Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Modeltreinwinkels in Berlijn. door Maarten.T
Vandaag om 00:51:31
Vraag omtrent schakelen rangeersporen (analoog) door Zeeuw
Vandaag om 00:46:20
Fleischmann Anna ombouw. door Hasenwald
12 August 2025, 23:52:29
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Bram S
12 August 2025, 23:48:12
Artitec vierdeurs stalen D door gtw6016
12 August 2025, 23:43:50
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
12 August 2025, 23:27:50
booster vraag door Patrick Smout
12 August 2025, 23:08:09
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Ronald Halma
12 August 2025, 22:59:17
Lima Plan E ral kleuren vraag door jandcargo
12 August 2025, 22:56:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
12 August 2025, 22:54:18
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
12 August 2025, 22:26:34
US diorama in H0 door Wim Vink
12 August 2025, 22:08:04
Toon hier je (model)TRAM foto's. door MarcoK1999
12 August 2025, 21:13:19
PB Models, ICR-rijtuigen door WesleyMunnik
12 August 2025, 20:50:30
Raadplaatje door Hlv53
12 August 2025, 20:46:33
Aachenau West door puntenglijder
12 August 2025, 20:33:04
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
12 August 2025, 19:45:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door defender
12 August 2025, 19:23:04
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
12 August 2025, 19:16:13
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door willyTEE
12 August 2025, 18:45:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dave.......
12 August 2025, 17:52:27
Zolderbaan 2025 door JoopSpoort
12 August 2025, 17:46:55
Da's Daz 2 door Huup
12 August 2025, 17:32:49
Sfeer op je modelbaan door BartvD
12 August 2025, 17:07:18
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
12 August 2025, 16:56:25
Trix BR94 ontspoort door marco
12 August 2025, 16:55:23
VERPLAATST: Zolderbaan 2025 door Reinout van Rees
12 August 2025, 16:36:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
12 August 2025, 15:43:18
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
12 August 2025, 15:37:58
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
12 August 2025, 15:05:06
  

Auteur Topic: Oude metalen trafo's gebruiken.......  (gelezen 19047 keer)

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6722
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #165 Gepost op: 16 April 2024, 08:46:30 »

De natte ruimtes staan bij mij buiten de aardlekschakelaar vanwege te verwachten lekstroom.


Beetje dom.......

Mug

  • Offline Offline
  • Berichten: 327
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #166 Gepost op: 16 April 2024, 09:50:39 »
Moet je bij de regelgevers zijn.
Was in het verleden gewoon volgens de installatie voorschriften NEN 1010
en is in veel woningen het geval.
Grtz. Frits

Mug

  • Offline Offline
  • Berichten: 327
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #167 Gepost op: 16 April 2024, 10:04:57 »
ben in mijn professionele leven ook aardingsdeskundige geweest en wat sommige nitwits hier uitkramen
Gelul dus....
Hou op met dat gezwets als je er geen verstand van hebt.
Mijn TABO opleiding gaat iets verder dan dat ge-papagaai werk van veelposters
Maar onthoud jezelf iig van goedbedoelde uitlatingen waar je geen verstand van hebt.
Onvoorstelbaar hoe de betweters hier dingen uitkramen
??? ???
Grtz. Frits

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 1436
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #168 Gepost op: 16 April 2024, 10:11:58 »
    Benelux indachtig:  de normen, richtlijnen, regelgeving (...)  van  NEN1010 (NL)  en  AREI (B - boek 1, 2, 3) zijn niet per se gelijklopend.
     ( een gewaarschuwd mens is er meerdere waard )                                         (AREI werd aangepast in 2020 en 03/'23)
   
« Laatst bewerkt op: 16 April 2024, 10:24:47 door hervé. Reden: toevoeging »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26706
    • Pagina van klaas
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #169 Gepost op: 16 April 2024, 11:05:37 »
Verschil: NEN1010 is een richtlijn, in de zin van aanbeveling. Je hoeft je er niet aan te houden.
AREI heeft kracht van wet, die moet je volgen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Magic

  • Offline Offline
  • Berichten: 60
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #170 Gepost op: 16 April 2024, 11:35:42 »
Als in een bouwvergunning de aanleg conform NEN1010 als voorwaarde wordt genoemd, heeft het ook de kracht van een wet.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26706
    • Pagina van klaas
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #171 Gepost op: 16 April 2024, 11:41:01 »
Dan is het geen wet maar een contractvoorwaarde.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Magic

  • Offline Offline
  • Berichten: 60
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #172 Gepost op: 16 April 2024, 13:12:20 »
Citaat
  Dan is het geen wet maar een contractvoorwaarde ]
Een (publiekrechtelijke) bouwvergunning is een afgeleide van de Bouwverordening en de Wet RO, en geen privaatrechtelijk contract.

