Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Station Steenwijk poging 2 door Forever Rocofan
Vandaag om 20:20:14
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Vislijn
Vandaag om 19:41:54
Bauarbeiten im gange door Frank 123
Vandaag om 19:38:36
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 19:38:07
Revier Rheinbrenner (H0) door Marco1044
Vandaag om 19:14:52
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 19:13:05
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door Ronald Halma
Vandaag om 18:53:51
Rondom Charlois door R1954
Vandaag om 18:32:39
Piko EUROCITY 2969 traxx door the_gold
Vandaag om 18:24:08
Onshape gebruikersgroep door Frank 123
Vandaag om 18:23:22
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
Vandaag om 18:07:14
VERPLAATST: Probleem met inloggen door Duikeend
Vandaag om 18:02:20
Wie weet hoe je 2 fleischmann sprinters kan koppelen door linquenda2
Vandaag om 17:58:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 17:54:25
Modellbau Lingen 2026 door Scratchbuilt
Vandaag om 17:39:57
Resin kits best met of zonder grondlaag door Duikeend
Vandaag om 17:37:14
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 17:36:02
Station Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Locojack
Vandaag om 17:14:30
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 17:00:58
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 16:30:51
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 15:52:23
Rivarossi br 56 HR2891S door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 15:28:59
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 13:47:48
Wat hebben treintjes met Kerst te maken? door Besselspoor
Vandaag om 13:33:42
Site Uhlenbrock door Michaël dB
Vandaag om 12:53:27
Contact gegevens Roco NL door Herb73
Vandaag om 12:10:22
Tijdschrift DIGIFOTOpro: schitterende reportage over museumlijnen door BrightonBelle
Vandaag om 12:07:36
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Eric B
Vandaag om 11:14:37
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:13:14
Ervaringen met Van Perlo ( DinaSys ) draaischijfbesturing door Ronald Halma
Vandaag om 10:22:54
  

Auteur Topic: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.  (gelezen 119770 keer)

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1441
  • Klaar voor vertrek
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #15 Gepost op: 21 January 2024, 19:57:36 »
Volgens mij bedoelen we hetzelfde: of de onregelmatigheden echte butsen zijn of onnauwkeurigheden in de scan zelf, maakt voor het probleem niet uit.

Totdat AI het overneemt laten we Frits het werk doen :)
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 11614
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #16 Gepost op: 21 January 2024, 20:53:52 »
Ik had het er met een maatje nog over of er iemand een MPin 0 heeft gemaakt.

Gr Arnout

Ja, er is wel degelijk iemand geweest die een MP heeft gemaakt.
Die stond enige weken geleden (nadat we met het project waren begonnen) op MP en nu dus hier. Gemaakt uit hout in de maat 1:45 en geweldig getroffen. "Smoelt" als een echte MP, niks mis mee behalve dat die niet bruin is.

Zie je dat 2 Sikken in Spoor-1 nog altijd kleiner zijn dan 1 Motorpost in Spoor-0.

« Laatst bewerkt op: 21 January 2024, 20:56:36 door FritsT »

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 11614
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #17 Gepost op: 22 January 2024, 12:42:52 »
Het was even zoeken maar het frame is gevonden en opgemeten.
Het bestaat uit 2 langsliggers en diverse dwarsprofielen in V vorm waartussen gegolfde vloerdelen liggen



Geel: langsligger
Rood: V-vormige dwarsverbindingen
Groen: gegolfde vloerplaat


De profielen zijn dun en lang en dat vraagt om een bouw-soldeermal.
U-profiel 2x5


De V-vorm in de dwarsbalken laat ik voor het gemak achterwege. De vloerplaat in model is sterk genoeg.

719

« Laatst bewerkt op: 22 January 2024, 12:57:03 door FritsT »

DV modelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 841
    • DV modelspoor
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #18 Gepost op: 22 January 2024, 19:37:41 »
Is het de bedoeling dat dit model ook beschikbaar komt als kit?
Voorheen NaoorlogsNS, naam aangepast nu gelijk aan Instagram account!

https://www.instagram.com/dvmodelspoor/

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 11614
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #19 Gepost op: 22 January 2024, 19:50:54 »
We zijn pas net begonnen met de research  :o en we zijn en blijven hobbyisten.
Vooralsnog maken we modellen binnen onze bouwgroep in schaal 0 en (nog) niet in Schaal-1 omdat die niet in een zekere vitrine zou passen. ;D

Maar laat ook duidelijk zijn, het gaat ons om het leren en toepassen van bouwtechnieken en materialen die we tot  nu toe niet hebben gebruikt bij onze messing-modelbouw projecten (elders op BNLS te lezen). Waarschijnlijk komt er wel een model uit, maar dat heeft geen prioriteit.

Dus de tijd zal het leren.


