Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald
door
Ronald Halma
Vandaag
om 11:45:40
20 jaar BNLS
door
Hans Reints
Vandaag
om 11:42:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wies
Vandaag
om 11:26:19
Draaischijf digitaal aansturen.
door
C_Jabaaij
Vandaag
om 11:25:56
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 11:23:56
Station Roodeschool
door
Sikko
Vandaag
om 11:15:30
EifelBurgenBahn
door
meino
Vandaag
om 11:09:47
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en?
door
MOVisser
Vandaag
om 10:52:16
Rails roestig verven
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 10:45:56
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 10:45:05
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips?
door
spock
Vandaag
om 10:38:15
Gewoon wat busfoto's
door
Hans Reints
Vandaag
om 10:12:38
Br 38 Piko Superen.
door
puntenglijder
Vandaag
om 10:05:06
Polderbaan(tje) 0,3m2
door
GD
Vandaag
om 09:48:41
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
Vandaag
om 00:31:20
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV.
door
Tedo
20 June 2025, 23:23:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
lrrw
20 June 2025, 22:33:23
Lenz Digital LF100 Functiedecoder
door
RICROO
20 June 2025, 22:18:35
Ventilatie (?) pukkels op dak ICM
door
MOVisser
20 June 2025, 22:14:13
Railcom zender bouwen
door
AP3737
20 June 2025, 22:01:55
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
moonlicht
20 June 2025, 21:53:32
19 Toen
door
defender
20 June 2025, 21:49:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
puntenglijder
20 June 2025, 19:30:56
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit?
door
Dave.......
20 June 2025, 19:30:36
Handregelaar aan IB Basic
door
laurent
20 June 2025, 18:51:08
Klein baantje 1200x1200mm
door
Prutsert
20 June 2025, 18:37:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
20 June 2025, 17:59:07
Raadplaatje
door
Nohome
20 June 2025, 17:50:55
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
KNed
20 June 2025, 16:41:47
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen
door
AlbertG
20 June 2025, 16:33:28
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
Vorige
-
Volgende
-
1
...
25
26
[
27
]
28
Omlaag
Auteur
Topic: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. (gelezen 54765 keer)
FritsT
Offline
Berichten: 11186
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #390 Gepost op:
07 June 2025, 23:35:22 »
De kunststof veerpakketten moeten worden uitgeboord tot 3,1mm zodat er een 3,0mm messing bus in past.
Stukje messing (circa 4mm) worden mbv de kop van de draaibank voorzien van een M1,0 tapje.
De standaard M1,0 boutjes die de afsluiter vast moet zetten hebben een te brede kop. In de boormachine zetten en afvijlen van 2,0 naar 1,7-1,8
Voilá,
Nu kunnen de aspotten op maat worden gebracht. Glijdend dus.
52108
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11186
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #391 Gepost op:
08 June 2025, 00:41:19 »
Nog 2 afsluiters, maar die komen morgen. Nu even genieten.
Draaistel 1 met metalen wielen, draaistel 2 met kunststof
Hoe dan ook, de Motorpost staat op zijn wieltjes.
Gelogd
Frits C
FCS Topeka
Offline
Berichten: 209
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #392 Gepost op:
08 June 2025, 08:31:32 »
Een mooie oplossing met die boutjes in de veren.
Het is toch een flink gevaarte als je de andere voertuigen er bij ziet.
Gelogd
m.v.g. Frits
USA trains minded.
Ik ontwerp met DesignSpark Mechanical
FritsT
Offline
Berichten: 11186
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #393 Gepost op:
08 June 2025, 12:45:55 »
Dat is nou het voordeel van 3D en zelf een printer hebben...snel beschikbaar.
Het vloertje onder de bestuurderscabine
r
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11186
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #394 Gepost op:
08 June 2025, 22:07:20 »
De twee draaistellen (met in totaal 4 stuks imitatiemotor) zijn klaar en van 22mm metalen wielen voorzien.
Ook is er nog een uitslagbegrenzer voor het draaistel aangebracht. Die is gemaakt van 1,5 messing draad die door de bodem steekt en gesoldeerd is op een plaatje messing. De begrenzer zit zowat tegen de binnen/achterkant van het draaistel. In uiterste stand lopen de wielen daar net langs. Uitslag is circa 25 graden.
Overzicht van de onderkant.
52553
«
Laatst bewerkt op: 09 June 2025, 22:55:31 door FritsT
»
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11186
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #395 Gepost op:
08 June 2025, 23:57:22 »
Gek gevoel, ineens zijn we zowat klaar met het bouwen en kunnen we een lijstje maken met "Nog te doen"
Te beginnen met de luchtleidingen aan de onderkant. (klusje voor morgen)
Ramen worden een los project.
Deze wordt speciaal,
[
Verder nog te maken details zijn:
1. Handgrepen en ruitenwissers.
2.Onder de bufferbalk,
3. Electra koppeling, ladders, handgrepen, deurklink.
4.Opstaptreden,
5.Bedrading aan het draaistel,
Maar dan zijn we er zo'n beetje.
52626
Gelogd
Frits C
FCS Topeka
Offline
Berichten: 209
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #396 Gepost op:
09 June 2025, 08:11:51 »
Weet je het zeker???
Gelogd
m.v.g. Frits
USA trains minded.
