Doel:€250.00
Donaties:€154.00

Per saldo:€-96.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 22-05-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

schakelrail werkt niet meer door zuylen
Vandaag om 17:13:52
EifelBurgenBahn door Sander Fondse
Vandaag om 17:07:37
decal, transfer, sticker door phdirk
Vandaag om 16:52:25
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 16:20:43
Kan iemand mij aub vertellen uit welke jaren deze pet komt? door FritsT
Vandaag om 16:08:43
Blokkendoos mat24 dienstwagens in 1:87: mP9201-9213 en mDW169306-169310 obv Roco door AMD Neuenhaus
Vandaag om 16:08:20
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 16:01:55
Van HO naar N door Knootje
Vandaag om 15:47:04
BR218 van roco, digitaal reageert niet meer door Ronald Halma
Vandaag om 15:41:58
Bf Kibronn door Benelux795
Vandaag om 15:33:41
Arduino Uno en bezetmelder door guy1846
Vandaag om 15:16:07
18 mei modelspoorbeurs Houten door MOVisser
Vandaag om 14:24:11
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 14:20:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 14:20:00
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 14:04:54
Dönsdorfer Bauberichte door Boertje
Vandaag om 13:40:34
DR5000 track output kapot? door Martin Domburg
Vandaag om 13:35:07
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door zuylen
Vandaag om 13:16:49
Forum mittelrhein niet bereikbaar door MaraNCS
Vandaag om 12:52:34
Leubachtalbahn door jerrytrein
Vandaag om 12:51:04
ICM 4011 klaar voor de toekomst door Pauldg
Vandaag om 12:47:28
Een kantoorbaan in schaal N door bord4kop
Vandaag om 11:35:46
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:21:05
Station Baarn HIJSM door Edsko Hekman
Vandaag om 11:19:27
Ostmuhle Hafen (spoor 0) door Ronald Halma
Vandaag om 10:44:29
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Loki
Vandaag om 09:29:29
Frans/Belgisch H0e baantje door Hans GJ
Vandaag om 07:42:53
NS Gs141 door KNed
21 mei 2024, 23:52:13
Sea-Bots door bask185
21 mei 2024, 23:08:30
Onderstation Vlissingen door WimM
21 mei 2024, 22:16:02
  

Auteur Topic: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.  (gelezen 12765 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9704
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #75 Gepost op: 21 februari 2024, 11:01:27 »
Die floept onder je mes weg en druk je harder om dat tegen te gaan, dan snijdt je hem helemaal en onregelmatig (zeker niet in een rechte lijn) door. Helaas veel pindakaas. :'(

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2917
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #76 Gepost op: 21 februari 2024, 16:53:56 »
Vensterglas uitsnijden met snijplotter een optie?

Raamrubber eventueel met smalle zelfklevende folie maken?

Mooi project trouwens (y)
********

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 1819
  • Relax, it is only a hobby.
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #77 Gepost op: 21 februari 2024, 17:23:49 »
Plexiglas (Acrylaat) is vanaf 1 mm dikte te kopen en kan met een laser gesneden worden. Heb het zelf nooit gedaan, maar zie zo nu en dan wel YouTube hiervan voorbij komen. 1 mm ruiten zie je best veel in ons 0 spoor landschap.

De zwarte raamlijst. Ik denk dat je die het best kan printen, uitgesneden raam in de raamlijst en dan raam en raamlijst plaatsen. In die volgorde kan je de body alvast een kleur geven zonder de ramen af te plakken.
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9704
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #78 Gepost op: 21 februari 2024, 21:31:29 »
Ramen uitsnijden met laser/CNC was al een optie, en komt steeds meer in beeld als er niet geprint kan worden.
De ronden ramen...tja, die moet je wel printen.
of........  ???

Die optie met een aparte print, een ring voor de rubber strips, is een slimme. Breedte 0,8mm en naar binnen 2-3mm (evt inkorten) en dan moet die te printen zijn. Glas er later apart inzetten. Dan hebben we wel 2 passingen. Zwarte ring in het plaatwerk en glas in de zwarte ring.
Dat gaan we testen, leuk. :D
Dus even de ramen hier op BNLS in de wacht en de Anycubic aan het werk.

