Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Roco 4155 NS 2200 2de leven
door
John18
Vandaag
om 14:06:38
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC
door
spoorijzer
Vandaag
om 13:59:05
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Hatsune Miku
Vandaag
om 13:49:22
worm en wormwiel - worm en tandwiel?
door
MOVisser
Vandaag
om 13:48:29
Modeltreinenbeurzen
door
shay59
Vandaag
om 13:46:59
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
door
Albert.H0
Vandaag
om 13:42:25
Gezocht decals wit op transparant
door
MathynK
Vandaag
om 13:33:15
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 13:24:23
Wat is dit voor stellage met camera's en/of scanners naast het spoor?
door
kar
Vandaag
om 13:17:19
Esu sounddecoder met losse speaker (21mtc)
door
bellejt
Vandaag
om 13:15:23
Lodewickshaven
door
Eric B
Vandaag
om 13:08:18
NS-1000 in spoor-1
door
FritsT
Vandaag
om 12:48:37
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 12:43:33
Rondom Charlois
door
Hans GJ
Vandaag
om 12:08:50
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
dh3201
Vandaag
om 11:42:55
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ronald Halma
Vandaag
om 11:39:59
Aachenau West
door
Jelmer
Vandaag
om 11:04:40
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988
door
Peter Kleton
Vandaag
om 10:42:46
20 jaar BNLS jubileum
door
Jeroen Water
Vandaag
om 10:37:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 10:29:23
Roco versus Lima uitzichtwagens Rheingold
door
bellejt
Vandaag
om 10:21:31
De modeltreinen van Spoorijzer
door
spoorijzer
Vandaag
om 09:50:38
Spoor- en tramweg parafernalia
door
Karben
Vandaag
om 09:38:59
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
spoorijzer
Vandaag
om 09:34:08
Zee. Land.
door
spoorijzer
Vandaag
om 09:33:26
Het ontstaan van Trammenlandt
door
Marco EB
Vandaag
om 09:06:45
Raadplaatje
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 08:28:05
Probleem met inloggen iTrain Forum
door
Modeltreinmulder
Vandaag
om 08:07:27
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
borotof
Vandaag
om 00:40:53
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 00:02:02
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
Vorige
-
1
...
36
37
[
38
]
Omlaag
Auteur
Topic: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. (gelezen 96467 keer)
FritsT
Offline
Berichten: 11568
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #555 Gepost op:
11 November 2025, 23:16:27 »
Als die messing busjes met schroefdraad (ook gemeld door Cor) zouden kunnen, dan zou ik heel blij zijn. Maar de resin barst bij het indraaien open. Foute boel.
Zit denk ik niks ander op dan zelf maken. 8 per draaistel, 16 per Mp. 48 voor 3 stuks MP..... 5-10 minuten per stuk bezig.
Ik maak ze op de draaibank. Voornamelijk vanwege het 0,9mm gat door het 4,5mm stukje staf van 3,0mm in diameter.
Maar het kan natruurlijk op vele manieren, ook uit de hand.
-stukjes staf
-centreboor 0,8
-boortje 0,9
-3 opeenvolgend tapjes M1.
Lijmen met 10-secondenlijm.
91792
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11568
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #556 Gepost op:
12 November 2025, 12:11:13 »
Het scheelde weinig, maar de as van de motor zat toch niet exact in het midden van de (niet functionele) aspot. Fout = Fout. Daarom het plaatje styreen vervangen door een messing rechthoekig profiel 3x10. Bevestiging aan het frame met een M2 boutje. Plaatje messing heeft een ruim "M2" boorgat gekregen zodat aanpassen tot de exacte positie van de as mogelijk is.
[/url
92212
Gelogd
Frits C
FCS Topaka
Online
Berichten: 322
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #557 Gepost op:
12 November 2025, 12:23:17 »
Tjonge, jonge. Je maakt het zelf ook niet gemakkelijk.
