Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 20:41:36
Spur 1 Tage 18 en 19 oktober 2025 door FritsT
Vandaag om 20:21:31
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 20:11:05
Wat doen jullie als het koud wordt? door Sylvester
Vandaag om 19:59:02
Mijnbouw Indonesië door NS264
Vandaag om 19:58:49
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 19:58:08
Welke wielreiniger door Jan Bennink
Vandaag om 19:55:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
Vandaag om 19:52:15
Koploper overzetten naar iTrain door Martin Domburg
Vandaag om 19:37:20
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 18:56:52
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Noordernet
Vandaag om 18:27:51
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 18:21:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 18:18:41
ROCO 66420 door Arjan6511
Vandaag om 17:28:12
Aachenau West door Jelmer
Vandaag om 16:57:39
Shapeways failliet, maar NL tak maakt doorstart door FritsT
Vandaag om 16:56:26
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Pauldg
Vandaag om 16:54:54
Leubachtalbahn door Krokodil68
Vandaag om 16:44:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 16:28:49
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 16:19:55
Piko 2025 door VAM65
Vandaag om 13:25:02
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 12:35:45
Standerdmolen door MOVisser
Vandaag om 11:16:36
NS 8800 in spoor 0 door BartvD
Vandaag om 11:11:07
20 21 september Ritten met Mat '46 tijdens Open Trein Festival NSM door Rick
Vandaag om 11:04:28
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
Vandaag om 10:54:03
11e Grote Modelspoorexpo Leuven, 27 en 28 september door Ronald Halma
Vandaag om 10:32:02
Roco 2025 door Bertje B
Vandaag om 09:59:50
Onbekend analoog bouwsteentje door henk
Vandaag om 09:56:48
PIKO sounddecoder NS2200 instellingen door mamory
Vandaag om 09:19:17
  

Auteur Topic: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.  (gelezen 75617 keer)

Olaf

  • Offline Offline
  • Berichten: 872
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #30 Gepost op: 24 January 2024, 07:35:38 »
We zijn pas net begonnen met de research  :o en we zijn en blijven hobbyisten.
Vooralsnog maken we modellen binnen onze bouwgroep in schaal 0 en (nog) niet in Schaal-1 omdat die niet in een zekere vitrine zou passen. ;D

Nou, toevallig weet ik een vitrine waar een mP in spoor 1 prima in zou passen ;D
Meer NS in spoor 1!

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11420
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #31 Gepost op: 29 January 2024, 14:21:25 »
De 1e neus die we zelf hebben geprint gaat het Motorpost-museum in.
De 2e neus  heb ik bij Shapeways in PA12 plastic laten printen om te kijken wat het resultaat na schuren en plamuren gaat zijn. Dus bewust gekozen voor een plastic net onder de minimum maat  zodat er met enige zekerheid problemen in de print zitten. En ja hoor, reactie van Shapeways, maar dan is er de optie "Print it Anyway". Als er straks geen problemen te zien zijn, dan ben ik blij maar dan maak ik er zelf wel butsen en gaten in.



1952

Hoontje

  • Offline Offline
  • Berichten: 349
  • "Sik'nLeuren" in O & Station Rijen 1980 1:160
    • Hoontje.nl - 3D modellen van (hulpverlenings)voertuigen in 1:160 en 1:87
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #32 Gepost op: 29 January 2024, 18:51:36 »
Ooohw een Mp in schaal 0....  :D ;D
Ik blijf volgen!

Succes met de ontwikkelingen!

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11420
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #33 Gepost op: 29 January 2024, 19:27:17 »
Neeeeeeeeeeeeeeee.
Het is een project met het onderzoek naar het in model maken van dubbelgekormde vlakken die bv. op een Motorpost, Ovaalramer, Mat 54, Plan-V, Plan-U, lokaalspoorrijtuigen enz. enz. zitten. Om het tastbaar te maken wordt het uitgevoerd als een Motorpost omdat een Mat-54, Plan-V, Plan-U enz. enz. te groot zijn. Die Ovaalramer in 0 is er al (nog zonder 3D dakje, maar wel met een handmatig gemaakt dakje), dus die telt niet mee.
« Laatst bewerkt op: 29 January 2024, 19:29:54 door FritsT »

moonlicht

  • Offline Offline
  • Berichten: 583
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #34 Gepost op: 29 January 2024, 19:34:11 »
Voor krommingen e.d. dan zou het direktie wagen (de kameel) ook wel een interessante kunnen wezen ?

Cor

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6551
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #35 Gepost op: 29 January 2024, 19:34:20 »
@Frits,

Ik dacht dat jullie ontwerpen met Blender. Het verbaast me dat jullie dan een issue hebben met dubbelgekromde vlakken. Bij de Onshape Modelspoor Groep hebben verschillende leden al met succes modellen ontworpen met deze gecompliceerde vormen. Wellicht dat we elkaar kunnen helpen. Immers Onshape ontwerpen kunnen in Blender geïmporteerd worden.

Gr, Hans

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11420
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #36 Gepost op: 29 January 2024, 20:07:01 »
@Hans

Daar kom ik op terug.
Binnen de bouwgroep zeiden we ivm met wederzijdse bezigheden/verplichtingen zojuist tegen elkaar.....deze week even geen treintjes.