Ik heb ondertussen bij Shapeways een kop met opengewerkte ramen besteld in wit versatile plastic. Puur voor de beeldvorming (en de lol). Kon nog mooi bij een extra bestelling voor messing gietdelen voor de NS-6000 die al een paar dagen liep.
« Laatst bewerkt op: 21 februari 2024, 21:52:27 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9704
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #79 Gepost op: 22 februari 2024, 15:16:20 »
Met of zonder lamp en zwart randje ? Testen dus.


Dit staat op dit ogenblik (donderdag middag 15:00) te printen op de thuis-printer. Vanavond laat weten we meer.


5000
« Laatst bewerkt op: 22 februari 2024, 15:18:31 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9704
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #80 Gepost op: 23 februari 2024, 17:34:38 »
Dit kwam uit de printer.
Tevreden ? niet helemaal.
1. support vergeten onder raamstijlen
2. printlijnen in het onderste deel (zijkant). Die kunnen en gaan we nog bijwerken.
3. rand rond de koplamp.......bijna tevreden mits het materiaal van de neus makkelijk schuurbaar/straalbaar is. Dat gaan we testen.



5182

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 1964
  • Allegra" treinstel
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #81 Gepost op: 23 februari 2024, 17:54:38 »
ziet er op zich goed uit
Welke Slicer progamma gebruiken jullie?
zelf heb ik Lychee en daarna gebruik ik die van de printer zelf




FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9704
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #82 Gepost op: 26 februari 2024, 21:27:05 »
We beginnen nu met Hoofdstuk-2, het draaistel.

Vooraf de vraag gesteld in welk materiaal ivm de sterkte. Of, gecombineerde materialen zoals een messing binnenframe en kunststof omhulsel.
Compleet messing (lengte circa 11 cm) past niet in de Bounding Box (max 10 cm) van Shapeways, dus dat weten we ook alweer.

De contouren van een gecompliceerd onderdeel. Er zullen nog veel details op en aan gaan komen.


5420
« Laatst bewerkt op: 26 februari 2024, 21:29:06 door FritsT »

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 1964
  • Allegra" treinstel
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #83 Gepost op: 27 februari 2024, 09:57:41 »
lekker bezig heren
 (y)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9704
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #84 Gepost op: 01 maart 2024, 11:44:27 »
In afwachting van resultaten bij professionele printbedrijven ben ik toch nog even bezig geweest met wat schuurproeven.


De Nylon verssie van Shapeways..niet schuurbaar, niet plamuurbaar...afgevallen.
De oranje resin is redelijk scuurbaar, maar te hard... afgevallen.
De groene resin biedt perspectief.

Kijk naar de twee restanten van de supports op de bodemplaat in de hoek.


Stap-1: Een brandnieuwe scherpe vijl, kap 3.


Stap-2: Vervolgens een schuurblok,


Stap-3: Vervolgens een polijstborstel.


Stap-4: Nat afvegen.....


Deze methode heb ik ook losgelaten op één kant van de neus en het dak (met printranden) en er daarna Motip primer over gespoten.
Oneffenheden en printranden verdwijnen als sneeuw voor de zon. Als, (ik zeg als) we zelf zouden gaan printen is deze resin een hele goed optie.


Volgende stap was het verwijderen van de koplamp en de balken. Die worden als los item geprint. Zo houdt je de "kale" vorm van de neus/dak over en kan er geschuurd worden. Tevens zijn verstevigingsprofielen (anti kromtrekken) en een aanslag voor de bodemplaat aan de binnenkant aangebracht. Constructiewerk is dus ook al begonnen.

