV
12 December 2025, 21:25:41
Kersttrein door 008200
12 December 2025, 19:12:13
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Frans Peeters
12 December 2025, 18:48:53
Testbaantje wordt Kerstbaantje (N-spoor, 0,31 M²) door Rico [momfer]
12 December 2025, 18:44:25
ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden door Huup
12 December 2025, 18:37:56
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
12 December 2025, 16:45:42
De spoorhaven van Zuidbarge. door cor_b
12 December 2025, 15:46:17
blablabla door Duikeend
12 December 2025, 15:24:15
Spoor op industrieterrein Lage Weide door R1954
12 December 2025, 15:14:11
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door roco
12 December 2025, 15:06:54
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Ronald Halma
12 December 2025, 14:05:52
  

Auteur Topic: Nieuwe MTB wisselaandrijvingen DP4 en DP10  (gelezen 15439 keer)

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18560
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Nieuwe MTB wisselaandrijvingen DP4 en DP10
« Reactie #45 Gepost op: 15 April 2025, 04:28:30 »
Ok, duidelijk! Dank (y)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Skippy

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 1
Re: Nieuwe MTB wisselaandrijvingen DP4 en DP10
« Reactie #46 Gepost op: 27 May 2025, 20:44:55 »
Beinvloeden deze aandrijvingen niet het rijgedrag van locomotieven en veroorzaken ze geen flikkeringen in rijtuigen als ze schakelen?
Er is ook een DP1 met 1 contact of heb je er 2 nodig voor een wissel aan te sturen?
Alvast bedankt Toon.

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6546
Re: Nieuwe MTB wisselaandrijvingen DP4 en DP10
« Reactie #47 Gepost op: 27 May 2025, 21:13:12 »
Niets kunnen merken van enige beïnvloeding van de functies van de treinen als gevolg van deze aandrijvingen Toon.

Verder zou 1 relais contact ook voldoende zijn om polarisatie hartstuk van wissel te regelen maar volgens mijn info is er (nog) geen DP versie met 1 relais (zoals de simpelste uitvoering van MTB MP serie wel heeft.
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18560
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Nieuwe MTB wisselaandrijvingen DP4 en DP10
« Reactie #48 Gepost op: 27 May 2025, 21:19:04 »
Beinvloeden deze aandrijvingen niet het rijgedrag van locomotieven en veroorzaken ze geen flikkeringen in rijtuigen als ze schakelen?


Nee.
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27031
    • Pagina van klaas
Re: Nieuwe MTB wisselaandrijvingen DP4 en DP10
« Reactie #49 Gepost op: 27 May 2025, 22:57:40 »
Er is ook geen enkele reden om te denken dat ze het gedrag van locs of verlichting beïnvloeden.
Het motortje in zo'n MTB aandrijving trekt 150 mA, dat is minder dan de meeste locmotoren.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

spyro

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 3
Re: Nieuwe MTB wisselaandrijvingen DP4 en DP10
« Reactie #50 Gepost op: 28 May 2025, 12:28:10 »
Niets kunnen merken van enige beïnvloeding van de functies van de treinen als gevolg van deze aandrijvingen Toon.

Verder zou 1 relais contact ook voldoende zijn om polarisatie hartstuk van wissel te regelen maar volgens mijn info is er (nog) geen DP versie met 1 relais (zoals de simpelste uitvoering van MTB MP serie wel heeft.

inmiddels zijn deze wel te verkrijgen

thijs

  • Offline Offline
  • Berichten: 154
Re: Nieuwe MTB wisselaandrijvingen DP4 en DP10
« Reactie #51 Gepost op: 28 May 2025, 15:37:18 »
Beinvloeden deze aandrijvingen niet het rijgedrag van locomotieven en veroorzaken ze geen flikkeringen in rijtuigen als ze schakelen?
Er is ook een DP1 met 1 contact of heb je er 2 nodig voor een wissel aan te sturen?
Alvast bedankt Toon.


Als je met detectie rijdt en puntstuk wilt schakelen is deze niet geschikt.


