Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Rondom Charlois
door
NS264
Vandaag
om 14:01:34
Hoe maak ik de stroomvoerende koppeling van een Fleischmann Plan V los?
door
Jeroen Water
Vandaag
om 13:58:39
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Quinzeedied
Vandaag
om 13:58:14
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 13:51:00
Roco 290 digtaliseren
door
Ronald Halma
Vandaag
om 13:21:35
PEC Postrijtuig koppelen met ander materieel zonder Scharfenbergkoppeling.
door
Hans Reints
Vandaag
om 13:15:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Daan!
Vandaag
om 13:14:25
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 13:11:53
Marklin 3037 E41 pantograaf stuk.
door
saskia
Vandaag
om 12:49:31
Rheinburg, TP V/VI
door
Brouwersbaan
Vandaag
om 12:12:46
Modelspoorbaan van Einte
door
Brouwersbaan
Vandaag
om 12:11:56
Pfarrerwinkel bahn
door
Wim Vink
Vandaag
om 11:19:33
Fleischmann 741005 BR 601 DB samenstellen?
door
maartenvdb
Vandaag
om 11:15:34
EX-CSB1 DCC Centrale
door
bask185
Vandaag
om 11:12:58
Frans loodsje et cetera
door
Noordernet
Vandaag
om 11:08:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 10:56:19
Raadplaatje
door
Jelmer
Vandaag
om 10:54:17
Rondje door Lissabon met Lijn 28
door
Theo Mol
Vandaag
om 10:29:37
Fotowedstrijd 2025
door
Bob R.
Vandaag
om 09:48:32
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 09:42:38
Bf Kibronn
door
spoorijzer
Vandaag
om 09:40:09
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
01 December 2025, 23:46:58
Minibaan Visserskaai H0
door
Ronald Halma
01 December 2025, 23:45:46
13 en 14 december PFT-TSP naar Aachen
door
Jos B.
01 December 2025, 22:59:10
W.V. Kalender 2026
door
Wim Vink
01 December 2025, 22:55:58
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer
door
Wim Vink
01 December 2025, 22:54:42
Zelfgemaakt BiDiB modules
door
Dennis1984
01 December 2025, 22:18:33
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5
door
NS264
01 December 2025, 22:14:08
Nahmertaler Kleinbahn
door
sdz1976
01 December 2025, 21:37:04
19 Toen
door
1200blauw
01 December 2025, 21:00:58
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
Vorige
-
Volgende
-
1
...
36
37
[
38
]
39
Omlaag
Auteur
Topic: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. (gelezen 103938 keer)
FritsT
Offline
Berichten: 11576
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #555 Gepost op:
11 November 2025, 23:16:27 »
Als die messing busjes met schroefdraad (ook gemeld door Cor) zouden kunnen, dan zou ik heel blij zijn. Maar de resin barst bij het indraaien open. Foute boel.
Zit denk ik niks ander op dan zelf maken. 8 per draaistel, 16 per Mp. 48 voor 3 stuks MP..... 5-10 minuten per stuk bezig.
Ik maak ze op de draaibank. Voornamelijk vanwege het 0,9mm gat door het 4,5mm stukje staf van 3,0mm in diameter.
Maar het kan natruurlijk op vele manieren, ook uit de hand.
-stukjes staf
-centreboor 0,8
-boortje 0,9
-3 opeenvolgend tapjes M1.
Lijmen met 10-secondenlijm.
91792
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11576
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #556 Gepost op:
12 November 2025, 12:11:13 »
Het scheelde weinig, maar de as van de motor zat toch niet exact in het midden van de (niet functionele) aspot. Fout = Fout. Daarom het plaatje styreen vervangen door een messing rechthoekig profiel 3x10. Bevestiging aan het frame met een M2 boutje. Plaatje messing heeft een ruim "M2" boorgat gekregen zodat aanpassen tot de exacte positie van de as mogelijk is.
