Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
peterha
Vandaag
om 21:46:31
De bouw van “Bahnstrecke Lahr”
door
Hans1963
Vandaag
om 21:46:19
NS 8100 in 0
door
1795
Vandaag
om 21:46:13
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
Vandaag
om 21:46:11
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
j.ossebaar
Vandaag
om 21:40:28
Marklin My world, motor heeft kuren
door
Hans.F
Vandaag
om 21:40:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
grossraumwagen
Vandaag
om 21:39:50
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
De eerste Ivo
Vandaag
om 21:39:15
Oud model gangbaar maken
door
Bahn-AG
Vandaag
om 21:36:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Charles_
Vandaag
om 21:21:15
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
741230
Vandaag
om 21:08:06
Piko Eas-z gebracht als Eaos
door
grossraumwagen
Vandaag
om 21:06:11
Eindstation Daarhuizen
door
Sikko
Vandaag
om 20:58:00
Project X......
door
Ivo tB
Vandaag
om 19:57:23
Lenz Standard+ V2 doet gek
door
Albert de Heer
Vandaag
om 19:56:20
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon
door
Hans1963
Vandaag
om 19:10:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 19:05:46
Digikeijs DR4024 gedeeltelijk defect?
door
BertOK
Vandaag
om 18:53:53
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec.
door
Bert_Apd
Vandaag
om 17:50:40
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
Vandaag
om 17:43:48
Vervangen wissels flm profi
door
Luc2000
Vandaag
om 17:28:12
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
spoorzeven
Vandaag
om 17:24:31
Zoek DIGIRAILS DR 5020 Booster Schema
door
Gerard
Vandaag
om 17:12:17
Lodewickshaven
door
Ronald Halma
Vandaag
om 17:03:44
Line-up foto's van modellen
door
R1954
Vandaag
om 16:54:51
Nieuw huis, nieuwe baan
door
aad52
Vandaag
om 16:50:26
Ucci en IB1 met Itrain
door
Henk G
Vandaag
om 16:49:05
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat
door
Luit
Vandaag
om 15:17:58
Woensdag 19 november 10 jaar Arnhem Centraal
door
Seinhuis
Vandaag
om 14:38:02
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
RetroJack
Vandaag
om 13:47:20
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
Vorige
-
Volgende
-
1
...
32
33
[
34
]
35
36
Omlaag
Auteur
Topic: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. (gelezen 86322 keer)
FritsT
Offline
Berichten: 11531
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #495 Gepost op:
17 September 2025, 13:02:43 »
De laatste fase van de bouw betreft de administratie van al die honderden ontwerpen, STL's, en Chitubox bestanden. Later zie je door de bomen het bos niet meer dus dat moet gewoonweg nu, nu alles nog vers in het geheugen ligt. Temeer ook omdat we zeker nog 2 exemplaren moeten gaan printen en maken met alle laatste correcties er in en niet die van een paar uur eerder. Een hele organisatie dus.
We hebben er al een uurtje of wat werk in zitten....vandaag verder.
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11531
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #496 Gepost op:
02 October 2025, 11:03:31 »
Van alle onderdelen zijn nu Chitubox bestanden gemaakt. Het printen kan beginnen. Helaas is de printer stuk....
76523
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11531
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #497 Gepost op:
11 October 2025, 12:41:06 »
Printer is echt stuk.
Nieuwe gekocht. Elegoo Saturn 3. Dezelfde als die stuk is gegaan. Nu even een keer niks nieuws testen maar gewoon aan de slag. Komt vandaag binnen. En Hr. Murphy laten we niet nog eens binnen.
Ook binnen zijn de etsplaten voor de "rubber" randen om te raam.
Passing is goed.
Zwart gespoten met Motip primer.
Geslaagd.
Nu nog vast lijmen.
77798
«
Laatst bewerkt op: 11 October 2025, 12:46:59 door FritsT
»
Gelogd
Frits C
FCS Topaka
Offline
Berichten: 307
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #498 Gepost op:
11 October 2025, 16:36:08 »
Jammer van die printer. Ik heb ook twee van mijn drie printers al moeten vervangen door een nieuwe.
