Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Hoe bouw ik decoder en sound in in Union Sylter Inselbanh HO DC als ouwe (77jr)
door
Ronald Halma
Vandaag
om 15:10:01
Miskoop????
door
Benelux795
Vandaag
om 15:07:27
NS-1000 in spoor-1
door
FritsT
Vandaag
om 15:03:22
Zelfgemaakt BiDiB modules
door
Dennis1984
Vandaag
om 14:53:23
Resinprinter; welke zou je nu kopen?
door
FritsT
Vandaag
om 14:52:39
NS 1145 1981
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 14:32:21
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 13:47:26
Bf Kibronn
door
spoorijzer
Vandaag
om 13:41:45
Cherteau, fictieve Waals industriedorp
door
Montanbahn
Vandaag
om 13:30:59
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Huup
Vandaag
om 13:11:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
thevandijks
Vandaag
om 13:11:18
Lodewickshaven
door
Gerrit H
Vandaag
om 13:09:26
Rondom Charlois
door
jan47
Vandaag
om 12:59:14
Aachenau West
door
Montanbahn
Vandaag
om 12:05:37
Overstap naar HTM
door
Pauldg
Vandaag
om 11:51:55
Baan in Los Angeles
door
Eric B
Vandaag
om 11:24:43
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Eric B
Vandaag
om 11:11:56
Van 2D afbeelding naar 3D model
door
3Dbuildr
Vandaag
om 10:32:26
Palisade Canyon
door
RobVille
Vandaag
om 10:09:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 10:04:36
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM
door
Arnhem1976
Vandaag
om 10:03:33
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC
door
spoorijzer
Vandaag
om 09:39:34
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
Jeroen Water
Vandaag
om 09:11:03
Bahnstrecke 5867
door
spoorijzer
Vandaag
om 08:29:36
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7
door
spoorijzer
Vandaag
om 08:28:31
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 08:16:28
Voordelige treinkaartjes
door
Seinhuis
Vandaag
om 01:45:31
Model cipressen in 1:87
door
grove den
Vandaag
om 00:37:02
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
eemstede
12 November 2025, 23:07:23
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal
door
WimM
12 November 2025, 23:03:12
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
Vorige
-
1
...
36
37
[
38
]
Omlaag
Auteur
Topic: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. (gelezen 93393 keer)
FritsT
Offline
Berichten: 11559
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #555 Gepost op:
11 November 2025, 23:16:27 »
Als die messing busjes met schroefdraad (ook gemeld door Cor) zouden kunnen, dan zou ik heel blij zijn. Maar de resin barst bij het indraaien open. Foute boel.
Zit denk ik niks ander op dan zelf maken. 8 per draaistel, 16 per Mp. 48 voor 3 stuks MP..... 5-10 minuten per stuk bezig.
Ik maak ze op de draaibank. Voornamelijk vanwege het 0,9mm gat door het 4,5mm stukje staf van 3,0mm in diameter.
Maar het kan natruurlijk op vele manieren, ook uit de hand.
-stukjes staf
-centreboor 0,8
-boortje 0,9
-3 opeenvolgend tapjes M1.
Lijmen met 10-secondenlijm.
91792
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11559
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #556 Gepost op:
12 November 2025, 12:11:13 »
Het scheelde weinig, maar de as van de motor zat toch niet exact in het midden van de (niet functionele) aspot. Fout = Fout. Daarom het plaatje styreen vervangen door een messing rechthoekig profiel 3x10. Bevestiging aan het frame met een M2 boutje. Plaatje messing heeft een ruim "M2" boorgat gekregen zodat aanpassen tot de exacte positie van de as mogelijk is.
[/url
92212
Gelogd
Frits C
FCS Topaka
Offline
Berichten: 321
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #557 Gepost op:
12 November 2025, 12:23:17 »
Tjonge, jonge. Je maakt het zelf ook niet gemakkelijk.
Gelogd
m.v.g. Frits
Ik ontwerp met DesignSpark Mechanical
FritsT
Offline
Berichten: 11559
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #558 Gepost op:
12 November 2025, 14:39:00 »
Niet vaak, maar soms, kwam de vraag hoe aan een MP te komen. Wij bouwen niet voor derden want we zijn en blijven hobbyisten. Zelf maken is dan de enige optie. Mocht iemand dat echt willen (dus niet op de plank leggen en ooit eens denken...) dan valt er te praten. Besef dan dat het een bouwproject is met circa 90 STL bestanden die stuk voor stuk geprint moeten worden. Daarnaast moet je nog gietdelen laten maken (bv.Shapeways en/of Imaterialize of elders) en aanvullen met materialen zoals styreenplaat, messing profielen, boutjes, moertjes, enz. enz.
In mijn bouwverslagen staat hoe we het model ontwikkeld hebben en hoe ik de MP heb gebouwd. Er is geen papieren handleiding.
De STL's verkleinen naar H0 is geen optie want het ontwerp in Spoor-0 is al tegen de ondergrens getekend.
De STL's vergroten naar Spoor-1 zou mogelijk kunnen. Hebben we beperkt geprobeerd, maar geven daar geen garantie voor.
Om een overzicht te hebben welke STL waar hoort....
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11559
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #559 Gepost op:
12 November 2025, 19:26:04 »
Kort en krachtig...... het rijdt.
FILM:
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11559
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #560 Gepost op:
12 November 2025, 23:15:39 »
Draaistel is, met functionele wiegbalk, grofweg ingemeten en kan geplaatst worden.
De MP is nu dus aangedreven, maar kan er nog een tweede aandrijving bij?
Tja.... een open toilet ?
Of het wandje naar links verplaatsen en dan echt het kleinste kamertje
92697
Gelogd
Edwin2121992
Offline
Berichten: 997
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #561 Gepost op:
12 November 2025, 23:29:32 »
Als je een klein stukje van de onderzijde van de wand weg haalt waar het gat moet komen, dan zie je dat vanaf de buitenkant toch bijna niet en kan de wand gewoon op de juiste plek blijven?
Groeten Edwin.
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11559
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #562 Gepost op:
Vandaag
om 13:47:26 »
De constructie voor het aanbrengen van het draaistel heb ik deze keer anders gemaakt dan bij Vs1. Nu een plaat 0,8mm nikkelzilver (tevens de glijplaat) met een messing bout M2 als spil.
De plaat soldeer ik aan de messing profielen langs de zijwanden.
Tussen de nikkelzilverplaat en het draaistel een 14mm stuk staf (met gat 2mm) en 5mm hoog zodat de bufferhoogte klopt.
en dan de baan op....
Film:
Wel een flink stuk staal in de MP gelegd voor de adhesie met de rails
93309
«
Laatst bewerkt op:
Vandaag
om 13:51:31 door FritsT
»
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
Vorige
-
1
...
36
37
[
38
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.