Pauldg

  • Online Online
  • Berichten: 7496
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #37 Gepost op: 29 January 2024, 21:08:22 »
Het blijft verwarrend. Het wordt geen motorpost, maar een ontwerpstudie voor een motorpost en familieleden. Daarbij worden allerlei onderdelen van een motorpost geproduceerd. Grote kans dat die onderdelen aan elkaar worden gemonteerd en er ineens een motorpost staat. Anyway, we merken het wel.  :)
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11420
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #38 Gepost op: 07 February 2024, 13:02:22 »
De neus in PA12 is binnen.
-Het oppervlak, afgezien van de zwart/wit spikkels, is wat korrelig
-Materiaal is flexibel, dus vervormbaar en aansluitbaar op aangrenzende vlakken.
-Geen printlijntjes te zien.
-Geen teken-vervormingen te zien.
Ziet er als 3D test gewoon goed uit. :D

Volgende stap is het schuren en in de primer zetten.







Ik wist dat er een waarschuwing was gekomen, maar ik had aangegeven, ..Print it Anyway. Klein hapje uit het materiaal..ok.




2464

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11420
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #39 Gepost op: 07 February 2024, 17:30:24 »
Motip primer en Putty....
Mooi flexibel  materiaal, maar ik denk niet dat het dit gaat worden.
Ach, 10 euro lol gehad en zeker wat wijzer geworden want de vormen, en dus ook de toegepaste techniek, kloppen.



De rechter zijkant is geschuurd en gepolijst....je ziet het verschil nauwelijks.




2560


BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2225
  • Relax, it is only a hobby.
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #40 Gepost op: 07 February 2024, 21:13:59 »
Ziet er goed uit en heel nieuwsgierig naar het vervolg
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11420
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #41 Gepost op: 08 February 2024, 10:43:13 »
Ter vergelijk, de kop van Mat 54 (Mitchel Jetten) en de neus van de MP (Frits&Co)
De mat 54 is geprint in "Basic Plastic" (Whatever which plastic that me be) en ook met Motip Putty afgewerkt. Mooi glad.

Maar je ziet ook dat met name tussen de lampen er onregelmatigheden te zien zijn en de scherpte van lampen en typhoon zijn iets minder. Dat is voor ons de reden om alles wat buiten de dubbel gekromde vlakken valt er niet op te zetten. Dat is zorg van later. Maar zeg nooit nooit.





2785
« Laatst bewerkt op: 08 February 2024, 10:45:28 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11420
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #42 Gepost op: 15 February 2024, 11:29:53 »
Ons basisprincipe van hoe vorm te geven en de 3D techniek:
-veel foto's uit diverse hoeken en lichtval...............wat kan ik onderscheiden
-enkele basismaten met de centimeter opnemen....ergens moet je concreet worden
-denken als een werkplaats medewerker............... het moet te maken zijn, dus geen super gekke hoeken en krommingen.

We gaan dus niet met het plaatwerk beginnen maar bij de draagconstructie en daaroverheen komt het plaatwerk "sculpten/boetseren".
Ik durf te zeggen dat we zo de weergave in model zeer dicht bij het 1:1 voorbeeld gaan krijgen. Misschien alleen iets te perfect omdat we de lasnaden tussen de platen niet maken.

Kijk naar alle lijntjes die je op het dak en zijwand net kan onderscheiden (vandaar dat de lichtval belangrijk is) en bepaal begin- en eindpunt. Aanvullende kromme lijnen zijn dan relatief makkelijk te plaatsen en wordt het sculpten van het plaatwerk makkelijk.

We hebben natuurlijk veel meer foto's, maar deze serie laat goed zoen hoe we te werk zijn gegaan.


In deze uitvergroting zie je de lasnaden goed zitten.






Dit is belangrijke foto geweest. Exact te zien wat rond en recht is en dat zie je niet ter plekke, maar thuis op de Pc.




3018
« Laatst bewerkt op: 15 February 2024, 11:38:52 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11420
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #43 Gepost op: 15 February 2024, 11:52:40 »
Dit gaat een spannende worden bij het sculpten, maar dat was het voor de plaatwerker denk ik ook.
In de rode cirkel is alles mooi glad en rond.
In de gele cirkel is er op een klein gebied een overgang van "knik" naar "rond". Smokkelen of mooi handwerk? (het laatste  :D)



Vanuit een andere hoek en dus andere lichtval.
« Laatst bewerkt op: 15 February 2024, 11:56:23 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11420
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #44 Gepost op: 15 February 2024, 12:16:09 »
Het sculpten.

Plaatwerk net onder de lijnen. Aan de zijkant er net overheen. Bijna goed.


Plaatwerk net boven de lijnen.


Juist op alle plekken op het goede moment stoppen en dan de lijnen uit beeld halen. Is het een MP of niet?


Gezichtsbepalend zijn niet de neus en het dak op zich maar de combinatie en het formaat van de ramen en rubber randen er omheen.


3078
« Laatst bewerkt op: 15 February 2024, 12:19:47 door FritsT »