[/url
92212
Gelogd
Frits C
FCS Topaka
Offline
Berichten: 325
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #557 Gepost op:
12 November 2025, 12:23:17 »
Tjonge, jonge. Je maakt het zelf ook niet gemakkelijk.
Gelogd
m.v.g. Frits
Ik ontwerp met DesignSpark Mechanical
FritsT
Offline
Berichten: 11576
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #558 Gepost op:
12 November 2025, 14:39:00 »
Niet vaak, maar soms, kwam de vraag hoe aan een MP te komen. Wij bouwen niet voor derden want we zijn en blijven hobbyisten. Zelf maken is dan de enige optie. Mocht iemand dat echt willen (dus niet op de plank leggen en ooit eens denken...) dan valt er te praten. Besef dan dat het een bouwproject is met circa 90 STL bestanden die stuk voor stuk geprint moeten worden. Daarnaast moet je nog gietdelen laten maken (bv.Shapeways en/of Imaterialize of elders) en aanvullen met materialen zoals styreenplaat, messing profielen, boutjes, moertjes, enz. enz.
In mijn bouwverslagen staat hoe we het model ontwikkeld hebben en hoe ik de MP heb gebouwd. Er is geen papieren handleiding.
De STL's verkleinen naar H0 is geen optie want het ontwerp in Spoor-0 is al tegen de ondergrens getekend.
De STL's vergroten naar Spoor-1 zou mogelijk kunnen. Hebben we beperkt geprobeerd, maar geven daar geen garantie voor.
Om een overzicht te hebben welke STL waar hoort....
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11576
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #559 Gepost op:
12 November 2025, 19:26:04 »
Kort en krachtig...... het rijdt.
FILM:
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11576
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #560 Gepost op:
12 November 2025, 23:15:39 »
Draaistel is, met functionele wiegbalk, grofweg ingemeten en kan geplaatst worden.
De MP is nu dus aangedreven, maar kan er nog een tweede aandrijving bij?
Tja.... een open toilet ?
Of het wandje naar links verplaatsen en dan echt het kleinste kamertje
92697
Gelogd
Edwin2121992
Offline
Berichten: 1004
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #561 Gepost op:
12 November 2025, 23:29:32 »
Als je een klein stukje van de onderzijde van de wand weg haalt waar het gat moet komen, dan zie je dat vanaf de buitenkant toch bijna niet en kan de wand gewoon op de juiste plek blijven?
Groeten Edwin.
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11576
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #562 Gepost op:
13 November 2025, 13:47:26 »
De constructie voor het aanbrengen van het draaistel heb ik deze keer anders gemaakt dan bij Vs1. Nu een plaat 0,8mm nikkelzilver (tevens de glijplaat) met een messing bout M2 als spil.
De plaat soldeer ik aan de messing profielen langs de zijwanden.
Tussen de nikkelzilverplaat en het draaistel een 14mm stuk staf (met gat 2mm) en 5mm hoog zodat de bufferhoogte klopt.
en dan de baan op....
Film:
Wel een flink stuk staal in de MP gelegd voor de adhesie met de rails
93309
«
Laatst bewerkt op: 13 November 2025, 13:51:31 door FritsT
»
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11576
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #563 Gepost op:
13 November 2025, 17:58:42 »
Het draaistel is nu ook voorzien van de niet functionele kunststof motor in tramophanging. Die bestaat uit 2 helften zodat je de wielen niet van de as af hoeft te halen.
De wieg is echt vrijlopend.
Schokbrekers (komen in het rechter segment) zijn fragiel, dus die doe ik later. (ervaring leert dat)
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11576
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #564 Gepost op:
17 November 2025, 18:23:00 »
Twee aangedreven assen/draaistellen.
Het toilet kon grotendeels intact blijven.
Tafel en bank er overheen en je ziet de motor nauwelijks (denk ik)
Nog wat detailwerk aan de draaistellen, maar dat mag geen naam hebben...... rijdend is MP-2 in ieder geval.
95978
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11576
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #565 Gepost op:
18 November 2025, 12:43:33 »
Het vastzetten van de cabine-inrichting weer net zo gedaan als bij MP-1.
