Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onbekend analoog bouwsteentje door Bahn-AG
Vandaag om 22:20:19
Beilhack xrotm: rijrichting door Dennis1984
Vandaag om 22:13:56
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door RetroJack
Vandaag om 22:01:13
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:40:34
Alweer is de Weller soldeerbout defect door PeterV
Vandaag om 21:27:46
Welke wielreiniger door MOVisser
Vandaag om 21:23:05
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:14:14
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 20:41:36
Spur 1 Tage 18 en 19 oktober 2025 door FritsT
Vandaag om 20:21:31
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 20:11:05
Wat doen jullie als het koud wordt? door Sylvester
Vandaag om 19:59:02
Mijnbouw Indonesië door NS264
Vandaag om 19:58:49
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 19:58:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
Vandaag om 19:52:15
Koploper overzetten naar iTrain door Martin Domburg
Vandaag om 19:37:20
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 18:56:52
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 18:21:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 18:18:41
ROCO 66420 door Arjan6511
Vandaag om 17:28:12
Aachenau West door Jelmer
Vandaag om 16:57:39
Shapeways failliet, maar NL tak maakt doorstart door FritsT
Vandaag om 16:56:26
Leubachtalbahn door Krokodil68
Vandaag om 16:44:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 16:28:49
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 16:19:55
Piko 2025 door VAM65
Vandaag om 13:25:02
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 12:35:45
Standerdmolen door MOVisser
Vandaag om 11:16:36
NS 8800 in spoor 0 door BartvD
Vandaag om 11:11:07
20 21 september Ritten met Mat '46 tijdens Open Trein Festival NSM door Rick
Vandaag om 11:04:28
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
Vandaag om 10:54:03
  

Auteur Topic: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.  (gelezen 75623 keer)

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 972
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #60 Gepost op: 17 February 2024, 18:36:36 »
Ik snap nu wat je (jullie) bedoelen. Nemen we mee bij volgende sessies. Waren nog niet zo ver, wel bijna.

"Als" het plaatwerk 1:1 2mm is, dan is die verspringing in model...2/43,5mm = circa 0,05 mm en alleen voor dat kleine hoekje. Tja. Maar we gaan er naar kijken.

Zijwanden werden in die tijd bij mat’54 gemaakt van 3 mm plaatwerk, dat zal voor de motorpost niet anders zijn. Fyi

Groeten Edwin.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11420
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #61 Gepost op: 18 February 2024, 14:27:46 »
De neus en dak zijn nu samengevoegd en de overall wanddikte is vooralsnog in model op 2,0 mm gezet (goed stevig model). Vervolgens een gekeken wat Shapeways er van vond.

1.Technisch klopt het, dat is mooi
2.Prijsrtechnisch iets minder. In messing (nog in 2,0 mm !!) kost de kop 481 dollar. Oeps. Ook al zou je er 1,0 mm van maken, dan nog zal dat net boven de 200 dollar komen. Dus een messing model zal het denk ik nooit gaan worden. Maar ok, dat weten we dan ook al weer. Les geleerd.



3948
« Laatst bewerkt op: 18 February 2024, 14:30:01 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11420
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #62 Gepost op: 18 February 2024, 15:19:41 »
Zijwanden werden in die tijd bij mat’54 gemaakt van 3 mm plaatwerk, dat zal voor de motorpost niet anders zijn. Fyi

Groeten Edwin.

Toch net even wat anders, maar het is minimaal. 2,5 mm
En ik moest even nadenken, maar nu weet ik het...... FIY. ;D

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11420
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #63 Gepost op: 18 February 2024, 20:39:39 »
De lamp/typhoon-balk...los of vast?
Overwegingen:
1. Bij een los op te zetten (of naar binnen te schuiven) balk  kan je naden overhouden en heb je (bij de gele pijl) een hele scherpe hoek. Dat laatste vindt een printer niet leuk. Een openstaande naad vind de eigenaar van een eventueel model weer niet leuk.
2. Maak je het als vast onderdeel van de neus dan wordt het eventueel glad vijlen lastig, of misschien toch weer niet? Geen andere onderdelen er op zetten en het zou mee kunnen vallen.



Voor de bufferbalk geldt precies hetzelfde.

We neigen dus naar optie 2. Te monteren onderdelen zoals typhoonrooster, lampen/ringen, electra aansluiting en natuurlijk de buffers enz. kunnen apart van messing.
Nachtje over slapen en morgen verder.

