Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€0.00
Per saldo:
€-250.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
HTM PCC tram en wat gefrutsel er bij
door
Jan Bennink
Vandaag
om 12:34:23
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Luit
Vandaag
om 12:17:09
GoVolta treindiensten naar Berlijn & Hamburg
door
Martijnstein
Vandaag
om 12:06:03
Servo's voor de deuren van de Volmer E-lokloods.
door
ruudns
Vandaag
om 11:54:42
ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden
door
Marcel112
Vandaag
om 11:41:51
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Eric B
Vandaag
om 11:35:55
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988
door
Peter Kleton
Vandaag
om 11:26:32
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 10:47:27
Rondom Charlois
door
Hans Reints
Vandaag
om 10:45:19
Cranicher Altbahn
door
Arjen52
Vandaag
om 09:51:11
13 december modelspoorbeurs Houten
door
maartenvdb
Vandaag
om 09:50:27
Rail away
door
henk
Vandaag
om 09:49:23
Onshape gebruikersgroep
door
Joz
Vandaag
om 09:41:00
Surava in modules
door
Boertje
Vandaag
om 09:28:39
RhB H0m, Albulisch
door
Boertje
Vandaag
om 08:34:25
Staion Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0
door
Martijnstein
Vandaag
om 06:17:52
3 januari NVBS oliebollenrit
door
FreekH
Vandaag
om 00:51:31
NS 8100 in 0
door
roadster36
12 December 2025, 23:18:52
Rondje door Lissabon met Lijn 28
door
Sven
12 December 2025, 22:51:15
Pfarrerwinkel bahn
door
DJV
12 December 2025, 22:06:32
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules
door
moonlicht
12 December 2025, 21:29:32
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor
door
GerardvV
12 December 2025, 21:25:41
Kersttrein
door
008200
12 December 2025, 19:12:13
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc...
door
Frans Peeters
12 December 2025, 18:48:53
Testbaantje wordt Kerstbaantje (N-spoor, 0,31 M²)
door
Rico [momfer]
12 December 2025, 18:44:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links
door
Jeroen Water
12 December 2025, 16:45:42
De spoorhaven van Zuidbarge.
door
cor_b
12 December 2025, 15:46:17
blablabla
door
Duikeend
12 December 2025, 15:24:15
Spoor op industrieterrein Lage Weide
door
R1954
12 December 2025, 15:14:11
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
roco
12 December 2025, 15:06:54
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
Vorige
-
1
...
38
39
[
40
]
Omlaag
Auteur
Topic: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. (gelezen 114220 keer)
Olaf
Offline
Berichten: 876
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #585 Gepost op:
08 December 2025, 21:30:15 »
Hoe dan ook toch wel mooi!
Gelogd
Meer NS in spoor 1!
FritsT
Offline
Berichten: 11596
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #586 Gepost op:
09 December 2025, 22:33:32 »
In de Spoor-0 versie zijn de drie "spanten" (als tussenwanden die er eigenlijk niet horen te zitten) geplaatst en verlijmd.
De beschadigde Spoor-1 cabine-1/sorteerruimte heb ik grondig onder handen genomen met een stevige vijl, Motip spray-putty, Motip plastic plamuur en grijze Motip primer. Resultaat is (op het toilet na) heel acceptabel, eigenlijk best wel goed. Kon ook nooit slechter worden dacht ik. Weer wat geleerd.
Die hoef ik dus niet opnieuw te printen.
Nu staat cabine-2 en "spanten" te printen. Morgen, overmorgen en daarna alle resterende delen voor de kap. Bestanden heb ik vanavond allemaal aangemaakt. Best een klus. Als ik die onderdelen heb gaat de verdere bouw van de Spoor-1 gelijk lopen met de Spoor-0. Alleen die draaistellen....weer twee.
«
Laatst bewerkt op: 09 December 2025, 22:37:57 door FritsT
»
Gelogd
Pauldg
Offline
Berichten: 7764
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #587 Gepost op:
09 December 2025, 22:50:36 »
Leuk een echte spoor 1 versie. Hoe groter hoe mooier!
Gelogd
Don't be part of the problem. Be the entire problem!
FritsT
Offline
Berichten: 11596
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #588 Gepost op:
09 December 2025, 23:05:43 »
Paul,
Ik weet nog niet of ik die volledig ga afbouwen hoor. Destijds al gezegd bij het proefdraaien... die is te groot. Ik ben nu alleen nieuwsgierig hoe groot dat echt gaat zijn.
We hadden toen ook in gedachten dat het waarschijnlijk niet mogelijk zou zijn om een functioneel Spoor-0 draaistel te maken, met schokbrekers en wieg. In Spoor-1 is ons eerste (en enige) draaistel toen wel gelukt. Daarna in Spoor-0 is me dat ook gelukt (al 8x), dus de noodzaak om Spoor-1 te maken is er niet echt. En vergeet niet, het kost financieel ook best wat om een compleet model te maken.
