Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
grossraumwagen
Vandaag
om 13:07:58
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
Pauldg
Vandaag
om 12:49:02
Oud model gangbaar maken
door
1200blauw
Vandaag
om 12:45:46
Marklin My world, motor heeft kuren
door
Gerrit H
Vandaag
om 12:39:52
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 12:29:18
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Modellbahnwagen
Vandaag
om 12:04:40
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn.
door
Brexbachtalbahn
Vandaag
om 11:48:22
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven.
door
Hans Reints
Vandaag
om 11:17:18
Project X......
door
Ronald Halma
Vandaag
om 11:13:24
Aachenau West
door
Ronald Halma
Vandaag
om 11:03:16
Polderbaan(tje) 0,3m2
door
tothebeach
Vandaag
om 10:28:18
Fleischmania Nostalgia
door
tothebeach
Vandaag
om 10:22:54
Ucci en IB1 met Itrain
door
Henk G
Vandaag
om 09:59:26
Rondom Charlois
door
Vislijn
Vandaag
om 09:56:35
Lodewickshaven
door
Ronald Halma
Vandaag
om 09:55:53
Spoorwegmuseum krimpt collectie in
door
Ronald Halma
Vandaag
om 09:29:13
Airtex foto behang als achtergrond
door
robstuart
Vandaag
om 09:07:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
MOVisser
Vandaag
om 09:01:05
Piko Eas-z gebracht als Eaos
door
Sicco Dierdorp
Vandaag
om 08:56:09
De projecten van Ruben (NL H0)
door
VulcanRaven
Vandaag
om 08:53:28
Bahnstrecke 5867
door
Jelmer
Vandaag
om 08:21:26
W.V. Kalender 2026
door
MOVisser
Vandaag
om 08:16:44
NS 8100 in 0
door
1795
Vandaag
om 06:39:44
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Jelmer
Vandaag
om 06:34:09
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat
door
ArjanB
Vandaag
om 00:26:53
De bouw van “Bahnstrecke Lahr”
door
Peter.v.L
03 November 2025, 23:53:14
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
Quinzeedied
03 November 2025, 23:22:08
Wat spoor 1 brouwsels
door
Kees-Jan
03 November 2025, 22:55:55
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
Tanks+Treinen
03 November 2025, 22:18:40
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
De eerste Ivo
03 November 2025, 21:39:15
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
Vorige
-
Volgende
-
1
...
25
26
[
27
]
28
29
...
37
Omlaag
Auteur
Topic: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. (gelezen 87169 keer)
FritsT
Offline
Berichten: 11535
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #390 Gepost op:
07 June 2025, 23:35:22 »
De kunststof veerpakketten moeten worden uitgeboord tot 3,1mm zodat er een 3,0mm messing bus in past.
Stukje messing (circa 4mm) worden mbv de kop van de draaibank voorzien van een M1,0 tapje.
De standaard M1,0 boutjes die de afsluiter vast moet zetten hebben een te brede kop. In de boormachine zetten en afvijlen van 2,0 naar 1,7-1,8
Voilá,
Nu kunnen de aspotten op maat worden gebracht. Glijdend dus.
52108
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11535
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #391 Gepost op:
08 June 2025, 00:41:19 »
Nog 2 afsluiters, maar die komen morgen. Nu even genieten.
Draaistel 1 met metalen wielen, draaistel 2 met kunststof
Hoe dan ook, de Motorpost staat op zijn wieltjes.
Gelogd
Frits C
FCS Topaka
Offline
Berichten: 307
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #392 Gepost op:
08 June 2025, 08:31:32 »
Een mooie oplossing met die boutjes in de veren.
Het is toch een flink gevaarte als je de andere voertuigen er bij ziet.
Gelogd
m.v.g. Frits
Ik ontwerp met DesignSpark Mechanical
FritsT
Offline
Berichten: 11535
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #393 Gepost op:
08 June 2025, 12:45:55 »
Dat is nou het voordeel van 3D en zelf een printer hebben...snel beschikbaar.
Het vloertje onder de bestuurderscabine
r
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11535
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #394 Gepost op:
08 June 2025, 22:07:20 »
De twee draaistellen (met in totaal 4 stuks imitatiemotor) zijn klaar en van 22mm metalen wielen voorzien.
Ook is er nog een uitslagbegrenzer voor het draaistel aangebracht. Die is gemaakt van 1,5 messing draad die door de bodem steekt en gesoldeerd is op een plaatje messing. De begrenzer zit zowat tegen de binnen/achterkant van het draaistel. In uiterste stand lopen de wielen daar net langs. Uitslag is circa 25 graden.
Overzicht van de onderkant.
52553
«
Laatst bewerkt op: 09 June 2025, 22:55:31 door FritsT
»
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11535
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #395 Gepost op:
08 June 2025, 23:57:22 »
Gek gevoel, ineens zijn we zowat klaar met het bouwen en kunnen we een lijstje maken met "Nog te doen"
Te beginnen met de luchtleidingen aan de onderkant. (klusje voor morgen)
Ramen worden een los project.
Deze wordt speciaal,
[
Verder nog te maken details zijn:
1. Handgrepen en ruitenwissers.
2.Onder de bufferbalk,
3. Electra koppeling, ladders, handgrepen, deurklink.
4.Opstaptreden,
5.Bedrading aan het draaistel,
Maar dan zijn we er zo'n beetje.
