Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

13 december modelspoorbeurs Houten door Alewijn
Vandaag om 19:00:57
ratelende 1300 van Electrotren door VAM65
Vandaag om 18:56:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door gdh
Vandaag om 18:55:13
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:49:37
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door André82
Vandaag om 18:42:18
RhB H0m, Albulisch door Benelux795
Vandaag om 18:17:37
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 18:04:22
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
Vandaag om 18:01:23
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 18:00:56
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 17:53:25
Museumdepot Beekbergen in H0 door Joz
Vandaag om 17:47:08
ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden door prutser
Vandaag om 17:36:03
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 17:31:21
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 17:25:25
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Eric B
Vandaag om 17:17:45
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 16:56:20
🎅 20 december 2025 | Roosendaal in het donker 🎄 door Rsd1000
Vandaag om 16:46:41
Staion Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Locojack
Vandaag om 15:46:06
Station Weert door LNS_047
Vandaag om 15:38:08
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door spoorijzer
Vandaag om 15:36:15
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door spoorijzer
Vandaag om 15:22:43
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:50:16
Rondom Charlois door hervé
Vandaag om 14:33:57
HTM PCC tram en wat gefrutsel er bij door Pauldg
Vandaag om 13:08:50
Onshape gebruikersgroep door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:08:13
GoVolta treindiensten naar Berlijn & Hamburg door Martijnstein
Vandaag om 12:06:03
Servo's voor de deuren van de Volmer E-lokloods. door ruudns
Vandaag om 11:54:42
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Peter Kleton
Vandaag om 11:26:32
Rail away door henk
Vandaag om 09:49:23
Surava in modules door Boertje
Vandaag om 09:28:39
  

Auteur Topic: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.  (gelezen 114514 keer)

Olaf

  • Offline Offline
  • Berichten: 876
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #585 Gepost op: 08 December 2025, 21:30:15 »
Hoe dan ook toch wel mooi! (y)
Meer NS in spoor 1!

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11598
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #586 Gepost op: 09 December 2025, 22:33:32 »
In de Spoor-0 versie zijn de drie "spanten" (als tussenwanden die er eigenlijk niet horen te zitten) geplaatst en verlijmd.

De beschadigde Spoor-1 cabine-1/sorteerruimte heb ik grondig onder handen genomen met een stevige vijl, Motip spray-putty, Motip plastic plamuur en grijze Motip primer. Resultaat is (op het toilet na) heel acceptabel, eigenlijk best wel goed. Kon ook nooit slechter worden dacht ik. Weer wat geleerd.  :D Die hoef ik dus niet opnieuw te printen.
Nu staat cabine-2 en "spanten" te printen. Morgen, overmorgen en daarna alle resterende delen voor de kap. Bestanden heb ik vanavond allemaal aangemaakt. Best een klus. Als ik die onderdelen heb gaat de verdere bouw van de Spoor-1 gelijk lopen met de Spoor-0. Alleen die draaistellen....weer twee. :-\

« Laatst bewerkt op: 09 December 2025, 22:37:57 door FritsT »

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7766
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #587 Gepost op: 09 December 2025, 22:50:36 »
Leuk een echte spoor 1 versie. Hoe groter hoe mooier!  (y)
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11598
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #588 Gepost op: 09 December 2025, 23:05:43 »
Paul,

Ik weet nog niet of ik die volledig ga afbouwen hoor. Destijds al gezegd bij het proefdraaien... die is te groot. Ik ben nu alleen nieuwsgierig hoe groot dat echt gaat zijn.
We hadden toen ook in gedachten dat het waarschijnlijk niet mogelijk zou zijn om een functioneel Spoor-0 draaistel te maken, met schokbrekers en wieg. In Spoor-1 is ons eerste (en enige) draaistel toen wel gelukt. Daarna in Spoor-0 is me dat ook gelukt (al 8x), dus de noodzaak om Spoor-1 te maken is er niet echt. En vergeet niet, het kost financieel ook best wat om een compleet model te maken.
« Laatst bewerkt op: 09 December 2025, 23:07:37 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11598
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #589 Gepost op: 10 December 2025, 22:01:31 »
Het dak is, zoals ontworpen, iets te lang zodat het exact op maat kan worden gebracht.




Zowel aan dakdeel 2 en 3 slijpen (genummerd van cab-1/sorteerruimte)
Zorg dat de pen/gat-verbinding in tact blijft... het kan. Blijft van beiden circa 1mm over.


