Doel:€250.00
Donaties:€154.00

Per saldo:€-96.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 22-05-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 16:01:55
Van HO naar N door Knootje
Vandaag om 15:47:04
BR218 van roco, digitaal reageert niet meer door Ronald Halma
Vandaag om 15:41:58
Bf Kibronn door Benelux795
Vandaag om 15:33:41
Blokkendoos mat24 dienstwagens in 1:87: mP9201-9213 en mDW169306-169310 obv Roco door Rob Ellerman
Vandaag om 15:30:30
Arduino Uno en bezetmelder door guy1846
Vandaag om 15:16:07
Kan iemand mij aub vertellen uit welke jaren deze pet komt? door Duikeend
Vandaag om 15:00:52
schakelrail werkt niet meer door Klaas Zondervan
Vandaag om 14:36:59
decal, transfer, sticker door MOVisser
Vandaag om 14:33:38
18 mei modelspoorbeurs Houten door MOVisser
Vandaag om 14:24:11
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 14:20:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 14:20:00
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 14:04:54
Dönsdorfer Bauberichte door Boertje
Vandaag om 13:40:34
DR5000 track output kapot? door Martin Domburg
Vandaag om 13:35:07
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door zuylen
Vandaag om 13:16:49
Forum mittelrhein niet bereikbaar door MaraNCS
Vandaag om 12:52:34
Leubachtalbahn door jerrytrein
Vandaag om 12:51:04
ICM 4011 klaar voor de toekomst door Pauldg
Vandaag om 12:47:28
Frans loodsje et cetera door Tjalling
Vandaag om 12:18:59
Een kantoorbaan in schaal N door bord4kop
Vandaag om 11:35:46
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:21:05
Station Baarn HIJSM door Edsko Hekman
Vandaag om 11:19:27
Ostmuhle Hafen (spoor 0) door Ronald Halma
Vandaag om 10:44:29
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Loki
Vandaag om 09:29:29
Frans/Belgisch H0e baantje door Hans GJ
Vandaag om 07:42:53
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 00:07:53
NS Gs141 door KNed
21 mei 2024, 23:52:13
Sea-Bots door bask185
21 mei 2024, 23:08:30
Onderstation Vlissingen door WimM
21 mei 2024, 22:16:02
  

Auteur Topic: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.  (gelezen 12758 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9703
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #90 Gepost op: 02 maart 2024, 19:55:20 »
@Frits,

Andere kleurstelling dan ik geadviseerd kreeg. Beter dan die van Phildie?

Gr, Hans

Deze bruin is echt bruin en die van Philo iets lichter en roder. Als ik een hele Mp in 0 voor me zou hebben denk ik dat RAL-8017 te "zwaar" zal zijn. Verschalen dus..en dat heet testen.

Plexiglas is redelijk makkelijk te vormen na verwarmen. enz.......

We gaan testen door de ramen te afzonderlijk te printen en daar een rubber gietmal van te maken. Glasheldere giet-resin is in bestelling.
Als dat niet zou lukken, dan inderdaad testen met gebogen plexiglas want glashelder 3D printen is, zo lijkt het, nog een illusie. In de documentaties lees ik veel over "heldere" print-resin, maar die is doorschijnend en zeker niet glashelder. Zoiets als gezandstraald glas. Ophelderen met vernis kan, maar dan nog. Plexiglas dus.
DHL zou vandaag leveren, maar de mail van 17:52 (einde werkdag) meldde: pakje wordt maandag afgeleverd. Jammer, maar begrijpelijk.

Michiel2

  • Offline Offline
  • Berichten: 272
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #91 Gepost op: 02 maart 2024, 22:37:50 »
 Ik vermoed dat de ramen maken met vacuum forming wel lukt, bijvoorbeeld:

https://nl.aliexpress.com/item/1005006357815165.html

 Nee, ik heb het niet zelf geprobeerd maar hoor/zie graag als dat goed werkt  :)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9703
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #92 Gepost op: 03 maart 2024, 00:03:10 »
Spannend apparaat.....
Dan heb je denk ik 2 keuze's:
1. je print het raam, maakt vacuum een mal (zoals op het filmpje) en giet die vol met heldere hars.
2. je print een vorm die strak tegen het uiteindelijke raam aanligt en trekt daar vacuum het juiste raam overheen.
Zou best kunnen lukken.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ik ga  (met de post van a.s. maandag) een siliconenmal maken van het raam en giet de mal weer vol met heldere hars. Dus eerst de ramen als basis zelf printen met welke resin dan ook. In 3D zijn die ramen/vormen al getekend. Het zijn de "negatieven" van de gaten die nu in de kop zitten.