«
Laatst bewerkt op: 09 December 2025, 23:07:37 door FritsT
»
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11596
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #589 Gepost op:
10 December 2025, 22:01:31 »
Het dak is, zoals ontworpen, iets te lang zodat het exact op maat kan worden gebracht.
Zowel aan dakdeel 2 en 3 slijpen (genummerd van cab-1/sorteerruimte)
Zorg dat de pen/gat-verbinding in tact blijft... het kan. Blijft van beiden circa 1mm over.
Dan in elkaar lijmen onder druk.
10-secondenlijm van bovenaf er op druppelen. het zakt vanzelf tussen de naden en overtollig lijm schuur je weg.
Onderkant ook nog even doorlijmen.
Met een ronde en platte vijl en nylon slijptol het dak afwerken.
Eventueel wat plamuur, maar in dit geval was dat nauwelijks nodig.
Plastic zandstralen....het kan. 5bar uitgang
Ik ben blij dat ik een grote straalcabine heb.
en dan heb je een dak.
110675
«
Laatst bewerkt op: 10 December 2025, 22:03:30 door FritsT
»
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11596
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #590 Gepost op:
11 December 2025, 13:35:37 »
Stand van zaken:
1. Spoor-0
:
-Dakdelen 1-5 van Mp-4 zijn op maat gemaakt. Nu nog verlijmen
2. Spoor-1:
-Kop-1 toch maar opnieuw geprint. (16 uur)
-Kop-2 is er nu ook. (ook 16 uur)
-Schuifdeuren en "spanten" staan nu te printen (13 uur).
-Morgen de zijwanden (ook 13 uur).
-Dakdelen 1-3 en 4-5 moeten apart, (ik schat iets van 20 uur per sessie) dus zaterdag en zondag is de printer nog wel even bezig.
Maandag.........
Laten we zeggen/hopen...ergens volgende week.
Bufferbalk, apparaten, draaistellen, rijweerstanden, cabine inrichting moeten dan nog. Kortom, je bent dik een week bezig met printen (als je doorwerkt).
Ik schat in dat je 2 liter resin nodig hebt en 3-4 liter isopropanol.
«
Laatst bewerkt op: 11 December 2025, 13:48:05 door FritsT
»
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11596
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #591 Gepost op:
12 December 2025, 11:11:13 »
Ik herhaal het nog maar even...mond-neusbescherming bij het slijpen.
De steunen waarmee het dak vast aan de bodem/vloer komt te zitten. De print is dezelfde als de "spanten" maar die zitten strak tegen de zijwanden. Deze steunen moeten makkelijk uitneembaar zijn, dus ietsje inkorten.
Fijn schuurstof dus.....
112876
«
Laatst bewerkt op: 12 December 2025, 11:52:14 door FritsT
»
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11596
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #592 Gepost op:
12 December 2025, 18:52:26 »
Spoor-1 versie begint te groeien.
De dichte zijwanden staan nu in de printer. (tot morgen ochtend)..geduld.
De 2e fles resin (1 liter) heb ik al moeten inzetten.
113563
«
Laatst bewerkt op: 12 December 2025, 18:55:46 door FritsT
»
Gelogd
Pauldg
Offline
Berichten: 7764
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #593 Gepost op:
12 December 2025, 19:40:05 »
Dat wordt een metertje Motorpost!
Gelogd
Don't be part of the problem. Be the entire problem!
FritsT
Offline
Berichten: 11596
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #594 Gepost op:
12 December 2025, 21:21:01 »
Dat wordt een Mp van circa 85-90 cm. Inderdaad bijna een metertje trein. Maar vooral het volume is een ding.... best groot.
Hoe krijg je die gespoten?....dat wordt een uitdaging.
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11596
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #595 Gepost op:
Vandaag
om 10:47:27 »
Het blijft iedere morgen een vreselijk kleefzooi. Hanschoenen helpen, maar tja....
Onder de afzuiging laten opdrogen.
Blij als het gewassen en straks droog is. Gelukkig is er koffie en tijd voor verslaglegging van het verhaal hier op BNLS. Daarna kijken of alles er echt goed op zit en dan onder de UV, want dan kan ik de volgende sessie, eventueel met een correctie, inzetten.
Kan ik vanmiddag de lengte/volume van de MP in Spoor-1 aanschouwen. Maar klaar met printen..allerminst. Nog dagen te gaan.
114139
«
Laatst bewerkt op:
Vandaag
om 10:50:13 door FritsT
»
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
Vorige
-
1
...
38
39
[
40
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.