Dan in elkaar lijmen onder druk.
10-secondenlijm van bovenaf er op druppelen. het zakt vanzelf tussen de naden en overtollig lijm schuur je weg.


Onderkant ook nog even doorlijmen.


Met een ronde en platte vijl en nylon slijptol het dak afwerken.
Eventueel wat plamuur, maar in dit geval was dat nauwelijks nodig.


Plastic zandstralen....het kan. 5bar uitgang


Ik ben blij dat ik een grote straalcabine heb. ;D


en dan heb je een dak.


110675
« Laatst bewerkt op: 10 December 2025, 22:03:30 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11598
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #590 Gepost op: 11 December 2025, 13:35:37 »
Stand van zaken:
1. Spoor-0:
-Dakdelen 1-5 van Mp-4 zijn op maat gemaakt. Nu nog verlijmen

2. Spoor-1:
-Kop-1 toch maar opnieuw geprint. (16 uur)
-Kop-2 is er nu ook. (ook 16 uur)
-Schuifdeuren en "spanten" staan nu te printen (13 uur).
-Morgen de zijwanden (ook 13 uur).
-Dakdelen 1-3 en 4-5 moeten apart, (ik schat iets van 20 uur per sessie) dus zaterdag en zondag is de printer nog wel even bezig.
Maandag......... ;D ??? Laten we zeggen/hopen...ergens volgende week.

Bufferbalk, apparaten, draaistellen, rijweerstanden, cabine inrichting moeten dan nog. Kortom, je bent dik een week bezig met printen (als je doorwerkt).
Ik schat in dat je 2 liter resin nodig hebt en 3-4 liter isopropanol.



« Laatst bewerkt op: 11 December 2025, 13:48:05 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11598
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #591 Gepost op: 12 December 2025, 11:11:13 »
Ik herhaal het nog maar even...mond-neusbescherming bij het slijpen.


De steunen waarmee het dak vast aan de bodem/vloer komt te zitten. De print is dezelfde als de "spanten" maar die zitten strak tegen de zijwanden. Deze steunen moeten makkelijk uitneembaar zijn, dus ietsje inkorten.
Fijn schuurstof dus..... :'(






112876
« Laatst bewerkt op: 12 December 2025, 11:52:14 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11598
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #592 Gepost op: 12 December 2025, 18:52:26 »
Spoor-1 versie begint te groeien.
De dichte zijwanden staan nu in de printer. (tot morgen ochtend)..geduld.
De 2e fles resin (1 liter) heb ik al moeten inzetten.



113563
« Laatst bewerkt op: 12 December 2025, 18:55:46 door FritsT »

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7766
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #593 Gepost op: 12 December 2025, 19:40:05 »
Dat wordt een metertje Motorpost!  (y)
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11598
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #594 Gepost op: 12 December 2025, 21:21:01 »
Dat wordt een Mp van circa 85-90 cm. Inderdaad bijna een metertje trein. Maar vooral het volume is een ding.... best groot.
Hoe krijg je die gespoten?....dat wordt een uitdaging.


FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11598
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #595 Gepost op: Vandaag om 10:47:27 »
Het blijft iedere morgen een vreselijk kleefzooi. Hanschoenen helpen, maar tja....:'(


Onder de afzuiging laten opdrogen.
Blij als het gewassen en straks droog is. Gelukkig is er koffie en tijd voor verslaglegging van het verhaal hier op BNLS. Daarna kijken of alles er echt goed op zit en dan onder de UV, want dan kan ik de volgende sessie, eventueel met een correctie, inzetten.
Kan ik vanmiddag de lengte/volume van de MP in Spoor-1 aanschouwen. Maar klaar met printen..allerminst. Nog dagen te gaan.


114139
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 10:50:13 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11598
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #596 Gepost op: Vandaag om 16:29:02 »
Spoor-1 groeit en groeit.









Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7766
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #597 Gepost op: Vandaag om 16:46:01 »
Wat een dramatisch verschil maakt een derde meer zeg!
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Frits C

  • FCS Topaka
  • Offline Offline
  • Berichten: 331
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #598 Gepost op: Vandaag om 16:54:03 »
Ja, dat spul is niks voor een modulebaantje. ;D
m.v.g.  Frits

Ik ontwerp met DesignSpark Mechanical Creator

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11598
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #599 Gepost op: Vandaag om 17:31:21 »
Ik heb helemaal geen Spoor-1 baan. Alleen 2 wissels en vier rechte stukken. ;D