Filmpje bij de siliconen-gietset laat het zien. Super eenvoudig. 2 componenten siliconen 1:1 mengen en na 3 minuten je vorm (raam dus) er in persen en laten uitharden (blijft soepel) Dan met hars de mal vullen en met UV licht de hars uitharden. UV-lampje heb ik er ook bij gekocht alleen laat ik er geen nagellak onder uitharden, maar het raam.



Filmpje staat op deze pagina.
https://www.temu.com/goods.html?_bg_fs=1&goods_id=601099535521224&_x_enter_scene_type=cate_tab&_x_vst_scene=adg&_x_ads_sub_channel=search&_x_ads_channel=google&_x_ads_account=3545788013&_x_ads_set=20027545637&_x_ads_id=148216389013&_x_ads_creative_id=656120005081&_x_ns_source=g&_x_ns_gclid=CjwKCAjwysipBhBXEiwApJOcu3UlkE8pajDwiv6znn8Pszql0RH-VueycTVPqhtc_iJK0laZxqMUPBoCfuYQAvD_BwE&_x_ns_placement=&_x_ns_match_type=e&_x_ns_ad_position=&_x_ns_product_id=&_x_ns_target=&_x_ns_devicemodel=&_x_ns_wbraid=CjkKCQjwp8OpBhDNARIoAK0PxxN87v5tj2D7D2hp05OXGMrIC-qTnscpgY0dMUfIDjFaZMpUDhoC-oY&_x_ns_gbraid=0AAAAAo4mICF3xR_7Xx2HKbp_U9qAPseQT&_x_ns_keyword=temu&_x_ns_targetid=kwd-4583699489&_x_sessn_id=t1siqhnlub&refer_page_name=bgt_order_detail&refer_page_id=10045_1709420537994_d5amnh8nth&refer_page_sn=10045
« Laatst bewerkt op: 03 maart 2024, 00:13:18 door FritsT »

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1689
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #93 Gepost op: 03 maart 2024, 08:34:39 »
Ik probeer zelf vacuüm getrokken ramen in schaal h0 te maken.
Zie hier mijn belevenissen tot op heden: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=107586.msg3222453124#msg3222453124
Wellicht heb je er wat aan.

Martijn

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9703
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #94 Gepost op: 03 maart 2024, 12:19:04 »
Martijn,

Mooi verslag van wat je aan het doen bent.
We hebben hetzelfde doel en volgen dezelfde weg.. die van de (jonge) onderzoeker. Negatieve resultaten zijn ook resultaten. ;D

Ik kijk met spanning uit naar je verdere verslagen en ik zal die gietmethode uitgebreid hier behadelen zodra ik er aan begin.

Voor de door jou toegepaste techniek ben ik ook eens navraag wezen doen bij verpakkingsbedrijf Modiform in Leusden. Ik wilde wat daken van CIWL rijtuigen in Spoor-0. Zij hebben de apparatuur staan. Maar helaas waren daar geen modelspoorenthousiasten werkzaam en minimale oplage van 10.000 stuks.. helaas.

Ter info: Sebastiaan / Big Scale Trains...ook hier nog geen reactie. Dat hoeft niet te betekenen dat hij niet geïnteresseerd zou zijn, maar dat weten we op dit moment niet. De tijd zal het leren. Positief denken en voor alles is een reden.

Frits.
« Laatst bewerkt op: 03 maart 2024, 12:26:49 door FritsT »

sixkiller

  • Offline Offline
  • Berichten: 337
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #95 Gepost op: 03 maart 2024, 12:39:45 »
Voor het maken van silicone mallen kan ik het Youtube kanaal van Robert Tolone aanraden.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9703
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #96 Gepost op: 04 maart 2024, 13:51:07 »
Nou, dat is aangekomen. Nu de "negatieven/positieven" voor de ramen nog printen.