52626
Gelogd
Frits C
FCS Topaka
Offline
Berichten: 307
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #396 Gepost op:
09 June 2025, 08:11:51 »
Weet je het zeker???
Gelogd
m.v.g. Frits
Ik ontwerp met DesignSpark Mechanical
FritsT
Offline
Berichten: 11535
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #397 Gepost op:
09 June 2025, 10:11:46 »
Zeker weten,
Maar de Motorpost is nog niet klaar. Afwerken van dit testmodel en daarna nog 2 exemplaren bouwen gaat ook even duren.
Daarnaast staan er al weer nieuwe projecten op stapel
1. Postwagen afbouwen:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=115226.msg3222543261#msg3222543261
2. NS-1000 eloc in Spoor-1:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114388.msg3222528676#msg3222528676
3. NCS-72 stoomloc in Spoor-0
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114300.msg3222527283#msg3222527283
4. NTM Grote Henschel in Spoor-1
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114772.msg3222535237#msg3222535237
5. BR-18 afbouwen Spoor-0
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=115280.msg3222544432#msg3222544432
6. NS wagen op draaistellen (in de bouwgroep nog in ontwerp)
7. Geraniums kweken. Dat project staat maar steeds onderaan de lijst.
«
Laatst bewerkt op: 09 June 2025, 10:25:30 door FritsT
»
Gelogd
Frits C
FCS Topaka
Offline
Berichten: 307
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #398 Gepost op:
09 June 2025, 11:14:58 »
Citaat van: FritsT op 09 June 2025, 10:11:46
7. Geraniums kweken. Dat project staat maar steeds onderaan de lijst.
Je weet niet wat je mist. Zo lekker rustig en altijd weer verrassend mooi.
Helaas maar even, want bloemen vergaan. Een modeltrein blijft altijd bestaan.
Maak wat moois van je lijstje.
Gelogd
m.v.g. Frits
Ik ontwerp met DesignSpark Mechanical
FritsT
Offline
Berichten: 11535
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #399 Gepost op:
09 June 2025, 11:47:04 »
Wat een poëzie...
Ik heb inmiddels de luchtleidingen van de Motorpost er op/onder zitten en heb net koffie gezet. Relax.
Het wordt een mooie zonnige , iets frisse, dag maar prima wandelweer. Niet in Den Treek want Bor de wolf schijnt er nog steeds met zijn familie te zijn. Landgoed Schuttershoef is ook mooi.
En ook nog boodschapjes doen. Winkels zijn open hier.
Dus vanmiddag even geen treintjes bouwen.
«
Laatst bewerkt op: 09 June 2025, 11:52:59 door FritsT
»
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11535
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #400 Gepost op:
09 June 2025, 22:47:20 »
De eerste proefrit (met Sik als "motor") tussen ander zelf gebouwd spul waarvan ook bouwverslagen op BNLS staan.
Peco wissels rechts en rechtdoor....geen probleem.
FILM:
Klik op het plaatje
53123
«
Laatst bewerkt op: 09 June 2025, 22:53:22 door FritsT
»
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11535
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #401 Gepost op:
11 June 2025, 10:54:40 »
Als eerste onderwerp van de detaillering hebben we de luchtslangen getekend. 4 linkse handels en 2 rechtse.
Voor de messinggieter van belang om vloeibaar messing te laten stromen. Daarom is de ophangbeugel (tijdelijk) verbonden met de aangietboom/luchtpijp. Bij montage wordt die losgesneden.
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11535
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #402 Gepost op:
12 June 2025, 17:11:31 »
Sommige onderdelen zijn in kunststof te fragiel. Dan maar van messing maken.
Opstaptrede,
Ruitplaat op 1mm uitgegloeid, omgebogen en platgeslagen draad.
andere kant,
Gaatje boren en van binnenuit verlijmen.
«
Laatst bewerkt op: 12 June 2025, 17:17:37 door FritsT
»
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11535
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #403 Gepost op:
14 June 2025, 16:23:31 »
En toen zag ik iets wat ik niet wilde zien....doorgebogen draaistellen. Voor mijn doen is de kap niet zwaar, maar toch is die te zwaar voor dit materiaal. De weegschaal geeft 970 gram aan.
Maar er is een oplossing gevonden.
Het draaistel compleet van messing maken wordt onbetaalbaar, maar messing er in verwerken is wel een optie.
We hebben in de bouwgroep diverse constructies besproken en de keuze is gevallen op het versterken met messing rechthoekig strip 1x3mm dat in een gleuf vanaf de bovenkant wordt aangebracht.
Ik heb vanmiddag een gleuf gefreesd. Bij toekomstige draaistellen zit die gleuf er al standaard 3D ingetekend.
Het bestaande kromme draaistel heb ik ook nog weten recht te zetten.
Persen en tegelijkertijd de messing strip met 10-secondenlijm verlijmen.
Vervolgens met de kolomboor gaatjes 0,8 boren en klinknagels 0,8 er in zetten om de strip te verankeren.
Dat viel dus helemaal niet tegen.
Gelogd
Frits C
FCS Topaka
Offline
Berichten: 307
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #404 Gepost op:
14 June 2025, 17:25:33 »
Dat heb je weer netjes opgelost en nog eenvoudig ook.
Gelogd
m.v.g. Frits
Ik ontwerp met DesignSpark Mechanical
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
Vorige
-
Volgende
-
1
...
25
26
[
27
]
28
29
...
37
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.