DV modelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 841
    • DV modelspoor
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #20 Gepost op: 22 January 2024, 19:52:47 »
Dan blijf ik het gewoon geduldig volgen (y)
Voorheen NaoorlogsNS, naam aangepast nu gelijk aan Instagram account!

https://www.instagram.com/dvmodelspoor/

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 11614
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #21 Gepost op: 23 January 2024, 10:18:57 »
Hier doen we het ook voor.... kleine dubbelgekromde dakdelen zoals het dak boven het bordes op de NTM-P1. Daarvan ga ik komende maand een Spoor-1 model van maken en dan moet ik natuurlijk wel een  dak hebben. Met wat we nu al kunnen is zo'n dakdeel eenvoudig te maken.

Spoor-0 van de P1 in aanbouw.


1148
« Laatst bewerkt op: 23 January 2024, 10:22:14 door FritsT »

daempfer

  • Offline Offline
  • Berichten: 324
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #22 Gepost op: 23 January 2024, 10:26:27 »
Komt er voor de Ovaalramer ook een dubbel gekromd dakdeel?

Groet,
René

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 11614
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #23 Gepost op: 23 January 2024, 11:00:06 »
Nog een interessant item is de prijs van een 3D-geprint of in messing gegoten model.
Op de site van Shapeways vond ik een kop van een motorrijtuig in 1:45.....Oeps, in messing 640 dollar. Wel met compleet binnenwerk


Dan zijn we met een halve neus van de motorpost voor 115 euro al op de goede weg. En dit testmodel is nog geeneens perfect uitgehold. Maar...... we zijn er nog lang niet. Raampartij en dakdeel. Ik schat het dan in op 250-300 euro per neus. In plastic is het dan weer veel goedkoper maar ook dan...x2 en de rest van de Motorpost.


« Laatst bewerkt op: 23 January 2024, 11:01:42 door FritsT »

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 11614
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #24 Gepost op: 23 January 2024, 11:07:44 »
René,

Binnen de bouwgroep staat er ook nog een Ovaalramer zonder einddak...... ;D

daempfer

  • Offline Offline
  • Berichten: 324
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #25 Gepost op: 23 January 2024, 16:07:28 »
René,

Binnen de bouwgroep staat er ook nog een Ovaalramer zonder einddak...... ;D

 (y)Dat interpreteer ik als ‘ja’ 🥳

Noud

  • Offline Offline
  • Berichten: 290
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #26 Gepost op: 23 January 2024, 17:51:21 »
Ik weet uit betrouwbare bron dat er in deze omgeving nog een paar ovaalramers zijn zonder eindstukken…….ehhhh plat dak 😎.

Maar eindstukken zijn uiteraard een welkome aanvulling.

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 11614
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #27 Gepost op: 23 January 2024, 18:28:04 »
Mooi hé, dat dak op de eerste foto van dit draadje? 

Ik zal die foto daarom nog maar een keertje plaatsen   ;D


Maar alle gekheid op een stokje, het ontwerpen van zo'n dak doe je ook niet eventjes. Dan had die reeds gebouwde Ovaalramer waar ik het over had allang een dak gehad. En ieder gebouwd dak heeft weer een andere bolling omdat het handwerk is. Komt er op neer dat je ieder dakeind op maat moet gaan maken. Voor de nog niet gebouwde modellen zou ik niet direct weten hoe ik dat in het bestaande ontwerp zou moeten inpassen.
Mijn idee over daken.....uit 1 stuk tenzij (zoals bij de Motorpost) er een duidelijke scheidingslijn loopt. Kan je nagaan hoe opgelucht ik was toen mijn dakjes er op zaten.

Misschien het proberen waard om het dak (getekend door Frits Wester) eens te proberen in de wetenschap dat dat bij de eerder genoemde Ovaalramer niet naadloos aansloot.
https://www.shapeways.com/product/VH44ZVYWL/ovaaldak-front-part-scale-0-1-43-5?optionId=64246431&li=marketplace
« Laatst bewerkt op: 23 January 2024, 18:58:09 door FritsT »

MB6400

  • Offline Offline
  • Berichten: 750
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #28 Gepost op: 23 January 2024, 21:20:27 »
Een MP is wel heel verleidelijk.   (y) ;D

Frits W had er destijds ook 1 getekend en op Shapeways gezet, weliswaar in 1:45.  Zou dit misschien een interessante basis zijn zodat je niet alles opnieuw hoeft uit te vinden ?

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 11614
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #29 Gepost op: 23 January 2024, 21:24:53 »
Een MP is wel heel verleidelijk.   (y) ;D

Frits W had er destijds ook 1 getekend en op Shapeways gezet, weliswaar in 1:45.  Zou dit misschien een interessante basis zijn zodat je niet alles opnieuw hoeft uit te vinden ?

Dat hebben we gezien, maar we ontwikkelen liever iets zelf. Het gaat ons ook niet echt om de Motorpost, maar om het leren van de technieken en materialen zodat we ook andere modellen kunnen maken.