Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:52:29
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door bekie
Vandaag om 22:49:13
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 22:48:52
Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
Vandaag om 22:27:02
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Ronald69
Vandaag om 22:17:32
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door Keska
Vandaag om 22:00:00
Nieuw Vlieringen door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 21:45:15
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door henk
Vandaag om 21:37:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 21:34:35
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door Felix de Groen
Vandaag om 21:29:05
trein of metro naar Hoek van Holland door R1954
Vandaag om 21:25:54
US diorama in H0 door gdh
Vandaag om 21:11:40
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 21:00:16
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 20:58:47
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 20:54:32
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 20:52:41
Vitrinekast gaat moeilijk open/dicht door Overet
Vandaag om 20:43:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:42:08
artikel nummers kloppen niet met spurweite n-spur door Rick
Vandaag om 20:35:07
Mooi weer om buiten te spelen door Vroeger
Vandaag om 20:15:18
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 19:23:30
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door nighttrain1
Vandaag om 18:43:04
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 18:41:36
Ideeën op doen in Duitsland regio speyer door Eric v C
Vandaag om 18:36:39
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
Vandaag om 18:17:40
Museumdepot Beekbergen in H0 door Joz
Vandaag om 17:33:48
spoorboekje zomerdienstregeling 1983 Luxemburg door MaraNCS
Vandaag om 17:18:57
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 16:07:50
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Noordernet
Vandaag om 15:04:55
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Ben
Vandaag om 12:39:03
  

Auteur Topic: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.  (gelezen 59260 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11279
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #390 Gepost op: 07 June 2025, 23:35:22 »
De kunststof veerpakketten moeten worden uitgeboord tot 3,1mm zodat er een 3,0mm messing bus in past.
Stukje messing (circa 4mm) worden mbv de kop van de draaibank voorzien van een M1,0 tapje.


De standaard M1,0 boutjes die de afsluiter vast moet zetten hebben een te brede kop. In de boormachine zetten en afvijlen van 2,0 naar 1,7-1,8


Voilá,
Nu kunnen de aspotten op maat worden gebracht. Glijdend dus.


52108

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11279
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #391 Gepost op: 08 June 2025, 00:41:19 »
Nog 2 afsluiters, maar die komen morgen. Nu even genieten.


Draaistel 1 met metalen wielen, draaistel 2 met kunststof
Hoe dan ook, de Motorpost staat op zijn wieltjes.  :D

Frits C

  • FCS Topeka
  • Offline Offline
  • Berichten: 249
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #392 Gepost op: 08 June 2025, 08:31:32 »
Een mooie oplossing met die boutjes in de veren.
Het is toch een flink gevaarte als je de andere voertuigen er bij ziet.
m.v.g.  Frits

USA trains minded.
Ik ontwerp met DesignSpark Mechanical

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11279
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #393 Gepost op: 08 June 2025, 12:45:55 »
Dat is nou het voordeel van 3D en zelf een printer hebben...snel beschikbaar.

Het vloertje onder de bestuurderscabine
r

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11279
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #394 Gepost op: 08 June 2025, 22:07:20 »
De twee draaistellen (met in totaal 4 stuks imitatiemotor) zijn klaar en van 22mm metalen wielen voorzien.
Ook is er nog een uitslagbegrenzer voor het draaistel aangebracht. Die is gemaakt van 1,5 messing draad die door de bodem steekt en gesoldeerd is op een plaatje messing. De begrenzer zit zowat tegen de binnen/achterkant van het draaistel. In uiterste stand lopen de wielen daar net langs. Uitslag is circa 25 graden.

Overzicht van de onderkant.


52553
« Laatst bewerkt op: 09 June 2025, 22:55:31 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11279
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #395 Gepost op: 08 June 2025, 23:57:22 »
Gek gevoel, ineens zijn we zowat klaar met het bouwen en kunnen we een lijstje maken met "Nog te doen"

Te beginnen met de luchtleidingen aan de onderkant. (klusje voor morgen)

Ramen worden een los project.  ;D
Deze wordt speciaal,
[

Verder nog te maken details zijn:
1. Handgrepen en ruitenwissers.


2.Onder de bufferbalk,




3. Electra koppeling, ladders, handgrepen, deurklink.






4.Opstaptreden,




5.Bedrading aan het draaistel,






Maar dan zijn we er zo'n beetje.

