Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Spoor Groep Zuid 22-23 november Helmond door HenkN
Vandaag om 22:40:44
Spoor- en tramweg parafernalia door Michiel2
Vandaag om 22:35:34
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Michiel2
Vandaag om 22:29:54
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 22:29:35
Zelfgemaakt BiDiB modules door bask185
Vandaag om 22:13:30
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door timtrein
Vandaag om 22:13:23
Reparaties aan je materieel: tips & tricks door Die Bahn
Vandaag om 21:45:49
Mijn geweatherde modellen door Frank 123
Vandaag om 21:43:04
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Huup
Vandaag om 21:41:40
LS Models 2025 door Cegielski
Vandaag om 21:32:38
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:26:11
Doornvliet door Chris Westerduin
Vandaag om 21:21:32
S88N bezetmelder door bask185
Vandaag om 21:12:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 21:09:50
Nieuwe ruimte, nieuw baanplan door Frank 123
Vandaag om 21:00:16
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
Vandaag om 20:55:12
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 20:40:04
Stottering Piko 98551BD door Modeltreinmulder
Vandaag om 20:10:03
Bf Kibronn door Eric B
Vandaag om 19:52:07
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:38:53
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door MOVisser
Vandaag om 17:05:09
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Silvolde
Vandaag om 16:53:16
Nieuw huis, nieuwe baan door Fred_G
Vandaag om 16:37:35
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door D_Loc
Vandaag om 16:30:47
Spoor 1 loc omschakelen van analoog naar digitaal. door hmmglaser
Vandaag om 16:23:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
Vandaag om 16:19:53
Hoe programmeer ik de snelheid van mijn lok met de multimuis? door henk
Vandaag om 16:07:44
Aachenau West door Bertje B
Vandaag om 15:35:36
Fleischmann 4178 NS4903 pimpen naar NS4905 door Bahn-AG
Vandaag om 15:09:54
Rangeerbaantje cementfabriek Rhätische Bahn (H0m) door Benelux795
Vandaag om 15:06:10
  

Auteur Topic: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.  (gelezen 100335 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11570
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #555 Gepost op: 11 November 2025, 23:16:27 »
Als die messing busjes met schroefdraad (ook gemeld door Cor) zouden kunnen, dan zou ik heel blij zijn. Maar de resin barst bij het indraaien open. Foute boel.
Zit denk ik niks ander op dan zelf maken. 8 per draaistel, 16 per Mp. 48 voor 3 stuks MP..... 5-10 minuten per stuk bezig.

Ik maak ze op de draaibank. Voornamelijk vanwege het 0,9mm gat door het 4,5mm stukje staf van 3,0mm in diameter.
Maar het kan natruurlijk op vele manieren, ook uit de hand.


-stukjes staf
-centreboor 0,8
-boortje 0,9
-3 opeenvolgend tapjes M1.


Lijmen met 10-secondenlijm.


91792

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11570
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #556 Gepost op: 12 November 2025, 12:11:13 »
Het scheelde weinig, maar de as van de motor zat toch niet exact in het midden van de (niet functionele) aspot. Fout = Fout. Daarom het plaatje styreen vervangen door een messing rechthoekig profiel 3x10. Bevestiging aan het frame met een M2 boutje. Plaatje messing heeft een ruim "M2" boorgat gekregen zodat aanpassen tot de exacte positie van de as mogelijk is.



[/url

92212

Frits C

  • FCS Topaka
  • Offline Offline
  • Berichten: 323
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #557 Gepost op: 12 November 2025, 12:23:17 »
Tjonge, jonge. Je maakt het zelf ook niet gemakkelijk. 
m.v.g.  Frits

Ik ontwerp met DesignSpark Mechanical

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11570
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #558 Gepost op: 12 November 2025, 14:39:00 »
Niet vaak, maar soms, kwam de vraag hoe aan een MP te komen. Wij bouwen niet voor derden want we zijn en blijven hobbyisten. Zelf maken is  dan de enige optie. Mocht iemand dat echt willen (dus niet op de plank leggen en ooit eens denken...) dan valt er te praten. Besef dan dat het een bouwproject is met circa 90 STL bestanden die stuk voor stuk geprint moeten worden. Daarnaast moet je nog gietdelen laten maken (bv.Shapeways en/of Imaterialize of elders) en aanvullen met materialen zoals styreenplaat, messing profielen, boutjes, moertjes, enz. enz.
In mijn bouwverslagen staat  hoe we het model ontwikkeld hebben en hoe ik de MP heb gebouwd. Er is geen papieren handleiding.


De STL's verkleinen naar H0 is geen optie want het ontwerp in Spoor-0 is al tegen de ondergrens getekend.
De STL's  vergroten naar Spoor-1 zou mogelijk kunnen. Hebben we beperkt geprobeerd, maar geven daar geen garantie voor.

