Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Op Zuid (NL H0) door spoorijzer
Vandaag om 14:34:38
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Menno
Vandaag om 14:17:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:05:55
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 13:59:20
lima spoor N lok schoonmaken door tothebeach
Vandaag om 13:47:06
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door NS264
Vandaag om 13:38:25
Pendel module door bask185
Vandaag om 13:36:23
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
Vandaag om 13:27:02
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door spoorijzer
Vandaag om 13:25:44
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 13:24:43
CTA’s jaren …70? / 80… door AB 7216
Vandaag om 13:24:27
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 13:20:40
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door hervé
Vandaag om 13:19:48
11e Grote Modelspoorexpo Leuven, 27 en 28 september door MOVisser
Vandaag om 13:05:16
Haperende locs door Hasenwald
Vandaag om 12:59:18
Digitale Infodag 2025 Ermelo (20 september) door spoorijzer
Vandaag om 12:40:00
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 12:31:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:21:00
Messing op z'n Zweeds (h0) door Gert Arkema
Vandaag om 12:16:15
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 11:39:59
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 11:29:53
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door hervé
Vandaag om 11:24:36
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Huup
Vandaag om 10:44:51
Minibaan Visserskaai H0 door tothebeach
Vandaag om 08:48:31
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 08:31:45
Problemen met digitale koppeling Roco door Ben
Vandaag om 05:55:49
Nedstaal; van sloop tot vrije vertaling H0 door NS264
Vandaag om 01:13:30
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
21 September 2025, 23:03:00
Au bord de la Cèze door Frank 123
21 September 2025, 22:31:13
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
21 September 2025, 21:49:29
  

Auteur Topic: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.  (gelezen 75863 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11427
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #360 Gepost op: 13 April 2025, 11:33:29 »
Er zijn kunststof buffers geprint, maar die lijken erg fragiel als we er toch even met de vingertjes op willen drukken. In de Schier Onuitputtelijke Voorraad van het Nulpunt (SOV) lagen nog metalen exemplaren waarvan ik vind dat ze heel goed lijken.

Dat "moderne" rood/gele houten exemplaar blijft ik leuk vinden.



44100

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7499
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #361 Gepost op: 13 April 2025, 11:52:52 »
Man man, wat wordt dat ding mooi.  (y)
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

caspervt

  • Offline Offline
  • Berichten: 38
    • IN2N
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #362 Gepost op: 13 April 2025, 12:31:00 »
Wat een ongekende prestatie wordt hier geleverd!! Als N-spoorder zou ik bijna overstappen...

Zelf print ik hele kapjes in N op mijn Elegoo Mars 5. Recent vond ik een oud kapje terug wat in de rommeldoos klem had gelegen tussen twee stalen dingen. Het totale kapje was vervormd. Dat is iets waar ik hier nog rekening mee zou houden. De kap zal door stijfheid wel in orde blijven maar de draaistellen lopen denk ik wel het risico om met de maanden door te gaan zakken onder het gewicht van de bak. Misschien toch een messing versteviging overwegen, ondanks het streven naar een kunststof model?

Groet, Casper

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11427
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #363 Gepost op: 13 April 2025, 13:48:14 »
Casper,

Ik verwacht met deze ABS resin geen vervorming achteraf. Tot nu toe hebben we er in ieder geval geen probleem mee gehad. We kennen wel het kromtrekken, of beter gezegd "uitzakken", tijdens het printen, maar dat is te verhelpen met positioneren/supporteren.
Alleen waar breekbare punten zijn, zoals de spanten, ophanging wieg in het draaistel, steunen rijweerstanden en de buffers, daar voor nemen we messing.
Maar we gaan zien wat het allemaal wordt. Het is voor ons ook de eerste keer dat we zo werken  en "Triall and Error kennen we "maar laten ons daardoor niet uit het veld staan. En het is leuk om straks een model te hebben, maar de weg naar het resultaat is voor ons ook interessant. We hebben dan ook geen haast.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11427
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #364 Gepost op: 14 April 2025, 22:40:44 »
Vanavond in de bouwvergadering het besluit genomen om de apparatuur onder de lok niet stuk voor stuk te maken, te monteren en daarna de leidingen aan te sluiten, maar die links en rechts van de centrale kast alles op 1 (bodem/plafond)plaat te maken met als het mogelijk blijkt de leidingen er direct op.
Nu nog tekenen en printen en bij het laatste zullen wel hoofdbrekens komen....blijft hobby.

De 2mm dikke metalen plaat die er eigenlijk onder zou komen ivm. gewicht/adhesie, is dus komen te vervallen.

44384
« Laatst bewerkt op: 14 April 2025, 22:44:06 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11427
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #365 Gepost op: 16 April 2025, 20:34:47 »
Onder de Mp hangen diverse apparaten of groepen van apparaten.
Dik gedrukt: reeds getekend
Sectie A: 1 t/m 8
Sectie B: 10 t/m 22

1. tripelklep
2. compressor
3. luchttank 250 liter
4. luchttank 200 liter

5. voorschakelweerstand
6. aanzuigfilter
7. luchttank 65 liter
8. luchtdroger
9. centrale kast
10. onbekend
11. regelkast
12. motorgenerator
13. shunt
14. shunt
15. apparatenkast
16. voorschakelweerstand
17. smoorspoel
18. luchttank 110 liter
19. luchttank 55 liter

20. batterijkast
21. regelklep
22. toilet afvoerpijp
« Laatst bewerkt op: 16 April 2025, 20:37:36 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11427
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #366 Gepost op: 16 April 2025, 20:39:30 »
Vandaag is nr.12, de motorgenerator, getekend.
ex verlengde ophangbeugels.


« Laatst bewerkt op: 16 April 2025, 21:06:26 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11427
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #367 Gepost op: 17 April 2025, 20:44:53 »
We zijn begonnen met het samenstellen van de bodemplaat.




FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11427
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #368 Gepost op: 21 April 2025, 19:43:00 »
Stand van zaken:



46219

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11427
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #369 Gepost op: 23 April 2025, 20:52:21 »
De andere kant.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11427
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #370 Gepost op: 08 May 2025, 01:05:52 »
De constructie van de onderkant stond afgelopen week op een laag pitje. Blijft hobby. Nu is de onderkant zo goed als klaar...printen maar.
Bodemplaat in 2 delen en enkele apparaten toch los ivm moeilijke supports.
Dan kijken hoe we leidingen van messing kunnen gaan leggen. De kunst van het weglaten kennen we.



47204
« Laatst bewerkt op: 08 May 2025, 01:15:30 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11427
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #371 Gepost op: 12 May 2025, 14:07:15 »
De NIET FUNCTIONELE motor.
(aan een functionele motor wordt nog gewerkt)




FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11427
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #372 Gepost op: 12 May 2025, 20:38:47 »
Het draaistel begint vorm te krijgen.











47952

Mitchell

  • 3D Designer
  • Offline Offline
  • Berichten: 3186
    • SpoorObjecten
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #373 Gepost op: 12 May 2025, 21:45:42 »
Dat zijn wel wat uurtjes werk  :o

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11427
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #374 Gepost op: 12 May 2025, 22:07:44 »
Pensionados tellen de uren niet. Die zijn gewoon lekker bezig. En af en toe de geraniums watergeven, boodschapjes doen, wandeltje maken, Zoompje doen voor overleg met anderen en dat soort zaken.  ;D