Doel:€250.00
Donaties:€154.00

Per saldo:€-96.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 22-05-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bf Kibronn door Benelux795
Vandaag om 15:33:41
Blokkendoos mat24 dienstwagens in 1:87: mP9201-9213 en mDW169306-169310 obv Roco door Rob Ellerman
Vandaag om 15:30:30
BR218 van roco, digitaal reageert niet meer door baltus
Vandaag om 15:24:36
Arduino Uno en bezetmelder door guy1846
Vandaag om 15:16:07
Kan iemand mij aub vertellen uit welke jaren deze pet komt? door Duikeend
Vandaag om 15:00:52
schakelrail werkt niet meer door Klaas Zondervan
Vandaag om 14:36:59
decal, transfer, sticker door MOVisser
Vandaag om 14:33:38
18 mei modelspoorbeurs Houten door MOVisser
Vandaag om 14:24:11
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 14:20:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 14:20:00
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 14:04:54
Van HO naar N door bask185
Vandaag om 13:53:03
Dönsdorfer Bauberichte door Boertje
Vandaag om 13:40:34
DR5000 track output kapot? door Martin Domburg
Vandaag om 13:35:07
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door zuylen
Vandaag om 13:16:49
Forum mittelrhein niet bereikbaar door MaraNCS
Vandaag om 12:52:34
Leubachtalbahn door jerrytrein
Vandaag om 12:51:04
ICM 4011 klaar voor de toekomst door Pauldg
Vandaag om 12:47:28
Frans loodsje et cetera door Tjalling
Vandaag om 12:18:59
Een kantoorbaan in schaal N door bord4kop
Vandaag om 11:35:46
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:21:05
Station Baarn HIJSM door Edsko Hekman
Vandaag om 11:19:27
Ostmuhle Hafen (spoor 0) door Ronald Halma
Vandaag om 10:44:29
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Loki
Vandaag om 09:29:29
Beekdaelen in H0 door DJV
Vandaag om 07:44:02
Frans/Belgisch H0e baantje door Hans GJ
Vandaag om 07:42:53
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 00:07:53
NS Gs141 door KNed
21 mei 2024, 23:52:13
Sea-Bots door bask185
21 mei 2024, 23:08:30
Onderstation Vlissingen door WimM
21 mei 2024, 22:16:02
  

Auteur Topic: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.  (gelezen 12757 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9703
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #105 Gepost op: 06 maart 2024, 10:38:52 »
Die diepe zakken heb ik ook niet hoor. Ik koop geen kant en klare modellen (die zijn niet goedkoop) en strooi geen grasjes en zet vele bomen op banen met al het houtwerk er onder. Ik besteed mijn budget aan bouwprojecten en daar hoort research bij en ook omdat dat leuk is om research te doen.

De kop kostte 26 euro.. en staat straks te pronken in de vitrine.
De giethars, siliconenrubbers en UV lamp bij elkaar: 23 euro.
Dat bij elkaar is nog altijd goedkoper dan het kleinste wagentje van M. in spoor-1

Stelregel: hobby kost geld en je kan het maar 1x uitgeven.
« Laatst bewerkt op: 06 maart 2024, 10:47:58 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9703
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #106 Gepost op: 07 maart 2024, 15:43:05 »
Het werk aan de kop heeft even stilgelegen, maar we zijn toch weer een stap verder.
We waren dus bezig met het sculpten van het plaatwerk en dat is zo'n beetje geruisloos overgegaan in de constructie van het model. Na veel "beppen" hebben we die twee processen gescheiden en zijn constructief aan het denken. Dan rukken ineens dak en zijwanden op en die zijn eigenlijk op dit moment niet gewenst om uit te werken, althans in hun geheel.
Raamstijlen en gaten voor de buffers zetten we er vanavond nog in.

Dus de kop nu zo ver mogelijk afwerken en detailleren (en eventueel weer verwijderen) en dan gaan printen... de volgende testprint dus en de eerste met de Elegoo-printer met de kop en de positief/negatieve ramen.

Om kromtrekken te voorkomen, overal steunen tussen gezet die er later weer uitgeslepen moeten worden. Volledig vertrouwen op de supports volgens de software doen we niet.
Motto: als de kop maar klopt en vormvast is.

Hier niet te zien, maar koplamp, lampenbalk en bufferbalk zijn aparte losse onderdelen geworden.



« Laatst bewerkt op: 07 maart 2024, 15:46:11 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9703
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #107 Gepost op: 08 maart 2024, 19:44:40 »
Leuke zijsprong elders op dit forum.
Draadjes gaan vast wat door elkaar lopen, wat mij betreft geen probleem, want het gaat om de reis naar het doel en niet om het model.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=110822.msg3222458420#msg3222458420

En ondertussen staat onze printer te werken.....
sessie 1: 2 koppen
sessie 2: lamp- en bufferbalk
sessie 3: losse ramen in 2 diktematen 1,0 en 2,0 mm


Plaatjes van de Chitubox:







7182

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9703
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #108 Gepost op: 10 maart 2024, 13:54:56 »
Test 1 met de nieuwe Elegoo printer en nieuwe resin.