52626

Frits C

  • FCS Topeka
  • Offline Offline
  • Berichten: 249
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #396 Gepost op: 09 June 2025, 08:11:51 »
Weet je het zeker??? :)
m.v.g.  Frits

USA trains minded.
Ik ontwerp met DesignSpark Mechanical

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11279
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #397 Gepost op: 09 June 2025, 10:11:46 »
Zeker weten,

Maar de Motorpost is nog niet klaar. Afwerken van dit testmodel en daarna nog 2 exemplaren bouwen gaat ook even duren.
Daarnaast staan er al weer nieuwe projecten op stapel

1. Postwagen afbouwen:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=115226.msg3222543261#msg3222543261

2. NS-1000 eloc in Spoor-1:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114388.msg3222528676#msg3222528676

3. NCS-72 stoomloc in Spoor-0
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114300.msg3222527283#msg3222527283

4. NTM Grote Henschel in Spoor-1
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114772.msg3222535237#msg3222535237

5. BR-18 afbouwen Spoor-0
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=115280.msg3222544432#msg3222544432

6. NS wagen op draaistellen (in de bouwgroep nog in ontwerp)

7. Geraniums kweken. Dat project staat maar steeds onderaan de lijst.


« Laatst bewerkt op: 09 June 2025, 10:25:30 door FritsT »

Frits C

  • FCS Topeka
  • Offline Offline
  • Berichten: 249
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #398 Gepost op: 09 June 2025, 11:14:58 »

7. Geraniums kweken. Dat project staat maar steeds onderaan de lijst.

Je weet niet wat je mist. Zo lekker rustig en altijd weer verrassend mooi.
Helaas maar even, want bloemen vergaan. Een modeltrein blijft altijd bestaan.

Maak wat moois van je lijstje.
m.v.g.  Frits

USA trains minded.
Ik ontwerp met DesignSpark Mechanical

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11279
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #399 Gepost op: 09 June 2025, 11:47:04 »
Wat een poëzie... 

Ik heb inmiddels de luchtleidingen van de Motorpost er op/onder zitten en heb net koffie gezet. Relax. ;D
Het wordt een mooie zonnige , iets frisse, dag maar prima wandelweer. Niet in Den Treek want Bor de wolf schijnt er nog steeds met zijn familie te zijn. Landgoed Schuttershoef is ook mooi.
En ook nog boodschapjes doen. Winkels zijn open hier.
Dus vanmiddag even geen treintjes bouwen.
« Laatst bewerkt op: 09 June 2025, 11:52:59 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11279
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #400 Gepost op: 09 June 2025, 22:47:20 »
De eerste proefrit (met Sik als "motor") tussen ander zelf gebouwd spul waarvan ook bouwverslagen op BNLS staan.
Peco wissels rechts en rechtdoor....geen probleem.

FILM: Klik op het plaatje


53123
« Laatst bewerkt op: 09 June 2025, 22:53:22 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11279
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #401 Gepost op: 11 June 2025, 10:54:40 »
Als eerste onderwerp van de detaillering hebben we de luchtslangen getekend. 4 linkse handels en 2 rechtse.
Voor de messinggieter van belang om vloeibaar messing te laten stromen. Daarom is de ophangbeugel (tijdelijk) verbonden met de aangietboom/luchtpijp. Bij montage wordt die losgesneden.



FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11279
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #402 Gepost op: 12 June 2025, 17:11:31 »
Sommige onderdelen zijn in kunststof te fragiel. Dan maar van messing maken.

Opstaptrede,
Ruitplaat op 1mm uitgegloeid, omgebogen en platgeslagen draad.


andere kant,


Gaatje boren en van binnenuit verlijmen.
« Laatst bewerkt op: 12 June 2025, 17:17:37 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11279
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #403 Gepost op: 14 June 2025, 16:23:31 »
En toen zag ik iets wat ik niet wilde zien....doorgebogen draaistellen. Voor mijn doen is de kap niet zwaar, maar toch is die te zwaar voor dit materiaal. De weegschaal geeft 970 gram aan.
Maar er is een oplossing gevonden. ;D





Het draaistel compleet van messing maken wordt onbetaalbaar, maar messing er in verwerken is wel een optie.
We hebben in de bouwgroep diverse constructies besproken en de keuze is gevallen op het versterken met messing rechthoekig strip 1x3mm dat in een gleuf vanaf de bovenkant wordt aangebracht.
Ik heb vanmiddag een gleuf gefreesd. Bij toekomstige draaistellen zit die gleuf er al standaard 3D ingetekend.




Het bestaande kromme draaistel heb ik ook nog weten recht te zetten.

Persen en tegelijkertijd de messing strip met 10-secondenlijm verlijmen.


Vervolgens met de kolomboor gaatjes 0,8 boren en klinknagels 0,8 er in zetten om de strip te verankeren.




Dat viel dus helemaal niet tegen.

Frits C

  • FCS Topeka
  • Offline Offline
  • Berichten: 249
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #404 Gepost op: 14 June 2025, 17:25:33 »
Dat heb je weer netjes opgelost en nog eenvoudig ook.  (y)
m.v.g.  Frits

USA trains minded.
Ik ontwerp met DesignSpark Mechanical