Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Hans van de Burgt
Vandaag om 20:51:45
tandwiel lux modellbau door bellejt
Vandaag om 20:12:09
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 20:10:28
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door Hasenwald
Vandaag om 19:28:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 19:18:35
Raadplaatje door Dave.......
Vandaag om 19:14:19
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:12:10
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 19:06:47
Conrat door Overet
Vandaag om 19:04:10
Z21 en het programeren met de Z21App. door Frank 123
Vandaag om 19:03:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ben
Vandaag om 18:49:03
Mijnbouw Indonesië door NS264
Vandaag om 18:42:05
Da's Daz 2 door NS264
Vandaag om 18:37:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:32:58
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door jack is back
Vandaag om 18:30:41
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 18:29:04
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door Bas, Dordrecht
Vandaag om 18:25:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door borotof
Vandaag om 17:47:49
19 Toen door ES44C4
Vandaag om 17:20:58
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 17:15:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 17:03:11
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 16:57:23
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door phdirk
Vandaag om 15:57:32
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 15:23:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 15:03:22
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 14:26:11
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 14:15:56
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 12:07:16
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Ronald Halma
Vandaag om 11:13:03
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door Jelmer
Vandaag om 10:03:46
  

Auteur Topic: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.  (gelezen 74718 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11397
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #480 Gepost op: 29 August 2025, 19:06:55 »
Tussenstand bij de ramen:

Alle sponningen in de kap zijn zwart (Valejo).
Kopse kant van het glas is zwart, permanente marker
Beschermfolie van het glas is aan de binnenkant verwijderd, buitenkant niet (versissen)

Zonder rubber rand ziet het er niet uit.




In tegenstelling tot de zijkant zien de ramen bij de bestuurderscabine er zonder "rubberen" omlijsting niet slecht uit.
Folie is aan beide zijden verwijderd.
Ramen zijn vastgelijmd.
Het ronde hoekraam past goed
« Laatst bewerkt op: 29 August 2025, 19:45:23 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11397
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #481 Gepost op: 29 August 2025, 20:03:42 »
Volgend weekend, 6-7 september, is er weer Terug naar Toen bij de VSM. Onze bouwgroep is daar al 20 jaar deelnemer en ook dit jaar zijn we er weer. Loods in Beekbergen.

Natuurlijk is de Motorpost daar te bekijken.

70771



FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11397
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #482 Gepost op: 31 August 2025, 22:12:37 »
Motorpost nr.1 is zowat klaar. Glas zit in beide bestuurderscabine en deze week worden de rubber (messing) omrandingen voor de ramen aan de zijkant getekend en in 0,2mm messing geëtst. Decals, tja......zoals ik zo vaak zeg; "die komen later wel".
Inrichting van de MP, zoals kasten en sorteertafels enz. worden tijdens TNT in 3D getekend.

Dit model is dus een onaangedreven vitrine exemplaar. De volgende wordt een rijdende. Ik heb twee aandrijf eenheden (Munz) met Faulhaber motoren met vertragingskast. Compleet met wielen en stroomafname. Ze passen bijna in het draaistel, maar er zal toch een gat in de bodemplaat moeten komen. Er is genoeg ruimte en ik voorzie geen problemen.



71262
« Laatst bewerkt op: 31 August 2025, 22:17:47 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11397
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #483 Gepost op: 01 September 2025, 10:06:40 »
Misschien wel het laatste "pijnpunt", de rubber ring rond de koplamp. Die wilde ik er niet 3D op hebben ivm. schuren en aflakken van de neus. Ik ga nu testen met een vooraf aangebrachte 3D-groef waarin ik na het spuiten een rubber/messing inlay in kan aanbrengen. net zoals de ribben op het dak.
Dat gaat op dit model natuurlijk niet meer lukken, maar een nieuwe neus is zo geprint.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11397
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #484 Gepost op: 02 September 2025, 14:36:16 »
Morgen gaan de spullen via via naar Beekbergen, dus vandaag toch nog maar wat laatste zaken aanbrengen. Gietdelen zijn nog niet binnen, dus dan maar wat freubelwerk.

Leidingen op de bufferbalk.




Luchtslangen:




Dan ook het rek met loopplanken op het dak bij de rijweerstanden.

Alternatieve steunen, ;D








Loopplaten zitten te hoog, maar voor dit moment.....




71972

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11397
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #485 Gepost op: 02 September 2025, 14:40:59 »
Na de laatste aanvulling uit het vorige bericht......klaar voor TNT komend weekend.



71976
« Laatst bewerkt op: 02 September 2025, 14:42:33 door FritsT »

Lambert

  • Offline Offline
  • Berichten: 82
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #486 Gepost op: 03 September 2025, 08:42:37 »
Zeer fraai.
Ik kom deze (en andere bouwwerken) zeker even bewonderen in de loods.
Groet, Lambert

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11397
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #487 Gepost op: 03 September 2025, 17:42:01 »
En toen kwamen de gietdelen ineens binnen. Jammer van het freubelwerk van gisteren.

