Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:12:18
Roco Plan T van DC digitaal sound naar AC digitaal sound door bekie
Vandaag om 14:07:47
Welke winkel voert deze merken? door Rick
Vandaag om 14:02:16
Een Rotterdams gebouw door Gerco van Beelen
Vandaag om 13:57:37
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Pauldg
Vandaag om 13:54:17
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 13:50:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 13:37:38
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:36:53
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door janw
Vandaag om 12:52:55
Acme nieuwe ICNG door Treinbestuurder
Vandaag om 12:48:16
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 12:29:05
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 12:15:43
Aachenau West door Chris Westerduin
Vandaag om 12:12:21
Minder wissels door H0eGenaamd
Vandaag om 11:59:07
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:52:08
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:51:05
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 11:24:57
The Summer of 69 door Eric v C
Vandaag om 11:23:46
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 11:19:20
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door meino
Vandaag om 10:07:49
NS 8800 in spoor 0 door BartvD
Vandaag om 09:53:28
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 09:37:12
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 09:14:35
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 08:38:48
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:34:30
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 08:17:52
Modelspoorbaan van Einte door Jelmer
Vandaag om 08:11:17
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 08:06:55
LIMA IRM Cardanassen door Duikeend
Vandaag om 00:48:46
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
03 September 2025, 23:26:40
  

Auteur Topic: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.  (gelezen 73099 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11380
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #480 Gepost op: 29 August 2025, 19:06:55 »
Tussenstand bij de ramen:

Alle sponningen in de kap zijn zwart (Valejo).
Kopse kant van het glas is zwart, permanente marker
Beschermfolie van het glas is aan de binnenkant verwijderd, buitenkant niet (versissen)

Zonder rubber rand ziet het er niet uit.




In tegenstelling tot de zijkant zien de ramen bij de bestuurderscabine er zonder "rubberen" omlijsting niet slecht uit.
Folie is aan beide zijden verwijderd.
Ramen zijn vastgelijmd.
Het ronde hoekraam past goed
« Laatst bewerkt op: 29 August 2025, 19:45:23 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11380
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #481 Gepost op: 29 August 2025, 20:03:42 »
Volgend weekend, 6-7 september, is er weer Terug naar Toen bij de VSM. Onze bouwgroep is daar al 20 jaar deelnemer en ook dit jaar zijn we er weer. Loods in Beekbergen.

Natuurlijk is de Motorpost daar te bekijken.

70771



FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11380
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #482 Gepost op: 31 August 2025, 22:12:37 »
Motorpost nr.1 is zowat klaar. Glas zit in beide bestuurderscabine en deze week worden de rubber (messing) omrandingen voor de ramen aan de zijkant getekend en in 0,2mm messing geëtst. Decals, tja......zoals ik zo vaak zeg; "die komen later wel".
Inrichting van de MP, zoals kasten en sorteertafels enz. worden tijdens TNT in 3D getekend.

Dit model is dus een onaangedreven vitrine exemplaar. De volgende wordt een rijdende. Ik heb twee aandrijf eenheden (Munz) met Faulhaber motoren met vertragingskast. Compleet met wielen en stroomafname. Ze passen bijna in het draaistel, maar er zal toch een gat in de bodemplaat moeten komen. Er is genoeg ruimte en ik voorzie geen problemen.



71262
« Laatst bewerkt op: 31 August 2025, 22:17:47 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11380
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #483 Gepost op: 01 September 2025, 10:06:40 »
Misschien wel het laatste "pijnpunt", de rubber ring rond de koplamp. Die wilde ik er niet 3D op hebben ivm. schuren en aflakken van de neus. Ik ga nu testen met een vooraf aangebrachte 3D-groef waarin ik na het spuiten een rubber/messing inlay in kan aanbrengen. net zoals de ribben op het dak.
Dat gaat op dit model natuurlijk niet meer lukken, maar een nieuwe neus is zo geprint.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11380
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #484 Gepost op: 02 September 2025, 14:36:16 »
Morgen gaan de spullen via via naar Beekbergen, dus vandaag toch nog maar wat laatste zaken aanbrengen. Gietdelen zijn nog niet binnen, dus dan maar wat freubelwerk.

Leidingen op de bufferbalk.




Luchtslangen:




Dan ook het rek met loopplanken op het dak bij de rijweerstanden.

Alternatieve steunen, ;D








Loopplaten zitten te hoog, maar voor dit moment.....




71972

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11380
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #485 Gepost op: 02 September 2025, 14:40:59 »
Na de laatste aanvulling uit het vorige bericht......klaar voor TNT komend weekend.



71976
« Laatst bewerkt op: 02 September 2025, 14:42:33 door FritsT »

Lambert

  • Offline Offline
  • Berichten: 81
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #486 Gepost op: 03 September 2025, 08:42:37 »
Zeer fraai.
Ik kom deze (en andere bouwwerken) zeker even bewonderen in de loods.
Groet, Lambert

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11380
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #487 Gepost op: 03 September 2025, 17:42:01 »
En toen kwamen de gietdelen ineens binnen. Jammer van het freubelwerk van gisteren.

De 12 steunen passen goed, alleen de hoger aangelegde luchtleiding zat in de weg. Die heb ik goed weten weg te werken. (Knip knip ;D)


Alles gepositioneerd met 10-secondenlijm en daarna permanent vastgelijmd (binnenzijde) en gespoten.


De rijweerstanden zie je dus echt zitten.




Hier zie je de ruitenwissers (niet bewegend ;D). Gezandstraald en gespoten in Aluminium kleur.
Straks het zwarte rubber randje nog.


72560
« Laatst bewerkt op: 03 September 2025, 17:55:28 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11380
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #488 Gepost op: Vandaag om 09:59:16 »
De gietdelen die gisteren binnen kwamen:

De niet meer fragiele delen op de bufferbalk;


Trappen onder bestuurderscabine;


Steunen voor het rek bij de rijweerstanden (inmiddels gemonteerd);
Afsnijden op de rode lijn, NIET korter. Ruimte voor de aanslag van het rek. Is op het gietdeel verlengd als aangietstuk.


Ruitenwissers,
-kleine voor de zijramen
-lange voor het middelste ram


Gemonteerde ruitenwissers (met zwart blad)


72934
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 10:54:33 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11380
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #489 Gepost op: Vandaag om 11:51:05 »
Ik twijfelde of het nog maakbaar was, de rangeerdershandgreep dwars door de luchtslang. Dus toch maar geprobeerd en... geslaagd.
Gelijk ook maar een ophanghaak voor de schroefkoppeling aangebracht.





73010