Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 21:50:58
CIWL type P door sncf231e
Vandaag om 21:48:31
Piko 1136 van AC naar DC door Bahn-AG
Vandaag om 21:23:21
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
Vandaag om 21:19:32
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Michiel2
Vandaag om 20:40:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 20:40:00
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Ronaldk
Vandaag om 19:50:20
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:47:23
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 19:31:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door René 4312
Vandaag om 18:56:50
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 18:24:53
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:17:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 16:17:01
Rails roestig verven door jandcargo
Vandaag om 15:57:33
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 15:56:45
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 15:48:33
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ? door Tedo
Vandaag om 15:44:35
Polderbaan(tje) 0,3m2 door defender
Vandaag om 15:40:19
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 15:36:20
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 15:34:14
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door jandcargo
Vandaag om 14:45:36
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door olaf99
Vandaag om 14:45:31
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
Vandaag om 13:42:56
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 13:04:26
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips? door Jasperr
Vandaag om 12:49:13
Draaischijf digitaal aansturen. door Eenerspoor
Vandaag om 12:11:59
20 jaar BNLS door Hans Reints
Vandaag om 11:42:29
EifelBurgenBahn door meino
Vandaag om 11:09:47
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door MOVisser
Vandaag om 10:52:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:45:05
  

Auteur Topic: Oude metalen trafo's gebruiken.......  (gelezen 18276 keer)

Ferry As

  • Spoor 1 en een beetje TT
  • Offline Offline
  • Berichten: 1769
  • **
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #180 Gepost op: 17 April 2024, 12:15:46 »

Blikken behuizing is gewoon geaard.


Trafo uit elkaar halen, oude aansluiting los solderen ,vervolgens er een nieuw snoer( twee aders)


de bovenste 2 beweringen lijken mij enigzins tegenstrijdig.....

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26575
    • Pagina van klaas
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #181 Gepost op: 17 April 2024, 12:47:43 »
De trafo s worden afgezekerd met een installatie automaat (als) van 6 ampere
Wat voegt dit toe aan de installatieautomaat die al in je meterkast zit?

Citaat
Dat er tegenwoordig een hele hoop dingen van kunststof gemaakt zijn heeft meer te maken
met fabrikage technieken en kostprijs dan met de kwaliteit.
Bij trafo's gaat het vooral om veiligheid. Een behuizing van kunststof kan niet onder spanning komen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 795
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #182 Gepost op: 17 April 2024, 13:01:46 »
Omdat die 16 ipv 6 ampere zijn ?

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26575
    • Pagina van klaas
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #183 Gepost op: 17 April 2024, 13:15:14 »
Ik vroeg het eigenlijk aan old-fleischmann. :)
Maar de vraag was meer: wat denk je te beveiligen met die 6A automaat? Bij een volle sluiting in de trafo gaat die 16A er ook wel uit. En bij een overbelasting blijft die 6A er gewoon in.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4302
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #184 Gepost op: 17 April 2024, 13:22:56 »
Ergens in dit topic gaat het over hogere spanning in wijken met veel zonnepanelen. Welnu, ik woon in een nieuwbouwhuis, rijtje met zonnepanelen en ik lees dat er meer dan 250 V op kan staan.

Ik merk het - even off topic - aan mijn lijmpistolen, die lopen nu leeg waar je bij staat. Veel te warm, de lijm komt er zelfs aan de andere kant uit. In mijn vorige woning, oudbouw, rijtjeswoning, had ik daar lang niet zoveel last van.

Ook het zoemen van mijn oude stalen Temsi trafo - on topic weer - zoemt luider dan in mijn vorige woning. Ik had al eens een topic geopend, met de vraag of ik de voeding kon temperen, bijvoorbeeld een gloeilamp er tussen zetten. Dat scheen niet te kunnen.

