Doel:€250.00
Donaties:€154.00

Per saldo:€-96.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 22-05-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 16:20:43
Kan iemand mij aub vertellen uit welke jaren deze pet komt? door FritsT
Vandaag om 16:08:43
Blokkendoos mat24 dienstwagens in 1:87: mP9201-9213 en mDW169306-169310 obv Roco door AMD Neuenhaus
Vandaag om 16:08:20
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 16:01:55
Van HO naar N door Knootje
Vandaag om 15:47:04
BR218 van roco, digitaal reageert niet meer door Ronald Halma
Vandaag om 15:41:58
Bf Kibronn door Benelux795
Vandaag om 15:33:41
Arduino Uno en bezetmelder door guy1846
Vandaag om 15:16:07
schakelrail werkt niet meer door Klaas Zondervan
Vandaag om 14:36:59
decal, transfer, sticker door MOVisser
Vandaag om 14:33:38
18 mei modelspoorbeurs Houten door MOVisser
Vandaag om 14:24:11
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 14:20:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 14:20:00
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 14:04:54
Dönsdorfer Bauberichte door Boertje
Vandaag om 13:40:34
DR5000 track output kapot? door Martin Domburg
Vandaag om 13:35:07
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door zuylen
Vandaag om 13:16:49
Forum mittelrhein niet bereikbaar door MaraNCS
Vandaag om 12:52:34
Leubachtalbahn door jerrytrein
Vandaag om 12:51:04
ICM 4011 klaar voor de toekomst door Pauldg
Vandaag om 12:47:28
Een kantoorbaan in schaal N door bord4kop
Vandaag om 11:35:46
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:21:05
Station Baarn HIJSM door Edsko Hekman
Vandaag om 11:19:27
Ostmuhle Hafen (spoor 0) door Ronald Halma
Vandaag om 10:44:29
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Loki
Vandaag om 09:29:29
Frans/Belgisch H0e baantje door Hans GJ
Vandaag om 07:42:53
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 00:07:53
NS Gs141 door KNed
21 mei 2024, 23:52:13
Sea-Bots door bask185
21 mei 2024, 23:08:30
Onderstation Vlissingen door WimM
21 mei 2024, 22:16:02
  

Auteur Topic: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.  (gelezen 12760 keer)

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11764
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #45 Gepost op: 15 februari 2024, 14:54:59 »
Ben toch blij dat ik geen NL spul heb hier,anders had zo'n Mp hier ook best gepast  ;D
*duikt weg*
Ik volg dit met interesse om te zien hoe e.e.a. in z'n werk gaat,altijd leuk  (y)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9704
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #46 Gepost op: 15 februari 2024, 23:22:13 »
@Frits,

Ik dacht dat jullie ontwerpen met Blender. Het verbaast me dat jullie dan een issue hebben met dubbelgekromde vlakken. Bij de Onshape Modelspoor Groep hebben verschillende leden al met succes modellen ontworpen met deze gecompliceerde vormen. Wellicht dat we elkaar kunnen helpen. Immers Onshape ontwerpen kunnen in Blender geïmporteerd worden.

Gr, Hans

Hans ,

Ik zou er nog op terugkomen en dat heb ik in bovenstaande berichten gedaan. Wij hebben zover we weten geen "issue" met dat dubbel gekromde behalve dat het wat werk is. Als je wat anders bedoelt, laat het even weten voordat we langs elkaar heen praten.

Let wel, het is voor ons een leerproces waarbij we dit voor de eerste keer doen, maar we bijten ons er in vast en je ziet....een Mp, al is het niet de bedoeling om een Mp te maken. Zou overigens wel kunnen. En als het een volledige Mp wordt, dan de bruine.

groeten
Frits.
« Laatst bewerkt op: 15 februari 2024, 23:25:55 door FritsT »

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 1964
  • Allegra" treinstel
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #47 Gepost op: 16 februari 2024, 10:15:27 »
Ik heb volgens mij nog ergens een tekening van een Plan V/T kop uit het HUA archief misschien heb je daar ook nog iets aan voor het ontwikkelen van de Mp kop

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9704
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #48 Gepost op: 16 februari 2024, 10:37:17 »
@Edwin,

We hebben denken we voor de kop van de Mp alles wat we nodig hebben, maar bedankt voor het aanbod.

Frits.

Pauldg

  • Online Online
  • Berichten: 6535
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #49 Gepost op: 16 februari 2024, 10:47:02 »
Ik heb volgens mij nog ergens een tekening van een Plan V/T kop uit het HUA archief misschien heb je daar ook nog iets aan voor het ontwikkelen van de Mp kop

Zijpaadje: maar ik vraag mij wel eens af of een MP dak nu lager is dan plan-V of T. Het oogt zo, maar dat kan de beschildering van het dak boven de cabine zijn. Wanneer je het vergelijkt met plan-U is deze laatste duidelijk lager. Wanneer het klopt zou je dus voor materieel van deze familie drie verschillende dak en cabinehoogtes hebben.
« Laatst bewerkt op: 16 februari 2024, 10:50:03 door Pauldg »
Boomshanka!

