Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

HTM PCC tram en wat gefrutsel er bij door Jan Bennink
Vandaag om 12:34:23
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Luit
Vandaag om 12:17:09
GoVolta treindiensten naar Berlijn & Hamburg door Martijnstein
Vandaag om 12:06:03
Servo's voor de deuren van de Volmer E-lokloods. door ruudns
Vandaag om 11:54:42
ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden door Marcel112
Vandaag om 11:41:51
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Eric B
Vandaag om 11:35:55
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Peter Kleton
Vandaag om 11:26:32
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:47:27
Rondom Charlois door Hans Reints
Vandaag om 10:45:19
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 09:51:11
13 december modelspoorbeurs Houten door maartenvdb
Vandaag om 09:50:27
Rail away door henk
Vandaag om 09:49:23
Onshape gebruikersgroep door Joz
Vandaag om 09:41:00
Surava in modules door Boertje
Vandaag om 09:28:39
RhB H0m, Albulisch door Boertje
Vandaag om 08:34:25
Staion Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Martijnstein
Vandaag om 06:17:52
3 januari NVBS oliebollenrit door FreekH
Vandaag om 00:51:31
NS 8100 in 0 door roadster36
12 December 2025, 23:18:52
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Sven
12 December 2025, 22:51:15
Pfarrerwinkel bahn door DJV
12 December 2025, 22:06:32
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door moonlicht
12 December 2025, 21:29:32
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor door GerardvV
12 December 2025, 21:25:41
Kersttrein door 008200
12 December 2025, 19:12:13
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Frans Peeters
12 December 2025, 18:48:53
Testbaantje wordt Kerstbaantje (N-spoor, 0,31 M²) door Rico [momfer]
12 December 2025, 18:44:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
12 December 2025, 16:45:42
De spoorhaven van Zuidbarge. door cor_b
12 December 2025, 15:46:17
blablabla door Duikeend
12 December 2025, 15:24:15
Spoor op industrieterrein Lage Weide door R1954
12 December 2025, 15:14:11
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door roco
12 December 2025, 15:06:54
  

Auteur Topic: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.  (gelezen 114220 keer)

Olaf

  • Offline Offline
  • Berichten: 876
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #585 Gepost op: 08 December 2025, 21:30:15 »
Hoe dan ook toch wel mooi! (y)
Meer NS in spoor 1!

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11596
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #586 Gepost op: 09 December 2025, 22:33:32 »
In de Spoor-0 versie zijn de drie "spanten" (als tussenwanden die er eigenlijk niet horen te zitten) geplaatst en verlijmd.

De beschadigde Spoor-1 cabine-1/sorteerruimte heb ik grondig onder handen genomen met een stevige vijl, Motip spray-putty, Motip plastic plamuur en grijze Motip primer. Resultaat is (op het toilet na) heel acceptabel, eigenlijk best wel goed. Kon ook nooit slechter worden dacht ik. Weer wat geleerd.  :D Die hoef ik dus niet opnieuw te printen.
Nu staat cabine-2 en "spanten" te printen. Morgen, overmorgen en daarna alle resterende delen voor de kap. Bestanden heb ik vanavond allemaal aangemaakt. Best een klus. Als ik die onderdelen heb gaat de verdere bouw van de Spoor-1 gelijk lopen met de Spoor-0. Alleen die draaistellen....weer twee. :-\

« Laatst bewerkt op: 09 December 2025, 22:37:57 door FritsT »

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7764
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #587 Gepost op: 09 December 2025, 22:50:36 »
Leuk een echte spoor 1 versie. Hoe groter hoe mooier!  (y)
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11596
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #588 Gepost op: 09 December 2025, 23:05:43 »
Paul,

Ik weet nog niet of ik die volledig ga afbouwen hoor. Destijds al gezegd bij het proefdraaien... die is te groot. Ik ben nu alleen nieuwsgierig hoe groot dat echt gaat zijn.
We hadden toen ook in gedachten dat het waarschijnlijk niet mogelijk zou zijn om een functioneel Spoor-0 draaistel te maken, met schokbrekers en wieg. In Spoor-1 is ons eerste (en enige) draaistel toen wel gelukt. Daarna in Spoor-0 is me dat ook gelukt (al 8x), dus de noodzaak om Spoor-1 te maken is er niet echt. En vergeet niet, het kost financieel ook best wat om een compleet model te maken.
« Laatst bewerkt op: 09 December 2025, 23:07:37 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11596
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #589 Gepost op: 10 December 2025, 22:01:31 »
Het dak is, zoals ontworpen, iets te lang zodat het exact op maat kan worden gebracht.




