Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Show je werkplek door Frank 123
Vandaag om 07:04:08
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 06:42:52
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Thom
Vandaag om 02:36:02
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door TonM
01 August 2025, 23:45:23
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Huup
01 August 2025, 23:17:10
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
01 August 2025, 23:09:02
Fleischmann Anna ombouw. door Ferdinand Bogman
01 August 2025, 22:55:34
Wohnzimmer AW werkrapporten door Ferdinand Bogman
01 August 2025, 22:35:24
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
01 August 2025, 22:32:11
Sfeer op je modelbaan door defender
01 August 2025, 22:14:23
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Seinhuis
01 August 2025, 22:04:48
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
01 August 2025, 21:43:07
Randstad door Luit
01 August 2025, 21:20:43
Mitropa slaaprijtuigen epoche 2 door Duikeend
01 August 2025, 21:00:31
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Duikeend
01 August 2025, 20:58:52
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Duikeend
01 August 2025, 20:56:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Ben
01 August 2025, 20:29:21
Grootspoor in Frankrijk door FritsT
01 August 2025, 20:18:52
Eerste hulp bij Freecad door Sylvester
01 August 2025, 20:12:41
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
01 August 2025, 19:38:41
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door Felix de Groen
01 August 2025, 19:00:20
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
01 August 2025, 18:44:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
01 August 2025, 18:37:29
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
01 August 2025, 18:34:36
Raadplaatje door Modellbahnwagen
01 August 2025, 18:34:11
Museumdepot Beekbergen in H0 door Joz
01 August 2025, 17:46:39
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
01 August 2025, 17:17:20
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door AlbertG
01 August 2025, 16:55:08
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
01 August 2025, 16:40:06
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door R1954
01 August 2025, 16:31:56
  

Auteur Topic: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.  (gelezen 59999 keer)

Olaf

  • Offline Offline
  • Berichten: 872
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #30 Gepost op: 24 January 2024, 07:35:38 »
We zijn pas net begonnen met de research  :o en we zijn en blijven hobbyisten.
Vooralsnog maken we modellen binnen onze bouwgroep in schaal 0 en (nog) niet in Schaal-1 omdat die niet in een zekere vitrine zou passen. ;D

Nou, toevallig weet ik een vitrine waar een mP in spoor 1 prima in zou passen ;D
Meer NS in spoor 1!

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11285
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #31 Gepost op: 29 January 2024, 14:21:25 »
De 1e neus die we zelf hebben geprint gaat het Motorpost-museum in.
De 2e neus  heb ik bij Shapeways in PA12 plastic laten printen om te kijken wat het resultaat na schuren en plamuren gaat zijn. Dus bewust gekozen voor een plastic net onder de minimum maat  zodat er met enige zekerheid problemen in de print zitten. En ja hoor, reactie van Shapeways, maar dan is er de optie "Print it Anyway". Als er straks geen problemen te zien zijn, dan ben ik blij maar dan maak ik er zelf wel butsen en gaten in.



1952

Hoontje

  • Offline Offline
  • Berichten: 349
  • "Sik'nLeuren" in O & Station Rijen 1980 1:160
    • Hoontje.nl - 3D modellen van (hulpverlenings)voertuigen in 1:160 en 1:87
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #32 Gepost op: 29 January 2024, 18:51:36 »
Ooohw een Mp in schaal 0....  :D ;D
Ik blijf volgen!

Succes met de ontwikkelingen!

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11285
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #33 Gepost op: 29 January 2024, 19:27:17 »
Neeeeeeeeeeeeeeee.
Het is een project met het onderzoek naar het in model maken van dubbelgekormde vlakken die bv. op een Motorpost, Ovaalramer, Mat 54, Plan-V, Plan-U, lokaalspoorrijtuigen enz. enz. zitten. Om het tastbaar te maken wordt het uitgevoerd als een Motorpost omdat een Mat-54, Plan-V, Plan-U enz. enz. te groot zijn. Die Ovaalramer in 0 is er al (nog zonder 3D dakje, maar wel met een handmatig gemaakt dakje), dus die telt niet mee.
« Laatst bewerkt op: 29 January 2024, 19:29:54 door FritsT »

moonlicht

  • Online Online
  • Berichten: 576
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #34 Gepost op: 29 January 2024, 19:34:11 »
Voor krommingen e.d. dan zou het direktie wagen (de kameel) ook wel een interessante kunnen wezen ?

Cor

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6513
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #35 Gepost op: 29 January 2024, 19:34:20 »
@Frits,

Ik dacht dat jullie ontwerpen met Blender. Het verbaast me dat jullie dan een issue hebben met dubbelgekromde vlakken. Bij de Onshape Modelspoor Groep hebben verschillende leden al met succes modellen ontworpen met deze gecompliceerde vormen. Wellicht dat we elkaar kunnen helpen. Immers Onshape ontwerpen kunnen in Blender geïmporteerd worden.

Gr, Hans

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11285
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #36 Gepost op: 29 January 2024, 20:07:01 »
@Hans

Daar kom ik op terug.
Binnen de bouwgroep zeiden we ivm met wederzijdse bezigheden/verplichtingen zojuist tegen elkaar.....deze week even geen treintjes.