Dat heeft ook voordelen opgeleverd.
Ze zijn sneller en hebben een magnetische bouwplaat. De vorige hadden glasplaten en die willen nog wel eens beschadigen.
Je 'rubberranden' zijn een verbetering.
Gelogd
m.v.g. Frits
Ik ontwerp met DesignSpark Mechanical
FritsT
Offline
Berichten: 11531
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #499 Gepost op:
19 October 2025, 16:27:26 »
We denken nu alle onderdelen voor de Motorpost getekend te hebben. Alle componenten zijn nu geschikt gemaakt als Chitubox bestanden om te printen.
De daken moeten rug aan rug geprint worden zodat ik in 1 run niet alleen het dak heb voor 1 motorpost, maar voor 2. Laat ik nou net de bedoeling hebben om er 2 te gaan bouwen.
Bij elkaar 8 verschillende bestanden, maar niet 8 keer printen. 2 motorposten betekent al 4 draaistellen enz.enz. Daar ben je dus wel wat dagen mee zoet want ik reken 1 bestand per dag/nacht. Ik houd het op 2 weken.
Er is ook berekend hoeveel resin er ingaat zitten. Puur alleen het model ruim 600 ml. Met verlies en uitdruipen/schoonmaken...ik reken met 1 liter per Motorpost. Ik heb 3 liter op voorraad dus dat moet genoeg zijn.
En dan komt er nog bij:
-messing draad 1,5mm: 10x50 cm (ribben op het dak)
-2 pantografen
-messing gietdelen voor de te fragiele plastic uitvoering (stekkers buferbalk, luchtslangen, buffers, wielen, ruitenwissers)
-beglazing
-etswerk rubber raamomranding
-koppeling
-messing gaas en L-profiel voor de rijweerstanden op het dak
-plaat 2mm dik styreen 50x10cm (bodemplaat)
-messing draad 0,8 en 1mm (leidingen)
-messing draadhouders voor de leidingen
-nieuw zilver draad voor de handgrepen
-ledjes rood en wit.
-diverse flesjes Valejo verf om de juiste kleur"rood-bruin" te mengen.
-zandgele en zwarte Motip primer
-Araldite 2 componentenlijm.
-decals
En dan moet er nog een motor in....
Zoals te zien is, met alleen een kop heb je geen Motorpost
79162
«
Laatst bewerkt op: 19 October 2025, 16:58:06 door FritsT
»
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11531
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #500 Gepost op:
19 October 2025, 16:46:49 »
Een Motorpost in Spoor-1.......scale x 1,36.
In het makkelijkste geval heb je dan een Buildplate van 32 cm nodig.
Maaaaaaaar.
1. Er moeten dan weer nieuwe Chitubox bestanden worden gemaakt want onze printer laat zich fysiek niet vergroten.
2. De wanden gaan we niet aanpassen in volume. Dat is eigenlijk beginnen vanaf nul. Dus veel meer resin nodig.
3. Dikte van het "glas" moet worden aangepast.
4. Je gaat schrikken van de prijs van 2 in messing gegoten pantografen.
Nee, even verschalen is niet zo snel gedaan.
Gelogd
Olaf
Offline
Berichten: 874
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #501 Gepost op:
19 October 2025, 16:49:52 »
He, jammer
Gelogd
Meer NS in spoor 1!
FritsT
Offline
Berichten: 11531
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #502 Gepost op:
19 October 2025, 16:55:55 »
@Olaf,
Niks is onmogelijk..
Kant en klaar alle onderdelen in een doos gaan wij niet maken. Echt veel werk. Je moet, kan en mag dan ook nog zelf aan de slag. Zou wel leuk zijn om er eentje (of meer) in Spoor-1 te zien (vinden wij).