Ik ontwerp met DesignSpark Mechanical
FritsT
Offline
Berichten: 11186
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #397 Gepost op:
09 June 2025, 10:11:46 »
Zeker weten,
Maar de Motorpost is nog niet klaar. Afwerken van dit testmodel en daarna nog 2 exemplaren bouwen gaat ook even duren.
Daarnaast staan er al weer nieuwe projecten op stapel
1. Postwagen afbouwen:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=115226.msg3222543261#msg3222543261
2. NS-1000 eloc in Spoor-1:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114388.msg3222528676#msg3222528676
3. NCS-72 stoomloc in Spoor-0
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114300.msg3222527283#msg3222527283
4. NTM Grote Henschel in Spoor-1
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114772.msg3222535237#msg3222535237
5. BR-18 afbouwen Spoor-0
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=115280.msg3222544432#msg3222544432
6. NS wagen op draaistellen (in de bouwgroep nog in ontwerp)
7. Geraniums kweken. Dat project staat maar steeds onderaan de lijst.
«
Laatst bewerkt op: 09 June 2025, 10:25:30 door FritsT
»
Gelogd
Frits C
FCS Topeka
Offline
Berichten: 209
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #398 Gepost op:
09 June 2025, 11:14:58 »
Citaat van: FritsT op 09 June 2025, 10:11:46
7. Geraniums kweken. Dat project staat maar steeds onderaan de lijst.
Je weet niet wat je mist. Zo lekker rustig en altijd weer verrassend mooi.
Helaas maar even, want bloemen vergaan. Een modeltrein blijft altijd bestaan.
Maak wat moois van je lijstje.
Gelogd
m.v.g. Frits
USA trains minded.
Ik ontwerp met DesignSpark Mechanical
FritsT
Offline
Berichten: 11186
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #399 Gepost op:
09 June 2025, 11:47:04 »
Wat een poëzie...
Ik heb inmiddels de luchtleidingen van de Motorpost er op/onder zitten en heb net koffie gezet. Relax.
Het wordt een mooie zonnige , iets frisse, dag maar prima wandelweer. Niet in Den Treek want Bor de wolf schijnt er nog steeds met zijn familie te zijn. Landgoed Schuttershoef is ook mooi.
En ook nog boodschapjes doen. Winkels zijn open hier.
Dus vanmiddag even geen treintjes bouwen.
«
Laatst bewerkt op: 09 June 2025, 11:52:59 door FritsT
»
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11186
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #400 Gepost op:
09 June 2025, 22:47:20 »
De eerste proefrit (met Sik als "motor") tussen ander zelf gebouwd spul waarvan ook bouwverslagen op BNLS staan.
Peco wissels rechts en rechtdoor....geen probleem.
FILM:
Klik op het plaatje
53123
«
Laatst bewerkt op: 09 June 2025, 22:53:22 door FritsT
»
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11186
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #401 Gepost op:
11 June 2025, 10:54:40 »
Als eerste onderwerp van de detaillering hebben we de luchtslangen getekend. 4 linkse handels en 2 rechtse.
Voor de messinggieter van belang om vloeibaar messing te laten stromen. Daarom is de ophangbeugel (tijdelijk) verbonden met de aangietboom/luchtpijp. Bij montage wordt die losgesneden.
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11186
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #402 Gepost op:
12 June 2025, 17:11:31 »
Sommige onderdelen zijn in kunststof te fragiel. Dan maar van messing maken.
Opstaptrede,
Ruitplaat op 1mm uitgegloeid, omgebogen en platgeslagen draad.
andere kant,
Gaatje boren en van binnenuit verlijmen.
«
Laatst bewerkt op: 12 June 2025, 17:17:37 door FritsT
»
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11186
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #403 Gepost op:
14 June 2025, 16:23:31 »
En toen zag ik iets wat ik niet wilde zien....doorgebogen draaistellen. Voor mijn doen is de kap niet zwaar, maar toch is die te zwaar voor dit materiaal. De weegschaal geeft 970 gram aan.
Maar er is een oplossing gevonden.
Het draaistel compleet van messing maken wordt onbetaalbaar, maar messing er in verwerken is wel een optie.
We hebben in de bouwgroep diverse constructies besproken en de keuze is gevallen op het versterken met messing rechthoekig strip 1x3mm dat in een gleuf vanaf de bovenkant wordt aangebracht.
Ik heb vanmiddag een gleuf gefreesd. Bij toekomstige draaistellen zit die gleuf er al standaard 3D ingetekend.
Het bestaande kromme draaistel heb ik ook nog weten recht te zetten.
Persen en tegelijkertijd de messing strip met 10-secondenlijm verlijmen.
Vervolgens met de kolomboor gaatjes 0,8 boren en klinknagels 0,8 er in zetten om de strip te verankeren.
Dat viel dus helemaal niet tegen.
Gelogd
Frits C
FCS Topeka
Offline
Berichten: 209
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #404 Gepost op:
14 June 2025, 17:25:33 »
Dat heb je weer netjes opgelost en nog eenvoudig ook.
Gelogd
m.v.g. Frits
USA trains minded.
Ik ontwerp met DesignSpark Mechanical
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
Vorige
-
Volgende
-
1
...
25
26
[
27
]
28
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.