Gelogd
m.v.g. Frits
Ik ontwerp met DesignSpark Mechanical
FritsT
Offline
Berichten: 11568
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #558 Gepost op:
12 November 2025, 14:39:00 »
Niet vaak, maar soms, kwam de vraag hoe aan een MP te komen. Wij bouwen niet voor derden want we zijn en blijven hobbyisten. Zelf maken is dan de enige optie. Mocht iemand dat echt willen (dus niet op de plank leggen en ooit eens denken...) dan valt er te praten. Besef dan dat het een bouwproject is met circa 90 STL bestanden die stuk voor stuk geprint moeten worden. Daarnaast moet je nog gietdelen laten maken (bv.Shapeways en/of Imaterialize of elders) en aanvullen met materialen zoals styreenplaat, messing profielen, boutjes, moertjes, enz. enz.
In mijn bouwverslagen staat hoe we het model ontwikkeld hebben en hoe ik de MP heb gebouwd. Er is geen papieren handleiding.
De STL's verkleinen naar H0 is geen optie want het ontwerp in Spoor-0 is al tegen de ondergrens getekend.
De STL's vergroten naar Spoor-1 zou mogelijk kunnen. Hebben we beperkt geprobeerd, maar geven daar geen garantie voor.
Om een overzicht te hebben welke STL waar hoort....
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11568
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #559 Gepost op:
12 November 2025, 19:26:04 »
Kort en krachtig...... het rijdt.
FILM:
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11568
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #560 Gepost op:
12 November 2025, 23:15:39 »
Draaistel is, met functionele wiegbalk, grofweg ingemeten en kan geplaatst worden.
De MP is nu dus aangedreven, maar kan er nog een tweede aandrijving bij?
Tja.... een open toilet ?
Of het wandje naar links verplaatsen en dan echt het kleinste kamertje
92697
Gelogd
Edwin2121992
Online
Berichten: 1001
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #561 Gepost op:
12 November 2025, 23:29:32 »
Als je een klein stukje van de onderzijde van de wand weg haalt waar het gat moet komen, dan zie je dat vanaf de buitenkant toch bijna niet en kan de wand gewoon op de juiste plek blijven?
Groeten Edwin.
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11568
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #562 Gepost op:
13 November 2025, 13:47:26 »
De constructie voor het aanbrengen van het draaistel heb ik deze keer anders gemaakt dan bij Vs1. Nu een plaat 0,8mm nikkelzilver (tevens de glijplaat) met een messing bout M2 als spil.
De plaat soldeer ik aan de messing profielen langs de zijwanden.
Tussen de nikkelzilverplaat en het draaistel een 14mm stuk staf (met gat 2mm) en 5mm hoog zodat de bufferhoogte klopt.
en dan de baan op....
Film:
Wel een flink stuk staal in de MP gelegd voor de adhesie met de rails
93309
«
Laatst bewerkt op: 13 November 2025, 13:51:31 door FritsT
»
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11568
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #563 Gepost op:
13 November 2025, 17:58:42 »
Het draaistel is nu ook voorzien van de niet functionele kunststof motor in tramophanging. Die bestaat uit 2 helften zodat je de wielen niet van de as af hoeft te halen.
De wieg is echt vrijlopend.
Schokbrekers (komen in het rechter segment) zijn fragiel, dus die doe ik later. (ervaring leert dat)
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11568
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #564 Gepost op:
17 November 2025, 18:23:00 »
Twee aangedreven assen/draaistellen.
Het toilet kon grotendeels intact blijven.
Tafel en bank er overheen en je ziet de motor nauwelijks (denk ik)
Nog wat detailwerk aan de draaistellen, maar dat mag geen naam hebben...... rijdend is MP-2 in ieder geval.
95978
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11568
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #565 Gepost op:
Vandaag
om 12:43:33 »
Het vastzetten van de cabine-inrichting weer net zo gedaan als bij MP-1.
Een metalen steun (1x10mm) die op de plek van de deur is vastgelijmd.
De vloer van de inrichting opgevuld met styreenplaatjes en ja hoor....de stoel breek ook nu weer af. Metalen busje er omheen.
De ring is er voor om de cabine-inrichting met een tang/pincet te kunnen beetpakken.
Bodemplaat op maat vijlen
Nu geen ring (of wat dan ook) om de bodem beet te kunnen pakken, maar een stukje tape.
Door al die lagen een gat boren en een tapje M1,4 zetten. Boutje er in en klaar.
96411
«
Laatst bewerkt op:
Vandaag
om 13:34:13 door FritsT
»
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
Vorige
-
1
...
36
37
[
38
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.