Gegevens van het UV-lampje.

Michiel2

  • Offline Offline
  • Berichten: 272
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #97 Gepost op: 04 maart 2024, 19:37:54 »
Die UV-hars ziet er ook wel interessant uit, ik lees dat het oorspronkelijk voor sierraden is bedoeld. De hars zelf kleuren zal wel niet gaan (want dan komt het uv licht niet meer aan de binnenkant?), maar kun je dat spul ook schilderen? Of misschien is het ook voor water te gebruiken?

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9703
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #98 Gepost op: 04 maart 2024, 21:23:48 »
Dat schilderen kan ik natuurlijk testen.....

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 1819
  • Relax, it is only a hobby.
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #99 Gepost op: 05 maart 2024, 20:14:59 »
Ga je dit in de resin printer gebruiken??? Of heb ik wat gemist?
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9703
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #100 Gepost op: 05 maart 2024, 20:53:51 »
Ha, die Bart,

Ja, je hebt wat gemist.  ;D

Ik heb een flesje giethars en dat gaat in een rubber mal en zeker niet in de 3D-resin-printer want dan kan ik die na 10 seconden denk ik in de prullenbak gooien omdat die hars onder invloed van licht heel snel uithard.
En nog erger, die printer is sinds vandaag hagel nieuw uit de winkel. Elegoo Saturn-3.  Daar is de keuze op gevallen omdat de kop van de motorpost net, maar dan ook net op de Anycubic paste. De capaciteit van de Elegoo is ...2 koppen. ;D
Ja, hobby kost geld en Shapeways ook dus eigenlijk hebben we geld bespaard door het uit te geven.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9703
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #101 Gepost op: 05 maart 2024, 21:07:22 »
Weer tegen iets geks aangelopen.
De breedte van de kop in schaal 0 is circa 64mm en in Blender is dat 64,00 mm. Niks mis mee.
De kop uit de Anycubic (onverschaald !) = 63,7

Vanmiddag kreeg ik van Shapeways (exact dezelfde STL) de kop in White Versatile Plastic. Bedenk, het was een testkop.
Wat denk je? .... 64,2.
Zie er overigens best strak uit, maar moet zeker geschuurd worden. Dat weet ik dan ook weer.

Geleerde les: Als ik 2 koppen nodig heb, dan 2 tegelijk aanmaken onder dezelfde condities.
De maatvoering voor de rest van  de Motorpost  ???.....tja. aanpassen aan de afwijkende kop of een kop van 64,000000 zien te krijgen/maken.
Gaan we  gezeur krijgen dat die niet exact in 1:43,5 of 1:45,0 is?. Nee, want het gaat ons om het proces en niet om de Motorpost.
Maar hoe dit gaat aflopen..nog geen idee, maar spannend en leerzaam is het wel. En beter dan geraniums kweken. ;D

« Laatst bewerkt op: 05 maart 2024, 21:11:27 door FritsT »

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6117
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #102 Gepost op: 06 maart 2024, 09:28:44 »
@Frits,

Inderdaad goed om rekening mee te houden. Ook als je twee verschillende materialen hebt, krijg je maatafwijkingen. Bijvoorbeeld een geprint dak op gelaserde muurdelen. En ook bij lasers geldt “jouw” regel… alle onderdelen uit één machine.

Gr, Hans

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 1964
  • Allegra" treinstel
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #103 Gepost op: 06 maart 2024, 09:58:44 »
@Hans
is zoiets te voorkomen dan dat er maat verschil in zit?

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6117
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #104 Gepost op: 06 maart 2024, 10:19:56 »
@Edwin,

Nee, helaas. Rekening houden met extra toleranties tussen delen die elkaar raken. Nu is een model maken met 3D printers en/of lasercutters by far een kwestie van een druk op de knop. Je maakt feitelijk alleen maar onderdelen van je eigen bouwpakket. En het blijft modelbouwen, ofwel bijvijlen en bijsnijden.
Daarom laat ik eerst budgetprints maken voor ik eea uitbesteed aan profs. Om de maat te meten. Frits heeft klaarblijkelijk diepe zakken, want zo’n print bij Shapeways kost een paar pegels.

Gr, Hans