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9704
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #50 Gepost op: 16 februari 2024, 10:51:54 »
Inderdaad een zijpaadje ( of heet dat draadvervuiling ?)  Ik zou je aanraden eens de tekeningen eens naast/over elkaar te leggen, dan weet je het. Daar ik momenteel geen interesse heb om een Plan-V te maken, kan ik je het antwoord niet geven.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9704
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #51 Gepost op: 16 februari 2024, 20:07:34 »
Het dak van het machinistenhuis  "sculpten"...
We hadden als start dus de framebalken maar dat bleek niet genoeg vorm te geven omdat het dak boven het middelste raam niet bol is. Daar hebben we op het oog "hulp-framebalken" tussen gezet. Het moet allemaal mooi glad, maar ook recht (met knik) en rond lopen.

Begonnen met basisplaatwerk.


Daarna uitdeuken en pletten,




Zo waren we (met de koffie erbij) wel even bezig. En zoals gezegd, de noodzakelijke hulpbalken er tussendoor ook nog in gezet. Maar na een uurtje zit de vorm er redelijk in.\Hoe verder je komt, hoe makkelijker het bijwerken gaat. Meeste werk gaat zitten in het "grove" uitdeuken. De laatste "smooth" behandeling (morgen dus) maakt het af.


Genoeg gedaan voor vanavond. Morgen verder.

3564
« Laatst bewerkt op: 16 februari 2024, 20:14:45 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9704
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #52 Gepost op: 17 februari 2024, 13:25:23 »
Dak en neus even tegen elkaar aangezet.

Komende sessie worden ze passend en glooiend op elkaar aangesloten en de wanddikte overal gelijk gemaakt en komen de raamspijlen er in.
Over die wanddikte gaan we nog in overleg met ...... wat het beste is. Iemand advies?
Hoe dan ook wanddikte 1,0 - 1,5 of 2,0, zo spoedig mogelijk maken we weer een proef print van de gehele kop op de Anycubic.







Dit moeten we nog even afwerken.



3665

« Laatst bewerkt op: 17 februari 2024, 13:40:21 door FritsT »

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 1964
  • Allegra" treinstel
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #53 Gepost op: 17 februari 2024, 13:53:18 »
@FritsT
komen de ramen ook nog iets naar binnen zoals op onderstaande foto?

https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/53477968218/

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9704
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #54 Gepost op: 17 februari 2024, 14:02:49 »
Tuurlijk.
Het uitgangspunt is printen in helder plastic met zwarte opstaande randen. Dat hebben we nog nooit gedaan dus daar gaan we weer met de zoektocht....Hoe en waar doe je dat?

Ik zei al eerder, het gaat niet om de Motorpost, maar om het leren van wat er nodig is om een Motorpost (of Plan-V of ICM enz.enz.) te maken want alleen met een kap heb je nog geen model.
« Laatst bewerkt op: 17 februari 2024, 14:05:25 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9704
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #55 Gepost op: 17 februari 2024, 14:11:14 »
Pantografen hebben we ook nog nodig...ook nog zoiets om te ontwikkelen en te maken.

Gaat vanzelfsprekend lukken.  :D

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 857
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #56 Gepost op: 17 februari 2024, 14:14:26 »
Frits, ik denk dat mijn naamgenoot bedoeld dat het plaatwerk waar de ramen uitgesneden zijn, wat dieper ligt dan de rest. Kijk maar naar de hoek van het kleine raam en die lasnaad daar.

Groeten Edwin.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9704
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #57 Gepost op: 17 februari 2024, 15:21:15 »
Ik snap nu wat je (jullie) bedoelen. Nemen we mee bij volgende sessies. Waren nog niet zo ver, wel bijna.

"Als" het plaatwerk 1:1 2mm is, dan is die verspringing in model...2/43,5mm = circa 0,05 mm en alleen voor dat kleine hoekje. Tja. Maar we gaan er naar kijken.

Noud

  • Offline Offline
  • Berichten: 248
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #58 Gepost op: 17 februari 2024, 15:37:22 »
Frits,
Je kunt die 1,2 ook iets overdimensioneren in model zodat eea iets duidelijker op het ruwe model zichtbaar is. Na het stralen en de in verhouding relatief dikke  “modelverflaag”, zou het eindresultaat in gespoten uitvoering gewoon goed moeten zijn.
Grt
Arnoud

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9704
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #59 Gepost op: 17 februari 2024, 15:58:58 »
Let wel, dit is super detailwerk en is voor de ontwikkeling van een model nu eigenlijk niet aan de orde. Dubbel gekromde vlakken maken en verwerken, dat is nu de bedoeling en niet een Motorpost tot op de 1/100 mm. In dat geval wordt de uitdaging vele malen groter want over het hele model moet je consequent diezelfde norm aanhouden en zover zijn we nog lang niet. Dan gaat ook materiaalkeuze een rol spelen.....  stap voor stap.