Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De (3d) knutsels van Ronald. door Frank 123
Vandaag om 17:59:56
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 17:46:51
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door CKLX
Vandaag om 17:35:16
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 17:25:57
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Wim1969
Vandaag om 17:25:22
ratelende 1300 van Electrotren door phdirk
Vandaag om 17:16:02
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door André82
Vandaag om 17:11:06
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door tothebeach
Vandaag om 16:57:00
Info gezocht voor vakantie Dortmund of Dresden 2026 door tijgernootje
Vandaag om 16:38:46
Test van een Rapido Trains GE 44 tonner Claremont and Concord door Ronald Halma
Vandaag om 16:22:16
Piko Hobby lok welke condensator er uit? door Herb73
Vandaag om 16:21:37
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Ronald Halma
Vandaag om 16:21:01
Rivarossi br 56 HR2891S door rhberk
Vandaag om 15:21:40
13 december modelspoorbeurs Houten door Peter J K
Vandaag om 15:18:10
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 14:38:21
Problemen BR10 met decoder Zimo MN330P22 Plux 22 door Ronald69
Vandaag om 14:29:18
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 13:35:37
Diorama Memburg Klütjenfelderkai door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 13:35:20
Plux12/16/22 Functiedecoder voor Roco 64205/64209 door Albert de Heer
Vandaag om 13:16:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:44:51
Uit de hand gelopen hobby: Trambaan op zolder. door odaoda
Vandaag om 12:35:51
Roco 2025 door 1200blauw
Vandaag om 12:27:53
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 11:35:54
ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden door Eric B
Vandaag om 11:05:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 11:04:47
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door rhberk
Vandaag om 10:44:29
draaistel A.C.M.E. slaaprijtuig loshalen: hoe? door Jelmer
Vandaag om 10:14:10
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 08:55:20
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:32:31
Trix 22128 EETC 1200 - 175 Jaar spoorwegen DCC Sound - Decoder plots dood. door Ronald A.
10 December 2025, 22:05:51
  

Auteur Topic: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.  (gelezen 111806 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11592
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #390 Gepost op: 07 June 2025, 23:35:22 »
De kunststof veerpakketten moeten worden uitgeboord tot 3,1mm zodat er een 3,0mm messing bus in past.
Stukje messing (circa 4mm) worden mbv de kop van de draaibank voorzien van een M1,0 tapje.


De standaard M1,0 boutjes die de afsluiter vast moet zetten hebben een te brede kop. In de boormachine zetten en afvijlen van 2,0 naar 1,7-1,8


Voilá,
Nu kunnen de aspotten op maat worden gebracht. Glijdend dus.


52108

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11592
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #391 Gepost op: 08 June 2025, 00:41:19 »
Nog 2 afsluiters, maar die komen morgen. Nu even genieten.


Draaistel 1 met metalen wielen, draaistel 2 met kunststof
Hoe dan ook, de Motorpost staat op zijn wieltjes.  :D

Frits C

  • FCS Topaka
  • Offline Offline
  • Berichten: 329
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #392 Gepost op: 08 June 2025, 08:31:32 »
Een mooie oplossing met die boutjes in de veren.
Het is toch een flink gevaarte als je de andere voertuigen er bij ziet.
m.v.g.  Frits

Ik ontwerp met DesignSpark Mechanical Creator

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11592
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #393 Gepost op: 08 June 2025, 12:45:55 »
Dat is nou het voordeel van 3D en zelf een printer hebben...snel beschikbaar.

Het vloertje onder de bestuurderscabine
r

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11592
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #394 Gepost op: 08 June 2025, 22:07:20 »
De twee draaistellen (met in totaal 4 stuks imitatiemotor) zijn klaar en van 22mm metalen wielen voorzien.
Ook is er nog een uitslagbegrenzer voor het draaistel aangebracht. Die is gemaakt van 1,5 messing draad die door de bodem steekt en gesoldeerd is op een plaatje messing. De begrenzer zit zowat tegen de binnen/achterkant van het draaistel. In uiterste stand lopen de wielen daar net langs. Uitslag is circa 25 graden.

Overzicht van de onderkant.


52553
« Laatst bewerkt op: 09 June 2025, 22:55:31 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11592
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #395 Gepost op: 08 June 2025, 23:57:22 »
Gek gevoel, ineens zijn we zowat klaar met het bouwen en kunnen we een lijstje maken met "Nog te doen"

Te beginnen met de luchtleidingen aan de onderkant. (klusje voor morgen)

Ramen worden een los project.  ;D
Deze wordt speciaal,
[

Verder nog te maken details zijn:
1. Handgrepen en ruitenwissers.


2.Onder de bufferbalk,




3. Electra koppeling, ladders, handgrepen, deurklink.






4.Opstaptreden,




5.Bedrading aan het draaistel,






Maar dan zijn we er zo'n beetje.

