Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat wordt op dit object op het perron geklikt? door Remunj
Vandaag om 12:41:22
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 12:39:28
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:36:50
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:35:21
Bauarbeiten im gange door Paul1969
Vandaag om 12:29:11
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 12:08:24
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Eric B
Vandaag om 12:07:32
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 11:59:52
'Permaloog' met electronenbuizen door Pauldg
Vandaag om 11:20:01
Voiture-restaurant « Libre-Service » - Jouef HJ4208 - HO 1/87 - CIWL - EP IV door willyTEE
Vandaag om 11:06:04
Raadplaatje door Sikko
Vandaag om 10:51:12
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door Jelmer
Vandaag om 10:41:39
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door spoorijzer
Vandaag om 10:40:11
The Micro Model Railway Dispatch door spoorijzer
Vandaag om 10:39:19
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 10:16:23
Sankt Georgen. door Wim Vink
Vandaag om 10:11:37
Modelspoorbaan van Einte door Jelmer
Vandaag om 10:06:33
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 10:02:15
Molenbaan (werktitel) door tothebeach
Vandaag om 08:58:39
Mijn geweatherde modellen door Keska
Vandaag om 08:55:55
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door DJV
Vandaag om 05:07:19
Minibaan Visserskaai H0 door Peter J K
Vandaag om 00:51:21
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door RieX
21 December 2025, 23:58:41
Digikeijs 4024 servodecoder bewegingsuitslagen niet te programmeren door Dave.......
21 December 2025, 23:47:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
21 December 2025, 23:32:02
Goede wensen voor 2026 door Ferdinand Bogman
21 December 2025, 23:30:50
Revier Rheinbrenner (H0) door Schachbrett
21 December 2025, 23:26:53
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Schachbrett
21 December 2025, 23:25:31
Train o Matic smart power pack door Blausee-Mitholz
21 December 2025, 23:19:32
Rondom Charlois door Schachbrett
21 December 2025, 23:16:02
  

Auteur Topic: Oude metalen trafo's gebruiken.......  (gelezen 22054 keer)

Pauldg

  • Online Online
  • Berichten: 7790
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #195 Gepost op: 18 April 2024, 08:17:21 »
Net als vroeger. Met een klem aan een radiatorbuis van de cv.  :D
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1532
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #196 Gepost op: 18 April 2024, 08:21:01 »
Gelet op curve en de uitschakeltijd zal een 6 ampere automaat eerder uitgaan dan een van 16 ampere.

De enige situatie waarbij dat optreedt is dat de treinbaan 'slechts' overbelast is en geen 'harde' kortsluiting aan de primaire zijde veroorzaakt en dus meer dan 6A verbruikt maar minder dan 16A.
Dan moet je wel erg veel trafo's hebben staan om meer dan 1380W te verbruiken.
Anders gaan wrs de trafo's als 'smeltzekering' werken...

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22763
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #197 Gepost op: 18 April 2024, 08:32:12 »
Als je denkt dat het kan gebeuren dat de primaire beveiliging wel reageert bij 6A en niet bij 16A, dan heb je een probleem in je modelbaaninstallatie dat je moet oplossen. Komen we misschien toch weer terug bij het eerste bericht. Alleen begrijp ik uit dit draadje dat zelfs oude trafo’s in een metalen behuizing in de regel goed genoeg zijn.

Verder begrijp ik dat apart afzekeren van een treinbaan nooit zo goed. Een doorsnee zolderbaan gebruikt primair hooguit 1A en heeft aan enkele stopcontact, gewoon beveiligd beneden in de meterkast, meer dan genoeg. Met goede apparatuur is de kans op primaire sluiting of overbelasting ook minimaal.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Pauldg

  • Online Online
  • Berichten: 7790
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #198 Gepost op: 18 April 2024, 08:43:59 »
En voor het betere knutselwerk: op een audioforum waar ik wel eens kom speelt ook het probleem met 220 volt voedingstrafo's die te heet worden. De truuk die daar wordt toegepast is om een extra trafotje van 230-12 volt, 1A op te nemen. De 230 volt gewoon aansluiten op de netkant en de 12 volt in tegenfase in serie schakelen met de primaire kant van de hoofdtrafo. Dan loopt er weer iets minder dan 220 volt doorheen. Alleen toe te passen door mensen die alle bovenstaande termen begrijpen  ;D
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5191
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #199 Gepost op: 18 April 2024, 09:54:03 »
Waarom wordt dat ding eigenlijk heter..?

Mijn huis-tuin-&-keuken poging voor een regelbare wisselstroomtrafo: als ingaande spanning omhoog gaat, gaat uitgaande spanning omhoog (bij gelijk aantal wikkelingen), dus zal je 'm iets terugdraaien om zelfde spanning te houden. Maar stroom aan uitgaande kant blijft dan ook hetzelfde? En met hogere ingangsspanning vraagt tie daar juist minder stroom...? Dus waarom dan die extra warmte?