Vers van de pers.
Klein probleem met de bodemplaat. Reden is in middels achterhaald.


Geen printrandjes te zien


Los zijraam


Passing middenraam.


7350

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1689
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #109 Gepost op: 10 maart 2024, 16:21:22 »
Welke afmetingen hebben jullie voor het raam gebruikt? De exacte afmetingen van de opening in de kap of is het een fractie kleiner?

Martijn

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9703
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #110 Gepost op: 10 maart 2024, 16:29:00 »
Martijn,

We hebben ze exact uitgesneden en maken daar een gietmal van. Dan komt het gieten in glashelder resin nog. Dus ik kan nog niks zeggen over de passing.

De rubberen rand moet ook nog. Direct meeprinten en aflakken zou kunnen maar we hebben gekozen voor decals, ook rond de koplamp. We zullen zien. Wordt het niet naar wens, dan gaan we voor optie B of C. Triall and Error.
Een van de ramen heeft ook nog een metaalkleurige afdichting rondom.
Al die randen zijn in schaal-0 net iets minder dan 1mm

Rubber rand bij de Plan-U: 3 cm. Dat wordt in Schaal-0 0,7 mm. De opbolling is dan te verwaarlozen. Daarom decals ipv printen.


Dit is weer de Mp.




« Laatst bewerkt op: 10 maart 2024, 17:24:37 door FritsT »

Rob Ellerman

  • Online Online
  • Berichten: 4890
  • Modelspoor is emotie...
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #111 Gepost op: 10 maart 2024, 16:49:01 »
Aan de onderkant van het rubber van het middelste raam ziet het er niet best uit…. :-\
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9703
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #112 Gepost op: 10 maart 2024, 16:53:18 »
Workshop lokreparatie op Ontrax ?

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9703
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #113 Gepost op: 10 maart 2024, 16:55:49 »
Dit ziet er beter uit.
Amersfoort 2014.


Een stellage is nog handiger om te fotograferen dan een ladder.


« Laatst bewerkt op: 10 maart 2024, 17:12:51 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9703
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #114 Gepost op: 10 maart 2024, 17:07:21 »
10 jaar geleden (2014) al gefotografeerd en opgemeten in Amersfoort, plan U.

Een selectie van vele foto's en metingen:


Daarom heb je een stevige lange ladder nodig.
















7469
« Laatst bewerkt op: 10 maart 2024, 17:14:29 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9703
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #115 Gepost op: 11 maart 2024, 20:31:59 »
De testkoppen uit de Elegoo printer zijn goed gelukt. Ramen en koplamp idem. Volgende stap is het maken van de gietmal voor de heldere ramen. Dat gaat even duren tot begin volgende week (of iets later). Tussen printdelen en siliconen spul zit 100 km en die moeten eerst overbrugt worden. Nog niet zoiets als Beam me up Scotty. ;D

Dus, vanavond weer tijd om verder te gaan met het draaistel. Dat is puur recht toe recht aan 3D werk.
Spiraalveren met behuizing zijn gemaakt en ook de afsluiter er onder. Die blijft los en wordt met (als de aspot er in zit) met een M1 boutje vastgezet aan de cylinder die de spiraalveer opvult. Een modelbouw- en printconcessie dus, maar het werkt wel.



7655

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 1964
  • Allegra" treinstel
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #116 Gepost op: 12 maart 2024, 09:12:29 »
Super FritsT
Had je bij deze testkoppen nog veel last van krimp Qa maat?

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9703
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #117 Gepost op: 12 maart 2024, 10:12:55 »
We testen met verschillende resins met voor- en nadelen. Dus nu nog geen zinnig woord te zeggen over welke resin of materiaal (of combi) het gaat worden. En ook de manier van ontwerpen speelt een rol bij het gebruik van bepaalde materialen. Het gaat me nu een beetje te ver om alle testresultaten te beschrijven. Het is nu meer de vraag om te bepalen "hoe" je een model tot in de puntjes ontwerpen kan.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9703
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #118 Gepost op: 16 maart 2024, 20:03:25 »
De kop van de Motorpost was vandaag te zien op Ontrax.

Ook is er nog uitvoerig gekeken naar de binnenkant van de 1:1 draaistellen die we deze dagen in 3D aan het tekenen zijn. We willen niet alleen draaistel-zijkanten maken, maar een compleet draaistel, met daarin (1-2) motoren in ophanging.

8016
« Laatst bewerkt op: 17 maart 2024, 11:36:20 door FritsT »

Mitchell

  • 3D Designer
  • Offline Offline
  • Berichten: 3104
    • SpoorObjecten
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #119 Gepost op: 19 maart 2024, 13:40:11 »
Ik vermaak me prima in dit draadje Frits, goed bezig, fijn dat je steeds moderner gaat.
Volgende stap is de Mat 64?