52626

Frits C

  • FCS Topaka
  • Offline Offline
  • Berichten: 329
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #396 Gepost op: 09 June 2025, 08:11:51 »
Weet je het zeker??? :)
m.v.g.  Frits

Ik ontwerp met DesignSpark Mechanical Creator

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11592
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #397 Gepost op: 09 June 2025, 10:11:46 »
Zeker weten,

Maar de Motorpost is nog niet klaar. Afwerken van dit testmodel en daarna nog 2 exemplaren bouwen gaat ook even duren.
Daarnaast staan er al weer nieuwe projecten op stapel

1. Postwagen afbouwen:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=115226.msg3222543261#msg3222543261

2. NS-1000 eloc in Spoor-1:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114388.msg3222528676#msg3222528676

3. NCS-72 stoomloc in Spoor-0
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114300.msg3222527283#msg3222527283

4. NTM Grote Henschel in Spoor-1
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114772.msg3222535237#msg3222535237

5. BR-18 afbouwen Spoor-0
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=115280.msg3222544432#msg3222544432

6. NS wagen op draaistellen (in de bouwgroep nog in ontwerp)

7. Geraniums kweken. Dat project staat maar steeds onderaan de lijst.


« Laatst bewerkt op: 09 June 2025, 10:25:30 door FritsT »

Frits C

  • FCS Topaka
  • Offline Offline
  • Berichten: 329
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #398 Gepost op: 09 June 2025, 11:14:58 »

7. Geraniums kweken. Dat project staat maar steeds onderaan de lijst.

Je weet niet wat je mist. Zo lekker rustig en altijd weer verrassend mooi.
Helaas maar even, want bloemen vergaan. Een modeltrein blijft altijd bestaan.

Maak wat moois van je lijstje.
m.v.g.  Frits

Ik ontwerp met DesignSpark Mechanical Creator

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11592
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #399 Gepost op: 09 June 2025, 11:47:04 »
Wat een poëzie... 

Ik heb inmiddels de luchtleidingen van de Motorpost er op/onder zitten en heb net koffie gezet. Relax. ;D
Het wordt een mooie zonnige , iets frisse, dag maar prima wandelweer. Niet in Den Treek want Bor de wolf schijnt er nog steeds met zijn familie te zijn. Landgoed Schuttershoef is ook mooi.
En ook nog boodschapjes doen. Winkels zijn open hier.
Dus vanmiddag even geen treintjes bouwen.
« Laatst bewerkt op: 09 June 2025, 11:52:59 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11592
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #400 Gepost op: 09 June 2025, 22:47:20 »
De eerste proefrit (met Sik als "motor") tussen ander zelf gebouwd spul waarvan ook bouwverslagen op BNLS staan.
Peco wissels rechts en rechtdoor....geen probleem.

FILM: Klik op het plaatje


53123
« Laatst bewerkt op: 09 June 2025, 22:53:22 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11592
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #401 Gepost op: 11 June 2025, 10:54:40 »
Als eerste onderwerp van de detaillering hebben we de luchtslangen getekend. 4 linkse handels en 2 rechtse.
Voor de messinggieter van belang om vloeibaar messing te laten stromen. Daarom is de ophangbeugel (tijdelijk) verbonden met de aangietboom/luchtpijp. Bij montage wordt die losgesneden.



FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11592
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #402 Gepost op: 12 June 2025, 17:11:31 »
Sommige onderdelen zijn in kunststof te fragiel. Dan maar van messing maken.

Opstaptrede,
Ruitplaat op 1mm uitgegloeid, omgebogen en platgeslagen draad.


andere kant,


Gaatje boren en van binnenuit verlijmen.
« Laatst bewerkt op: 12 June 2025, 17:17:37 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11592
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #403 Gepost op: 14 June 2025, 16:23:31 »
En toen zag ik iets wat ik niet wilde zien....doorgebogen draaistellen. Voor mijn doen is de kap niet zwaar, maar toch is die te zwaar voor dit materiaal. De weegschaal geeft 970 gram aan.
Maar er is een oplossing gevonden. ;D





Het draaistel compleet van messing maken wordt onbetaalbaar, maar messing er in verwerken is wel een optie.
We hebben in de bouwgroep diverse constructies besproken en de keuze is gevallen op het versterken met messing rechthoekig strip 1x3mm dat in een gleuf vanaf de bovenkant wordt aangebracht.
Ik heb vanmiddag een gleuf gefreesd. Bij toekomstige draaistellen zit die gleuf er al standaard 3D ingetekend.




Het bestaande kromme draaistel heb ik ook nog weten recht te zetten.

Persen en tegelijkertijd de messing strip met 10-secondenlijm verlijmen.


Vervolgens met de kolomboor gaatjes 0,8 boren en klinknagels 0,8 er in zetten om de strip te verankeren.




Dat viel dus helemaal niet tegen.

Frits C

  • FCS Topaka
  • Offline Offline
  • Berichten: 329
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #404 Gepost op: 14 June 2025, 17:25:33 »
Dat heb je weer netjes opgelost en nog eenvoudig ook.  (y)
m.v.g.  Frits

Ik ontwerp met DesignSpark Mechanical Creator