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7483
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #37 Gepost op: 29 January 2024, 21:08:22 »
Het blijft verwarrend. Het wordt geen motorpost, maar een ontwerpstudie voor een motorpost en familieleden. Daarbij worden allerlei onderdelen van een motorpost geproduceerd. Grote kans dat die onderdelen aan elkaar worden gemonteerd en er ineens een motorpost staat. Anyway, we merken het wel.  :)
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11285
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #38 Gepost op: 07 February 2024, 13:02:22 »
De neus in PA12 is binnen.
-Het oppervlak, afgezien van de zwart/wit spikkels, is wat korrelig
-Materiaal is flexibel, dus vervormbaar en aansluitbaar op aangrenzende vlakken.
-Geen printlijntjes te zien.
-Geen teken-vervormingen te zien.
Ziet er als 3D test gewoon goed uit. :D

Volgende stap is het schuren en in de primer zetten.







Ik wist dat er een waarschuwing was gekomen, maar ik had aangegeven, ..Print it Anyway. Klein hapje uit het materiaal..ok.




2464

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11285
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #39 Gepost op: 07 February 2024, 17:30:24 »
Motip primer en Putty....
Mooi flexibel  materiaal, maar ik denk niet dat het dit gaat worden.
Ach, 10 euro lol gehad en zeker wat wijzer geworden want de vormen, en dus ook de toegepaste techniek, kloppen.



De rechter zijkant is geschuurd en gepolijst....je ziet het verschil nauwelijks.




2560


BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2170
  • Relax, it is only a hobby.
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #40 Gepost op: 07 February 2024, 21:13:59 »
Ziet er goed uit en heel nieuwsgierig naar het vervolg
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11285
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #41 Gepost op: 08 February 2024, 10:43:13 »
Ter vergelijk, de kop van Mat 54 (Mitchel Jetten) en de neus van de MP (Frits&Co)
De mat 54 is geprint in "Basic Plastic" (Whatever which plastic that me be) en ook met Motip Putty afgewerkt. Mooi glad.

Maar je ziet ook dat met name tussen de lampen er onregelmatigheden te zien zijn en de scherpte van lampen en typhoon zijn iets minder. Dat is voor ons de reden om alles wat buiten de dubbel gekromde vlakken valt er niet op te zetten. Dat is zorg van later. Maar zeg nooit nooit.





2785
« Laatst bewerkt op: 08 February 2024, 10:45:28 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11285
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #42 Gepost op: 15 February 2024, 11:29:53 »
Ons basisprincipe van hoe vorm te geven en de 3D techniek:
-veel foto's uit diverse hoeken en lichtval...............wat kan ik onderscheiden
-enkele basismaten met de centimeter opnemen....ergens moet je concreet worden
-denken als een werkplaats medewerker............... het moet te maken zijn, dus geen super gekke hoeken en krommingen.

We gaan dus niet met het plaatwerk beginnen maar bij de draagconstructie en daaroverheen komt het plaatwerk "sculpten/boetseren".
Ik durf te zeggen dat we zo de weergave in model zeer dicht bij het 1:1 voorbeeld gaan krijgen. Misschien alleen iets te perfect omdat we de lasnaden tussen de platen niet maken.

Kijk naar alle lijntjes die je op het dak en zijwand net kan onderscheiden (vandaar dat de lichtval belangrijk is) en bepaal begin- en eindpunt. Aanvullende kromme lijnen zijn dan relatief makkelijk te plaatsen en wordt het sculpten van het plaatwerk makkelijk.

We hebben natuurlijk veel meer foto's, maar deze serie laat goed zoen hoe we te werk zijn gegaan.


In deze uitvergroting zie je de lasnaden goed zitten.






Dit is belangrijke foto geweest. Exact te zien wat rond en recht is en dat zie je niet ter plekke, maar thuis op de Pc.




3018
« Laatst bewerkt op: 15 February 2024, 11:38:52 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11285
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #43 Gepost op: 15 February 2024, 11:52:40 »
Dit gaat een spannende worden bij het sculpten, maar dat was het voor de plaatwerker denk ik ook.
In de rode cirkel is alles mooi glad en rond.
In de gele cirkel is er op een klein gebied een overgang van "knik" naar "rond". Smokkelen of mooi handwerk? (het laatste  :D)



Vanuit een andere hoek en dus andere lichtval.
« Laatst bewerkt op: 15 February 2024, 11:56:23 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11285
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #44 Gepost op: 15 February 2024, 12:16:09 »
Het sculpten.

Plaatwerk net onder de lijnen. Aan de zijkant er net overheen. Bijna goed.


Plaatwerk net boven de lijnen.


Juist op alle plekken op het goede moment stoppen en dan de lijnen uit beeld halen. Is het een MP of niet?


Gezichtsbepalend zijn niet de neus en het dak op zich maar de combinatie en het formaat van de ramen en rubber randen er omheen.


3078
« Laatst bewerkt op: 15 February 2024, 12:19:47 door FritsT »