De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6994
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #200 Gepost op: 18 April 2024, 10:03:02 »
Ja daar begon het topic mee, trafo wordt heet bij 230V zei Jos. Maar bij veel van z'n stellingen geeft hij geen uitleg.  ;)

Pauldg

  • Online Online
  • Berichten: 7790
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #201 Gepost op: 18 April 2024, 10:06:59 »
Iets met een vuistregel voor draaddikte en aantal wikkelingen bij een verwacht voltage, vermogen, kernmateriaal, verzadiging et cetera. In ieder geval klopt het niet meer bij een ander voltage
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5191
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #202 Gepost op: 18 April 2024, 10:22:58 »
Maar kan toch niet dat we al 14 pagina's vullen, terwijl niemand weet waarom dat ding warm wordt?!  ;D

@Klaas?
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Pauldg

  • Online Online
  • Berichten: 7790
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #203 Gepost op: 18 April 2024, 10:27:40 »
Hij wordt warm door inductie (daar kan je ook op koken). Het transformeren van spanning is nooit ideaal. Een deel van de energie verdwijnt als warmte. Wanneer je er meer in stopt, krijg je ook meer warmte terug.
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27066
    • Pagina van klaas
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #204 Gepost op: 18 April 2024, 10:40:00 »
Het grootste verschil zit in de nullastverliezen. Als een trafo onbelast is, dus als er aan de uitgang geen stroom wordt afgenomen, dan gedraagt hij zich als een smoorspoel. Er loopt dan een geringe primaire wisselstroom die als gevolg heeft dat de magnetisering van het ijzer steeds wordt omgekeerd. En die omkering van de magnetisering veroorzaakt warmteontwikkeling in het ijzerpakket. Bij hogere netspanning loopt er ook een hogere primaire nullaststroom die een sterker magneetveld tot gevolg heeft. En dat geeft meer warmteontwikkeling in het ijzer.

Maar ik ben nog steeds van mening dat de verhoging van de netspanning naar 230V niet tot gevolg kan hebben dat de trafo spontaan in brand vliegt.
Daarbij moet je bedenken dat in het 220V tijdperk de tolerantie op de spanning ook +/-10% was. De spanning kon toen ook al 242V worden. Dus wat mij betreft geen reden tot paniek.

En nog maar eens: dit topic focust op trafo's in een metalen kast, maar hetzelfde verhaal geldt net zo goed voor 220V trafo's met een kunststof kast. En daarvan zijn er waarschijnlijk nog veel meer in gebruik.

« Laatst bewerkt op: 18 April 2024, 10:45:06 door Klaas Zondervan »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3372
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #205 Gepost op: 18 April 2024, 11:13:25 »
Ik heb een blauwe Märklin 6631 trafo al bijna twee jaar in dienst. Ook 220 V en kunststof behuizing. Die voelt hooguit een beetje lauw aan na lang aan te hebben gestaan.
Bij de buren zeggen ze soms dat het veiliger is om een witte trafo te gebruiken vanwege de hogere spanning. Ik zie echter het probleem niet en laat mij daardoor niet weerhouden een meer nostalgische trafo te gebruiken.
Groeten,
Richard

Pauldg

  • Online Online
  • Berichten: 7790
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #206 Gepost op: 18 April 2024, 11:20:00 »
Marge en gebruik zal ook zeker uitmaken. Bij dat audioforum wordt de eerder beschreven truuk toegepast bij een versterker uit de jaren '70 waar de voedingstrafo origineel al (te) krap is bemeten voor het vermogen van het apparaat. Die werd in het 220 volt tijdperk al bloedheet. Dan wil je liever niet de norm van 10 procent plus gaan opzoeken.
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27066
    • Pagina van klaas
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #207 Gepost op: 18 April 2024, 11:20:42 »
Het probleem met de oudere Märklin trafo's zat in de omschakelpuls. Die is nominaal 24V, maar in de praktijk bleek die vaak veel hoger te zijn. Voor de originele omschakelrelais was dat geen probleem, maar voor decoders was het funest.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3372
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #208 Gepost op: 18 April 2024, 11:24:18 »
Dat is dan geen punt. Moderner dan de omschakelrelais wil ik toch niet :laugh:
Groeten,
Richard

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1825
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #209 Gepost op: 18 April 2024, 12:55:27 »
Het probleem met de oudere Märklin trafo's zat in de omschakelpuls. Die is nominaal 24V, maar in de praktijk bleek die vaak veel hoger te zijn. Voor de originele omschakelrelais was dat geen probleem, maar voor decoders was het funest.
En die is bij een moderne (witte) trafo echt niet lager.
Die 24V klopt zolang de trafo belast wordt. Een omschakelrelais doet dat wel, een decoder niet.
Overigens bestaat de blauwe 6631 ook met een 230V typeplaatje.

De moderne witte trafo's zijn in zoverre veiliger dat er tegenwoordig geen terugtransformeren meer mogelijk is. Dus van 16 naar 220V.

Bart