5667
« Laatst bewerkt op: 01 maart 2024, 11:49:42 door FritsT »

Mitchell

  • 3D Designer
  • Offline Offline
  • Berichten: 3104
    • SpoorObjecten
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #85 Gepost op: 01 maart 2024, 12:32:08 »
Voor het nylon, probeer eens laagje primer, uurtje wachten, laagje primer, uurtje wachten en dan nog een laagje.
De eerste paar lagen zullen in het materiaal trekken omdat het beetje poreus is en daar hard worden, de 3 laag zou dan mooi op het materiaal blijven liggen waarna je het materiaal perfect kan schuren!





Mijn Mat 54 kop is er op dit manier erg goed uitgekomen!

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9704
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #86 Gepost op: 01 maart 2024, 12:47:55 »
Mitchel,
Ga ik proberen. Nog net een stukje op de (1e) nylon neus waar nog maar 1 laag primer op zit.

Die Mat-54 moeten we/ik toch ooit ook nog eens afmaken. Stomme Corona kwam er toen precies tussendoor.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Weer verder met het draaistel.

Onderdeel voor onderdeel bestuderen en tekenen en ondertussen intern lekker bekvechten (over de Zoom) hoe de constructie kan/moet/gaat worden. Of...meerdere varianten ;D
« Laatst bewerkt op: 01 maart 2024, 12:58:17 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9704
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #87 Gepost op: 02 maart 2024, 19:18:14 »
Het onderzoek naar het plasticgedeelte van deze (groene) kop is afgerond. We weten wat de voor- en nadelen zijn en vooral waar de verbeterpunten zitten. Het enige wat deze print ons nog kan leren is het veilig (?) verwijderen van de supports en de kleurstelling.

1.Wat de supports betreft: geen enkel probleem bij gebruik van een zijknipper.
2.Wat de kleurstelling betreft, zie de onderstaande foto's
 Bruin: Motip/Duplicolor RAL-8017
 Grijs:  Motip/Duplicolor RAL-7016
 Zandgeel: Motip gele primer 4053

De buffers komen uit mijn eigen voorraad. Merk X.











5860
« Laatst bewerkt op: 02 maart 2024, 19:33:44 door FritsT »

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6117
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #88 Gepost op: 02 maart 2024, 19:35:49 »
@Frits,

Andere kleurstelling dan ik geadviseerd kreeg. Beter dan die van Phildie?

Gr, Hans

sixkiller

  • Offline Offline
  • Berichten: 337
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #89 Gepost op: 02 maart 2024, 19:39:51 »
Ramen uitsnijden met laser/CNC was al een optie, en komt steeds meer in beeld als er niet geprint kan worden.
De ronden ramen...tja, die moet je wel printen.
of........  ???

Die optie met een aparte print, een ring voor de rubber strips, is een slimme. Breedte 0,8mm en naar binnen 2-3mm (evt inkorten) en dan moet die te printen zijn. Glas er later apart inzetten. Dan hebben we wel 2 passingen. Zwarte ring in het plaatwerk en glas in de zwarte ring.
Dat gaan we testen, leuk. :D
Dus even de ramen hier op BNLS in de wacht en de Anycubic aan het werk.

Ik heb ondertussen bij Shapeways een kop met opengewerkte ramen besteld in wit versatile plastic. Puur voor de beeldvorming (en de lol). Kon nog mooi bij een extra bestelling voor messing gietdelen voor de NS-6000 die al een paar dagen liep.

Plexiglas is redelijk makkelijk te vormen na verwarmen. Omdat je zo goed in 3D tekenen bent en zo de kop mooi geconstrueerd heb; zou een mal met de binnenradius van de ruit misschien een idee zijn, om daar dan verwarmd en dus vormbaar dun acryl/plexiglas op te vormen. Echter dan nog in vorm vijlen. Maar dit is maar een idee, en heb alleen ooit acryl met een verwamingselement gevormd voor een fotolijstje niet op zon kleine schaal.

Edit:
Ik bedenk me nu ook dat het misschien gewoon een radius is in 1 richting. Dat zou het ook kunnen om de knik vormen met misschien alleen een metalen buis met de juiste radius.
« Laatst bewerkt op: 02 maart 2024, 19:43:12 door sixkiller »