Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€0.00
Per saldo:
€-250.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden
door
bask185
Vandaag
om 12:44:55
Onshape gebruikersgroep
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 12:39:57
Van 2D afbeelding naar 3D model
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 12:39:17
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules
door
Lucien
Vandaag
om 12:32:46
Rivarossi br 56 HR2891S
door
Stefan88
Vandaag
om 12:26:49
Roco 2026
door
Rob Ellerman
Vandaag
om 12:22:41
13 december modelspoorbeurs Houten
door
Florisw
Vandaag
om 12:08:21
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation.
door
741230
Vandaag
om 12:06:18
Da's Daz 2
door
spoorijzer
Vandaag
om 11:55:12
Bentheimer Eisenbahn Reactivering deel 2 Bad Bentheim--Gronau
door
Hans Reints
Vandaag
om 11:36:39
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 11:11:13
Staion Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0
door
spoorijzer
Vandaag
om 10:42:38
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc...
door
spoorijzer
Vandaag
om 10:38:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Teun
Vandaag
om 10:22:36
Bauarbeiten im gange
door
spoorijzer
Vandaag
om 10:20:54
Rondom Charlois
door
hervé
Vandaag
om 10:14:41
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 09:06:41
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5
door
MOVisser
Vandaag
om 09:00:27
De (3d) knutsels van Ronald.
door
Huup
Vandaag
om 06:50:33
Alternatieven voor servo's
door
Frank 123
Vandaag
om 06:37:16
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven
door
ckikilwai
Vandaag
om 04:31:34
Voordelige treinkaartjes
door
Seinhuis
Vandaag
om 00:24:08
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
11 December 2025, 23:53:24
ratelende 1300 van Electrotren
door
B2
11 December 2025, 23:09:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
sncf231e
11 December 2025, 22:26:45
Roco digitaal rijden Mulimaus... is z21 Start wel nodig?
door
Petertje
11 December 2025, 22:05:55
Roco 2025
door
1200blauw
11 December 2025, 21:48:34
AMC Amsterdamse Modelbouw Club
door
schipcas
11 December 2025, 20:58:36
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
11 December 2025, 19:44:51
Problemen BR10 met decoder Zimo MN330P22 Plux 22
door
puntenglijder
11 December 2025, 19:24:13
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
Vorige
-
1
...
38
39
[
40
]
Omlaag
Auteur
Topic: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. (gelezen 113067 keer)
Olaf
Offline
Berichten: 876
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #585 Gepost op:
08 December 2025, 21:30:15 »
Hoe dan ook toch wel mooi!
Gelogd
Meer NS in spoor 1!
FritsT
Offline
Berichten: 11593
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #586 Gepost op:
09 December 2025, 22:33:32 »
In de Spoor-0 versie zijn de drie "spanten" (als tussenwanden die er eigenlijk niet horen te zitten) geplaatst en verlijmd.
De beschadigde Spoor-1 cabine-1/sorteerruimte heb ik grondig onder handen genomen met een stevige vijl, Motip spray-putty, Motip plastic plamuur en grijze Motip primer. Resultaat is (op het toilet na) heel acceptabel, eigenlijk best wel goed. Kon ook nooit slechter worden dacht ik. Weer wat geleerd.
Die hoef ik dus niet opnieuw te printen.
Nu staat cabine-2 en "spanten" te printen. Morgen, overmorgen en daarna alle resterende delen voor de kap. Bestanden heb ik vanavond allemaal aangemaakt. Best een klus. Als ik die onderdelen heb gaat de verdere bouw van de Spoor-1 gelijk lopen met de Spoor-0. Alleen die draaistellen....weer twee.
«
Laatst bewerkt op: 09 December 2025, 22:37:57 door FritsT
»
Gelogd
Pauldg
Offline
Berichten: 7755
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #587 Gepost op:
09 December 2025, 22:50:36 »
Leuk een echte spoor 1 versie. Hoe groter hoe mooier!
Gelogd
Don't be part of the problem. Be the entire problem!
FritsT
Offline
Berichten: 11593
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #588 Gepost op:
09 December 2025, 23:05:43 »
Paul,
Ik weet nog niet of ik die volledig ga afbouwen hoor. Destijds al gezegd bij het proefdraaien... die is te groot. Ik ben nu alleen nieuwsgierig hoe groot dat echt gaat zijn.
We hadden toen ook in gedachten dat het waarschijnlijk niet mogelijk zou zijn om een functioneel Spoor-0 draaistel te maken, met schokbrekers en wieg. In Spoor-1 is ons eerste (en enige) draaistel toen wel gelukt. Daarna in Spoor-0 is me dat ook gelukt (al 8x), dus de noodzaak om Spoor-1 te maken is er niet echt. En vergeet niet, het kost financieel ook best wat om een compleet model te maken.
«
Laatst bewerkt op: 09 December 2025, 23:07:37 door FritsT
»
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11593
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #589 Gepost op:
10 December 2025, 22:01:31 »
Het dak is, zoals ontworpen, iets te lang zodat het exact op maat kan worden gebracht.
Zowel aan dakdeel 2 en 3 slijpen (genummerd van cab-1/sorteerruimte)
Zorg dat de pen/gat-verbinding in tact blijft... het kan. Blijft van beiden circa 1mm over.
Dan in elkaar lijmen onder druk.
10-secondenlijm van bovenaf er op druppelen. het zakt vanzelf tussen de naden en overtollig lijm schuur je weg.
Onderkant ook nog even doorlijmen.
Met een ronde en platte vijl en nylon slijptol het dak afwerken.
Eventueel wat plamuur, maar in dit geval was dat nauwelijks nodig.
Plastic zandstralen....het kan. 5bar uitgang
Ik ben blij dat ik een grote straalcabine heb.
en dan heb je een dak.
110675
«
Laatst bewerkt op: 10 December 2025, 22:03:30 door FritsT
»
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11593
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #590 Gepost op:
11 December 2025, 13:35:37 »
Stand van zaken:
1. Spoor-0
:
-Dakdelen 1-5 van Mp-4 zijn op maat gemaakt. Nu nog verlijmen
2. Spoor-1:
-Kop-1 toch maar opnieuw geprint. (16 uur)
-Kop-2 is er nu ook. (ook 16 uur)
-Schuifdeuren en "spanten" staan nu te printen (13 uur).
-Morgen de zijwanden (ook 13 uur).
-Dakdelen 1-3 en 4-5 moeten apart, (ik schat iets van 20 uur per sessie) dus zaterdag en zondag is de printer nog wel even bezig.
Maandag.........
Laten we zeggen/hopen...ergens volgende week.
Bufferbalk, apparaten, draaistellen, rijweerstanden, cabine inrichting moeten dan nog. Kortom, je bent dik een week bezig met printen (als je doorwerkt).
Ik schat in dat je 2 liter resin nodig hebt en 3-4 liter isopropanol.
«
Laatst bewerkt op: 11 December 2025, 13:48:05 door FritsT
»
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11593
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #591 Gepost op:
Vandaag
om 11:11:13 »
Ik herhaal het nog maar even...mond-neusbescherming bij het slijpen.
De steunen waarmee het dak vast aan de bodem/vloer komt te zitten. De print is dezelfde als de "spanten" maar die zitten strak tegen de zijwanden. Deze steunen moeten makkelijk uitneembaar zijn, dus ietsje inkorten.
Fijn schuurstof dus.....
112876
«
Laatst bewerkt op:
Vandaag
om 11:52:14 door FritsT
»
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
Vorige
-
1
...
38
39
[
40
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.