Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Pendel module door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:56:16
CTA’s jaren …70? / 80… door Reinout van Rees
Vandaag om 11:54:57
Haperende locs door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:51:28
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 11:39:59
Op Zuid (NL H0) door R1954
Vandaag om 11:37:38
Messing op z'n Zweeds (h0) door Pauldg
Vandaag om 11:32:17
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door spoorijzer
Vandaag om 11:30:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 11:29:53
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door hervé
Vandaag om 11:24:36
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Huup
Vandaag om 10:44:51
Digitale Infodag 2025 Ermelo (20 september) door Martin Domburg
Vandaag om 10:03:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 09:55:31
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 09:50:19
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 09:03:48
Minibaan Visserskaai H0 door tothebeach
Vandaag om 08:48:31
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 08:31:45
Problemen met digitale koppeling Roco door Ben
Vandaag om 05:55:49
Nedstaal; van sloop tot vrije vertaling H0 door NS264
Vandaag om 01:13:30
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
21 September 2025, 23:03:00
Au bord de la Cèze door Frank 123
21 September 2025, 22:31:13
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
21 September 2025, 21:49:29
Aachenau West door wob
21 September 2025, 21:30:31
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Miniature Holland
21 September 2025, 20:57:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
21 September 2025, 20:47:52
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door bask185
21 September 2025, 19:36:26
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
21 September 2025, 18:34:20
Wat doen jullie als het koud wordt? door Frank 123
21 September 2025, 17:41:25
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
21 September 2025, 17:18:24
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
21 September 2025, 17:06:56
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door aad52
21 September 2025, 16:59:38
  

Auteur Topic: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.  (gelezen 75847 keer)

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1331
  • Klaar voor vertrek
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #15 Gepost op: 21 January 2024, 19:57:36 »
Volgens mij bedoelen we hetzelfde: of de onregelmatigheden echte butsen zijn of onnauwkeurigheden in de scan zelf, maakt voor het probleem niet uit.

Totdat AI het overneemt laten we Frits het werk doen :)
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11427
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #16 Gepost op: 21 January 2024, 20:53:52 »
Ik had het er met een maatje nog over of er iemand een MPin 0 heeft gemaakt.

Gr Arnout

Ja, er is wel degelijk iemand geweest die een MP heeft gemaakt.
Die stond enige weken geleden (nadat we met het project waren begonnen) op MP en nu dus hier. Gemaakt uit hout in de maat 1:45 en geweldig getroffen. "Smoelt" als een echte MP, niks mis mee behalve dat die niet bruin is.

Zie je dat 2 Sikken in Spoor-1 nog altijd kleiner zijn dan 1 Motorpost in Spoor-0.

« Laatst bewerkt op: 21 January 2024, 20:56:36 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11427
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #17 Gepost op: 22 January 2024, 12:42:52 »
Het was even zoeken maar het frame is gevonden en opgemeten.
Het bestaat uit 2 langsliggers en diverse dwarsprofielen in V vorm waartussen gegolfde vloerdelen liggen



Geel: langsligger
Rood: V-vormige dwarsverbindingen
Groen: gegolfde vloerplaat


De profielen zijn dun en lang en dat vraagt om een bouw-soldeermal.
U-profiel 2x5


De V-vorm in de dwarsbalken laat ik voor het gemak achterwege. De vloerplaat in model is sterk genoeg.

719

« Laatst bewerkt op: 22 January 2024, 12:57:03 door FritsT »

DV modelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 841
    • DV modelspoor
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #18 Gepost op: 22 January 2024, 19:37:41 »
Is het de bedoeling dat dit model ook beschikbaar komt als kit?
Voorheen NaoorlogsNS, naam aangepast nu gelijk aan Instagram account!

https://www.instagram.com/dvmodelspoor/

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11427
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #19 Gepost op: 22 January 2024, 19:50:54 »
We zijn pas net begonnen met de research  :o en we zijn en blijven hobbyisten.
Vooralsnog maken we modellen binnen onze bouwgroep in schaal 0 en (nog) niet in Schaal-1 omdat die niet in een zekere vitrine zou passen. ;D

Maar laat ook duidelijk zijn, het gaat ons om het leren en toepassen van bouwtechnieken en materialen die we tot  nu toe niet hebben gebruikt bij onze messing-modelbouw projecten (elders op BNLS te lezen). Waarschijnlijk komt er wel een model uit, maar dat heeft geen prioriteit.

Dus de tijd zal het leren.