Gijs

  • Offline Offline
  • Berichten: 21
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #173 Gepost op: 16 April 2024, 13:31:36 »
Naar aanleiding van de starter van dit onderwerp.

Die oude trafo's zijn per definitie alleen maar 220 volt, en dus eigenlijk niet geschikt voor op het huidige 230 volt netwerk
Die oude trafo's worden op het huidige 230 volt netwerk ook veelal warmer dan op het vroegere 220 volt netwerk

Volgens https://nl.wikipedia.org/wiki/Netspanning

Dat de spanning verhoogd werd van nominaal 220 volt (±10%) naar 230 volt (+6%/−10%). Nieuwe apparatuur wordt bewust voor deze hogere spanning ontworpen, maar oude apparaten (bijvoorbeeld elektrisch handgereedschap), antieke radio's met radiobuizen en gloeilampen en dergelijke hebben eronder te lijden. In veel apparaten neemt door de hogere spanning ook de stroom toe. Daardoor wordt meer warmte geproduceerd met als gevolg dat apparaten het eerder begeven.

In Nederland zijn normen opgesteld waar de spanning aan dient te voldoen. Deze normen zijn vastgelegd als NEN-EN 50160. Voor de spanning is afgesproken dat de spanning naar beneden toe nooit meer dan 15% mag afwijken (195,5 volt) en naar boven nooit meer dan 10% (253 volt). Gedurende minimaal 95% van de meettijd mag de spanning niet meer dan 10% naar beneden afwijken (207 volt).

Netbeheerder zorgt voor de spanning in het net.
De netbeheerders dienen er voor te zorgen dat de spanning niet hoger is dan 10% boven de normale spanning.
De normale spanning is 230 Volt, de maximale spanning is dus 230 + 10% = 253 Volt.

Dit laatste is vooral te zien bij gebieden waar veel zonnepanelen worden toegepast.
De omvormers zouden pas afschakelen als de spanning boven de 253 Volt komt.
Wat heeft dit dan voor gevolgen voor de huidige apparatuur.
Voor transformatoren betekend dit dus dat deze nog warmer worden.
Maar wat houd dit in voor de nu veelal geleverde schakelende voedingen?
Deze hebben een primaire gelijkrichting met condensatoren zijn deze daar dan wel geschikt voor?
Op deze schakelende voedingen staat meestal dat deze geschikt zijn voor 100--240 Volt.
Wat dus lager is dan de maximum netspanning van 253 Volt.

Dus het probleem beschreven in de eerste vraag is naar mijn inzicht nog erger geworden.

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7485
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #174 Gepost op: 16 April 2024, 13:35:43 »
Laat maar, anders zitten we straks weer in een nieuw rondje zijpaden

Nou, eentje dan. Oude buizenradio's hebben vaak op de spanningscaroussel ook een keuze voor 240 of 245 volt netspanning zitten. Probleem opgelost. Bij een treintrafo heb ik zoiets nog nooit gezien.
« Laatst bewerkt op: 16 April 2024, 14:01:04 door Pauldg »
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5000
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #175 Gepost op: 16 April 2024, 16:25:37 »
Die oude trafo's worden op het huidige 230 volt netwerk ook veelal warmer dan op het vroegere 220 volt netwerk
....
In veel apparaten neemt door de hogere spanning ook de stroom toe.

Blijkbaar juist in trafo's niet...?

https://www.hoogspanningsnet.com/techniek/transformators/#:~:text=Vermogen%20gaat%20aan%20%C3%A9%C3%A9n%20zijde,stroomsterkte%20juist%20verlaagd%20en%20andersom.