Thijs

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7184
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Nieuwe MTB wisselaandrijvingen DP4 en DP10
« Reactie #52 Gepost op: 28 May 2025, 15:55:01 »
Interessant verhaal.
Ik wil binnenkort ook eens wat proberen met deze dingen.

Groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3500
    • modulebaan.nl
Re: Nieuwe MTB wisselaandrijvingen DP4 en DP10
« Reactie #53 Gepost op: 28 May 2025, 15:57:59 »

Als je met detectie rijdt en puntstuk wilt schakelen is deze niet geschikt.


Thijs

Hoezo?
modulebaan.nl

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5183
Re: Nieuwe MTB wisselaandrijvingen DP4 en DP10
« Reactie #54 Gepost op: 28 May 2025, 16:11:27 »
soms willen mensen een wissel terugmelden om ze sneller vrij te kunnen geven voor het computerprogramma. Daartoe is nodig dat je het puntstuk ook meeneemt in de detectie. En daarvoor is het weer nodig dat de puntstukcontacten potentiaal vrij zijn.

Maar volgens mij hebben ze dat wel degelijk als ik naar de afbeeldingen kijk.
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27031
    • Pagina van klaas
Re: Nieuwe MTB wisselaandrijvingen DP4 en DP10
« Reactie #55 Gepost op: 28 May 2025, 16:49:38 »
Bij de DP1 is het contact niet potentiaalvrij. Het is verbonden met de DCC voeding. Als je de DCC spanning direct van de spoorstaven van het wissel haalt, dan vormt de aandrijving een belasting waardoor het wissel continu bezet wordt gemeld. Haal je de DCC spanning direct van de ringleiding, dus buiten de detectie om, dan wordt het puntstuk niet gedetecteerd. (als je het contact gebruikt om het puntstuk te schakelen)
De DP4 en DP 10 hebben wel vrije contacten. De DP16 is een mengvorm, 1 vrij contact en 1 contact verbonden met DCC.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3500
    • modulebaan.nl
Re: Nieuwe MTB wisselaandrijvingen DP4 en DP10
« Reactie #56 Gepost op: 28 May 2025, 23:07:09 »
Klaas
Dank je wel voor deze heldere uitleg.
Groet
Tjalling
modulebaan.nl

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6546
Re: Nieuwe MTB wisselaandrijvingen DP4 en DP10
« Reactie #57 Gepost op: 29 May 2025, 09:11:54 »
Ik had nog niet meegekregen dat er inmiddels ook een DP1 is, is wat betreft aansluiten en kosten wel een heel mooi alternatief op de bestaande systemen (servo aandrijvingen en de MP1 in combinatie met losse decoder).

Enige minpuntje is dat de voeding van de wisselaandrijving dan ook van je DCC voeding moet komen (omdat de DP 1 maar 1 aansluiting heeft) maar dat is met verbruik dat Klaas eerder al melde geen probleem. Er gaan in de praktijk toch hoog zelden meerdere wissels tegelijk om.

Was voor volgende laag vaan mijn baan al aan het puzzelen waar alle besturingscomponenten het beste geplaatst kunnen worden maar de wisseldecoders kan ik nu dus schrappen.  (y)
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27031
    • Pagina van klaas
Re: Nieuwe MTB wisselaandrijvingen DP4 en DP10
« Reactie #58 Gepost op: 29 May 2025, 09:58:05 »
Enige minpuntje is dat de voeding van de wisselaandrijving dan ook van je DCC voeding moet komen(y)
Dat is bij de andere DP versies ook zo. Ik zie nergens dat je de voeding los van de DCC kunt aansluiten.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Jan.vast

  • Offline Offline
  • Berichten: 18
Mtb wissel aandrijving dcc, welke te kiezen?
« Reactie #59 Gepost op: 29 May 2025, 10:18:19 »
De Mtb wissel aandrijving met dcc lijkt mij een goed kosten besparende oplossing, maar welke te kiezen, er zijn 3 modellen, wie heeft ervaringen?