Om met het lijmpistool hetzelfde te willen doen, een gloeilamp ertussen plaatsen in serie, heb ik Circuits Online geraadpleegd, in een lopend topic omtrent dat onderwerp. Gelieve dit ook niet hier te beantwoorden, het is off topic, dus niet doen graag.
Ik heb al een trein

bask185

  • Online Online
  • Berichten: 4922
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #185 Gepost op: 17 April 2024, 13:34:49 »
3/4 van dit hele draadje is zowat off-topic. Ik snap niet mensen hier in nog iets willen zeggen en de mods het nog niet dichtgegooid hebben. Meest nutteloze draadje ooit hier  :D

Dus ja, zonnepalen en lijmpistolen.. ga gerust verder, maakt immers toch geen verschil (y).
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4302
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #186 Gepost op: 17 April 2024, 13:46:54 »
Oude metalen trafo's gebruiken bij meer dan 250 volt. Even een voorbeeld erbij, ik dacht dat het wel kon.

Zeggen wat jij ervan vindt, dat is pas on topic!  :-X
Ik heb al een trein

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4954
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #187 Gepost op: 17 April 2024, 13:48:11 »
... zoemt luider dan in mijn vorige woning.

Wellicht perceptie; je huis is ook beter (geluids)geisoleerd  ;D
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4302
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #188 Gepost op: 17 April 2024, 14:07:08 »
Vooral niet denken dat ik geen wartaal uitkraam.  :P :D
« Laatst bewerkt op: 18 April 2024, 05:25:31 door HuubvG »
Ik heb al een trein

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1540
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #189 Gepost op: 17 April 2024, 15:00:08 »

Ik merk het - even off topic - aan mijn lijmpistolen, die lopen nu leeg waar je bij staat. Veel te warm, de lijm komt er zelfs aan de andere kant uit. In mijn vorige woning, oudbouw, rijtjeswoning, had ik daar lang niet zoveel last van.


Huub, voor het lijmpistool gewoon even een dimmer met voldoende vermogen ervoor schakelen. Voor andere dan ohmse lasten is een regelbare autotransformator (Powerstat of Variac) een goede oplossing.

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4302
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #190 Gepost op: 17 April 2024, 16:07:13 »
Dankjewel! Ga ik zeker doen. (y)
(sorry aan de vakidioten  ;D ;D ;D)
Ik heb al een trein

old-fleischmann

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 7
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #191 Gepost op: 17 April 2024, 19:00:12 »
Ik vroeg het eigenlijk aan old-fleischmann. :)
Maar de vraag was meer: wat denk je te beveiligen met die 6A automaat? Bij een volle sluiting in de trafo gaat die 16A er ook wel uit. En bij een overbelasting blijft die 6A er gewoon in.

Hoi Klaas,
Gelet op curve en de uitschakeltijd zal een 6 ampere automaat eerder uitgaan dan een van 16 ampere.
Bovendien zit deze automaat in een apart aansluitkastje onder de treinbaan, is hier alleen voor, en niet in de meterkast.
Zit dus niet in het donker na sluiting of overbelastig.

old-fleischmann

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 7
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #192 Gepost op: 17 April 2024, 19:07:53 »
de bovenste 2 beweringen lijken mij enigzins tegenstrijdig.....

Hoi Ferry,
Is niet tegenstrijdig, metalen machine delen hebben heel vaak een aparte aarding rechtstreeks met de aarde.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26575
    • Pagina van klaas
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #193 Gepost op: 17 April 2024, 20:54:13 »
Hoi Klaas,
Gelet op curve en de uitschakeltijd zal een 6 ampere automaat eerder uitgaan dan een van 16 ampere.
Ik denk dat je wat optimistisch bent. Als je aan de 230V kant een harde kortsluiting hebt gaan ze er waarschijnlijk allebei uit.
En bij een kortsluiting aan de secundaire kant van een trafo gaan ze allebei niet uit.
Het is op zich niet verkeerd dat je het zo doet, maar in mijn ogen is het overbodig.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6668
Re: Oude metalen trafo's gebruiken.......
« Reactie #194 Gepost op: 18 April 2024, 07:23:52 »

Hoi Ferry,
Is niet tegenstrijdig, metalen machine delen hebben heel vaak een aparte aarding rechtstreeks met de aarde.


Dus je hebt al je trafo's met metalen behuizing apart aan aarde gelegd, dus niet via het netsnoer?