DV modelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 841
    • DV modelspoor
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #20 Gepost op: 22 January 2024, 19:52:47 »
Dan blijf ik het gewoon geduldig volgen (y)
Voorheen NaoorlogsNS, naam aangepast nu gelijk aan Instagram account!

https://www.instagram.com/dvmodelspoor/

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11427
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #21 Gepost op: 23 January 2024, 10:18:57 »
Hier doen we het ook voor.... kleine dubbelgekromde dakdelen zoals het dak boven het bordes op de NTM-P1. Daarvan ga ik komende maand een Spoor-1 model van maken en dan moet ik natuurlijk wel een  dak hebben. Met wat we nu al kunnen is zo'n dakdeel eenvoudig te maken.

Spoor-0 van de P1 in aanbouw.


1148
« Laatst bewerkt op: 23 January 2024, 10:22:14 door FritsT »

daempfer

  • Offline Offline
  • Berichten: 321
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #22 Gepost op: 23 January 2024, 10:26:27 »
Komt er voor de Ovaalramer ook een dubbel gekromd dakdeel?

Groet,
René

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11427
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #23 Gepost op: 23 January 2024, 11:00:06 »
Nog een interessant item is de prijs van een 3D-geprint of in messing gegoten model.
Op de site van Shapeways vond ik een kop van een motorrijtuig in 1:45.....Oeps, in messing 640 dollar. Wel met compleet binnenwerk


Dan zijn we met een halve neus van de motorpost voor 115 euro al op de goede weg. En dit testmodel is nog geeneens perfect uitgehold. Maar...... we zijn er nog lang niet. Raampartij en dakdeel. Ik schat het dan in op 250-300 euro per neus. In plastic is het dan weer veel goedkoper maar ook dan...x2 en de rest van de Motorpost.


« Laatst bewerkt op: 23 January 2024, 11:01:42 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11427
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #24 Gepost op: 23 January 2024, 11:07:44 »
René,

Binnen de bouwgroep staat er ook nog een Ovaalramer zonder einddak...... ;D

daempfer

  • Offline Offline
  • Berichten: 321
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #25 Gepost op: 23 January 2024, 16:07:28 »
René,

Binnen de bouwgroep staat er ook nog een Ovaalramer zonder einddak...... ;D

 (y)Dat interpreteer ik als ‘ja’ 🥳

Noud

  • Offline Offline
  • Berichten: 274
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #26 Gepost op: 23 January 2024, 17:51:21 »
Ik weet uit betrouwbare bron dat er in deze omgeving nog een paar ovaalramers zijn zonder eindstukken…….ehhhh plat dak 😎.

Maar eindstukken zijn uiteraard een welkome aanvulling.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11427
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #27 Gepost op: 23 January 2024, 18:28:04 »
Mooi hé, dat dak op de eerste foto van dit draadje? 

Ik zal die foto daarom nog maar een keertje plaatsen   ;D


Maar alle gekheid op een stokje, het ontwerpen van zo'n dak doe je ook niet eventjes. Dan had die reeds gebouwde Ovaalramer waar ik het over had allang een dak gehad. En ieder gebouwd dak heeft weer een andere bolling omdat het handwerk is. Komt er op neer dat je ieder dakeind op maat moet gaan maken. Voor de nog niet gebouwde modellen zou ik niet direct weten hoe ik dat in het bestaande ontwerp zou moeten inpassen.
Mijn idee over daken.....uit 1 stuk tenzij (zoals bij de Motorpost) er een duidelijke scheidingslijn loopt. Kan je nagaan hoe opgelucht ik was toen mijn dakjes er op zaten.

Misschien het proberen waard om het dak (getekend door Frits Wester) eens te proberen in de wetenschap dat dat bij de eerder genoemde Ovaalramer niet naadloos aansloot.
https://www.shapeways.com/product/VH44ZVYWL/ovaaldak-front-part-scale-0-1-43-5?optionId=64246431&li=marketplace
« Laatst bewerkt op: 23 January 2024, 18:58:09 door FritsT »

MB6400

  • Offline Offline
  • Berichten: 750
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #28 Gepost op: 23 January 2024, 21:20:27 »
Een MP is wel heel verleidelijk.   (y) ;D

Frits W had er destijds ook 1 getekend en op Shapeways gezet, weliswaar in 1:45.  Zou dit misschien een interessante basis zijn zodat je niet alles opnieuw hoeft uit te vinden ?

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11427
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #29 Gepost op: 23 January 2024, 21:24:53 »
Een MP is wel heel verleidelijk.   (y) ;D

Frits W had er destijds ook 1 getekend en op Shapeways gezet, weliswaar in 1:45.  Zou dit misschien een interessante basis zijn zodat je niet alles opnieuw hoeft uit te vinden ?

Dat hebben we gezien, maar we ontwikkelen liever iets zelf. Het gaat ons ook niet echt om de Motorpost, maar om het leren van de technieken en materialen zodat we ook andere modellen kunnen maken.