En deze staat ook nog open:

...  ; ergo voor de veiligheid is de [red: kwaliteit van de] aarding dan toch geen voorwaarde voor functioneren de aardlek..? Of is dit naief?
« Laatst bewerkt op: 16 April 2024, 16:28:57 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7753
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #176 Gepost op: 16 April 2024, 17:42:10 »
Even wat opgeschoond.

Reinout-als-moderator
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1277
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #177 Gepost op: 16 April 2024, 22:25:46 »
Beetje dom.......
Dat valt wel mee... :)

Eea is geheel in overeenstemming met de vigerende regelgeving van destijds.

De veiligheidsfilosofie is erop gericht dat bij een defect in een elektrisch apparaat waarbij de behuizing onder spanning komt te staan en je dus in aanraking kunt komen met spanningvoerende delen, er geen onveilige situatie mag ontstaan.

Bij een geaard apparaat, dat is aangesloten op een geaarde contactdoos, gebeurt dat via de aardleiding.
De stroom wordt veilig afgevoerd via de aardleiding en vormt geen gevaar voor een persoon die de behuizing aanraakt.

Bij een ongeaard apparaat, of een apparaat dat is aangesloten op een ongeaarde contactdoos is dit niet mogelijk.
Begin jaren 70 is daarvoor de aardlekschakelaar bedacht, die de stroom uitschakelt zodra er een geringe stroom (meestal >=30 mA) lekt.
Als deze stroom via het menselijk lichaam verloopt, zal deze direct worden uitgeschakeld, waardoor deze geen letsel zal veroorzaken.
Dwz de kans hierop werd destijds door de normcommissie voldoende klein geacht.

Als de persoon zelf geïsoleerd is ten opzichte van de aarde, zal er geen lekstroom via het lichaam lopen.
De aardlekschakelaar schakelt de stroom dan niet uit, maar er ontstaat ook geen onveilige situatie.

Overigens wil dit niet zeggen dat je het defecte apparaat niet moet repareren of vervangen.



Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6722
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #178 Gepost op: 17 April 2024, 05:32:50 »
Ja de vigerende regelgeving van destijds. Maar het is 2024 en je natte ruimte niet onderbrengen onder een aardlekschakelaar vind ik een beetje dom maar volwassen mensen mogen zelf besluiten nemen dus be my guest.  ;)

Dit topic is opgeschoond maar het is jammer dat er niet op inhoud wordt gemodereerd. Ik snap wel waarom want het eind is er van zoek maar het zou prettig zijn (vind ik) dat dit gaat over oude trafo's. Da's namelijk het onderwerp en er valt best wat over te zeggen.

Gr, Ben.

old-fleischmann

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 7
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #179 Gepost op: 17 April 2024, 11:55:40 »
Een heleboel klokken en weinig klepels.

Ik heb zelf een baan met oud Fleischmann materieel en dus ook
oude blikken transformators en snelheidsregelaars.
De trafo s worden afgezekerd met een installatie automaat (als) van 6 ampere
vermogen wordt dan 6 maal 230 is 1380 watt, lijkt mij genoeg voor treinbaan.
Blikken behuizing is gewoon geaard.

Bij de oude blikken trafo s worden alle mogelijke verbinding tussen het stroomvoerende
gedeelte en de behuizing electrisch gescheiden dmv geisoleerde ringetjes, pertinax plaatjes
etc. Er kan dus bijna nooit geen spanning op de behuizing komen.

Dat de oude aansluitsnoeren slecht en/of deels verpulverd zijn is geen probleem.
Trafo uit elkaar halen, oude aansluiting los solderen ,vervolgens er een nieuw snoer( twee aders)
er aan solderen en klaar ben je. Het ding kan weer een halve eeuw mee.

Trouwens een nieuw snoer en de kunststof behuizing vergaan ook in de loop der tijd
Bijna alle kunststoffen verliezen hun eigenschappen door het uitdampen van oplosmiddelen
en de aantasting door UV straling.

Dat er tegenwoordig een hele hoop dingen van kunststof gemaakt zijn heeft meer te maken
met fabrikage technieken en kostprijs dan met de kwaliteit.