4037
« Laatst bewerkt op: 18 February 2024, 20:47:17 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11420
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #64 Gepost op: 19 February 2024, 13:57:30 »
De twee balken zitten er op. Het afdekplaatje voor de typhoon ook, maar dat gaat er straks weer af.
So far, so good,



Nu komt de raampartij (met het randje van Edwin1974) aan de beurt.

wordt (vanavond ?) vervolgd.

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 2029
  • Allegra" treinstel
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #65 Gepost op: 19 February 2024, 14:30:58 »
dat belooft iets moois te worden FritsT :) :)

DH1-3104

  • Offline Offline
  • Berichten: 236
  • Hobby 3d designer, Schaal 1:43,5 en 1:24
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #66 Gepost op: 19 February 2024, 18:19:31 »
Heel mooie wat je laat zien FritsT. 👍👍
Met vriendelijke groet Ronald Hofmeester.
Wadloper DH1 spoor 0
NS2400 spoor 0

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11420
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #67 Gepost op: 19 February 2024, 20:24:57 »
We hebben een raam, de middelste (Raam-3).


We hebben een tochtgat. ;D


We blijven in ieder stadium goed vergelijken. Ieder maatfoutje hopen we zo vroegtijdig op te sporen.
Is de raamspijl te smal of niet ?....Zo ja, dan moeten we corrigeren, maar hoe en waar. Dat zoeken we morgen uit. Voor vandaag even genoeg gedaan.


4314

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 2029
  • Allegra" treinstel
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #68 Gepost op: 19 February 2024, 20:35:10 »
lekker bezig FritsT
morgen weer een dag

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11420
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #69 Gepost op: 19 February 2024, 21:04:18 »
Of overmorgen. Oplevertermijn voor onszelf...

en toen zongen de oudjes (John en ik dus) juist vanavond nog uit volle borst......
https://www.youtube.com/watch?v=cLdZgyH00I8&ab_channel=rutgerzutphen

Maar geraniums kweken en vallen in zwarte gaten, nee, dat kennen we niet.
« Laatst bewerkt op: 19 February 2024, 22:52:18 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11420
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #70 Gepost op: 20 February 2024, 13:20:54 »
Platte en ronde ramen





@ Edwin1974.....je randje  :D


Het randje loopt over de hele breedte maar wordt gemaskeerd door de gele bies. Zo zie je dat randje nauwelijks behalve bij het ronde raam.


Transparant printen (met name voor het ronde raam) kan je natuurlijk zelf doen, maar Imaterialize (België) heeft het in het pakket. Dat gaan we vanavond testen.

4468
« Laatst bewerkt op: 20 February 2024, 13:32:12 door FritsT »

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 2029
  • Allegra" treinstel
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #71 Gepost op: 20 February 2024, 13:49:02 »
WhOOOOOOOO dat ziet er goed uit FritsT  (y) (y)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11420
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #72 Gepost op: 20 February 2024, 20:16:52 »
Printen in transparant resin bij Imaterialise staat zowat gelijk aan de prijs van gieten in goud en dan nog zonder duidelijk resultaat. Dat wordt het dus niet.

Ik lees alleen maar dat je semi-transparant kan printen en afwerken met hoogglans vernis om een beetje de illusie van glas te krijgen. Toch lees ik ook dat het schijnt te kunnen...... nog verder lezen en zoeken dus. Of kan iemand mij op het goede spoor brengen ?

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=107153.msg3222394248#msg3222394248

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=107153.msg3222398023#msg3222398023
« Laatst bewerkt op: 20 February 2024, 20:46:31 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11420
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #73 Gepost op: 21 February 2024, 10:51:33 »
Volgende uitdaging is de zwarte rubberen rand, ook die om de koplamp. Die kunnen we in 3D tekenen vast aan een raam (of plaatwerk rond de koplamp) of vast op de print. Laatste is het makkelijkst, maar de schuurbaarheid van de geprinte neus komt dan in het geding.
Ik heb van superzacht halfrond messing een goede vorm weten te maken, maar hoe bevestig je die toch enigszins stugge vorm stevig en strak op het model?
Compleet los printen is ook nog een optie maar dan wel van flexibelmateriaal want ik wil geen brekie brekie.

allemaal uitdagingen, leuk.

Wie nog meer suggesties of ervaringen heeft, laat het hier weten.

Nogmaals, het gaat hier niet om de Motorpost zelf, maar naar het zoeken van de (goede/makkelijkste/juiste) weg bij het maken van een model. Dat er een Motorpost gaat komen is overigens wel waarschijnlijk.

moonlicht

  • Offline Offline
  • Berichten: 583
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #74 Gepost op: 21 February 2024, 10:54:48 »
die zwarte slang die je resent heb gevonden, en over de lengte insnijden en op de rand zetten ?

Cor