De 12 steunen passen goed, alleen de hoger aangelegde luchtleiding zat in de weg. Die heb ik goed weten weg te werken. (Knip knip ;D)


Alles gepositioneerd met 10-secondenlijm en daarna permanent vastgelijmd (binnenzijde) en gespoten.


De rijweerstanden zie je dus echt zitten.




Hier zie je de ruitenwissers (niet bewegend ;D). Gezandstraald en gespoten in Aluminium kleur.
Straks het zwarte rubber randje nog.


72560
« Laatst bewerkt op: 03 September 2025, 17:55:28 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11397
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #488 Gepost op: 04 September 2025, 09:59:16 »
De gietdelen die gisteren binnen kwamen:

De niet meer fragiele delen op de bufferbalk;


Trappen onder bestuurderscabine;


Steunen voor het rek bij de rijweerstanden (inmiddels gemonteerd);
Afsnijden op de rode lijn, NIET korter. Ruimte voor de aanslag van het rek. Is op het gietdeel verlengd als aangietstuk.


Ruitenwissers,
-kleine voor de zijramen
-lange voor het middelste raam


Gemonteerde ruitenwissers (met zwart blad)


72934
« Laatst bewerkt op: 05 September 2025, 09:04:11 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11397
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #489 Gepost op: 04 September 2025, 11:51:05 »
Ik twijfelde of het nog maakbaar was, de rangeerdershandgreep dwars door de luchtslang. Dus toch maar geprobeerd en... geslaagd.
Gelijk ook maar een ophanghaak voor de schroefkoppeling aangebracht.





73010

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11397
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #490 Gepost op: 04 September 2025, 21:16:58 »
En dat was het dan, een grote leegte.  :'(  Maar wel op tijd klaar (op de ramen na)
Op weg naar Beekbergen :D



73237

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1017
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #491 Gepost op: 05 September 2025, 04:09:54 »
Aan de binnenkant zal "penseelwerk" gedaan moeten worden. De basis van de 3D print kan wel eerst grijs/creme worden gespoten.




Indien je de mP3031 van het museum na wilt bootsen dan klopt het, anders horen de zitting en de rug van het stoeltje groen. (staat voor de 3031 nog op het verlanglijstje)

Ook zag ik een foto voorbij komen van jouw prachtige creatie samen met een H-post; Dit kan alleen als het het prototype betreft, toen de serie geleverd werd waren alle neusjes al geel. Het prototype van de H-posten had als enige kleine ovale raampjes.

De grijze compressor van de mP3031 hoort eigenlijk zwart, net als de rest van het onderstel. Deze is ooit gewisseld en daarna niet meer geschilderd in de juiste kleur  ::)

Ik heb niet het gehele draadje doorgelezen, en wellicht staat het ergens, maar ik weet niet welke nummer je er op gat zetten. Als het een hoog nummer wosrdt kan je de opschriften van de mP3031 van het Spoorwegmuseum aanhouden. De lage nummers hadden bepaalde opschriften op een andere plek dan de hogere nummers (er zijn uit mijn hoofd 4 aflever series: mP1 t/m mP3)

mvg,
Robin

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11397
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #492 Gepost op: 05 September 2025, 09:36:44 »
@Robin,

Dank voor de suggesties en aanvullingen.

De belettering komt nog aan de orde, maar net zoals bij vele andere modellen blijkt een model een compromis van diverse uitvoeringen. Een nummer, exact kloppend met alle details, is dan een illusie. Alhoewel, bij de NS-6010 kwam ik een heel eind.
Mijn insteek is het bouwen van een goed lijkend model een geen perfect kloppend model, want dat gaat nooit lukken bij verschalen.

Die berstuurdersstoel....je zal gelijk hebben, maar je ziet er niets van. Brandblusser en andere zaken in de cabine zitten er om dezelfde reden ook niet in. Compromis dus.
Die generator....ook daarin zal je gelijk hebben. John wil hem grijs.

Wordt het de museum-uitvoering. Ook weer net niet helemaal. Dus MP-3036 dan maar.
Zelfde verhaal voor de wagen.

Om het probleem van de detailverschillen te vermijden heb ik bij de bouw van de (NTM) Maffei stoomtramloc er 6 verschillende van gemaakt (5 afgewerkt en 1 blank messing). 6 motorposten wordt me een beetje teveel. Hooguit nog 2 (tegelijk)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11397
    • nulpunt

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11397
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #494 Gepost op: Vandaag om 08:57:01 »
Het ontwerp voor de etsplaat van de rubber randen (0,8mm) en het schuifraam. Nikkelzilver plaat 0,2mm.
Meer ramen dan nodig, maar even uitschieten met de micro-slijper en je bent een exemplaar kwijt. Op zeker spelen dus.



74489