Om een overzicht te hebben welke STL waar hoort....







FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11570
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #559 Gepost op: 12 November 2025, 19:26:04 »
Kort en krachtig...... het rijdt.

FILM:

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11570
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #560 Gepost op: 12 November 2025, 23:15:39 »
Draaistel is, met functionele wiegbalk, grofweg ingemeten en kan geplaatst worden.




De MP is nu dus aangedreven, maar kan er nog een tweede aandrijving bij?



Tja.... een open toilet ?
Of het wandje naar links verplaatsen en dan echt het kleinste kamertje  ;D


92697

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 1001
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #561 Gepost op: 12 November 2025, 23:29:32 »
Als je een klein stukje van de onderzijde van de wand weg haalt waar het gat moet komen, dan zie je dat vanaf de buitenkant toch bijna niet en kan de wand gewoon op de juiste plek blijven?

Groeten Edwin.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11570
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #562 Gepost op: 13 November 2025, 13:47:26 »
De constructie voor het aanbrengen van het draaistel heb ik deze keer anders gemaakt dan bij Vs1. Nu een plaat 0,8mm nikkelzilver (tevens de glijplaat) met een messing bout M2 als spil.


De plaat soldeer ik aan de messing profielen langs de zijwanden.


Tussen de nikkelzilverplaat en het draaistel een 14mm stuk staf (met gat 2mm) en 5mm hoog zodat de bufferhoogte klopt.
en dan de baan op....
Film:
Wel een flink stuk staal in de MP gelegd voor de adhesie met de rails


93309
« Laatst bewerkt op: 13 November 2025, 13:51:31 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11570
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #563 Gepost op: 13 November 2025, 17:58:42 »
Het draaistel is nu ook voorzien van de niet functionele kunststof motor in tramophanging. Die bestaat uit 2 helften zodat je de wielen niet van de as af hoeft te halen.
De wieg is echt vrijlopend.

Schokbrekers (komen in het rechter segment) zijn fragiel, dus die doe ik later. (ervaring leert dat)


FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11570
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #564 Gepost op: 17 November 2025, 18:23:00 »
Twee aangedreven assen/draaistellen.





Het toilet kon grotendeels intact blijven.


Tafel en bank er overheen en je ziet de motor nauwelijks (denk ik)




Nog wat detailwerk aan de draaistellen, maar dat mag geen naam hebben...... rijdend is MP-2 in ieder geval.

95978

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11570
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #565 Gepost op: 18 November 2025, 12:43:33 »
Het vastzetten van de cabine-inrichting weer net zo gedaan als bij MP-1.
Een metalen steun (1x10mm) die op de plek van de deur is vastgelijmd.


De vloer van de inrichting opgevuld met styreenplaatjes en ja hoor....de stoel breek ook nu weer af. Metalen busje er omheen.
De ring is er voor om de cabine-inrichting met een tang/pincet te kunnen beetpakken.


Bodemplaat op maat vijlen
Nu geen ring (of wat dan ook) om de bodem beet te kunnen pakken, maar een stukje tape.


Door al die lagen een gat boren en een tapje M1,4 zetten. Boutje er in en klaar.


96411
« Laatst bewerkt op: 18 November 2025, 13:34:13 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11570
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #566 Gepost op: 18 November 2025, 22:24:13 »
De luchtslangen zitten er inmiddels op, dat was appeltje-eitje. Het enige wat nu nog  moet/mag/kan, zijn wat leidingen aan de onderzijde maar dan kan het model naar de spuiter.
Dat was 1 maand bouwplezier. ;D (22 oktober-18 november)

Volgende klus wordt het gelijktijdig bouwen van 2 modellen.
Ondertussen zijn de "bouwdozen" voor de volgende modellen (rood/geel) en geel (?) al redelijk compleet. Etswerk, gietdelen, laserdelen (glas) worden binnenkort besteld. Laatste 3D-printwerk (4 draaistellen) staan deze week op het "print"-programma (11 uur per draaistel). De eerste is nu bezig.



96800
« Laatst bewerkt op: 18 November 2025, 22:32:07 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11570
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #567 Gepost op: Vandaag om 22:29:35 »
Het printen van de draaistellen zit er op, eindelijk. Begonnen op 10 oktober, dus dik 1,5 maand stond de printer te rammelen voor in totaal 3 MP's.
Iedere dag draai ik op de draaibank nu een paar messing bussen met schroefdraad M1 voor de afsluiters. 4x8 = 32 stuks nodig. Ik moet er nog 22.

Ik heb een MP sneller gebouwd en afgewerkt dan het verzamelen van de onderdelen en dan reken ik het ontwerpen en tekenwerk nog geeneens mee. Maar er staat dan wel een MP op de baan/vitrine en we zijn in de bouwgroep heel wat wijzer geworden mbt. 3D modellen.



100326
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 22:34:23 door FritsT »