Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Sven
Vandaag om 22:51:15
PCC tram en wat gefrutsel er bij door Sven
Vandaag om 22:44:00
NS 8100 in 0 door 1795
Vandaag om 22:39:26
Pfarrerwinkel bahn door DJV
Vandaag om 22:06:32
Rondom Charlois door hervé
Vandaag om 22:02:07
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door moonlicht
Vandaag om 21:29:32
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor door GerardvV
Vandaag om 21:25:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 21:21:01
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 20:12:26
3 januari NVBS oliebollenrit door KNed
Vandaag om 19:24:20
Kersttrein door 008200
Vandaag om 19:12:13
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Frans Peeters
Vandaag om 18:48:53
Testbaantje wordt Kerstbaantje (N-spoor, 0,31 M²) door Rico [momfer]
Vandaag om 18:44:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door niels1093
Vandaag om 18:38:05
ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden door Huup
Vandaag om 18:37:56
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 16:45:42
Staion Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Mark D.
Vandaag om 16:30:02
Onshape gebruikersgroep door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:11:45
GoVolta treindiensten naar Berlijn & Hamburg door Jelmer
Vandaag om 15:58:01
De spoorhaven van Zuidbarge. door cor_b
Vandaag om 15:46:17
blablabla door Duikeend
Vandaag om 15:24:15
Spoor op industrieterrein Lage Weide door R1954
Vandaag om 15:14:11
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door roco
Vandaag om 15:06:54
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Ronald Halma
Vandaag om 14:05:52
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 12:57:20
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:39:17
Rivarossi br 56 HR2891S door Stefan88
Vandaag om 12:26:49
Roco 2026 door Rob Ellerman
Vandaag om 12:22:41
13 december modelspoorbeurs Houten door Florisw
Vandaag om 12:08:21
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door 741230
Vandaag om 12:06:18
  

Auteur Topic: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.  (gelezen 113856 keer)

Olaf

  • Offline Offline
  • Berichten: 876
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #585 Gepost op: 08 December 2025, 21:30:15 »
Hoe dan ook toch wel mooi! (y)
Meer NS in spoor 1!

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11595
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #586 Gepost op: 09 December 2025, 22:33:32 »
In de Spoor-0 versie zijn de drie "spanten" (als tussenwanden die er eigenlijk niet horen te zitten) geplaatst en verlijmd.

De beschadigde Spoor-1 cabine-1/sorteerruimte heb ik grondig onder handen genomen met een stevige vijl, Motip spray-putty, Motip plastic plamuur en grijze Motip primer. Resultaat is (op het toilet na) heel acceptabel, eigenlijk best wel goed. Kon ook nooit slechter worden dacht ik. Weer wat geleerd.  :D Die hoef ik dus niet opnieuw te printen.
Nu staat cabine-2 en "spanten" te printen. Morgen, overmorgen en daarna alle resterende delen voor de kap. Bestanden heb ik vanavond allemaal aangemaakt. Best een klus. Als ik die onderdelen heb gaat de verdere bouw van de Spoor-1 gelijk lopen met de Spoor-0. Alleen die draaistellen....weer twee. :-\

« Laatst bewerkt op: 09 December 2025, 22:37:57 door FritsT »

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7763
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #587 Gepost op: 09 December 2025, 22:50:36 »
Leuk een echte spoor 1 versie. Hoe groter hoe mooier!  (y)
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11595
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #588 Gepost op: 09 December 2025, 23:05:43 »
Paul,

Ik weet nog niet of ik die volledig ga afbouwen hoor. Destijds al gezegd bij het proefdraaien... die is te groot. Ik ben nu alleen nieuwsgierig hoe groot dat echt gaat zijn.
We hadden toen ook in gedachten dat het waarschijnlijk niet mogelijk zou zijn om een functioneel Spoor-0 draaistel te maken, met schokbrekers en wieg. In Spoor-1 is ons eerste (en enige) draaistel toen wel gelukt. Daarna in Spoor-0 is me dat ook gelukt (al 8x), dus de noodzaak om Spoor-1 te maken is er niet echt. En vergeet niet, het kost financieel ook best wat om een compleet model te maken.
« Laatst bewerkt op: 09 December 2025, 23:07:37 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11595
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #589 Gepost op: 10 December 2025, 22:01:31 »
Het dak is, zoals ontworpen, iets te lang zodat het exact op maat kan worden gebracht.




Zowel aan dakdeel 2 en 3 slijpen (genummerd van cab-1/sorteerruimte)
Zorg dat de pen/gat-verbinding in tact blijft... het kan. Blijft van beiden circa 1mm over.


Dan in elkaar lijmen onder druk.
10-secondenlijm van bovenaf er op druppelen. het zakt vanzelf tussen de naden en overtollig lijm schuur je weg.


Onderkant ook nog even doorlijmen.


Met een ronde en platte vijl en nylon slijptol het dak afwerken.
Eventueel wat plamuur, maar in dit geval was dat nauwelijks nodig.


Plastic zandstralen....het kan. 5bar uitgang


Ik ben blij dat ik een grote straalcabine heb. ;D


en dan heb je een dak.


110675
« Laatst bewerkt op: 10 December 2025, 22:03:30 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11595
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #590 Gepost op: 11 December 2025, 13:35:37 »
Stand van zaken:
1. Spoor-0:
-Dakdelen 1-5 van Mp-4 zijn op maat gemaakt. Nu nog verlijmen

2. Spoor-1:
-Kop-1 toch maar opnieuw geprint. (16 uur)
-Kop-2 is er nu ook. (ook 16 uur)
-Schuifdeuren en "spanten" staan nu te printen (13 uur).
-Morgen de zijwanden (ook 13 uur).
-Dakdelen 1-3 en 4-5 moeten apart, (ik schat iets van 20 uur per sessie) dus zaterdag en zondag is de printer nog wel even bezig.
Maandag......... ;D ??? Laten we zeggen/hopen...ergens volgende week.

Bufferbalk, apparaten, draaistellen, rijweerstanden, cabine inrichting moeten dan nog. Kortom, je bent dik een week bezig met printen (als je doorwerkt).
Ik schat in dat je 2 liter resin nodig hebt en 3-4 liter isopropanol.



« Laatst bewerkt op: 11 December 2025, 13:48:05 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11595
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #591 Gepost op: Vandaag om 11:11:13 »
Ik herhaal het nog maar even...mond-neusbescherming bij het slijpen.


De steunen waarmee het dak vast aan de bodem/vloer komt te zitten. De print is dezelfde als de "spanten" maar die zitten strak tegen de zijwanden. Deze steunen moeten makkelijk uitneembaar zijn, dus ietsje inkorten.
Fijn schuurstof dus..... :'(






112876
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 11:52:14 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11595
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #592 Gepost op: Vandaag om 18:52:26 »
Spoor-1 versie begint te groeien.
De dichte zijwanden staan nu in de printer. (tot morgen ochtend)..geduld.
De 2e fles resin (1 liter) heb ik al moeten inzetten.



113563
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 18:55:46 door FritsT »

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7763
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #593 Gepost op: Vandaag om 19:40:05 »
Dat wordt een metertje Motorpost!  (y)
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11595
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #594 Gepost op: Vandaag om 21:21:01 »
Dat wordt een Mp van circa 85-90 cm. Inderdaad bijna een metertje trein. Maar vooral het volume is een ding.... best groot.
Hoe krijg je die gespoten?....dat wordt een uitdaging.