Zowel aan dakdeel 2 en 3 slijpen (genummerd van cab-1/sorteerruimte)
Zorg dat de pen/gat-verbinding in tact blijft... het kan. Blijft van beiden circa 1mm over.


Dan in elkaar lijmen onder druk.
10-secondenlijm van bovenaf er op druppelen. het zakt vanzelf tussen de naden en overtollig lijm schuur je weg.


Onderkant ook nog even doorlijmen.


Met een ronde en platte vijl en nylon slijptol het dak afwerken.
Eventueel wat plamuur, maar in dit geval was dat nauwelijks nodig.


Plastic zandstralen....het kan. 5bar uitgang


Ik ben blij dat ik een grote straalcabine heb. ;D


en dan heb je een dak.


110675
« Laatst bewerkt op: 10 December 2025, 22:03:30 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11596
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #590 Gepost op: 11 December 2025, 13:35:37 »
Stand van zaken:
1. Spoor-0:
-Dakdelen 1-5 van Mp-4 zijn op maat gemaakt. Nu nog verlijmen

2. Spoor-1:
-Kop-1 toch maar opnieuw geprint. (16 uur)
-Kop-2 is er nu ook. (ook 16 uur)
-Schuifdeuren en "spanten" staan nu te printen (13 uur).
-Morgen de zijwanden (ook 13 uur).
-Dakdelen 1-3 en 4-5 moeten apart, (ik schat iets van 20 uur per sessie) dus zaterdag en zondag is de printer nog wel even bezig.
Maandag......... ;D ??? Laten we zeggen/hopen...ergens volgende week.

Bufferbalk, apparaten, draaistellen, rijweerstanden, cabine inrichting moeten dan nog. Kortom, je bent dik een week bezig met printen (als je doorwerkt).
Ik schat in dat je 2 liter resin nodig hebt en 3-4 liter isopropanol.



« Laatst bewerkt op: 11 December 2025, 13:48:05 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11596
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #591 Gepost op: 12 December 2025, 11:11:13 »
Ik herhaal het nog maar even...mond-neusbescherming bij het slijpen.


De steunen waarmee het dak vast aan de bodem/vloer komt te zitten. De print is dezelfde als de "spanten" maar die zitten strak tegen de zijwanden. Deze steunen moeten makkelijk uitneembaar zijn, dus ietsje inkorten.
Fijn schuurstof dus..... :'(






112876
« Laatst bewerkt op: 12 December 2025, 11:52:14 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11596
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #592 Gepost op: 12 December 2025, 18:52:26 »
Spoor-1 versie begint te groeien.
De dichte zijwanden staan nu in de printer. (tot morgen ochtend)..geduld.
De 2e fles resin (1 liter) heb ik al moeten inzetten.



113563
« Laatst bewerkt op: 12 December 2025, 18:55:46 door FritsT »

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7764
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #593 Gepost op: 12 December 2025, 19:40:05 »
Dat wordt een metertje Motorpost!  (y)
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11596
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #594 Gepost op: 12 December 2025, 21:21:01 »
Dat wordt een Mp van circa 85-90 cm. Inderdaad bijna een metertje trein. Maar vooral het volume is een ding.... best groot.
Hoe krijg je die gespoten?....dat wordt een uitdaging.


FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11596
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #595 Gepost op: Vandaag om 10:47:27 »
Het blijft iedere morgen een vreselijk kleefzooi. Hanschoenen helpen, maar tja....:'(


Onder de afzuiging laten opdrogen.
Blij als het gewassen en straks droog is. Gelukkig is er koffie en tijd voor verslaglegging van het verhaal hier op BNLS. Daarna kijken of alles er echt goed op zit en dan onder de UV, want dan kan ik de volgende sessie, eventueel met een correctie, inzetten.
Kan ik vanmiddag de lengte/volume van de MP in Spoor-1 aanschouwen. Maar klaar met printen..allerminst. Nog dagen te gaan.


114139
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 10:50:13 door FritsT »