Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door bekie
Vandaag om 22:49:13
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 22:48:52
Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
Vandaag om 22:27:02
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Ronald69
Vandaag om 22:17:32
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door Keska
Vandaag om 22:00:00
Nieuw Vlieringen door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 21:45:15
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door henk
Vandaag om 21:37:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 21:34:35
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door Felix de Groen
Vandaag om 21:29:05
trein of metro naar Hoek van Holland door R1954
Vandaag om 21:25:54
US diorama in H0 door gdh
Vandaag om 21:11:40
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 21:00:16
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 20:58:47
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 20:54:32
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 20:52:41
Vitrinekast gaat moeilijk open/dicht door Overet
Vandaag om 20:43:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:42:08
artikel nummers kloppen niet met spurweite n-spur door Rick
Vandaag om 20:35:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 20:24:41
Mooi weer om buiten te spelen door Vroeger
Vandaag om 20:15:18
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 19:23:30
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door nighttrain1
Vandaag om 18:43:04
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 18:41:36
Ideeën op doen in Duitsland regio speyer door Eric v C
Vandaag om 18:36:39
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
Vandaag om 18:17:40
Museumdepot Beekbergen in H0 door Joz
Vandaag om 17:33:48
spoorboekje zomerdienstregeling 1983 Luxemburg door MaraNCS
Vandaag om 17:18:57
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 16:07:50
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Noordernet
Vandaag om 15:04:55
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Ben
Vandaag om 12:39:03
  

Auteur Topic: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.  (gelezen 59259 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11279
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #405 Gepost op: 14 June 2025, 22:42:26 »
Valejo primer, zwart. 70.642
Airbrush





Die is weer recht (en zwart)


[

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11279
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #406 Gepost op: 29 June 2025, 10:51:22 »
Even stil mbt. de afbouw van de Motorpost. Geen uitstel. Even andere zaken aan het hoofd.

Het inbrengen van de metalen steunen in de draaistellen heeft succes gehad. Ze staan nog steeds recht.

54982
« Laatst bewerkt op: 29 June 2025, 10:55:14 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11279
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #407 Gepost op: 04 July 2025, 21:10:51 »
We hebben vandaag weer eens 3D getekend:
1. gleuf in de draaistellen.
2. de vier trappen onder de bestuurderscabine(s). "Wall thickness analysis" is ok.
Ivm. "fragiel" worden de trappen van messing.
Prijzen bij Imaterialise zijn op dit scherm ex btw.


55342
« Laatst bewerkt op: 04 July 2025, 21:13:02 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11279
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #408 Gepost op: 15 July 2025, 20:50:24 »
Onder aan aan de bufferbalk zitten stekkerdozen. Dit zijn er 2 van de 5.
In messing gaat dat waarschijnlijk niet lukken, dus we printen ze zelf in plastic in veelvoud en bij breuk pakken we de volgende.


« Laatst bewerkt op: 16 July 2025, 21:48:03 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11279
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #409 Gepost op: 16 July 2025, 21:47:03 »
Nu de meest linkse stekkerdoos nog.
Al deze onderdelen worden apart geprint en zitten met pen-gat verbinding in de bufferbalk.



56298

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11279
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #410 Gepost op: 30 July 2025, 11:37:11 »
We naderen het einde van het ontwerpen van de Motorpost. Naar verwachting zal vandaag het laatste onderdeel, de verwarmingskoppeling op de bufferbalk, gereed zijn.


Dan hebben we het eerder gehad over de ramen. We hebben ze geprint en dat was niet slecht. Toch willen we (ook gezien de adviezen) het ook gaan proberen met gelaserd acryl (0,5mm precisieacryl) en dan een keus maken.
https://snijlab.nl/products/precisieacrylaat-lasersnijden
Snijdikte van de laserstraal is 0,15-0,2mm. Daarom besloten exact de maten van de ramen aan te houden zodat we zeker weten dat ze niet te groot gaan uitvallen en daardoor moeten gaan vijlen. Nu zouden ze mooi in de inkeping van 1,0mm moeten vallen.
Voor de zekerheid hebben we de afmetingen in theorie en praktijd opgemeten. Minimale verschillen.
De ronde ramen gaan we zelf buigen. Hoe ?...testen. We zijn benieuwd.







58511
« Laatst bewerkt op: 30 July 2025, 11:50:24 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11279
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #411 Gepost op: 30 July 2025, 15:53:20 »
Mooi spuitweer....



Motip primer.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11279
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #412 Gepost op: 30 July 2025, 20:37:50 »
De stekkerdoos.
De hevel (met ronde rode knop) trek je omhoog. De mechanische vergrendeling van de deksel hef je zo op. Daarna trek je de deksel omhoog en kan je de stekker er in steken.



58823

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11279
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #413 Gepost op: Vandaag om 20:39:19 »
Het dak, dat we demontabel willen houden, moest nog een bevestigingsconstructie krijgen. Ik heb het met magneetjes geprobeerd, maar die bleken te zwak voor het (zware) dak. Een oud Lima rijtuig bracht de oplosssing.....zijwandjes.
Alleen een styreenplaat op de kopse kant aan het dak lijmen vind ik te fragiel. Er gaat dus weer 3D getekend worden.

Er blijft natuurlijk altijd ruimte tussen dat wandje en de echte tussenwand. Ik plak er net zoveel tape op (Leukotape) tot het klemt.
Bij het Lima rijtuig klemt die op de naar buiten stekende ramen die in de sponningen vallen. Dat doen we hier dus niet.




« Laatst bewerkt op: Vandaag om 20:44:49 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11279
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #414 Gepost op: Vandaag om 20:42:08 »
De luchtleiding voor het oplaten van de pantografen:

Draad 1,5mm vastgezet aan het dak met 0,4mm koperdraadjes.








59209