Een metalen steun (1x10mm) die op de plek van de deur is vastgelijmd.
De vloer van de inrichting opgevuld met styreenplaatjes en ja hoor....de stoel breek ook nu weer af. Metalen busje er omheen.
De ring is er voor om de cabine-inrichting met een tang/pincet te kunnen beetpakken.
Bodemplaat op maat vijlen
Nu geen ring (of wat dan ook) om de bodem beet te kunnen pakken, maar een stukje tape.
Door al die lagen een gat boren en een tapje M1,4 zetten. Boutje er in en klaar.
96411
«
Laatst bewerkt op: 18 November 2025, 13:34:13 door FritsT
»
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11576
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #566 Gepost op:
18 November 2025, 22:24:13 »
De luchtslangen zitten er inmiddels op, dat was appeltje-eitje. Het enige wat nu nog moet/mag/kan, zijn wat leidingen aan de onderzijde maar dan kan het model naar de spuiter.
Dat was 1 maand bouwplezier.
(22 oktober-18 november)
Volgende klus wordt het gelijktijdig bouwen van 2 modellen.
Ondertussen zijn de "bouwdozen" voor de volgende modellen (rood/geel) en geel (?) al redelijk compleet. Etswerk, gietdelen, laserdelen (glas) worden binnenkort besteld. Laatste 3D-printwerk (4 draaistellen) staan deze week op het "print"-programma (11 uur per draaistel). De eerste is nu bezig.
96800
«
Laatst bewerkt op: 18 November 2025, 22:32:07 door FritsT
»
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11576
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #567 Gepost op:
23 November 2025, 22:29:35 »
Het printen van de draaistellen zit er op, eindelijk. Begonnen op 10 oktober, dus dik 1,5 maand stond de printer te rammelen voor in totaal 3 MP's.
Iedere dag draai ik op de draaibank nu een paar messing bussen met schroefdraad M1 voor de afsluiters. 4x8 = 32 stuks nodig. Ik moet er nog 22.
Ik heb een MP sneller gebouwd en afgewerkt dan het verzamelen van de onderdelen en dan reken ik het ontwerpen en tekenwerk nog geeneens mee. Maar er staat dan wel een MP op de baan/vitrine en we zijn in de bouwgroep heel wat wijzer geworden mbt. 3D modellen.
100326
«
Laatst bewerkt op: 23 November 2025, 22:34:23 door FritsT
»
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11576
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #568 Gepost op:
30 November 2025, 13:24:38 »
Het heeft even geduurd maar het "ijzerwerk" voor het draaistel heb ik bijna bij elkaar
1. Messing strip 1x3 in het draaistel (tegen doorzakken)
2. Veren met bussen. Zijdelingse afvering
3. Veer met bus. Verbinding draaistel met kap.
4a. 32 stuks bus met tap M1. Scheenplaat afsluiter. Dit was het langdurigste, en vervelendste, werkje.
4b. 32 stuks M1 rondkop boutjes (voor 4a)
5. glijplaten 0,8mm.
Nog te doen:
6. M2 boutjes 20mm met moer en onderlegplaatje (as draaistel-kap). 4 st. (heb ik wel los op voorraad)
7. Afstandbus draaistel-kap: 4 st. 5x14mm messing staf met gat 2mm (nog maken op draaibank)
102611
«
Laatst bewerkt op: 30 November 2025, 13:26:59 door FritsT
»
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11576
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
«
Reactie #569 Gepost op:
Vandaag
om 09:42:53 »
Begonnen met het assembleren van de draaistellen.
Toch nog wat ijzerwerk vergeten, de ophangbeugels.
4 strips 1x2 plat profiel op elkaar gesoldeerd en gaten geboord.
De schuifmaat is handig, maar 10-secondenlijm en het originele onderdeel nog handiger.
103746
«
Laatst bewerkt op:
Vandaag
om 09:44:40 door FritsT
»
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
Vorige
-
Volgende
-
1
...
36
37
[
38
]
39
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.