Wat wel onmogelijk is..een H0 uitvoering vanuit deze 0 maatvoering
«
Laatst bewerkt op: 19 October 2025, 17:00:03 door FritsT
»
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11531
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #503 Gepost op:
21 October 2025, 21:43:51 »
Elegoo Saturn-3, ABS resin.
Draaistel: 7 uur 12 minuten.
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11531
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #504 Gepost op:
22 October 2025, 13:15:54 »
Vraag van Paul (elders op dit forum). Of tie klaar is? Ja en nee. Testmodel wel, de rest bij lange na nog niet.
Draaistel 2 is vannacht geprint en nu staat "kopeind/sorteerruimte" te printen: 9h6min. Vanavond dus. En dan de rest nog én bouwen .
iets voor onder de kerstboom denk ik.
Gelogd
Pauldg
Online
Berichten: 7710
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #505 Gepost op:
22 October 2025, 13:28:48 »
Onderdelen in de kerstboom?
Lekker bezig!
Gelogd
Don't be part of the problem. Be the entire problem!
FritsT
Offline
Berichten: 11531
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #506 Gepost op:
22 October 2025, 21:16:58 »
En dan Versie 2.
Gelijk iets gezien wat we bij Vs.1. vergeten zijn aan te passen. De bovenkant van het draaistel vervormd door/bij de supports. Dat hadden we dikker moeten maken om het later plat te kunnen vijlen.
Ik wil een versie met werkende motoren gaan maken en zo lang dat afwijkende draaistel nog niet ontwikkeld is, zet ik deze versie er onder.
Nu gelijk kijken of de gevonden een aangepaste oplossing voor het draaistel goed is.
Strip 1x3 in de gleuf aanbrengen.
Het past er zuigend in. Wel opgevuld met lijm, Canopy Glue.
Vervolgens 3 gaten 1,0mm geboord waardoor draad 1,0mm is gestoken. Afgevlakt draad zodat de buitenkant glad lijkt.
Aan de binnenkant vastlijmen met 10-secondenlijm en overtollig draad afknippen en glad vijlen.
80260
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11531
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #507 Gepost op:
24 October 2025, 13:58:34 »
De apparaten aan de onderkant waren "appeltje-eitje" behalve dat ik 3 triplekleppen miste. Die zaten nog in de resin of (vervormd) aan de FEP. Extra schoonmaakwerk dus.
Geleerde les: altijd het fysieke resultaat 100% controleren met het computerbestand want er mag niks op de FEP achterblijven. Zeker als je de resin niet uit de bak verwijderd. Dus weer een extra regel aan het uitvoeringsprotocol toegevoegd.
Dit zat dus allemaal tegelijk op 1 print.
Kop1-sorteerruimte: Vs.2.
Ik zag toch weer een "deuk" in de zijwanden. Die had ik bij het testmodel weg weten te plamuren. Leek te liggen aan de vast getekende tussenwand en het toilet.
11 uur leergeld, maar we hebben Versie 3. Getekend met losse wanden en achteraf met succes. Perfect glad resultaat.
Dan het losknippen.....dat wordt Versie 4.
Deze print is wel gelukt, maar het kan makkelijker.
80766
«
Laatst bewerkt op: 24 October 2025, 14:00:37 door FritsT
»
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11531
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #508 Gepost op:
24 October 2025, 18:34:24 »
Kop-2 staat inmiddels te printen maar belangrijker... de bouw is van start gegaan.
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11531
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #509 Gepost op:
24 October 2025, 22:49:49 »
Sectie 1 is uitgelijnd. Was meer (secuur) werk dan ik dacht. Als die net niet goed zit, wringt het dak en zit alles scheef.
Dus niet "even" de tussenwand er in ! Volgend model eerst het dak tijdelijk vastzetten met tape en dan de tussenwand er in lijmen.
Wandjes van de toiletruimte zijn daarentegen geen enkel probleem.
«
Laatst bewerkt op: 24 October 2025, 22:51:46 door FritsT
»
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
Vorige
-
Volgende
-
1
...
32
33
[
34
]
35
36
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.